Arcam nieuws 2007


Garmt van der Zel | 13 februari 2007 | Fotografie Jiri Büller

Naar aanleiding van de introductie van o.a. de nieuwe Arcam Solo Movie 5.1 en de MS250 Music Server, gaf het bedrijf op 7 februari een perspresentatie van deze nieuwe producten in hartje London. De gekozen locatie, genaamd ‘The Hospital’ was erg fraai te noemen en bevond zich in Covent Garden. HiFi.nl was aanwezig voor een verslag in woord en beeld.

De presentatie besloeg een gehele dag en werd goed bezocht door de Britse pers. Zo zagen wij onder andere de hoofredacteur van Hifi Choice (Tim Bowern) en personen als Alan Sircom, Barry Fox en Alvin Gold.

Hieronder een beschrijving van de noviteiten: Arcam Solo Movie 5.1, MS250 Music Server, DV135 en DV139 DVD-spelers en AVR280 surround receiver.


Arcam Solo Movie 5.1

De Arcam Solo Movie is eigenlijk het eerste `all-in-one` product op de markt dat de prestaties en mogelijkheden van losse topcomponenten in 1 apparaat verenigt. Wat dat betreft vroegen de bezoekers zich meer dan eens af waarom al die grote en dure losse dozen nog nodig waren, als dit apparaat alles deed wat zelfs de liefhebbers zich maar kunnen wensen en dat op een hoog niveau. Dit klinkt nogal ongelooflijk, maar de prestaties waren zodanig overtuigend, dat er toch wel duchtig werd gerekend in de hoofden van de aanwezigen. Tweeduizend Britse ponden voor dit product is toch wel erg aantrekkelijk voor het geleverde.

Door de grote verscheidenheid aan versies (24!) is besloten de Solo Movie in Engeland te produceren, mede omdat de prijs van de gebruikte componenten in de Solo Movie in China niet meer zoveel lager meer is dan in de UK. De kwaliteit kan ook beter bewaakt worden op deze manier.

Eerst even een korte opsomming van de mogelijkheden:

Een interne scaler die op HDMI resoluties kan uitgeven tot 1080i, waaronder 720p en 768p HDMI switching van HD-signalen tot 1080p Integratie van iPod via de Arcam ‘rLead’ en ‘rDock’ 5 x 50W klasse G versterkers met een behoorlijke stroomcapaciteit Een wek-functie die gebruik kan maken van alle beschikbare bronnen Een intuïtieve user interface met goed afleesbaar display Mogelijkheid tot het afspelen van multi-kanaals SACD en DVD-Audio Keuze uit component of RGB video-uitgangen en AM/FM of DAB/FM tuner Alle kleuren leverbaar, zolang het maar zwart is Mogelijkheid tot het afstellen van het beeld met interne testpatronen

Voor de video-weergave wordt gebruik gemaakt van dezelfde Zoran Vaddis 888s processor als wordt gebruikt in de nieuwe top DVD-speler van Arcam, de DV139 (later meer hierover). Bij de presentaties werd duidelijk dat de beeldkwaliteit van de Solo Movie 5.1 van een erg hoog niveau is en schrikbarend dicht in de buurt komt van van de prestaties van het eigen high-end model.

Indrukwekkend waren ook de eerder genoemde testpatronen die oproepbaar waren in de DVD-speler. Met uitgebreide uitleg kan iedere gebruiker met deze patronen een perfecte afstelling krijgen van de gebruikte televisie of projector. Veel fabrikanten kunnen hier een voorbeeld aan nemen! Zelfs een blauw-filter ontbreekt niet om de kleurverzadiging af te stellen.

Naast de diverse formaten die kunnen worden afgespeeld door de Solo Movie 5.1, kunnen er ook diverse extra bronnen analoog en digitaal worden aangesloten., waaronder een iPod, die het beste via de Arcam rDock met de Solo Movie ‘praat’. Die is namelijk in staat de iPod te bedienen via de meegeleverde lerende en verlichte afstandsbediening.
.
Zoals te zien was in de Arcam fabriek (een verslag hiervan is binnenkort te lezen), wordt er ook in de Solo Movie gebruik gemaakt van de `Mask of Silence`: stukjes ferriet die het uitstralen van RFI uit diverse IC`s moeten tegengaan en ook zien we hier en daar dat er op strategische plekken sorbothaan wordt gebruikt voor het dempen van trillingen.

