High End Munchen `04 (1)


René van Es | 03 juni 2004

Hieronder leest u deel 1 van het High End Munchen 2004 verslag. Wilt u ook de andere delen lezen?
Voor High End Munchen 2004 deel 3, klik hier
Voor High End Munchen 2004 deel 2, klik hier

 

De High End show is in Duitsland voor het eerst in München gehouden en de organisatie kan terugzien op een succesvolle show die meer bezoekers en meer exposanten trok dan ooit. De bezoekers kregen een keur aan apparatuur voorgeschoteld die liep vanaf instapmodel receivers van Pioneer en Marantz tot het kostbaarste dat de Duitse audiomarkt weet te bieden.

De duizenden modellen tussen de uitersten probeerden elk op hun eigen manier het kopersvolk te verleiden tot aanschaf. Kleine startende fabrikanten die vol trots hun eerste systeem toonden wisselden af met oude rotten uit het vak die de tand des tijd hebben doorstaan en het zelfs aandurven vintage apparatuur aan te bieden. In een bonte stoet vergaapten de bezoekers zich. De nationaliteiten tekenden zich af aan de kleding. De maatkostuums voor Japanners, de korte leren broek voor de echte Beier. Bier en worst afgewisseld met wat culinairder eten. Wein, weniger Weib und viel Gesang. Alle ingrediënten voor een geslaagd evenement waar we u graag een beetje deelgenoot van maken.

We begonnen op de tweede verdieping. Met de gedachte dat als wij beneden kwamen, de andere bezoekers inmiddels naar boven verdwenen zouden zijn en het dan bovendien een sauna kon worden onder het vele glas. Hoe anders liep het toen we aan het eind van de eerste dag nog maar net begonnen waren aan de eerste verdieping omdat er zoveel te zien en te horen was. En die sauna is nooit gekomen. Het complex is voorzien van een perfecte luchtbehandeling installatie. Goed, bovenaan in de laatste kamer staat Polk luidsprekers. Samen met Oheocha. De futuristisch uitziende Oheocha modellen spelen niet, wel de Polk modellen die er stuk voor stuk beter uitzien dan ooit. Sinds de productie voor een groot deel verlegd is naar China heeft de LSi serie aan de buitenkant een upgrade ondergaan. Intern is niets veranderd. Het palet is uitgebreid met modellen voor Home Cinema. Gedemonstreerd werd veelal op Moon apparatuur.

 

Aan de overkant van de gang staat Agile. Agile is misschien beter bekend als Audio Agile. Echter de bedrijfsleiding vond dat nu men niet meer alleen met audio bezig is maar ook video een plaats krijgt, het woord “audio” maar beter uit de naam kon worden geschrapt. Agile brengt als primeur een 43 cm apparaat dat in zich heeft: een tv tuner, een radio tuner, een DVD recorder, een hard disk recorder, een CD server, een onder Windows XP draaiende PC en een voorversterker. Uiteraard geschikt voor 5.1. Een waarlijk universeel apparaat wat ik dolgraag zou willen bezitten ter vervanging van mijn receiver, DVD speler en videorecorder. Ideaal voor home cinema, perfect voor die momenten dat ik niet het uiterste verg van mijn audio set. Agile kent vijf lijnen oplopend in prijs en verdeelt in functionaliteit. Van stereo tot home cinema en van elektronica, via stroomverzorgingsprodukten tot luidsprekers. Degelijk en op elkaar afgestemd.

In het verlengde van Agile zit Digital-Logic dat ook een alles-in-één apparaat brengt. Nog kleiner dan Agile en met nog meer functies. Het Microspace entertainment center uit Zwitserland kan zo in de Playboy, zo sexy is het. Een rijtje eindversterkers deed wat afbreuk aan het uiterlijk van het kastje zelf, maar dat mag de pret niet drukken.

Piega luidsprekers doet zijn uiterste best om op Octave buizenversterkers te laten horen hoe subtiel de hoogweergave is van de tweeters en het gebruik van spots laat de aluminium kasten glanzen naar het publiek.

