High End Munchen `04 (2)


Philip van Deijk | 10 juni 2004

Hieronder leest u deel 2 van het High End Munchen 2004 verslag. Wilt u ook de andere delen lezen?
Voor High End Munchen 2004 deel 3, klik hier
Voor High End Munchen 2004 deel 1, klik hier

 

Dit jaar werd, vanwege de grote afstand, besloten per spoor af te reizen naar het jaarlijks terugkerend Duits audio evenement, dat we kennen onder de naam High-End 2004. Men moet rekening houden met een slordige 950 km, al naar gelang waar men vandaan komt uit Nederland.

Daarom is besloten ons met de trein te laten vervoeren zodat wij fris en uitgerust in het zuiden van Duitsland zouden arriveren. Op woensdag 19 mei 2004 was het dan zover en togen wij, René van Es en ondergetekende ieder afzonderlijk, per spoor naar N.S. Station Utrecht. Vanaf daar hadden wij gezamenlijk twee zitplaatsen in de I.C.E. trein richting München gereserveerd. Dat het leven van een audiorecensent niet altijd op rolletjes verloopt in het buitenland is hier met eigen ogen te aanschouwen.

Zoals u al eerder hebt kunnen lezen is de reis niet geheel zonder slag of stoot verlopen, ik wijd er hier niet verder over uit en begin meteen waar we voor vertrokken zijn, dat is namelijk de Show zelf.


De dag voor de opening voor het publiek is steevast gereserveerd voor onder andere de detailhandel, fabrikanten, pers en andere genodigden. Deze dag is dan eigenlijk ook de mooiste om kennis te maken met de aanwezige producten. Het is er meestal niet zo druk, de muziek staat niet absurd hard, waardoor er voldoende mogelijkheid is om een eerste indruk op te doen. Wat meteen bij binnenkomst opviel was het grote vloeroppervlak van deze show. Was de High-End Frankfurt veel compacter van opzet, hier in München is er voldoende ruimte om te kunnen lopen. Het aantal deelnemers was nog steeds teveel voor de beschikbare ruimte, maar daar wordt aan gewerkt en volgend jaar zullen er een groot aantal deelnemers bij komen. De ruimte komt hopelijk beschikbaar. Het M,O,C, bestaat uit een immense hal waar aan beide zijden kamers zijn gelegen die zijn omgebouwd tot soms zeer fraaie en akoestisch aangepaste luisterruimtes. En dat op de begane grond, de eerste en de tweede verdieping.

De ene kamer wat groter dan de ander, maar over het algemeen zijn zij vrij ruim. Wat ook niet geheel onbelangrijk is, is de temperatuur binnen het gebouw. In Frankfurt was het vaak erg warm. Ik heb hier geen moment last gehad van de warmte omdat de airco goed zijn werk deed, zeer comfortabel.

Ook stonden er zeer comfortabele stoelen waar men na een paar uur slenteren en luisteren op je gemak de in beslag genomen folders en dergelijke door kon nemen. Als er tenminste plek was.

Op de begane grond konden deelnemers een aantal vierkante meters grond huren waarop vaak een container werd geplaatst die men omtoverde tot luisterruimte, soms met verbluffend resultaat. In deze twee aan elkaar geplaatste containers stond een set Unison 845 eindbuizen. Deze set was één van de uitschieters, zeer fraai van klank. Ondanks het vrij lage vermogen van deze eindbuis werd er en groots en stabiel beeld neergezet. Lampen zijn in de luisterruimte niet nodig, het licht van de 845 is bijna genoeg om de teksten van de cd hoesjes te lezen.

De grote en krachtige Krell versterkers hielden een serie Sonus Faber luidsprekers in een krachtige houdgreep wat resulteerde in een oorverdovend maar bijzonder fraai surround geluid. Ook het beeld dat hierbij gepresenteerd werd blonk uit in schoonheid. We moesten ons er dan ook echt toe zetten om ons uit de luie stoelen te hijsen en verder te gaan.

