bezoek Audiovector


Rene Smit | 03 mei 2007 | Fotografie Rene Smit

Omdat het altijd fascinerend is om te zien hoe producten tot stand komen reageerde ik positief op de uitnodiging deel te nemen aan een dealerreis naar de fabriek van Audiovector speakers in Kopenhagen.  We vliegen op maandagmiddag vanaf luchthaven Schiphol richting Kopenhagen. Na een voorbeeldige vlucht, waarbij één van de deelnemers zelfs zijn luchtdoop ondergaat, arriveren we rond 16.00 in Denemarken.

Bij de uitgang worden we opgewacht door salesmanager Peter Stenberg en directeur Ole Klifoth. Na kennis gemaakt te hebben stappen we in de auto en begeven we ons naar de fabriek aan de andere kant van Kopenhagen. In vogelvlucht worden we enigszins wegwijs gemaakt door onze gids Peter en na een half uurtje arriveren we op de plek van bestemming.

Audiovector is gehuisvest in een voormalig pakhuis in het havengebied van Kopenhagen. Na jarenlang geresideerd te hebben in het centrum werd het ongeveer 3 jaar geleden echt noodzakelijk uit te zien naar een groter pand. Het huidige pand biedt voldoende ruimte voor alle activiteiten en biedt daarnaast nog een fraai uitzicht op de haven waar met enige regelmaat cruiseschepen aanmeren. Eenmaal binnen heerst er een serene rust, het is ruim na 17.00 uur en alle medewerkers zijn al huiswaarts. We nemen plaats in de gezellige kantine waar Ole persoonlijk zorgt voor de koffie en ons vervolgens de planning voor de komende avond en volgende dag ontvouwt. We beginnen met een rondgang door de fabriek en krijgen aansluitend een demonstratie van de complete Mi3 serie.



Audiovector is niet echt een fabriek maar meer een assemblage bedrijf. Alle onderdelen worden in eigen huis ontworpen en ontwikkeld maar elders geproduceerd. Deze methode wordt door vele merken gehanteerd en kan meer dan uitstekende resultaten opleveren. Op deze manier kunnen de kosten relatief laag gehouden worden en door gebruik te maken van specialistische bedrijven een hoog kwaliteitsniveau gerealiseerd worden. Vol trots laat Ole me een lege kast van de Si6 zien, deze is gespoten door een bedrijf dat tevens de bekende Minipod luidsprekers van lak voorziet. Het resultaat is superstrak en van een niveau wat recht doet aan de speakers. Naast de lege witte kasten staat een set fel rode, die volledig speelklaar zijn, als blikvanger opgesteld. Ole belooft me dat we deze speakers de volgende dag ook zullen beluisteren om zelf te ervaren waar Audiovector’s topmodel toe in staat is.

Ole startte ruim 20 jaar geleden met Audiovector, toen nog onder de naam F3/Lyd. Hij had een specifiek geluid in gedachten en kon dit bij andere merken niet vinden. Het eerste type wat hij ontwikkelde was de legendarische Trapez. Heden ten dage produceert Audiovector in totaal 38 verschillende modellen. Wat hij zoekt in een speaker is een open, natuurlijk geluid wat je als luisteraar zo dicht mogelijk bij een echte live uitvoering moet brengen. Hij is een echte muziekliefhebber en bezoekt dan ook regelmatig concerten. Zowel in het schitterende opera gebouw van Kopenhagen als in kleine zaaltjes. Vroeger werd tachtig procent van alle concerten gehouden in Kopenhagen maar tegenwoordig moet er wel een 3 uur gereisd worden om een concert van een favoriete artiest bij te wonen. Eén van deze artiesten is de blues gitarist Joe Bonamassa waarmee we tijdens één van de demo’s kennis maken.