Tijdens de introductie (op een set Monitor Audio RS6/RS8 speakers met bijpassende center en subwoofer) werd verteld dat door de beperkte binnenruimte er lang is gezocht naar geschikte 5-kanaals versterking. De meeste klasse A/B versterkers geven simpelweg teveel hitte af voor zo`n compacte behuizing. Na veel klasse D ontwerpen te hebben geprobeerd, kwamen de ontwerpers uiteindelijk uit op een klasse G ontwerp, dat een hoge efficiëntie koppelt aan een traditionele analoge versterking. Mede door koelribben die zo`n 20% van de ruimte in de versterker in beslag nemen, kan zo de warmte-ontwikkeling in het apparaat binnen de perken blijven, wat duidelijk werd na een stukje film op niveau 10: de versterker bleef absoluut koel!

Volg de volgende link voor een korte flash-presentatie van de Solo Movie.

Arcam rDock

Gelijk met de Solo Movie werd ook een add-on gepresenteerd voor iPod bezitters: de rDock. Volgens Arcam is dit de eerste ‘audiofiele’ dock voor de iPod. Bijzonder aan het apparaatje is een functie die het laden kan uitschakelen, wat een aardige verbetering van de geluidskwaliteit oplevert.

De rDock heeft een perfecte ‘interface’ met zowel de Solo als de Solo Movie: beide apparaten kunnen de iPod bedienen via een kabel met de rDock. Echter, de rDock is bruikbaar bij ieder hifi-systeem.

De meeste ‘docks’ laden de iPod constant bij, wat bij een reeds volle batterij op de lange duur tot beschadiging kan leiden. Tijdens onderzoek bij Arcam kwam men er achter dat de iPod ook veel beter klonk als deze alleen gebruik maakte van zijn interne batterij. Dit is vergelijkbaar met high-end voorversterkers die als voeding een batterij gebruiken en hiermee onafhankelijk worden van het lichtnet. De klankverbetering was zo groot, dat de rDock ‘default’ de iPod niet bijlaadt.

Ik moet zeggen dat de rDock een overtuigend staaltje muziekweergave liet horen via een aangekoppelde iPod. Hoewel een CD van dezelfde opname uiteraard wel beter klonk, was de weergave via de rDock (en met ongecomprimeerde audio natuurlijk) zeker niet veel slechter.

Een aantal punten op een rijtje:

De beste geluidskwaliteit van welke iPod dock dan ook Gebruikt de line-out van de iPod en niet de hoofdtelefoonuitgang, voor de best mogelijke kwaliteit De RCA phono-uitgangen zijn gebufferd, zodat langere kabels geen probleem zijn Ingebouwde audio voorversterker met hoge kwaliteit opamps en dubbel gereguleerde voeding met zeer lage eigenruis Zware gegoten metalen behuizing Op afstand bedienbaar door de Solo en Solo Movie afstandsbediening De Solo/Solo Movie dupliceert het display van de iPod op het display van het apparaat Ontziet de interne iPod batterij: het oplaadproces is uitschakelbaar op de rDock S-Video en composiet uitgangen naar televisie (voor iPod Video)

Arcam MS250 MusicFile Server

Een volgend innovatief Arcam product dat werd gepresenteerd, was de MS250 ‘MusicFile Server’. Dit apparaat uit de FMJ serie is ontwikkeld voor het opslaan, afspelen en manipuleren van een persoonlijke muziekcollectie.

De MS250 is in zijn simpelste vorm een audiofiele CD-speler (men claimt een niveau vergelijkbaar met de Arcam CD192) met eeen ingebouwde 400GB harde schijf, voor het opslaan van zo’n 640 ongecomprimeerde CD’s of 4800 CD’s in gecomprimeerde muziekformaten. Wanneer de volledige potentie van het apparaat wordt gebruikt, is het een extreem krachtige muziek-server met vier analoge audio zones, die compilaties van de opgeslagen muziek kan schrijven naar CD’r, zowel in CD(WAV)-formaat (audioschijf) als in MP3 formaat (dataschijf). Ook bestaat er een mogelijk voor het luisteren naar Internet radio, via de netwerk/internet aansluiting.

Met een Internet-aansluiting is het ook mogelijk informatie op te halen van de gespeelde CD, zodat track list, afspeeltijden en genre zichtbaar worden. Van onbekende CD’s kan informatie worden ingegeven op dezelfde manier als met een mobiele telefoon, of via de USB-aansluiting aan de voorkant, met een toetsenbord. En wilt u uw LP’s overzetten naar ‘digitaal’, kunt u uw draaitafel (via een externe phono-trap) aansluiten op een van de analoge ingangen en opnemen maar! Zone 1 heeft ook S/PDIF coaxiale en optische digitale uitgangen, voor het aansluiten op high-end DAC’s.