Een stukje verder kwamen we Bert Fruitema tegen. Bert had een aantal zelfontworpen en zeer fraaie buizenversterkers bij zich. Een echte uitschieter was de nieuwe HQ306 6 kanaal 5.1 voorversterker opgebouwd uit buizen. Deze high end stereo voorversterker is geschikt voor multichannel SA-CD en heeft een aparte processor voor Multichannel DVD. Doordat de processor niet in het stereosignaal opgenomen is blijft het signaal in stereogebruik omgestoord. Bert maakt in zijn versterkers gebruik van alleen de beste transformatoren de Amplimo. Speciale trafo’s die op specificaties van Bert zijn ontworpen of komen van de tekentafel van Menno van der Veen.

Ook de achterzijde is een snoepje om te zien en laat weinig te wensen over.

Het niet in Nederland verkrijgbare high end merk Octave stuurde met de Jubilee voor/ en eindversterkers een leuke set Dynaudio luidsprekers aan. Vanzelfsprekend klonk dit zoals het eruit zag, imposant en indrukwekkend.


Het digitale signaal was in veel luisterruimtes afkomstig van de duurste Teac loopwerk/converter combinatie. Zo ook hier bij de luidsprekerfabrikant Audiaz. Audiaz had zijn luidsprekers ook in een dubbele container opgesteld en klonk redelijk goed.


 

WLM - B&W - Rotel - Densen - Usher

Het beste overall geluid vond ik toch wel afkomstig van de luidsprekerfabrikant WLM, hetgeen staat voor Wiener Lautsprecher Manufaktur. De luidspreker is niet alleen ontworpen om een fraai muziekplaatje neer te zetten, maar zeker ook ontworpen om in vrijwel iedere huiskamer tot hun recht te komen. Met een gevoeligheid van 98 dB kunnen deze luidsprekers aangestuurd worden door de kleinste buizenversterkers. Luidsprekers kunnen zowel passief of actief aangestuurd worden. De tweeters maken gebruik van een zogenaamd PAC technologie, die zorgt ervoor dat de hoge tonen gelijkmatig verspreid worden en zorgt ervoor dat de luidspreker weinig akoestische problemen ondervindt. In de luisterruimte stonden twee sets opgesteld. Een formidabele prestatie werd neergezet door de Grand Viola, het topmodel van WLM. Het Amerikaanse topbuizenmerk Manley mocht de aansturing verzorgen. Een kleiner broertje werd aangestuurd door twee 18 watt buizen eindversterkers, waar ook een zeer hoog muzikaal genot mee werd behaald. Deze luidsprekers komen zeker op de Nederlandse markt en wij als Hifi.nl zullen er alles aan doen om de snoepjes te recenseren. Dan zal er ook meer over de bijzondere techniek uit de doeken gedaan worden.


Lopend door de gangen van de High-End Show was het op sommige plaatsen toch wel erg druk. Bij Sony stond zelfs een grote wachtrij om de SA-CD demo van het merk te horen.

Dat luidsprekerfabrikant Bowers & Wilkins in combinatie met Classé Audio het niet alleen in Nederland goed doet, blijkt ook uit het feit de twee, samen met Rotel, in Duitsland hun mannetje staan. Classé had flink uitgepakt met de nieuwe Omega versterkerlijn. Nieuwe grote Omega monoblokken die aangestuurd worden door een Omega Preamplifier, welke inmiddels in een MKIII versie beland is. Daarbij combineert uiteraard de Omega SACD-speler. Dat is een bovenlader, standaard voorzien van 44.1 kHz sample rate en die kan upsamplen tot 96kHz. Deze SACD-speler is volledig gebalanceerd opgebouwd en kan zowel gebalanceerd als ongebalanceerd aangesloten worden. Ook kan met deze speler HDCD afgespeeld worden. Het digitale deel is wel erg bijzonder, het is namelijk opgebouwd uit zes Crystal CS4397 deltasigma converters. Spelend in gebalanceerde keuze worden per kanaal twee dac’s gebruikt en in ongebalanceerde keuze wordt per kanaal van één dac gebruik gemaakt. Een bijzonderheid die ik nog niet veel bij andere spelers heb gezien. Erg prijzig en een droom voor vele mensen, maar dan heb je ook wel een dijk van een machine (23kg). Tel daar een losse voeding van (4,5 kg) bij op dan krijg je ook waar voor je geld. De monoblokken zijn enorme zwaargewichten (50kg per stuk), ze leveren bij 8 ohm 300 watt en het vermogen loopt op tot 1200 watt bij 1 ohm per kanaal. Lijkt mij dat er weinig luidsprekers meer overblijven die niet aangestuurd kunnen worden. Rest als laatste nog de voorversterker, uiteraard dual mono en volledig gebalanceerd opgebouwd met een scala aan aansluitmogelijkheden.


