Totem Tribe III

Het tweede deel van de middag brengen we in de grote luisterruimte van Art’s Audio door. Daar is een complete huisbioscoop ingericht met de nieuwe On-Wall luidsprekers van Totem als belangrijkste weergever. Direct naast het grote projectiescherm hangen twee Tribe 3 kasten, en een derde Tribe 3 doet dienst als centerluidspreker. Een paartje Totem Arro zorgt voor de surroundweergave, en de diepste basweergave wordt aangevuld met een zeer laag en subtiel afgestemde actieve subwoofer van Velodyne. De aansturing is in handen van de G-91a DVD speler/voorversterker van Meridian, en de bijpassende G-55 vijfkanaals eindversterker van hetzelfde merk.

De Tribe is ontwikkeld om direct naast een flatscreen televisie of een projectiescherm aan de muur te worden gehangen. De voornaamste doelgroep is de home-theater bezitter, maar ook de hifi-liefhebber met zeer beperkte ruimte zal veel plezier van de Tribe kunnen hebben. Als een soort stijlbreuk met de ontwerpfilosofie zijn de Tribe 1 en 2 in feite dezelfde luidspreker, waarbij de 2 alleen een grotere kast heeft gekregen. Voor de Tribe 3 is de eerste in eigen huis ontwikkelde mid-laag unit toegepast. De eisen aan deze unit waren zo extreem dat het zinvoller was om de productie ervan zelf ter hand te nemen. In de filters van alle Tribe modellen worden zeer kostbare zilver/goud condensatoren van Mundorf toegepast, om een zo zuiver mogelijke weergave te garanderen.

We beginnen de demonstratie met een mij onbekende DVD van een orgelconcert door organist Everhard Zwart, opgenomen in de Grote Kerk in Dordrecht. Wat meteen opvalt, is het grote gemak waarmee de illusie van “erbij zijn” wordt gecreëerd. Want hoewel de opname naar mijn smaak iets teveel natuurlijke galm bevat is er meteen al weer die grote ruimtelijkheid waar Totem patent op lijkt te hebben. Tonaal heb ik trouwens weinig of niets op de weergave aan te merken. Het kerkorgel is één van de machtigste door de mens gebouwde geluidsbronnen, voorzien van talloze subtiliteiten. Het wisselen van de registers is zeer goed te volgen, en de welbekende Toccata en Fuga in D-mineur van J.S. Bach knalt werkelijk de luisterruimte in. Zonder enige vervorming of congestie welteverstaan. Het blijft prettig om naar te luisteren, ook al moet er inmiddels met forse stemverheffing gesproken worden. Dan is het de beurt aan Antonio Forcione. Deze gitaarvirtuoos heeft op het kleine maar hoogwaardige Naim label - inderdaad, van de gelijknamige audio-fabrikant - een paar wonderschone platen afgeleverd die bol staan van de dynamiek. Zo ook de DVD opname die ik hier te zien en te horen krijg. Overigens meteen met stip op nummer één van mijn verlanglijst terechtgekomen, deze concertregistratie. Je hoort het staal van de snaren tegen de fretten op de gitaarhals tikken, supersnel en gedetailleerd. Als Foccione als een volleerd percussionist de kast van zijn gitaar beklopt hoor je het hout. De band is ook van een hoog niveau. De percussionist bespeelt op een gegeven moment een stel PVC buizen met een paar rubberen teenslippers als drum”stok”. Niet helemaal onbekend voor degenen die ook de Blue Man Group kennen, maar wel verbluffend snel en dynamisch opgenomen.

Tot slot een paar scènes uit de tekenfilm Cars. Als er twee gebieden zijn waarop een kostbaar surroundsysteem als dit moet excelleren dan zijn het de verstaanbaarheid van de gesproken tekst, en de mate waarin details in het omringende geluidsbeeld hoorbaar zijn. Een groot deel van het 5.1 signaal gaat naar de centerluidspreker, en als die niet klopt, klopt het hele geluidsbeeld niet. Bij te kleine centerluidsprekers worden de stemmen te dun van klank en ontstaat er een sound die de Engelsen zo treffend “disembodied” noemen. Daar is geen goed Nederlands woord voor, maar ik ga er van uit dat iedereen begrijpt wat ik bedoel. En hier blijkt de grote kracht van het full-range Tribe systeem. Goede verstaanbaarheid, en een natuurlijke klank met voldoende “body”. De rest van het systeem zorgt voor de onmisbare details die het zo leuk maken om met een hoogwaardig surroundsysteem naar een film te kijken. Als je éénmaal een goed ingeregelde full-range AV set hebt gehoord wil je nooit meer anders.