Na even gespeeld te hebben met de afstandsbediening, moet ik zeggen dat de MS250 een heel gebruikersvriendelijke interface heeft (wel eens een probleem met dit soort apparaten), die zelfs door middel van verschillende profielen mates van instelbaarheid heeft. Zo krijgt een ‘Advanced’ user andere zaken te zien dan een ‘normale’ gebruiker. Zo is naar gelang de door een gebruiker gewenste complexiteit het apparaat aan te passen. Helaas heb ik de geluidskwaliteit niet goed kunnen beoordelen met de aangesloten Arcam Alto speakers, maar Arcam kennende zit dat ongetwijfeld goed. Zo is het audio board uiteraard volledig door Arcam zelf ontworpen en gebouwd, alleen zijn de digitale besturing en de netwerkfunctionaliteiten ‘ingekocht’.

Weer even in een overzicht de mogelijkheden:

Muziek afspeelmogelijkheden

Hard disk gebaseerde muziek-server en CD-speler met audiofiele geluidskwaliteit Mogelijkheid tot het opnemen van CD-R’s vanaf de harde schijf 400GB interne harde schijf Afspeelmogelijkheid van MP3, WMA en CDDA Keuze uit afspeelprogramma’s op basis van artiest, album, genre of persoonlijke afspeellijsten Compatibel met 10/100 Mbit Ethernet

Bedienbaarheid

Vier individuele analoge zone-uitgangen, ieder met zijn eigen volumeregeling Individuele IR-ingangen per zone Duplex RS-232 bediening voor integratie met AMX/Crestron bedieningssystemen Duidelijk afleesbaar display

Aansluit- en netwerkmogelijkheden

Naast een Ethernet aansluiting ook mogelijkheid tot wireless met losse WiFi adapter Internet Radio Video-uitgang in composite, S-Video of VGA formaat, voor uitgebreide informatie en nog eenvoudigere bediening

Arcam DiVA DV135 en DiVA AVR280

Er waren nog twee andere nieuwe producten, die meer een doorontwikkeling zijn op de bestaande producten. De DV135 DVD-speler en AVR280 A/V Receiver. Helaasd werden er geen demonstraties gegeven met deze nieuwe apparaten, dus blijft het even bij een beschrijving van de mogelijkheden.


DiVA DV135

De DV135 is de opvolger van de DV78 en DV79 en dus de nieuwe ‘instap’-speler van het merk. De DV135 is gebaseerd op de DV137, maar zonder diens 5.1-kanaals uitgang of 2e display. Multikanaals muziek van DVD-Audio en SACD wordt in stereo uitgegeven, maar er is uiteraard wel een digitale uitgang voorhanden voor digitaal surroundgeluid voor films. Als video-decoder wordt weer de Vaddis 888s gebruikt, die kan upscalen naar 720p, 768p en 1080i.

In de DV135 wordt weer gebruikt gemaakt van de ‘Mask of Silence’, een audiofiele toroidale tranformator, een geoptimaliseerde board-layout en tal van andere ‘tweaks’ en bijzonderheden die Arcam in de loop der tijd heeft toegepast in hun DVD-spelers. Voor de audio wordt een lineaire voeding gebruikt, voor de digitale audio en video een geschakelde voeding.

Een overzicht van de mogelijkheden:

Nieuwe Zoran video-scaler voor 720p, 768p en 1080i Speelt DVD-Video, DVD-Audio (stereo), CD, Stereo SACD en DiVX. Daarnaast VCD, SVCD, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW, MP3, WMA, Photo CD en JPEG’s. HDCD decoder HDMI 1.1 uitgang voor zowel beeld als geluid met de volgende beeldresoluties: 480p, 576p, 720p, 768p (!), 1080i Geen Chroma Upsampling Error (CUE) NTSC naar Pal en Pal naar NTSC conversie 6x 11 bit 216 Mhz Analog Devices video DAC’s Video setup wizard, als in de Solo Movie Nieuwe afstandsbediening Verbeterde menu-layout Extra grote buffer zodat DVD layer changes zonder pauze worden gedaan


DiVA AVR280

De DiVA AVR280 is de opvolger van zowel de AVR250 als de AVR300 en biedt naast HDMI switching (2 ingangen, tot 1080p) ook een aantal verbeteringen die zijn overgenomen uit de Arcam FMJ AV9. Waar veel fabrikanten kiezen voor veel overbodige opties, kiest Arcam steevast voor een benadering die zowel voor films als muziek de hoogst mogelijke geluidskwaliteit geeft.

Op audio-gebied zijn een enorme toroidale transformator, de ‘Mask of Silence’ en ‘Stealth Mat’ en verbeterde opamps (Burr Brown OPA2134, ook gebruikt in de AVP700) een belangrijk aandeel in de nog betere geluidskwaliteit.

De AVR280 decodeert Dolby Digital EX, DTS ES, DTS 24/96 en de laatste Dolby ProLogic IIx algoritmes. Alle component/RGB switching is HDTV compatibel en er kan een conversie gedaan worden in het apparaat van composite en S-Video naar RGB en component voor een minimum aan kabels naar het gebruikte display. De AVR280 kan zeven 8 Ohm speakers aansturen met 80 W per kanaal. Twee-weg RS-232 en IR ingangen zijn voorhanden voor software updates en bediening.