Uiteraard was er ook de nieuwe standaardlijn CA-lijn van Classé aanwezig, ook prijzig maar iets beter betaalbaar.

Hoe zullen deze Classé´s klinken met een setje Nautilussen vraag ik me wel eens af. Als het er net zo mooi eruit ziet als het klinkt zit het wel goed. Nu ik het toch over B&W heb, kies ik de drukstbezochte stand, dan zou ik hier zeker de hoofdprijs voor geven.

Rotel had ook flink uitgepakt met de RSP 1098, een dijk van een A/V processor met een digitaal hart rond de Cirrus Logic CS49400 32-bit Processor met voldoende aansluitmogelijkheden voor de meest verwende hometheater-fanaat. Zonder DVD-speler tel je tegenwoordig niet meer mee, vandaar de nieuwe RDV-1050 speler. Die heeft aan boord progressiv-scan technologie wat zorgt voor een meer natuurlijker beeld. Ook is de speler geschikt voor het draaien van DVD-A schijfjes. Voor de versterking staat onderin de RMB-1095 5-kanaal eindversterker van 5 x 200 watt. Rotel combineert uitermate goed met de nieuwe 700 serie van Bowers & Wilkins. Hier afgebeeld de 703, een vloerstaand driewegsysteem. De cones zijn gemaakt met een mix papier en kevlar en alleen kevlar voor de midrange drivers.

Wanneer je er ook kwam de ruimte stond altijd vol. In het midden een king size vleugel met daarvoor een setje B&W 801 gedrapeerd. Het klonk wel erg echt allemaal en ik vroeg me soms af wanneer de set speelde en wanneer de vleugel zijn tonen liet horen.


Nieuw van Densen zijn de Beat B-300XS eindversterkers. Gebaseerd op Densen’s eigen ontwikkelde DMCD technologie. De techniek maakt de versterker snel en die kent een bandbreedte tot 400.000Hz. 2 x 100 Watt bij 8 Ohm en 2 x 200 Watt bij 4 Ohm zorgt ervoor dat hij zo´n beetje alle luidsprekers goed aan kan sturen. De referentie B-250 voorversterker stuurde de B-300 aan. Op de voorversterker ontbreken de grote ronde knoppen die we kennen van de Beat-serie. Ook heeft Densen een Beat B-800 tuner, zodat men een complete set van één merk kan nemen.



Dat niet alles klinkt zoals het eruit ziet hoorde je bij Usher. Een firma uit Taiwan die een aantal concepten van verschillende merken gebruikt en daarbij tot een rommelig product komt. De klank is hol, definitie ver te zoeken, ik hoop voor de fabrikant dat de set niet correct opgesteld stond. Met een prijs voor een eindversterker vanaf zo’n 2.400 Euro had ik wel meer verwacht.

Jadis - Audio Analogue - Naim

Ik blijf even stilzitten bij een merk dat helaas bij mijn weten niet meer in Nederland geïmporteerd wordt, het Amerikaanse Convergent Audio Technology. De SL1 serie bestaat al sinds 1985, zij het uiteraard steeds verder door ontwikkeld. Een wereldpremière was de introductie van de SL1 Legende. Alleen percussie-instrumenten als muziekkeuze was een beetje éénzijdig en jammer dat de muziek veel te hard stond. Maar wel een krachtige sound gekoppeld aan een dynamische en precieze verfijning van het totale beeld. Ook één van mijn persoonlijke hoogtepunten.


Wel te bewonderen maar niet te horen waren de producten van Scientific Audio Electronics. Het ziet er allemaal een beetje gedateerd uit, maar het straalt klasse en betrouwbaarheid uit. Het merk bestaat al vanaf de beginjaren ’60. Anno 2004 hebben zij de beschikking over het vlaggenschip de AT3000 7-kanaals eindversterker van 300 watt bij 8 ohm per kanaal. Zowel gebalanceerd als ongebalanceerd aan te sturen. Uiteraard ontbreekt een surround-processor niet. De ATP8500.1 processor biedt een groot scala aan aansluitmogelijkheden waarop zelfs een seriële poort niet ontbreekt. Behalve home-theater versterkers beschikt SAE ook nog over high-end stereo eindversterkers.

