Royal Concertgebouw Orchestra - Horizon 2

Jan Luijsterburg | 21 januari 2010

Hoewel het concertgebouworkest zijn enorme reputatie voornamelijk baseert op het klassieke symfonische repertoire uit de romantiek is men er zich ook goed van bewust dat de tijd niet stil staat. Op het eigen RCOLive label is een aparte serie voor nieuwe muziek, met de naam Horizon. De tweede aflevering draait rond Olivier Messiaen, inclusief voorgangers en volgelingen.

Royal Concertgebouw Orchestra - Horizon 2Het album met live opnames uit het seizoen 2007/08, opvolger van deel 1, bevat twee stukken van de baanbrekende Franse meester (1908-1992) zelf: het vroege, meditatieve Les Offrandes Oubliées (1930) en het krachtige en complexe Chronochromie (1959-60), waarin zowel Messian’s fascinatie voor vogelgezang als ideeen over de relatie tussen kleuren en klanken centraal staan. Het vogelgezang, omzet naar noten voor de instrumenten in een symfonieorkest, creeren zo nu en dan een schitterende kakofonie.

De overige stukken op de CD werden in opdracht voor het Concertgebouworkest geschreven. Het openingsstuk ligt ook in de tijd voor Messiaen. La plainte, au loin, du faune van Paul Dukas uit 1920 maakte oorspronkelijk deel uit van een herdenkingsuitgave voor Claude Debussy. Geert van Keulen orkestreerde het pianowerkje in de gloedvolle impressionistische stijl van Debussy, vooral verwijzend naar de Prélude à l’après-midi d’un faune.

Messiaen is een belangrijke inspiratiebron voor de Franse componist Marc-André Dalbavie. Zowel akkoorden als de manier waarop in La source d’un regard gevarieerd en getransformeerd wordt op een melodie met een sterk oergevoel verwijzen naar Messiaen. Een adembenemend spannend stuk.

Van Rob Zuidam werden drie interludes uit de opera Adam in ballingschap, naar het gelijknamige stuk van Joost van den Vondel opgenomen. Ze werden opnieuw gerangschikt om als zelfstandig orkestwerk te kunnen dienen. Ook deze grootse stukken, als enige op het schijfje niet gedirigeerd door George Benjamin maar door Ingo Metzmacher, zijn te beluisteren als een eerbetoon aan Messiaen.

Speelduur: 72:31
Hybride SACD 5.0 / stereo
Paul Dukas / Geert van Keulen - La Plainte, au loin, du faune… (1920, orch. 2007)