High End 2002 (deel 2)


Philip van Deijk | 21 mei 2002

De High End 2002 Show in het Kempinski Hotel heb ik samen met Rene van Es, Jan de Jeu en diens vrouw Antoinette namens Hifi.nl bezocht. Jan en Antoinette hadden elkaar al een tijdje gevonden en wilden als paar verder, hetgeen inhield dat Rene en mijn persoon drie dagen lang aan elkaar vastgeketend zaten. Wij hebben een kleine 250 hotelkamers, verspreid over 3 verdiepingen, bezocht om zoveel mogelijk informatie voor u als lezer van Hifi.nl te verzamelen.
De importeurs hadden vaak meerder kamers tot hun beschikking om hun produkten uit te stallen of ten gehore te brengen. Ik kan u in het kort zeggen dat dit niet meeviel, maar het was de moeite meer dan waard. Als u denkt dat de VAD in Veldhoven groot is, dan is deze show helemaal een waar Walhalla voor de verfijnde audioliefhebber. Zowel bekende als zeer veel (voor in Nederland) onbekende merken komen hier aan bod.

Ik zal u een beeld geven welke merken er zoal op de High End 2002 te bewonderen waren. Daar wij zoveel stands hebben bezocht wil en kan ik u geen uitgebreid objectief geluidsoordeel geven over de geluidsweergave van de audio-apparatuur, doch slechts een kleine impressie waar mogelijk. Het is sowieso moeilijk om een beeld te geven van onbekende apparaten, spelend in onbekende ruimten en met daarbij nog wel eens onbekende muziek. De vraagt die dan bij mij rijst is: waar luister je dan naar. Je zou merken die goed presteren in één klap om zeep helpen omdat op zo’n show altijd storende factoren (bijvoorbeeld akoestiek, geen goede setting importeur) zijn. Wat echter niet wegneemt dat je op zo’n show wel een globale indruk van een merk of totaalset kan krijgen en of dat er in deze nog potentie inzit.

Maar genoeg gekletst nu, ik neem u mee, dwalend door de hotelkamers van het normaliter uiterst luxe en dure Kempinski Hotel.

Ik kan mij de exacte rondgang door de show niet meer herinneren maar één van de eerste luisterruimtes, op de begane grond, waar wij binnenliepen was die van de Duitse importeur WBS Vertrieb GmbH. Deze stond met de nieuwe lijn van Wadia 301/901, een loopwerk/dac combinatie met een totaalprijs wat in de buurt van de 9000,= ligt. De versterking kwam van 2 x Audio Research VTM200 welke ieder een Tannoy Canterburry aanstuurde.
Gelukkig hebben we in Nederland ook een importeur van Audio Research en dat is Acson. Tannoy Nederland neemt Tannoy voor zijn rekening.

Een andere ruimte werd opgesierd door altijd prachtig uitziende en klinkende buizenmerk Jadis. De Duitse importeur had hier een paar Audioplan Contrast 3S luidsprekers staan die werden aangestuurd door de Jadis JA80 monoblokken en een P80 voorversterker.

High End 2002 (deel 2)

 Deze is zowel met als zonder afstandbediening leverbaar. Volgens de impoteur klinkt de voorversterker zonder afstandbedining beter, dus aan u de keus. De bron was eveneens afkomstig uit de Jadis-stal en wel de JAD2 MKII, welke is voorzien van een buizenuitgang met een seperate voeding. Alle elektronica was op het lichtnet aangesloten door middel van een Audioplan netfilter. Ik kan u zeggen, voor zover mogelijk uiteraard, dat dit geheel op het eerste gehoor erg goed en lekker klonk. De Jadis apparatuur wordt in Nederland geïmporteerd door Hansted Audio.

Het Duitse grundlichkeit straalt letterlijk af van de producten van Burmester. Deze was dan ook ruimschoots vertegenwoordigd op de High End 2002 show. In de fraaie racks van beukenhout met aluminium poten stond de nieuwe serie van Burmester Rondo cd-speler, een geïntegreerde versterker en een bijpassende tuner opgesteld, welke over 6-8 weken leverbaar zou moeten zijn.
Ditmaal kleine luidsprekers van Burmester. Een set die lekker klonk met daarbij kleine luidsprekers van Burmester die een strak en diep doortekenend laag neerzette, een genot om naar te luisteren. Wie in Nederland geïnteresseerd is in Burmester moet zich wenden tot Sound Design Import.