Avantgarde heeft het grootste systeem opgesteld dat zij leveren. Voor 78.000 euro krijgt u twee Trio satellietsystemen bestaande uit elk drie hoorns en bovendien een 6-tal basmodules. Wie de ruimte en het geld niet heeft kan ook Trio’s kopen met twee baskasten wat voor “slechts” 33.000 euro op de prijslijst staat. Meer op normaal niveau staat er de Duo, de Uno en de Solo. Allemaal hoornsystemen met actief laag. Het ultieme systeem weet keer op keer te boeien en trekt heel veel luisteraars. Na vier keer de ruimte te hebben bezocht en mee te mogen maken dat de prototype voorversterker de geest geeft, trek ik voor mijzelf de conclusie dat dit het beste geluid van de show is. Alsof je luistert naar het meest perfecte PA systeem ooit. Elke plaat of CD geeft een live ervaring die griezelig oprecht doet herinneren aan de beste concerten die ik heb bezocht.

Van een totaal andere orde is de opstelling in de kamer ernaast waar een Basis draaitafel wordt afgewisseld met een Ayre CD speler die samen een Hovland versterker voeden, waarachter Nelson Pass eindblokken via Transparent kabels Avalon Eidolon’s aan het werk zetten. Pikant detail, de demo is voor een groot deel in handen van een vrouw. Het geheel laat een ruime dynamiek horen waarin de reserves eindeloos zijn. Stillpoints onder alle apparatuur. Dit is de enige ruimte die last heeft van het airco geluid. Misschien wel omdat het niveau waarop gedraaid wordt niet overweldigend is maar zoals in een normale huiskamer. Aan de overkant van de gang Genesis luidsprekers. Het merk lijkt uit de vergetelheid herrezen. Ze stonden er slechts te staan en speelden niet. Ook in Nederland is Genesis terug via Callas Audio in Amsterdam. Wie weet gaat Callas ook nog eens BAT verkopen. De VK-300 geïntegreerde 2 x 150 watt transistor versterker van BAT ziet er wel erg aanlokkelijk uit. Nordost is niet langer alleen begeerlijk vanwege de kabels maar stort zich mede op de markt voor schone stroom. Ingekocht van Isotek is de technologie om power conditioners ter beschikking te stellen.

 

Reson, Linn, Lindemann, Wilson

Creek, Harbeth en Epos laten zich om beurten horen in een poging Reson luidsprekers en elektronica die in dezelfde ruimte staan te verslaan. Epos heeft daar duidelijk de hardste dobber aan en als ik de prijzen hoor voor de systemen vallen die tegen. Maar goed, het is een show met alle problemen die show ruimtes nu eenmaal hebben. De Reson speakers trekken zich daar weinig van aan. De in India gefabriceerde kasten vormen inwendig een combinatie van transmission line en hoorn. Een enkele breedbandweergever met een superlichte papierconus neemt het hele frequentiespectrum voor zijn rekening. En met een zeer opmerkelijk gemak.

R-T-F-S is een bedrijf dat zich bezighoudt met room tuning en oplossingen biedt voor de aanpassing van een akoestiek. R-T-F-S is nog maar klein als ik het vergelijk met de vrijwel overal aanwezige FAST Audio wandpanelen en hoekabsorbers. In de ruimte van R-T-F-S is tevens de strakke vormgeving van Berendsen te bewonderen. Heel voorzichtig zie ik het af en toe in een winkel staan in Nederland. Het merk verdient een beter lot. Usher valt mij tegen. De vormgeving is heel erg geënt op Sonus Faber maar heeft lang niet de afwerking van dit illustere merk. Het design is “gemaakt” en het geluid niet veel beter. Alles wat Usher doet is in het overdreven getrokken lijkt wel. De eindversterkers bevatten meer eindtransistoren dan een zinnig mens zou wensen. De ScanSpeak units in de luidsprekers geven veel te veel bas en hoe ingespannen sommige bezoekers ook luisteren, voor mij is de lol er snel af.

