REVIEWDynaudio

Dynaudio Excite X32

Mei 2008, plaats van handeling de High End Show in München. Trots laat Dynaudio de eerste exemplaren zien van de nieuwe Excite range. Een belofte voor de toekomst. Het is op die plek dat een afspraak wordt gemaakt voor een recensie, die als u dit leest, voor mij al verleden tijd is. Het is gegaan als de regels in het lied: `De herinnering blijft`, deze keer niet aan de man die lacht maar aan een speaker die met een lach de kamer vult met muziek. Een relatief simpele set in een vertrouwde ruimte speelde twee weken lang voor mij met de Excite X32. Vele genres, diverse volumes. Als achtergrond tijdens het werk, op de voorgrond als ik `er voor ging zitten`.

Dynaudio behoeft eigenlijk geen introductie. Het Deense merk timmert bijna dertig jaar aan de weg, is zowel in de huiskamer, de auto als in de studio te vinden. Een breed scala aan modellen zorgt dat Dynaudio naast de instappende muziekliefhebber met een beperkt budget ook de ware audiofiel aan zich weet te binden. Heel consistent is de opbouw van de modellijnen. Waarin telkens het DNA van Dynaudio terugkomt.

Denk in dat verband aan de gegoten aluminium korven van de luidsprekers, de aluminium spreekspoel met vlak draad die snel warmte af kan voeren en licht in gewicht is. Het conusmateriaal dat een legering is van magnesium silicaat polymeer (MSP), de softdome en de fase reine wisselfilters. Nieuw in de Excite serie is dat de spreekspoelen veel kleiner zijn dan in de voorgaande modellen en opgehangen worden in een sterker magnetisch veld. Ook de grote stofkap is verdwenen van de woofer om plaats te maken voor een meer bescheiden type.

Klik hier voor de iPad vriendelijke PDF