Een paar ruimtes verder bevonden zich de versterkers van Gamut. Deze wisten mij op de VAD al te inspireren en kon ook hier eigenlijk niet onopgemerkt voorbij gaan. De importeur Adagio Musik Komponenten had flink uitgepakt. De luidsprekers waren de Revolutions van het Finse merk Gradient. Dit is een dipoolluidspreker die uit vier units bestaat, één mid-hoog en drie laagweergave kasten. Om dit alles goed te laten verlopen is er gebruik gemaakt van een Gradient cross-over filer. Het mid-hoog gedeelte werd aangestuurd door de Gamut mono en de D200 eindversterker op het laag. Er werd een stukje pianomuziek gedraaid en omdat dit systeem vrijwel gelijk een dermate indruk op ons maakte zijn wij even gaan zitten om te luisteren. Hier hebben hoorde je de kracht en de realiteit van een piano. Het beeld wat hierbij afgebeeld was leek buiten de luisterruimte te treden. Fascinerend zoals dat werd weergegeven.
Gamut wordt in Nederland geimporteerd door Tan Audio en medegedistribueerd door Dynamic-Solutions.

La Musika bestaat uit een set die uit verschillende merken is opgebouwd. Hij is dan ook alleen als La Musika set te koop en is gebaseerd op puur analoge weergave, dus geen cd maar de draaitafel staat hier in het middelpunt van de belangstelling. De luidsprekers van La Musika hebben, volgens zeggen, nu ook hun definitieve vorm bereikt.
Voor meer info over de La Musika set verwijs ik graag naar de Nederlandse importeur Audioclassics.

Ook Siltech was te zien en te horen. Siltech zelf stond met een display bij de importeur in Duitsland. Siltech wordt in Duitsland geimporteerd door het electronicamerk Audionet. Vele merken maakten gebruik van de Siltech bekabeling tijdens de show.

Ook de zware eindbakken van Plinius met daarvoor een Tube Technology voorverversterker waren van de partij. Plinius is in Nederland helaas een nog relatief onbekend merk afkomstig uit Nieuw Zeeland, dat is eigenlijk zonde. Om een u een indicatie te geven over de grootte van dit merk, Plinius wordt over de gehele wereld in 36 landen gedistribueerd en wereldwijd gerespecteerd door vele grote audiobladen. Enige tijd geleden had ik de beschikking over de goedkoopste SA eindversterkerserie van Plinius waar ik zeer over te spreken was. Sinds kort heeft Plinius de opvolger van de SA-100 MKIII namelijk de SA-102. Deze gebruikt de microprocessorgestuurde technieken van zijn grote en hele dure broer de SA-250MK IV. In ons land wordt Plinius geïmporteerd door van Die-is’t Audio.

Dan zijn we aangeland bij de volgende audiogigant, zij het niet op versterkerniveau maar op luidspreker niveau het roemruchte Wilson Benesch. Deze hadden een nieuwe luidspreker uit de Odessy serie meegenomen, The Arc geheten en dat is van het type monitor luidspreker. De Wilsons werden aangestuurd door Syf Farao versterking.

High End 2002 (deel 2)

Avalon was met twee typen vertegenwoordigd in twee luisterruimtes. In de ene luisterruimte werden de Opus Ceramique aangestuurd door Ayre elektronica en in de andere luisterruimte hadden de top off the line Avalon Diamonds met Pass Labs versterking hun plaats gevonden. De tweeter in deze laatste is voorzien van een zeer bijzondere en kostbare diamantmembraan De bekabeling tussen dit alles was van NBS. De frontdoeken waren tijdens deze dagen van de Avalons verwijderd en dat is eigenlijk niet de bedoeling, daar de Avalon zo is ontworpen dat er met frontdoek gespeeld moet worden. In de ruimtes werd gebruikt gemaakt van een paar tube-bass.
Ik moet u zeggen dat ik tijdens deze dagen het befaamde Avalon geluid niet terug hoorde in deze luisterruimtes en dat vond ik erg jammer. Het geeft namelijk naar de incidentele bezoeker/luisteraar een totaal verkeerd beeld van zowel de Avalon als de Pass Labs, Ayre en NBS. Ik ken de luidsprekers van Avalon zeer goed en als u wel eens de stand van Nederlandse importeur More Music op de VAD heeft bezocht dan weet u waar de Avalons toe in staat zijn. Ik denk dat de Duitse importeur Active Audio Vertrieb GmbH hier een goed voorbeeld aan kan nemen.

