Perfect Performer King
De Perfecte Performance??
Een poosje geleden werd ik aangenaam verrast door ex hifi journalist en luidsprekerontwerper Klaas Feenstra. Of ik naar zijn nieuwe luidsprekerlijn wilde luisteren. Dit relatief nieuwe Nederlandse product heeft de naam “the Perfect Performer” gekregen. Natuurlijk een zeer gewaagde naam, want is perfectie überhaupt wel mogelijk in muziekreproductie? Met de Perfect Performer wil Klaas in ieder geval in deze prijsklasse een maximale performance neerzetten.
Alvorens we het over het product zelf gaan hebben, wil ik u een klein stukje geschiedenis over deze bijzondere ontwerper niet onthouden.
Klaas Feenstra
In 1982 ontwikkelde Klaas samen met Gerbrand van Veen de wel bekende Pied Piper open pijp weergever. Deze weergever werd als zelfbouw kit verkocht, en werd op de markt gezet met als doel een betaalbaar alternatief te zijn voor de dure highenders.
Ik heb de oorspronkelijke Pied Pieper nooit gehoord, maar het open pijp systeem dat precies was afgestemd op de toen gebruikte Sonic woofertjes, bleek vele oren te fascineren. Toen de Pied Piper echt een commercieel product werd, dat kant en klaar te koop was, scheidden de wegen van de heren.
Op het moment dat ik dit schrijf is de Pied Piper nog steeds te koop in de meest exotische kleuren. Gerbrand van Veen is solo verder gegaan met de Pied Pieper.
Goed of slecht, de huidige klank van de huidige Pied Piper mag niet gezien worden als maatstaaf voor de Perfect Performers van Klaas Feenstra, daar Gerbrand van Veen diverse wijzigingen heeft doorgevoerd in het ontwerp, waar Klaas Feenstra geen verantwoording voor heeft en draagt. De Perfect Performer staat dus volledig los van de huidige Pied Piper, en is een nieuw product geheel ontworpen door Klaas Feenstra. Dat laatste vind ik relevant om te vermelden, daar de Perfect Performers vaak worden verward en/of vergeleken met de Pied Pipers. Hoe zou dat toch komen: PP en PP…? :-)
We kunnen stellen dat Klaas gezien zijn ervaringen als hifi recensent en muzikant een goed beeld zou moeten hebben van hoe muziekreproductie zo perfect mogelijk moet gebeuren.
Perfect Performer King
Perfect Performer
In het programma vinden we twee type weergevers. De slanke Perfect Performer “Prince” (€1599,= per stuk,) en de grote “King” (€ 1999,= per stuk), de laatste zal hieronder besproken zal worden.
Enkele weken later kwam Klaas terug met zowel de definitieve King en Prince. Uiteindelijk zal de King het model worden voor de recensie, maar ik heb ook even naar de nieuwe Prince geluisterd in mijn luisterruimte.
Aangesloten op de Rotel RB-1090 en de gemodificeerde Sony 559 ES cd speler (direct op de eindtrap) laat de Prince een open en los klankbeeld horen. De eerdere klacht over het midden blijkt verdwenen te zijn en het midden klinkt nu een stuk opener en losser, zonder neuzigheid of compressie. Van de korte luisterimpressie die ik heb van de Prince verdient ook zeker het laag een speciale vermelding. Hoewel ik ook fan ben van grote systemen, met grootse druk in het laag, presteert de Prince zeer goed in het laag. Het laag heeft een snelle impuls, is strak en uitzonderlijk diep voor zulke kleine woofers. Klaas heeft de zuilen dus zeer correct ontworpen.
King
De huidige verbeterde King is een vierweg systeem, met een opgegeven frequentiebereik van 20 Hz tot 30 Khz binnen 2,5 db. Het is een bassreflex systeem waarbij de poort is afgestemd op 23 Hz. Het rendement is 90 dB. (1w.1m.). De kast meet 100 x 40 x 43,6 cm (h x b x d). Het laag wordt verzorgd door een Number one SPH-300 KE 30 cm Kevlar woofer. Het laagmidden door een Number one SPH-135 KEP 13,5 cm Kevlar unit met fase plug. Zoals vermeld heeft de titanium midden dome in het prototype plaats gemaakt de Numer one SPH-102KEP 10 cm. Kevlar conus. Alle bovengenoemde units hebben een die-cast chassis. Het hoog wordt verzorgd door de fraaie Visaton RHT 12 bandtweeter.
Het filter is hardwired. In de laagsectie wordt een hoogbelastbare trafokernspoel toegepast, om de weerstand tussen versterker en basunit zo klein mogelijk te laten zijn. Verder zien we luchtspoelen en polypropyleencondensatoren (MKP). Voor de hoogsectie wordt een geheel inductievrije MKP gebruikt. Zowel de King als de Prince kunnen via bi-ampen en bi-wiren aangestuurd worden.