Veel indrukwekkender is de demo van het Duitse merk Ascendo. Hier staat een Audio Aero cd speler via C.A.T. versterking loodzwaar uitgevoerde kasten aan te sturen met bandtweeters. Het systeem is zo dynamisch dat schrikeffecten optreden, zelfs met bekende CD’s als die van Patricia Barber. Een demo met uitsluitend percussie staat “recht in je bek” te rammen. Gelukkig is er plaats voor subtielere dingen en toont Ascendo dat ook zonder geweld het systeem in staat is op heel hoog niveau een prestatie neer te zetten. Niet beluisterd maar wel gezien de C5 van Ascendo waarmee gemikt wordt op SACD multi channel weergave. De C5 is een puntbron weergever met een coaxiale unit.

Luidspreker merk A.D.A.M. dat uit de pro markt komt heeft een vormgeving die doet denken aan Dynaudio. Een spelende film is leuk maar geeft geen juiste indruk van het kunnen van de set. Net zo min in dat het geval bij Linn die twee ruimtes heeft. De Duitse Linn importeur heeft of de wind er niet onder bij zijn personeel of is minder gedreven dan onze eigen importeur Latham. De demo van een Unidisk met AV5125 en Linn Akurate valt nog mee, maar de demo in de ruimte ernaast is bedroevend. Het licht blijft aan en daardoor is het geprojecteerde filmbeeld vaag en flets. Het geluid staat zacht zodat de vertegenwoordigers goed met elkaar kunnen converseren en van enige interesse voor de bezoekers lijkt geen sprake. Een gemiste kans voor een merk dat zich zo sterk en opvallend kan en mag profileren in de audio en Home Cinema markt.

Lindemann toont als verrassing een nieuwe vormgeving in een 5000 serie die na oktober in de winkels moet komen. De fronten zijn afgewerkt met blauw leer tegen aluminium. De componenten gaan vanaf 4000 euro per stuk kosten. Lindemann is een zeer innovatieve Duitse fabrikant. Niet goedkoop maar wel erg goed is het topmodel 820 SACD speler die voor 9900 euro in de prijslijst staat. Deze speelt via de 850 versterker op eigen speakers van Lindemann en dat is niet geheel onverdienstelijk om het eens zachtjes uit te drukken.

Totaal andere vormgeving bij Audio Meca. Het Mephisto II.x loopwerk van 6500 euro ziet er schitterend uit in zwart acryl met goudkleurige ornamenten. Ook de platenspelers met Benz Micro elementen doen de hebberigheid toenemen. Om die nou eens te kunnen combineren met een Aesthetix Io phono stage of desnoods met een kleiner broertje van Aesthetix is toch een droom van menig audiofiel.

Veel verdiende aandacht voor Wiener Lautsprecher Manufaktur (WLM) die net begint en diverse toppers neerzet. Van een monitor tot een groot actief systeem. De middelste weergever waarmee men demonstreerde op een spotgoedkope Chinees deed al stof opwaaien, het grote actieve systeem sloeg in als een bom. Met Audio Aero front-end en Manley Labs versterkers zette het een weergave neer die de concurrentie deed verbleken. Hoog realisme uit hoog rendement weergevers voor elke soort muziek. Ook hier een slagwerk demo die je uit de stoel slaat. Weer veel gepraat met klanten dwars door de demo heen. Heren leveranciers, doe dat toch niet, u verjaagt het publiek op die manier. WLM is trouwens in Nederland vertegenwoordigd en te koop.

Terug naar een Duitse leverancier. Audionet heeft elk jaar meer types ter beschikking en blaast heftig mee in het Home Cinema segment. Een 7.1 demo met teveel geweld blies door Siltech kabels over Wilson Benesch luidsprekers door de wanden naar de buren. Iets minder geweld had de set meer eer aangedaan. Audionet heeft een leuk stuk software laten schrijven voor het beoordelen van de kamer akoestiek wat gratis te downloaden is van hun site www.audionet.de. Een microfoon en een PC met geluidskaart is voldoende om thuis metingen te verrichten. We gaan het zelf ook proberen. Intussen blijft Audionet een merk dat mij sterk aanspreekt vanwege het uiterlijk, de kwaliteit en de verzorgde bouw.