Nadat we de gehele eerste verdieping doorgespit hadden waren we beland op de tweede verdieping. Daar gaf in één van de kamers het buizenmerk Convernent Audio Technology act de pressance. Zij deden dit middels de CAT SL 1 voorversterker en de JL3 mono-eindversterkers. Plaatjes om te zien. Een imposant merk, niet alleen om te horen maar ook om te zien. Helaas niet meer in Nederland verkrijgbaar, maar misschien dat er een importeur zich over het merk gaat ontfermen.

Op de tweede verdieping was ook het Duitse Creaktiv aanwezig. Creaktiv levert audio-rack in bijna alle denkbare vormen, soorten en maten, niets is te gek voor dit merk. In hun luister/kijkruimte stond een zeer speciaal meubel van Creaktiv opgesteld. Dit meubel is speciaal ontworpen voor de veeleisende Audio/Video-fanaat. In dit meubel is, achter deurtjes, plaats voor apparatuur, cd’s en een centerspeaker. Aan de achterzijde is ruimte om een beeldscherm te monteren wat, elektrisch bediend, naar boven en naar beneden kan. Ook bijzonder is dat het merk platte luidsprekers levert die als schilderijen aan de muur gehangen kunnen worden. Tijdens een korte demonstratie bleek er ook nog een goed geluid uit die “schilderijen” te komen. Uiteraard is er ook een goed audio-rack van dit merk beschikbaar zonder toeters en bellen voor de echte audio-purist. Gelukkig is al dit moois ook in ons land verkrijgbaar en wordt geïmporteerd door Audioclassics.

Een aantal kamers verder op de tweede verdieping stond wederom een buizenmerk centraal en wel de Nagra range. Nagra is een merk op echt High-End niveau zowel klankmatig, techniek als de prijs. De korte demonstratie die wij hierbij voorgeschoteld kregen maakte ons zeer hebberig naar de producten die Nagra op de markt zet. Nagra maakt onderdeel uit van de Zwitserse Kudelski Group, wat garant staat voor precisie en kwaliteit. Het is niet goedkoop maar biedt superieure kwaliteiten. Nagra bestaat al 50 jaar en is beroemd geworden om zijn ruimtevaartapparatuur en bandrecorders, welke nu nog steeds in de professionele opnamewereld gebruikt worden. Om u een voorbeeld te geven, de Olympische Spelen die in Mexico plaatsvonden zijn geheel door opgenomen door een Nagra VPR-5 draagbare en professionele 1” C-format video-recorder. We zijn daarom ook even blijven zitten om de combinatie Pl-P voorversterker, VPA eindversterkers in combinatie met de Parsival luidsprekers te horen. Wij hebben de korte tijd die we daar gezeten hebben met volle teugen genoten. Tevens heeft Nagra een tweetal nieuwe producten op de markt gezet, te weten een 2 kanaals 24 bit, 192 kHz DA-converter en een Digital Analoog Processor voor 8 audio kanalen (7+1) 24 bit, 192 kHz en dat moet voorlopig even genoeg zijn voor de echte High-End Home Theater fanaat. Gelukkig is Nagra in ons land te koop en wordt geïmporteerd door More Music.

Bij het Duitse merk Clearaudio was het iedere dag van de beurs feest. De bezoekers konden iedere dag onder het genot van een hapje en een drankje genieten van de draaitafels en versterkers van dit merk. De eindversterker gaat de laatste ontwikkelfase door en kunnen we binnen niet al te lange tijd op de Nederlandse verwachten.