Het uiterlijk zal niet door iedereen even fantastisch worden gevonden, daar de kasten behoorlijk lomp en breed overkomen. De afwerking is voor een kleine eenmans speakerbouwer goed en vakkundig, maar als we op details letten zou de afwerking wel beter kunnen. De kast is akoestisch massief en goed dood. Het frontpaneel om de units is bedekt met een korrelige bitumenlaag, dit om diffractie op het front te voorkomen.
Het laag is massief en strak. Het gemak waarmee het laag als een gecontroleerd blok op je afkomt is kenmerkend. Met de Rotel RB-1090 is de kick snel, droog en goed geplaatst. De King heeft de resolutie om Marcus Miller los van de kick te plaatsen, waardoor ze samen een geheel vormen. Voor de bassisten onder ons, is deze cd een aanrader. Er staat een uitgebreid interview met Marcus Miller in het hoeswerk, en enkele tips met betrekking tot de slap-techniek. Heel leerzaam!
Perfect Performer King
Onder de loep
Na gedurende een maand veel cd’s te hebben gedraaid kan ik de volgende conclusies trekken.
De King heeft een groots en uitzonderlijk doorzichtig klankbeeld. Met grote bezettingen blijft alles onder controle, en alle uitstervende harmonischen blijven lang en volgbaar doorgaan. Daarbij heeft de King de gave om elke instrument los te kunnen plaatsen.
De plaatsing is in de gelijkzijdige driehoek wel te breed. Daarmee zal de King dus beter tot zijn recht komen in een grote ruimte, waarbij er voldoende afstand van de King genomen kan worden. Toe-in draaien van de weergevers helpt ook, maar een grote luisterafstand verdient mijn voorkeur, daar het podium dan in de juiste breedte wordt afgebeeld.
Het middenhoog is homogeen en los, maar het gebied tussen de 1 Khz. en 4 Khz. heeft een licht forward karakter. Daarmee bedoel ik dat klankkleuren van bijvoorbeeld een concertvleugel, blazers, maar ook de tik van een snare drum, wat naar voren komen.
Het klankkarakter is wel natuurgetrouw, zonder voor mij herkenbare kleuring van moeilijke instrumenten. Het laag is nagenoeg fullrange. In ieder geval kwam de lage B van Alain Caron er strak en in volle glorie uit.
Qua versterkerkeuze is de King minder makkelijk dan ik aanvankelijk dacht. Met de Rotel RB-1090 zet de King een groots rotsvast stabiel klankbeeld neer, waarbij het laag maximaal onder controle is. Met de NAD C270 en de Accuphase E 305 (beide relatief lage dempingsfactor) raakte de grip een beetje zoek, en zakte het klankbeeld een beetje in elkaar. Versterkers als Bryston, T+A, AVM en de nieuwe van Medevoort lijn zouden een goede partner zijn voor de King. vanwege hun befaamde grip en controle, die de King nodig heeft om alle vier de units op tijd te starten en te stoppen.
Conclusie
Met de Perfect Performer King heeft Klaas Feenstra een zeer muzikale, maar ook behoorlijk neutrale weergever op de markt gezet. De concurrentie in de 4000 Euro prijsklasse is groot. De weergevers zijn fraai gebouwd en gelakt, maar de grote-massafabrikanten winnen het wat betreft absolute afwerking.
Hier tegenover echter staat dat u met de Perfect Performer een weergever in huis haalt, die met grote zorg, liefde en passie voor muziek, ambachtelijk in elkaar is gezet. Uiteindelijk moet de klank doorslaggevend zijn.
Met zijn zo goed als fullrange laagdiepgang, en het grootse rotsvaste (electrostaatachtige) klankbeeld is de King een geduchte concurrent voor vele collega speakers in die prijsklasse.
Je krijgt voor dit bedrag een goede totaal performer die kleine trio’s en hele grote bezettingen met groot gemak en stabiliteit kan weergeven en met alle genres muziek raad weet. Qua tonale balans heeft het middengebied een licht forward karakter, maar is wel vrij van onnatuurlijke kleuring.
Op deelaspecten zijn er in deze prijsklasse betere weergevers, maar als totaal performer is de King een bijzondere weergever en er zijn niet veel modellen in deze klasse die zo veelzijdig en groots klinken. Vooral het zeer diepe laag, (wat we helaas steeds minder tegenkomen onder de 4000 Euro) dat met de juiste versterker strak en snel blijft is voor deze prijsklasse bijzonder, en zal zeker ook de orgelconcert liefhebbers tevreden stellen.
Gebruikte apparatuur: Bron: Sony 559 ES zwaar gemodificeerde cd speler. Versterking: Rotel RB-1090 (2 stuks aanwezig) Accuphase E-305, NAD C270, Focusrite Red Bekabeling: Monster Sigma interlinks, Ixos, Proel, Monster M1,5, Gotham, Tasker Weergevers: B&W CDM1SE, Avalon pro monitor Gebruikte CD’s |