 

 

Teac, Focal-JMlab, Behold, Transrotor

Teac verrast vriend en vijand met de UX-1. Een SACD/DVD speler met VRDS mechanisme. De 15.000 euro kostende speler kan nog opgewaardeerd worden met een gescheiden klok die 10.000 euro kost. Toch vreemd dat Teac op zo twee verschillende paarden inzet. Veel verder dan goede mid-fi komen ze niet onder de Teac naam terwijl onder het Esoteric label de top van techniek zijn weg vindt. Overigens ook betreurt door de sales mensen van Teac die dolgraag een betaalbaar VRDS loopwerk zouden willen leveren aan alle bezitters van de VTRDS T-1 en hoger. Het SACD loopwerk lag in onderdelen in een vitrine en laat je watertanden. Wat is dat mooi gemaakt! De toegepaste dac’s zijn 24 bit Burr Brown types. Wie geen DVD speelt kan uit de voeten met de X-01 SACD/CD speler. Ook een VDRS en nog meer toegespitst op ultieme weergave van SACD.

De Duitse vertegenwoordiger van Focal/JMlab had de wereldprimeur met de op beryllium tweeter gebaseerde Electra modellen. De 907 BE kennen we al maar de 927 BE en 937 BE waren er nog niet eerder. De Electra BE maakt men in gelimiteerde oplagen ter gelegenheid van het jubileum van Focal. De prijzen vallen erg mee ten opzichte van de normale Electra modellen terwijl de tweeters vrijwel geheel overeenkomen met de Utopia BE lijn. Demo’s waren er met de Utopia Diva wat een volle zaal trok en met de Grand Utopia. Die was een tikje te ‘Grand” voor de ruimte met als gevolg teveel en heftig laag. De Nederlandse importeur deed dat destijds beter voor pers en genodigden en liet toen op Sugden Masterclass de echte potentie van het systeem horen. Niettemin zijn de Electra BE modellen begeerlijk en ik zou graag mijn eigen Electra 926 inruilen voor de iets slankere 927 BE. Alleen al vanwege de tweeter.

Opmerkzaam gemaakt door Henk Peters bezocht ik Behold. Behold is een high end merk van Ballmann Electronica. Behold doet alles in het digitale domein. Zoals de eigenaar opmerkte “ik haat signaal kabels die analoog signaal over lengtes moeten transporteren”. Behold maakt een eigen processor/voorversterker waar elk signaal bij binnenkomst wordt omgezet naar een 768 kHz/24 bit signaal en dan verder bewerkt wordt. De processor kan net zo makkelijk ingezet worden voor stereo als voor multikanaal omdat hij modulair is opgebouwd. De systeembus in de processor is nog veel sneller dan de onderlinge modules en zal geen beperking vormen. Besturing van het systeem kan volledig met een PDA/BlueTooth  gebeuren. Opvallend de enorme 2 x 600 watt aan 4 Ohm eindversterker die inwendig werkt met 16 x 24 bit d/a converters om het digitaal aangeboden signaal om te zetten naar analoog voor het daadwerkelijk wordt versterkt. Let op: het is dus geen digitale eindversterker. Wie liever met de eigen eindversterkers blijft werken kan een losse d/a converter kopen. Tweede opvallende “Neuheit” een a/d converter die op de shell van een pick up arm is gemonteerd. Het signaal van het element (in dit geval Benz Micro Glider) wordt aan de kop van de arm omgezet in een digitaal signaal en loopt via de klok op de basis van de arm naar de Behold processor. Pas daar past men digitaal RIAA correctie toe. De meest vergaande implementatie van digitaal die ik ken. Men demonstreerde op Isophon speakers, helaas niet met de draaitafel maar met een CD loopwerk. Hier gaat u vast meer van horen. Gek genoeg is Behold nog het meest bekend in de USA tot nu toe.