Bij de Duitse importeur Taurus High-End op de warme derde verdieping konden we een primeur beleven. Hier stonden namelijk een set Magnepans die ieder, aan de achterzijde, voorzien waren van een subwoofer die het vanaf 80 Hz overneemt (de subwoofer is ontwikkeld door Rick Paap van het Nederlandse Dynamic Solutions). De Magnepans werden o.a. aangestuurd door de immer zeer fraaie Jeff Rowland versterkers. De combinatie met de sub’s gaf de Maggies een diep doortekenend laag, met druk en gaf de instrumenten en stemmen meer body. Het laag bleef zeker niet achter bij de snelheid van de Maggies. Kortom een schot in de roos voor een relatief laag bedrag. Ook Magnepan is in ons land beschikbaar ditmaal dankzij Tan Audio.

Bijzonder was de Avalon Opus die nu eens niet met exotische versterkingen aangestuurd werden, maar met het Franse versterkermerk Lavardin. Deze combinatie zette een fraai beeld neer en klonk bijzonder muzikaal. Lavardin claimt dat zij het transistormerk zijn met een buizengeluid. Uit eigener ervaring weet ik dat dit voor een groot gedeelte ook zo is en de combinatie met een Avalon bijzonder goed gaat. Voor de Lavardin versterking moet u zich melden bij Audioclassics.

Over mooie audioracks gesproken. Wat opviel was dat heel veel luisterruimtes werden opgesierd door de Finite Elemente audio-racks. Zeer mooie maar vrij prijzige racks.
Deze zijn heel bijzonder van bouw. Onder de plateau kam men namelijk resonantiepennen plaatsen, waardoor de trillingen gedempt worden. Een simpel maar tegelijkertijd ingenieus systeem. De serie bestaat uit de Pagode Signature, Pagode Master Reference en de Pagode Spider. Gelukkig voor de veeleisende hifi-liefebber die een rack wil hebben wat er ook nog eens zeer fraai uitziet worden deze racks in ons land door More Music geimporteerd.

Dit is eigenlijk maar een korte impressie van wat er op de High-End 2002 show te vinden was. Dat het echte High-End audio was, was wel duidelijk. Wat er opviel was dat er relatief weinig Home Theater ruimtes aanwezig waren, behalve dan van merken als Pioneer, Denon, Marantz, Parasound en wat High-End in de vorm van een denderende Krell-set, knetterend hard van Meridian, T+A en nog wat van die merken.

Ook de SACD, DVD-Audio en DVD waren behalve de Home Theater groeperingen maar zeer mondjesmaat te aanschouwen. Waarom zult u zeggen, ik heb geen idee.
Wat wel een echte revival doormaakt is de terugkomst van de draaitafel, analoog is weer helemaal terug. Merken als Clearaudio, Transrotor, Amazon, Basis, Avid en Pro-ject zie je in heel veel luisterruimtes als bron staan. Soms afgewisseld door een cd-speler, maar heel vaak ook niet. Ook de aloude vertrouwde buizenversterker is mijns inziens nog steeds zijn weg in hifi-land terug aan het vinden. In heel veel luisterruimtes is de combinatie buis met draaitafel het absolute summum zowel op het gebied van uiterlijk als gehoormatig.

De producten van Nederlandse bodem waren schaars op deze beurs te vinden. Ik heb niet veel meer kunnen ontdekken dan de spelende Van den Hul versterking en bekabeling, Pluto draaitafels en toonarmen. De wereldberoemde blauwe Siltech kabels waren op de stand van henzelf helaas alleen te zien en niet te horen. Hoewel de blauwe kabels vele luisterruimtes sierden en de meest exotische merken aan elkaar koppelden om het geluid ten gehore te brengen. Er schijnt echter iets heel moois op versterkergebied schijnt te zijn. Misschien een andere keer beter.

En zo eindigen drie hele lange en vermoeiende dagen Frankfurt High-End 2002, maar wel hele mooi dagen.
Ik zou zeggen indien u volgend jaar in het voorjaar iets leuks wilt doen koppel de vakantie dan aan een paar dagen Frankfurt, want het is de moeite waard.