Uiteraard was het bij de Duitse importeur Germany’s Active Audio Vertrieb erg druk. Dat kan ook haast niet anders met een deelnemersveld bestaande uit Avalon, Hovland, Pass Labs, Transparent Basis, Grado en Ayre. Genieten was het van de Eidolon Diamond die onder bedwang werden gehouden door een stel XA160 blokken, die op hun beurt weer werden aangestuurd door de Hovland HP200 buizenvoorversterker (eindelijk met afstandbediening). Als analoge bron diende een Basis 2500 draaitafel met een Graham 2.2 arm en voorzien van topper uit de serie Grado, namelijk The Statement. De digitale tegenhanger was er één uit de stal van Theta die het wonderlijk genoeg niet eens zo heel slecht deed in vergelijk met analoog. Genieten was het van Elvis Presley en Harry Bellafonte. Er was drive, autoriteit, ambiance en vooral muziek. Twee jaar geleden in Frankfurt viel de importeur tegen, dit jaar werd veel goed gemaakt.


Volledig met buizen uit je dak gaan doe je met Jadis. Bij het binnenstappen van de luisterruimte stond Muddy Waters met Folksinger op. Een favoriete LP van mij en ik voelde mij dan ook genoodzaakt te blijven luisteren. Onder het luisteren noteerde ik stiekem wat typenummers uit de Jadis-stal. Voorwaar niet klungelig. Ik zag staan de Jadis JA200 monoblokken, het JD1 MKII loopwerk in combinatie met de losse JS1 MKII 24-bit converter, een powersupply van Jadis en dat alles onder leiding van de JP80mc voorversterker. Vele nummers later was ik genoodzaakt verder te gaan, er moest immers nog meer bekeken en beluisterd worden.

Bij de volgende luisterruimte blijven we wat merk betreft in het gastland. De volgende deelnemer is Burmester. Altijd goed voor een leuk feestje. De Top of The Art eindversterker bij Burmester is een 2 x 600 watt bij 4 ohm stereo eindversterker die bij 1 ohm in mono 3200 watt eruit weet te persen. Dat ik niet de enige was die bij Burmester wilde luisteren blijkt wel uit de foto. Speciaal voor Burmester-apparatuur is er een rek ontworpen wat volledig aansluit op de producten.


Een merk wat slecht in Nederland verkrijgbaar is maar wat ik wel graag meer zou willen zien is het Japanse merk Air Tight. Behalve dat het er zeer fraai uitziet klinkt het ook nog erg goed. Luisteren konden we niet, maar het aanschouwen is het meer dan waard. Wat dacht u van een strijkijzer om uw kromgetrokken lp’s weer recht te krijgen. Het kost een lieve duit (2000 euro) maar dan heeft u ook weer al uw lp’s helemaal vlak Foto 071.


Het Italiaanse Audio Analogue was wel te zien maar niet te horen. De nieuwe Maestro lijn stond alleen opgesteld om te kunnen bewonderen. Strakke vormgeving kenmerkt de lijn van de serie. De serie bestaat uit een voorversterker, eindversterker en een cd-speler. Ik ben benieuwd wat de snoepjes in de praktijk doen.


Naast de grote Maestro serie is er ook nog een compacte serie uitgebracht onder de naam Primo. Een 2 x 70 watt geïntegreerde versterker met een bijbehorende cd-speler. De versterker beschikt zelfs over een phono ingang waar zowel een MM als MC element op aangesloten kan worden.


Ook het Engelse Naim was van de partij. Op de show beleefde de Ariva luidspreker de primeur. Het is een vloerstaande luidspreker en heeft 2 x 17 cm woofers. De Ariva is bedoelt voor plaatsing tegen de muur. Deze luidspreker sluit goed aan op de Naim Nait 5i en de Naim cd 5i. Voor een optimale netvoeding kunnen de Naim apparaten ook nog aangesloten worden op een Musicline Powerigel. Op de Powerigel kunnen een aantal Naim apparaten aangesloten worden wat zorgt voor een krachtiger, transparanter en gedetailleerder geluidsbeeld. De Powerigel maakt gebruik van de originele Naim netkabel. Men kan kiezen uit een aansluitreeks van 6, 8 of 11 apparaten.