Helemaal niet digitaal is Transrotor. Jochen Räke doet niet anders dan draaitafels bouwen maar vooral types ontwikkelen. Ik ben door het bos de bomen kwijtgeraakt. Voor de Duitse markt zijn veel types bovendien in goud leverbaar. Transrotor importeert in Duitsland Goldring, nu ook met draaitafels naast de elementen, en SME. Kortom een zaal vol platenspelers, van instap tot super high end. Ik denk dat importeur Monitor Audio Nederland allang niet meer weet welke types ontspruiten aan het brein van Räke.

Kef, Pioneer, Marantz, Onkyo, Siltech

Voorlopig sluit de rondgang op de bovenverdiepingen met Kef die het KIT100 instant DVD Theatre showde. Een compact systeem dat met NXT flat panel technologie werkt en op die manier 5.1 weergave kan bereiken met slechts twee compacte luidsprekers en een subwoofer. We gaan het naar ik hoop nader aan de tand voelen. Natuurlijk bij Kef veel ruimte voor alle luidsprekers die zijn maken.

Voor zover ik weet voor het eerst Pioneer op de show. Met plasma en met elektronica. Wie gillend gek wil worden moet eens de achterzijde van een grote Pioneer bekijken. Daar is het aantal aansluitingen niet eens meer te tellen. Arme dealer die het moet aansluiten. Pioneer als altijd met veel waar voor het geld. Zeker als het gaat om de DVD spelers, maar evenzeer tegenwoordig (al is het terug naar de roots) met luidsprekers. De drukte in de stand viel mee, kennelijk wenst het Duitse publiek toch te komen voor high end audio en minder warm te lopen voor home cinema op een iets lager niveau en plasma’s.

Wel druk bij Marantz waar in het duister twee primeurs stonden. Het gaat om een nieuwe top allesspeler en een top geïntegreerde gebalanceerde versterker. Niemand van Marantz wist er veel van en zelfs de type nummers bleven in het donker onbekend. Introductie dit najaar. Marantz heeft nu al beschikbaar een platenspeler (leek wel heel erg veel op een Clearaudio!) en een schitterende projector. De SA8400 stond er natuurlijk waar u binnenkort een recensie van kunt verwachten. Het programma van Marantz groeit gestaag door en lijkt een steeds hoger niveau te willen bereiken. Omdat Marantz ook Mordaunt Short doet gebruikte men de nieuwe top speaker als demo referentie. Eerder gezien op de IFA in Berlijn in de dealer area, nu getoond aan het grote publiek.

Hokus Pokus bij FAST Audio. Onder de naam Acoustic System levert men ahorn houten blokjes met een soort kleine schaaltjes erop. De blokjes komen op diverse plaatsen aan de muur (tot maximaal 9 stuks) en zouden een resonantie corrigerende werking hebben en bovendien de functie van supertweeter overnemen. Wie instapt, kiest schaaltjes van en koper/zilver legering, wie de top prefereert neemt uiteraard platina schaaltjes. Werken ze? Geen idee. Er is inmiddels belangstelling getoond vanuit Nederland dus wie weet hangen ze straks in uw huis. Vooralsnog heb ik zo mijn twijfels, maar ik hoop ooit te horen dat die twijfels onterecht zijn.

We zwoegden op de vierde dag door op de begane grond met inmiddels behoorlijk zere voeten. Daar troffen we Klegg. Mini speakers die het niveau van speelgoed achter zich laten. En stuk film met 5.1 DTS geluid bewees dat ook mini speakers met een redelijk kleine subwoofer wel degelijk in staat zijn filmgeluid realistisch weer te geven voor nog net geen 1000 euro. Niet op het niveau Krell die de soundcabine deed schudden, wel goed genoeg voor veel huiskamers. Hoe muziek klinkt weten we niet, voor films een aanrader. En dat komt niet door de dame die Klegg gebruikt op zijn posters. Zij was er helaas niet.

Onkyo wil kennelijk weer vaste grip in high end audio en cinema. Zij komen binnenkort met een DV-SP1000 DVD-Audio/SACD speler waarbij de voorzijde bezaaid zou kunnen zijn met alle licenties en technieken die beschikbaar komen. Hij speelt echt alles. Nog opvallender de C-1VL audiofiele CD speler die uitsluitend gericht is op de CD markt. Te combineren met de A-1VL digitale stereo versterker. De allesspeler komt mogelijk in september, de audiofiele spelers mogelijk in juli dit jaar.

