Audio Innovations 500 vs. Audion Sterling ETSE (Deel 2)
In het eerste deel van deze reeks hebben we de Audio Innovations en de Audion met elkaar vergeleken. Daarna zou de Audio Innovations een modificatie ondergaan. Zo gezegd zo gedaan. In dit tweede en laatste deel gaan we in op de verschillen voor en na de modificatie en uiteraard nog een kort vergelijk met de Audion.
De modificatie:
We drinken onze koffie en Ed vertelt over de modificatie. Dat het een ramp het is, te sleutelen aan een Audio Innovations 500 vanwege de slechte bereikbaarheid van de onderdelen en over de luistertest. Een andere (versterker zoekende) bezoeker hoorde de AI 500 spelen op een stel Audio Note speakers en was direct verkocht vertelde Ed. We lopen even de luisterkamer in waar een Single Ended ontwerp van Ed met de machtig grote 211 buizen staat. De versterker is een halve tafel groot en nagenoeg niet te tillen. (ja ik mocht van Ed even een pootje oplichten).
Ik was zeer benieuwd naar de klank en Ed zet altijd even enthousiast een cd op. Hoe dat klinkt? Nou mensen, alsof je er live bij zit! De Audio Note speakers welke halverwege het vertrek staan verdwijnen bij de eerste klanken van de muziek en (ver) daarachter ontstaat een podium, met muziekkanten, bladmuziekstandaards en een zangeres alsof ze er in werkelijkheid echt staan. En dat alles zeer duidelijk. Prachtig!
Goed terug naar de werkelijkheid van vandaag: Wat is er gemodificeerd aan mijn versterker?
De Tesla EL34’s zijn vervangen door 4x (matched) Sovtek 5881’s (bleek later). Verder is de versterker geheel gecontroleerd en opnieuw afgeregeld.
Het luisteren
Voor het luisteren is uiteraard gebruik gemaakt van dezelfde componenten als in deel 1. Logischerwijs kon er niet A/B vergeleken worden wat het beoordelen een stuk moeilijker maakt. Eerst heeft de versterker ruime tijd gehad weer in te spelen. In de nieuwe buizen moet een evenwicht ontstaan en ook de Black Gate condensatoren hebben behoorlijk wat uren nodig om op klank te komen. Gelukkig was ik tijdens de inspeel periode muzikaal aardig verwend door in korte tijd een 3 tal klassieke concerten te hebben bezocht. Vlak na de modificatie was hoorbaar dat met name het laag wat strakker en meer aanwezig was. Qua ruimtelijkheid had de versterker een stapje terug gedaan. Hoog en midden waren een fractie fraaier geworden. Al met al had ik het gevoel dat e.e.a. nog niet optimaal was. Ik verwachte meer. Dat meer kwam ook.
Tijdens een van de avonden was er iemand op bezoek die qua installatie niets gewend is. De beste man speelt zelf echter wel actief drums. Na 10 minuten geluisterd te hebben merkte de man op dat hij nog nooit zo’n duidelijk klankverschil tussen de diverse trommels van een drumstel via speakers ervaren had. Je hoort vaak een drum op een nummer achter de muziekkanten, echter nooit wat er op die drum zelf gebeurt, was zijn relaas. Ook gaf hij zonder moeite aan wat en wie op welke plaats op het podium stond. Ook nog niet gekke mensen horen dus de kwaliteiten van eens set, ondanks dat zo velen beweren geen verschil te horen.
Na de versterker te hebben laten afkoelen, zijn de Sovtek 5881 buizen in de Audion gezet en is er weer geluisterd. Omdat de Audion zeer gevoelig is voor buis wisselingen was ik heel benieuwd hoe e.e.a. zou gaan met de sovteks. Onmiddellijk was een toename in ruimte en diepte hoorbaar. Eveneens nam de detaillering toe. Door de toename van ruimte en diepte in het beeld werd ook de zaal een stuk zichtbaarder op de Audion (zie deel 1). Daarnaast leek het dat de Audion iets meer pit gekregen had. Verklaarbaar is dat niet omdat de 5881 buis iets minder vermogen kan leveren dan de EL34. Het ruimtelijk beeld overtreft overigens niet dat van de Audio Innovations met de Sovtek buizen. Ook met deze buizen blijft het beeld minder ruimtelijk in vergelijking met de Audio Innovations.
Audio Innovations 500 vs. Audion Sterling ETSE (Deel 2)
De onbekende buis
Resume
Is het ‘t waard een (buizen)versterker te laten modificeren? In dit geval kan ik daar een volmondig ja zeggen, ondanks dat dit soms aardig in de papieren kan gaan lopen. De versterker is er qua klank duidelijk op vooruit gegaan. Uiteraard moet men er bij een buizenversterker op letten dat de buizen in goede staat zijn. Versleten buizen degraderen de klankkwaliteit van de versterker en een kapotte buis (afhankelijk van ontwerp van de versterker) kan zelfs schade aan de versterker aanbrengen. De meeste buizen van tegenwoordig gaan echter aardig wat branduren mee, dus vervang ze ook niet overhaast. Zeker niet als het om niet meer verkrijgbare en dus kostbare merken gaat. Een originele Mullard of Philips die nog 70% plate dissipation meet hoeft echt nog niet vervangen te worden.
Echter ook bijvoorbeeld lekkage (buis gaat dan vaak roze gloeien) kan een reden zijn de buis te vervangen. Bij twijfel kunt u de buis altijd laten nameten.
Ook hier moesten de buizen vervangen worden (zaten nog de originele precisions in). Na onderzoek bleek dat er tevens een fout zat in de tegenkoppeling. Deze was verkeerd-om aangesloten door een bedrijf dat eerder een uitgangstrafo vervangen had (krijg je dan mee-koppeling?). Ook een uitgangstrafo moest vervangen worden. Eenmaal terug bij de eigenaar kreeg ik weer een mailtje van Rob. Hij herkende de versterker niet meer terug (positief bedoeld) en is weer zeer tevreden met het geluid van zijn 300.
Vaak kan men met een modificatie het geluid op een hoger niveau brengen. Dit hoeft niet altijd d.m.v. vervangen van buizen te gebeuren maak dat kan b.v. ook door een potmeter te vervangen door een beter type zoals b.v. bij de Audion is gedaan (zie deel 1). Kortom, mits kundig uitgevoerd kan een modificatie van een op leeftijd zijnde versterker de prestatie’s naar een hoger plan tillen, zodat er weer jaren met plezier naar geluisterd kan worden. Met de Audio Innovations zal dat binnen deze set de komende jaren zeker gaan lukken.
Gebruikte apparatuur: Krell KAV-250cd cd speler B&W Matrix 802 mk II luidsprekers Audio Innovations 500 buizenversterker Audion Sterling ETSE. Single Ended Triode versterker met DACT potmeter Sugden A21ap eindversterker Sugden A41 voorversterker. Siltech LS-80 G3 luidsprekerkabel Siltech 4/24 & 4/56 interlink Van den Hul Mainstream Hybrid (op Krell cdspeler), rubber powerkabels HiFi meubel van Staal en Glas, UPS als netfilter, cones en spikes, van den Hul polechecker Gebruikte CD`s |