CD presentatie Woonmall
Drie CD’s en twee Steinways
De uitnodiging van muziekproductie maatschappij Baileo en de Woonmall laat al weten dat naast de officiele uitreiking van de CD’s er tevens twee concerten worden gegeven. Het eerste door het Rob van Kleeveld quartet en het tweede door het Cor Bakker / Louis van Dijk quintet. Kijk, dat zijn de juiste lokkers en staan in ieder geval garant voor kwaliteit. Dat Paul van Vliet de uitreiking doet is meegenomen.
Die kwaliteit kennen bezoekers van de jaarlijkse Doelen Lente hifi Show in Rotterdam inmiddels ook. Immers, daar worden de live optredens ook door Baileo in samenwerking met Tomusic georganiseerd en maken van deze hifi show de meest muzikale ter wereld.
De Woonmall is opgebouwd als een schip van een kerk. De begane grond bevat een aantal winkels die een open ruimte omsluiten. De open ruimte loopt helemaal tot het dak door. Diverse roltrappen verbinden de begane grond met de hogere verdiepingen waar nog meer winkels zijn. Net als een kerk met galerijen. Op de begane grond, onder een rond afdak is een podium opgesteld met daarop twee Ypma Steinways, een drumkit, een uitgebreide percussie set en nog een Technics P30 keyboard.
Rondkijkend door de ruimte zijn tal van bekende muziekliefhebbers te ontdekken. Han Reiziger en Hans Dijkstal om maar een paar te noemen. Bij het welkomstwoord van Woonmall manager Marcella Maltha wordt onze acoustische angst voor een deel weggenomen als ze vertelt van de try-out die naar tervredenheid verloopt. Wel moest met een tang de voeding van een ‘muzikaal kunstwerk’ worden verwijderd omdat er geen andere manier is om dat ‘ding’ uit te zetten. En dan kan het eerste concert beginnen.
Een uurtje is snel om en mede organistaor Tom Gosselaar kondigt Paul van Vliet aan. Deze verhaalt van de eerste ontmoeting, de vraag of ‘Robbie’ wel eens wat gecomponeerd had toen en het antwoord daarop: ‘Nee’. Waarop Paul van Vliet de hoop uitsprak dat wel goed zou komen. En hij heeft gelijk gehad. Ook woorden van spijt omdat Van Kreeveld zoveel moois heeft gespeeld, maar dat hij het zelf niet weet. Verder is Van Kreeveld ‘geniaal, maar hij weet het niet’. Na deze verdiende lof van Van Vliet aan de pianist volgt een verrassing in de vorm van twee nummers die Van Vliet samen met het quartet zal zingen. Het worden ‘De zee’ en ‘Meisjes van dertig’. In ‘De Zee’ blijkt trouwens dat de zee zowel mannelijk als vrouwelijk is. De Van Kreeveld compositie ‘Meisjes van dertien’ zou volgens Van Vliet gezien de ontwikkeling van vandaag eigenlijk ‘Meisjes van elf of negen’ moeten gaan heten, maar de nieuwe tekst in ‘Meisjes van dertig’ is heel passend.
Dit concert met twee fantastisch klinkende Steinways is werkelijk spetterend en belooft veel voor de tournee. De gespeelde stukken zijn allemaal bekend, maar de arrangementen maken ze nu bijzonder. Het thema van ‘Stiefbeen en Zoon’ en de tune van ‘Langs de lijn’, beide van Quincy Jones of Clare Fisher’s ‘Minor Sights’ knallen van het podium. De Leroy Anderson song ‘The Typewriter’ met een glansrol voor Jeroen de Rijk als einde-van-de-regel bel en Billy Joel’s ‘Rootbeer Rag’ zijn bewijzen van vakmanschap en instrumentbeheersing.
Dat er heel veel kwaliteit in de Nederlandse muziekwereld zit komt gelukkig steeds meer naar boven. En door samenwerking van een productiemaatschappij als Baileo, organisatie bureaus als ToMusic, piano leverancier Ypma Amsterdam en op het oog een vreemde eend als de Woonmall (je luistert 99% van de tijd thuis naar muziek!) blijkt dat deze kwaliteit een kans krijgt. Zonder zo’n samenwerking is het financieel niet haalbaar en zou veel talent verloren gaan.
Lees ook de volgende recensies:
Cor Bakker en Louis van Dijk: Windmills of your Mind
Rob van Kreeveld: Together Alone en Alone Together