Eichmann/Bullet toonde vol trots zijn banaan pluggen naast een groeiende hoeveelheid kabels en andere accessoires. De banaan pluggen voor high end verbindingen kosten 65 euro voor 4 stuks. In koper uitvoering, zilver kost wat meer. Op de begane grond en een verdieping hoger aandacht voor Siltech, Crystal Cable en Van den Hul. Siltech met een scart kabel, de nieuwe subwoofer kabel en Siltech haalde de Firewire kabel die ze al langer voeren uit de vergetelheid. Die zag ik onder meer tussen een set dCS converters en loopwerk in een high end opstelling met Wilson Audio luidsprekers. Siltech heeft een nieuwe distributeur in Duitsland die het merk verkiest boven het door hen eerder gevoerde Transparent. De importeur had twee demo ruimtes die van Siltech waren voorzien. Daarnaast doet dezelfde leverancier Crystal Cable al zet men die af in een ander segment met een ander verkoopteam. Crystal hield het niet alleen bij een statische display maar bekabelde de derde luisterruimte van Audio Components. Terwijl eigenaresse van het merk Gabi van der Kleij succesvol contacten wist te leggen met potentiële klanten die soms van ver buiten Europa kwamen. Bij Van den Hul troffen we Aalt Jouk zelf en Ruud Jonker. Zij toonden een nieuw netsnoer dat aanmerkelijk handelbaarder is dan Mainstream en luistert naar de naam Mainsserver. Twee nieuwe interconnects, The Name die voor 45 euro in de winkels ligt en “dropveters” moet vervangen in normale sets en The Jubilee die uitgekomen is vanwege het jubileum dat Van den Hul viert. Op de stand ook Van Medevoort waarvoor VdH de distributie doet. Al met al kunnen we vreselijk trots zijn op de wereldprestatie die onze Nederlandse kabelmerken (Siltech, Crystal Cable, Van den Hul) neerzetten. Misschien niet qua omvang (Monster is b.v. erg groot) maar wel qua superieure producten waarachter heel veel onderzoek en innovatie schuilgaat. Zou dat de reden zijn dat audio journalisten als Ruud Jonker (deels) en Henk Peters overgestapt zijn?

 

Final, Meridian, Krell, Mission

Ook van Nederlandse bodem is Final. Final overleefde een zware tijd en gooit nu hoge ogen met elektrostaten voor onder meer home cinema. Een demo met een Model 80 was helemaal op maat. De center blijf ik een schatje vinden en de front en rear speakers zijn zo onopvallend dat ze overal in huis een plekje kunnen krijgen. De set kost 1999 euro voor 5.1 en dat is scherp geprijsd voor elektrostaten. En zeer scherp voor de geboden geluidskwaliteit. Natuurlijk blijft Final actief met grotere systemen die meer gericht zijn op twee kanaal audiofielen. Op zijn minst charmant was de ondersteuning van het merk door een lieftallige marketing dame. Final zit in Duitsland bij Audio Reference. Net als Meridian. Van dat laatste merk waren de verkopers slechts aanwezig om de stoelen voor het publiek te bezetten en vooral geen aandacht te geven aan de bezoekers. Hoe mooi de Meridian`s er ook bij stonden, het ging aan velen voorbij. De G-Serie kreeg daardoor totaal geen aandacht. Verder voert Audio Reference Graaf, Sonus Faber, Krell, Velodyne en wat kleinere merken.

Krell was sterk aanwezig met een home cinema set die de geluidscabine deed schudden zonder krankzinnig hard te staan. Het ging wel heel erg laag en diep. Krell brengt naast de LAT weergevers nu ook de betaalbare resolution Series. Niet gehoord, wel gezien. In een andere cabine de Sonus Faber Stradivari Homage. Ook daar was er geen muziek en dus weten we nog steeds niet hoe dat klinkt. In een statische display de rest van de SF familie en dan valt het merk Usher dat boven staat toch wel heel erg door de mand. Die halen het superieure niveau van afwerking dat SF kenmerkt van geen kanten.

