REVIEW47 Labs

Luisteren

Gebruik

Een Dali Ikon 2 of 6 in de standaard versie of in de Hobo Hifi Special Edition verdient een goede versterker die best wat mag kosten. Ik koos voor een Van Medevoort MA240 van 1000 euro. Daarbij gebruikte ik een Marantz CD speler als loopwerk met een Musical Fidelity X-Dac V3 digitaal naar analoog converter. Bekabeling naar eigen inzicht en budget, in mijn geval Chord Company Chameleon Silver Plus interlinks en luidspreker kabel is een bi-wire Chord Company Odyssey 4. Stroomvoorzienig met Supra materiaal. Tweaks zijn onder meer een Trichord Clock 2 in de speler, een CD mat van Millennium en vooral Acoustic Analysing TVA dempers, omdat een Ikea kastje wel leuk en goedkoop is maar akoestisch gezien niet optimaal. Voor de Ikon 2 gebruikte ik Alphason Aragon AG60-s stands. Ik kon het niet laten af en toe een Dynaudio Sub 250 actieve subwoofer bij te zetten in beide opstellingen. Naast alle apparatuur uiteraard veel muziek, waar het uiteindelijk allemaal om gaat nietwaar.

In mijn oren zit het geluid van mijn eigen Dali Ikon 2 luidsprekers nog als ik de Ikon 6 uit de doos trek en die op zijn plek schuif. Met enige angst dat de twee woofers problemen kunnen geven in de ruimte waar het laag niet altijd zijn weg kan vinden. De angst is ongegrond, de Ikon 6 is uitermate beheerst en strak in het laag, waardoor geen enkele nare resonantie optreed. Ik leg de CD’s die ik gebruik om de indrukken te beschrijven apart, zodat ik ze later kan pakken voor de Ikon 2. Eerst zoals gezegd de 6. Met Wende Snijders in de speler ontstaat een fraai ruimtelijk beeld. Veel diepte in het orkest dat op enige afstand van de soliste zit of staat. Breed neergezet waardoor het geluid tot buiten de speakers komt en de beide zijmuren lijken te wijken. Los en gemakkelijk, evenwichtig en uitgebalanceerd tot in de lage regionen, het hoog uitmuntend en ver boven de prijsklasse uitstijgend. Nog verder dan dat ik dat al opmerkte bij de standaard Ikon 2.

De stem van Wende is behoorlijk natuurlijk en staat op de juiste hoogte in de kamer. Ik kan een goed vergelijk trekken met haar live optreden wat ik bezocht gedurende de recensie periode van de twee paar speakers. Na Wende speelt Kari Bremnes een deun op een compilatie CD die ik eens kreeg van een luidspreker fabrikant (niet van Dali overigens). Ook haar stem is goed neergezet, waarachter een tweede stem volkomen natuurlijk te onderscheiden is. Levendig klinkt zang en muziek, net zo levendig als de piano en overige instrumenten op de volgende track van de CD. De spreiding van de Ikon 6 in de Hobo Special Edition is opvallend goed voor een vloerstaander. Doet eerder denken aan een monitor. Dat wil zeggen, je kunt met de ogen dicht de speakers niet op een vaste plek aanduiden, het geluid lijkt ergens in de ruimte geprojecteerd te worden.

Twee soorten gitaar komen aan bod. Steel gitaar en klassiek gitaar. Tonaal is de steel gitaar goed in balans, met een wijd open weergave. Helder, veel detail en een sublieme timing. Geen seconde is de tweeter scherp, wel terecht puntig en accuraat. De klassieke gitaar is kleiner en duidelijker in de ruimte gedefinieerd. De kast van de gitaar mag nog wat voller en groter zijn voor mijn oren en zoekt eigenlijk naar een subwoofer. Net als de dubbele bas die halverwege het nummer invalt. Mooi is dat de weergave zo rustig en resonantie vrij blijft. Dat maakt lang luisteren tot een genoegen en niet tot een straf voor een recensent. Tenslotte bevat de CD een Duitse band waarvan de zanger en stem heeft waarmee je kleedjes kunt kloppen.

Hoog volume vormt geen probleem. De sound is stevig zoals die hoort. Gitaar, bas, slagwerk, zang en zelfs trompet weerklinken op een hoger niveau dan je normaal voor deze prijs zou kunnen verwachten. Omdat het laag zo strak is, niet in valse romantiek aangezet zoals vele fabrikanten in deze prijsklasse doen, verlang ik met enige regelmaat naar het aanzetten van mijn Dynaudio subwoofer die naar mijn smaak iets toevoegt. Een leuk hoewel absoluut geen noodzakelijk upgrade pad. Tot slot speelt op de Ikon 6 met Philip Pickett een blokfluit concert van Telemann. Ik was van plan daar een klein stukje van te draaien, het werd de totale CD. Het is heerlijk te horen hoe helder de blokfluit zich afzet van het London Consort en de leidende rol neemt. Zowel in detail, als rust, als ruimte en ritme vind ik de Ikon 6 een uitstekende luidspreker die geschikt blijkt voor elk soort muziek. Pop, jazz, klassiek en voor als er bezoek is een deuntje “Middle of the Road”.