Dat Naim niet alleen in zijn betaalbare range cinch aansluitingen heeft in plaats van de door hen gebruikte DIN-aansluiting zien we op de achterzijde van de Naim Nac 252.


Het Duitse Audio Physic speelde een thuiswedstrijd met in de hoofdrol de Kronos. De Duitse topluidspreker bestaat al enige jaren en kan nog goed mee in de top.


Magnepan - Dynaudio - Dali - Cambridge

Betaalbaarder doch naar verhouding niet minder fraai klinkend was de Virgo luidspreker. De Virgo is een vloerstaander van een meter hoog en weegt ongeveer 30 kg. Het frequentiebereik ligt tussen de 34 Hz en 40 kHz. Met een gevoeligheid van 90 dB laat de luispreker zich makkelijk aansturen. Een dynamisch en krachtig gedetailleerd beeld was in deze setting een lust voor het oor.


Kennen we in Nederland veelal de combinatie Magnepan met GamuT, in Duitsland mogen twee kleine Jeff Rowland monoblokjes de Magnepan’s van signaal voorzien. Genieten was het van de grote 20.1 en een Metronome cd-speler als bron. Een grootse, gedetailleerde en soepel klinkende combinatie.


De grote Amphion luidsprekers waar we ook al op de V.A.D. kennis mee hebben kunnen maken werden hier aangestuurd door Hegel elektronica. De luidsprekers maken gebruik van de zogenaamde UDD-techniek. Die draagt bij aan minimalisatie van de reflecties in de ruimte, waardoor de luidsprekers makkelijker te plaatsen zijn. Ondanks de lange tijd die ik in de luisterruimte door heb gebracht, miste ik net iedere keer de voorstelling van de Amphions. Maar gezien het grote aantal mensen dat constant in de ruimte bivakkeerde moet het toch wel een aangenaam gehoor geweest zijn.


Dat Dynaudio ook in Duitsland een grote naam is, is te merken aan de grote showruimte die het merk in gebruik heeft genomen. Nieuw in het Dynaudio programma zijn sub-woofers, niet alleen met home-cinema specificaties maar ook zeer geschikt voor stereo gebruik. De sub’s kennen vier voorkeuze instellingen die het meest gebruikt worden voor stereo en home-cinema. Ik heb het over de Sub 300 en Sub 500 die respectievelijk voor 1.250 en 1.750 Euro over de toonbank gaan. Dynaudio claimt voor de sub’s een lage vervorming gekoppeld aan een snelle en diepe laagweergave. Voor het geld krijgt u een afstandbediening bijgeleverd zodat men de sub vanuit de luie stoel in kan regelen. Voor het aansturen van een tweede subwoofer beschikken de 300 en 500 over een slave/master aansluiting. Dat alles maakt de sub’s van Dynaudio in één keer een stuk begerenswaardiger.


Het Canadese merk Totem werd aangestuurd door elektronica van YBA uit Frankrijk. De combinatie klonk lekker los en dynamisch. De Totem Wind trok veel aandacht door zijn opvallende verschijning. Daarnaast de Model 1 van Totem die afwisselend speelde. Digitaal signaal kwam van een, naar ik denk niet in Nederland verkrijgbare cd-speler, Lecteur  cd-speler.


Op basis van de Dali Euphonia serie zijn de Helicon luidsprekers ontworpen. De nieuwe Helicon 800 is een vloerstaander en is perfect te combineren met de ook onlangs uitgebrachte centerluidspreker C200, monitor Helicon 300 en achterwandluidsprekers W200. Ook is er in dezelfde serie een subwoofer beschikbaar, de S600 die het diepste laag moet ondersteunen.

Van het Deense Dali lopen we naar het Engelse merk Cambridge. U ziet wat u koopt bij een Cambridge Azur cd-speler. Netjes en verzorgt opgebouwd.


Cambridge is een merk dat veel kwaliteit en muzikaliteit biedt voor een redelijk bedrag. De set, een lust voor oog en oor heeft u voor nog geen 1.500 Euro in uw luisterruimte staan. Met een stel bijpassende luidsprekers kunnen uw luisteravonden niet meer stuk.


De Duitse importeur Audio Components heeft een aanzienlijk pakket Amerikaanse High-End merken in zijn pakket zitten en liet dat blijken ook. Zij hadden met het Amerikaanse McIntosh flink uitgepakt en in de ruimte stond voor een klein kapitaal aan apparatuur van dit geliefde merk.