Graaf blijft een mooi merk. Ik weet nog hoe ik verliefd raakte op de phono trap die ik thuis had. Vorm en functie zijn één. En demo was er helaas niet. Tenslotte Bluenote draaitafels. Waarvan ook hier vergulde types te vinden waren voor de Duitse markt. Over draaitafels nog het volgende, ik ben aangesproken door Blue Pearl Audio die een Nederlandse distributeur zoekt. Hun J.E.M. Turntable is een meesterwerk en zeer beperkt beschikbaar. Wie het ultieme zoekt, kan het daar vinden. Norma Hylee Tech is vinden bij de Berlijnse leverancier PhonoPhono. Zij maken voor uw Thorens 124 of Garrard 301 een sokkel die erg fraai oogt. Met een heel slimme armbasis waar ook hun eigen 12” arm op past met bijbehorende MC-elementen. De arm kost 2580 euro, een compleet gereviseerde 124 of 301 excl. arm 3580 euro. Niet flauw voor zulke oude spelers.

Aan het eind van dit deel 1 wat andere begane grond exposanten. Trigon komt met hele leuke mono eindversterkers die de naam Dwarf meekregen. 1 x 100 watt aan 4 Ohm of 60 aan 8 Ohm. Schatjes die zo in een stereo of home cinema set naast de luidsprekers kunnen. Voor 690 euro per stuk een koopje. Later dit jaar hoopt de ontwerper eindelijk de geïntegreerde versterker af te hebben waar iedereen met smart op wacht. Trigon toont een prijslijst die ten opzichte van andere Duitse leveranciers nu eens niet lijkt op 1 mark = 1 euro. Sehr Preiswert.

Mission heeft een nieuwe lijn speakers die geënt is op de topserie, en door het leven gaat als Elegante. Ronde vormen, mooie afwerking. Het geluid? Onbekend er was geen demo. Er zijn in de Elegante serie twee vloerstaanders, drie monitors, drie centers, en drie subwoofers. De kleur is altijd antraciet.

Atoll uit Frankrijk komt met een 5.1 voorversterker/processor. Voor slechts 1600 euro bent u de eigenaar van een apparaat dat gebouwd is volgens de Atoll methode: waar voor het geld en degelijkheid voorop. In combinatie met moderne techniek en slimme schakelingen. Jammer dat dit Franse merk hier zo weinig aandacht krijgt. Optioneel is voor de processor een board verkrijgbaar dat de omzetting overneemt van de DVD speler voor DTS/Dolby-AC3/Dolby-Prologic. Met DSP Crystal en Burr Brown 24/96 chipsets.

Audiaz is een mij onbekende luidspreker maker die veel Thiel units verwerkt. De ceramische conus en een bandtweeter zorgen voor opvallende afwezigheid van compressie en vervorming. Niet helemaal mijn geluid, maar zeker niet slecht.

Rel toonde de Stampede subwoofer. Helemaal via een remote in te stellen en opvallende prestatie. De relatief kleine woofers doen erg hun best om Rel weer helemaal boven aan de lijst te plaatsen. De Strata 5 is ook voorzien van alle gemakken die de Stampede kent. Het wordt tijd voor een nader onderzoek. Last but not least YG Acoustics. Deze jonge Israëlische luidspreker bouwer steunt op aluminium en titaniumaluminium voor de kasten. Een Hypex module stuurt de basunit aan, verder is het systeem passief. Kosten 30.000 euro. Er zijn twee systemen verkocht. Maar als hij de salespromotie moet hebben van zijn vrouw, dan komt het allemaal goed. Zij trok bezoekers haast de demoruimte in voor een luistertest. Ik moet zeggen, eigenlijk steengoed en de moeite waard. Het uiterlijk laat te wensen over, erg gericht op functie en niet op huiskamers, het geluid valt weinig aan af te dingen.

Wordt vervolgd.