Om tot het zo specifieke geluid van Audiovector speakers te komen zijn een aantal speciale technieken en ideeën toegepast. Eén van de meest in het oog springende technieken is het toepassen van een tweeter die zowel naar voren als naar achter zijn energie verspreidt. Hierdoor ontstaat een heel los en open geluidsbeeld en is het mogelijk ook buiten de zogenaamde hot spot te genieten van een mooi stereobeeld. Ole heeft dit systeem LCC genoemd wat staat voor Low Compression Concept. Op deze manier kunnen alle onderdelen vrij bewegen wat resulteert in een sterke vermindering van vervorming. Een ander belangrijk onderdeel van de Audiovector ontwerpen is de specifieke demping van de kasten. Aan de hand van een “lege” kast laat Ole zien waar zijn speakers afwijken van andere merken. Allereerst wijst hij de speciale bracing aan in de kast waardoor extra stevigheid ontstaat en de energie van de diverse units in bepaalde banen geleid kan worden. Duidelijk is te zien dat de fabriek waar de kasten gemaakt worden beschikt over een grote mate van vakkennis en precisie. Niet alleen is de afwerking van de buitenkant van de kast uitstekend ook aan de binnenkant is een waar kunstwerk.

Naast de bracing hecht Audiovector ook sterk aan de demping van kast en units. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van foam blokken achter de units in plaats van dempende materialen tegen de binnenzijde van de kast te plaatsen. De gebruikte blokken worden met een computergestuurde snijmachine gemaakt zodat ze altijd een gelijk formaat en gewicht kennen. Op deze manier passen de blokken exact op de plaats waar ze voor bestemd zijn. Ook betreft het hier geen standaard foam maar een specifiek uitgezocht type. Zo, laat hij me twee verschillende soorten foam zien en vraagt me op beide stukken te blazen. Het is me direct duidelijk waarom, beide types geven een totaal andere weerstand tijdens het blazen. Zo blijkt dat kleine details in een speaker een wezenlijk verschil kunnen maken. Zelfs dusdanig dat door het toepassen van de “betere” foam de basreflexpoort en het filter aangepast diende te worden. Op de internetsite wordt inmiddels ook melding gemaakt van het gebruik van deze zogenaamde Nano Pore Damping. Vervolgens lopen we naar een tafel waar een aantal Si6 speakers in de afbouwfase liggen. Deze speakers zijn aan de onderzijde voorzien van een laagunit die naar de vloer afstraalt. Om dit gecontroleerd en evenwichtig te doen wordt een speciale voet toegepast die voorzien is van dempende delen. Hierbij wordt verschil gemaakt tussen de voor en achterzijde, een zeer ingenieus systeem. Eenzelfde systeem wordt toegepast in de duurdere Mi3 serie om de energie van de units gecontroleerd af te voeren naar de vloer.

Techniek

Verder op in de ruimte staan rekken met tweeters, midrange en laagunits. Deze units worden op specificatie gemaakt bij Tymphany in Denemarken. Waarbij de tweeters in huis afgebouwd worden. Even verderop liggen stapels met afgebouwde filters. De filters worden door Audiovector zelf opgebouwd en zien er doordacht uit.



Ieder filter wordt gemonteerd op een 4 millimeter dikke aluminium plaat en de bedrading kent een verschillende dikte voor respectievelijk hoog, midden en laag. Hierbij gaat de plus direct naar de driverunit en de min naar het filter. Dit omdat de absolute fase van uitzonderlijk belang is voor een correcte weergave. De afzonderlijke componenten van het filter zijn van hoge kwaliteit en uitgezocht op basis van klankmatige eigenschappen.



Dat echt alles in dienst staat van weergavekwaliteit blijkt ook uit de toegepaste fronten. Deze zijn uitsluitend verkrijgbaar in 2 tinten grijs omdat andere dan de gebruikte stofsoorten afbreuk doen aan de transparantie. Om Audiovector speakers optimaal te laten presteren is het in ieder geval aan te raden de fronten te verwijderen. Daarbij wordt het de gebruiker makkelijk gemaakt door een ingenieus systeem met magneten waardoor het front rammelvrij op de speaker gemonteerd wordt en eenvoudig te verwijderen is wanneer er serieus geluisterd wordt.



Gedurende het hele proces van opbouwen worden diverse kwaliteitscontroles uitgevoerd zodat het eindresultaat altijd van onberispelijke kwaliteit is. Ole neemt me mee naar het gedeelte waar alle lege kasten opgeslagen liggen en waar tevens alle afgekeurde exemplaren liggen. Hij pakt een willekeurige kast om te laten zien hoe kritisch er gecontroleerd wordt. Wat volgt is erg grappig en geeft tevens aan hoe scherp er gecontroleerd wordt. Het kost ons beide namelijk zeker 5 minuten om uit te vinden waarom de kast is afgekeurd! Als klant kun je er dus op rekenen een perfecte set geleverd te krijgen. Een aantal van de meegereisde dealers bevestigt dit door aan te geven nooit en te nimmer defecte of beschadigde Audiovector speakers terug te krijgen in de winkel.