Ook vonden we hier Spectral elektronica die perfect combineerde met BC Acoustics luidsprekers. En de niet in Nederland verkrijgbare Hegel elektronica met zijn typische bouw. 

Theta - Opera - Revox - Roksan - Amazon

Alsof dat nog niet genoeg is troffen we Theta aan, al deze merken kunnen met behulp van Siltech kabels aan elkaar geknoopt worden. Van Siltech waren onder andere de nieuwe subwooferkabel, de Abyss uit de Signature serie, evenals de eveneens nieuwe scartkabel Video Classic achter glas aanwezig.

Bijzonder fraai vind ik de Opera Audio spullen. De Chinese fabrikant vervaardigt hoogwaardige audioapparatuur. Er zijn zowel losse als geïntegreerde versterkers te koop. In de hogere regionen kan men zelfs kiezen voor een 300B buis ter versterking. Helaas dit jaar niet te beluisteren, misschien volgend jaar.

Al wandelend kom ik op de begane grond Revox tegen. Een merk dat in Nederland volgens mij op sterven na dood is. Bekend en berucht om zijn bandrecorders. Nu zie ik het in home-theater opstellingen en in multiroom uitvoeringen tot zelfs in de badkamer aan toe. Zou het daaraan liggen?

 

Bij een volgende demonstratie loop ik tegen de betaalbare Caspian serie van Roksan aan. Een merk waar je te weinig van hoort maar wat stilletjes aan toch zijn eigen weg gaat en ongetwijfeld een grote schare fans tot zich mag rekenen. De opstelling waarnaar ik geluisterd heb klonk lekker, sprong er niet echt uit maar was een goede all-rounder.


Dat er met de buis nog licht in de duisternis is ben ik bij een demonstratie tegengekomen waarbij Unison Research Smart 845 versterkers gebruikt werden. Net te weinig licht om je krantje te lezen, maar ik denk dat er weinig mensen zijn die bij dit geluid gaan lezen. Wat de Smart 845 in de luisterruimte voortbracht stond op een hoog niveau. Voornamelijk de vloeiendheid en het gemak waarmee de set speelde vormde de basis van urenlang luisterplezier, tenminste als daar de tijd voor geweest zou zijn. Gelukkig stonden de zeer fraaie versterkers niet alleen in het donker verdekt opgesteld maar ook bij normaal licht waren de juweeltjes te aanschouwen.


Verder zal ik u nog een kleine impressie geven van wat er allemaal op de High-End 2004 te zien en te beleven was. Allerhande tweaks heb ik gezien, maar de mooiste vond ik deze:


En die moet zo opgehangen worden:

De wandpanelen aan weerszijden waren trouwens ook erg populair, in iedere luisterruimte hingen ze wel aan de muur. Vandaar waarschijnlijk dat het niveau van weergave in de luisterruimtes vrij hoog was. Verder waren er uiteraard van vele merken draaitafels te zien, waaronder Amazon.

De Master Scout van VPI. Maar ook hele mooie.

en de rest.

Of houdt u meer van poetswerk, dan hebben we deze nog in de aanbieding

Ook vrouwen laten zich in de hifi-wereld niet meer onbetuigd, zoals hier

 en dit is echt geen tupperware-demonstratie. Dacht dat wij mannen van foto’s maken hielden 

 maar je hebt altijd baas boven baas 

 of hebben we hier de overtreffende trap


Dan hebben we nog luidsprekers 

 en ach doe er nog maar één

of heeft u deze al gezien

ook deze zal in uw luisterruimte niet misstaan

En als je niet oplet dan lijkt het wel of je in de verkeerde kamer beland



of je ziet wel iets zo moois dat je ervoor op je knieën gaat


Graaien zijn wij Nederlanders gek op, maar ook in Duitsland kunnen ze er een handje van


Op zondagmiddag was het autoracen, de straten van Monaco werden doorsneden door snelle bolides. Dat was op stands waar het live werd uitgezonden goed te merken
en bij de buurman op dat moment niet

Met de laatste foto’s ben ik aan het eind gekomen van de 2e aflevering uit de reeks van 3 “München High-End”. Volgende week volgt het laatste en afsluitende deel.