Een overzicht van de specificaties:

Analoge Audio

80 W continu vermogen in 4 of 8 Ohm (alle 7 kanalen aangestuurd op 1 kHz) Stereo vermogen meer dan 100 W per kanaal in 4 of 8 Ohm (20 Hz-20 kHz) Enorme toroidale transformator en 40.000 microfarad aan capaciteit voor zelfs zeer veeleisende soundtracks 6e en 7e kanaals zijn toe te wijzen aan linker en rechter frontspeaker voor bi-amping of zone 2 (uiteraard alleen bij een 5.1 systeem) Audiofiele kwaliteitscomponenten, zoals OP2134 opamps, 1% metaalfilm weerstanden, polypropyleen condensatoren, OSCON elektrolytische condensatoren en dubbelzijdige fibre-glass printplaten Multi-kanaals 7.1 analoge ingang voor o.a. DVD-A en SACD Stereo direct mode 7 stereo analoge ingangen (plus tuner) en 3 tape uitgangen Ingebouwde FM/AM RDS tuner met 30 FM presets en 16 AM presets

Digitale Audio

Crystal CS49400 DSP met 24 bit Dolby Digital en DTS decodering en 32 bit bass management. Wolfson Microelectronics 24 bit 192 kHz DAC’s Crossover instelbaar van 40 – 130 Hz in stappen van 10 Hz Aparte subwoofer instellingen voor muziek en films Bass en treble equalisers, voor alle kanalen tegelijktertijd of voor ieder van de 7 kanalen apart 6 digitale ingangen (vrij toe te wijzen) Instelbare audio-vertraging van 0 – 220 Ms, om te compenseren voor tijdvertraging van video-displays/scalers

Video

2-weg HDMI switcher voor video/audio (voor audio alleen doorvoer) 5 composite en 5 S-Video ingangen 3 composite en 3 S-Video uitgangen 3 100 MHz component video ingangen en 1 monitor uitgang, ook geschikt voor RGB met aparte sync (Scart) On screen display op alle soorten video-uitgangen Video up-conversie (van composite naar S-Video naar interlaced component) Zone 2 composite video uitgang

‘Custom install’ mogelijkheden

Onafhankelijke 2e zone (audio + video) met vast/variabel volume Duplex RS-232, ook voor software updates RC-5 remote ingang voor beide zones IR ‘pass through’ voor o.a. broncomponenten Discrete codes voor alle functies, inclusief aan/uit etc. 12 V triggers

Algemeen

CR100 lerende afstandsbediening met achtergrondverlichting, kan tot 7 andere apparaten bedienen Groot, duidelijk afleesbaar display van 12 karakters (dimbaar)

Arcam DV139

Last but not least kregen wij ook in de Arcam fabriek demonstraties van de nieuwe DV139 DVD-speler. In Engeland al uitgebracht, is deze nog nieuw te noemen in Nederland. Dus interessant om eens te bekijken wat de bijzonderheden zijn van deze top-speler van Arcam.

De DV139 wordt ingeschaald boven de DV137 en heeft als extra een ABT1010 1080p video scaler van Anchor Bay, een ‘ broadcast’  kwaliteit ABT102 video deinterlacer, twee audiofiele toroidale transformators en een uniek Arcam FMJ ‘tri-laminate anti-vibration SDS (Sound Dead Steel) chassis’ (oftewel, een stevig apparaat).

Er zijn steeds meer displays die een 1080p signaal accepteren en dan is het goed te weten dat de video-processing in de DV139 in ieder geval zorg kan dragen voor een sterk verbeterd beeld. Om een voorbeeld te geven, gaf de DV139 op de SIM2 C3X projector bij Arcam een beter beeld op 720p dan op een van de interlaced instellingen. Een aardige indicatie van de kwaliteit van de gebruikte de-interlacer/scaler.

Naast de nieuwe menu’s en mogelijkheden die ook in de DV135/Solo Movie zijn geimplementeerd, heeft de DV139 ook een unieke ‘CD-direct’ functie, die o.a. alle video-circuits uitschakelt en in de demo-ruimte van Arcam een dramatische verbetering gaf op de CD-weergave. Het had de levendigheid en rust (een ogenschijnlijke tegenstrijdigheid), die in mijn herinnering alleen de CD36 van Arcam had gehaald. Het geluid was sowieso al beter dan ik ken van de CD192. Een absolute aanrader dus als vervanging van de CD-speler!

Al met al een behoorlijk indrukwekkende lijn van nieuwe apparaten, ga dat beleven bij de dealer!