Inmiddels zijn we een aantal uurtjes verder en wordt het tijd om even te ontspannen na de reis en de aansluitende rondleiding. Onder het genot van een hapje en een drankje worden we door Ole en Peter één van de luisterruimtes in gedirigeerd om een zogenaamde “upgrade demo” te beleven. Naast alle technische innovaties is het namelijk mogelijk Audiovector speakers te upgraden naar een hoger model uit de serie zonder compleet nieuwe speakers te hoeven kopen. De speakers worden dan naar Audiovector gestuurd en aldaar omgebouwd naar het gewenste model. Je betaalt slechts het prijsverschil en een bescheiden extra vergoeding voor transport en arbeid. De Nederlandse dealers kunnen precies vertellen hoe een en ander in zijn werk gaat. Op deze manier ben je ook in de toekomst verzekerd van een passende set luidsprekers of kun je zonder een grote eenmalige financiële aderlating doorgroeien naar het topmodel. Een principe wat voor zover ik weet door niet één andere luidsprekerfabrikant wordt gevoerd.

Rammstein

In de luisterruimte staan 2 sets elektronica opgesteld, een set bestaande uit een Arcam geïntegreerde versterker en Arcam cd-speler en een set Naim elektronica uit het hogere segment. Ole huldigt het standpunt dat elke Audiovector speaker aangestuurd moet kunnen worden met een mainstream geïntegreerde versterker. Nadat iedereen zich geïnstalleerd heeft kan de luistersessie beginnen.

Salesmanager Peter doet de demo die begint met de standaard Mi3. De prestaties van deze speakers zijn al prima en loopt qua prijs prima in de pas met de Arcam electronica. Wat vooral opvalt, is de gecontroleerde en diep doorlopende laagweergave, waarbij aangetekend moet worden dat de ruimte afgezien van een “speciaal” plafond niet akoestisch is aangepast. Men probeert ook in de luisterruimte zo dicht mogelijk bij een normale huiskamersituatie te blijven.

Voor de demo worden uitsluitend standaard cd’s gebruikt en geen zogenaamd audiofiel materiaal. De muziek die we beluisteren loopt uiteen van klassiek tot keiharde rock van Rammstein. Telkens wanneer er een beter type wordt aangesloten hoor je verbetering betreffende laagweergave, rust, natuurlijkheid en openheid. Een heel grote stap wordt gemaakt bij het beluisteren van de verschillende Avantgarde uitvoeringen. De bandtweeter die gebruikt wordt is buitengewoon kostbaar maar schitterend gemaakt en zorgt voor uitzonderlijke prestaties. Het hoog wordt zijdezacht en supertransparant. Om de speakers optimaal te laten presteren in spaarzaam ingerichte ruimtes heeft Audiovector recent het ARA systeem toegepast.

ARA staat voor Audiovector Room Adaptation en compenseert echo problemen. ARA is gebaseerd op een gemiddelde waarde van 20 verschillende ruimtes aan kan middels een knop onder de woofer geactiveerd worden. Het is zodoende heel gemakkelijk voor een luisteraar thuis om vast te stellen wat beter klinkt in de betreffende ruimte. In het topmodel Mi3 Avantgarde Arreté Limited Edition, what’s in a name…, word ook de voor de NASA ontwikkelde technologie NCS toegepast voor alle koperen delen. Deze techniek zorgt voor de laagst mogelijke weerstand en een correcte moleculaire structuur. Nadat we de speakers met en zonder NCS gehoord hebben en het er unaniem over eens zijn dat de speakers behandeld met NCS beter klinken komt Ole met een leuke mededeling. Beide speakers meten exact gelijk, waarmee hij aan wil geven dat een luidspreker ontwikkelen louter op basis van metingen niet de juiste weg is. Zo blijkt maar weer dat het menselijke oor het meest fijnzinnige meetinstrument is bij het ontwikkelen van speakers.



Na afloop van de demo rijden we naar het centrum van Kopenhagen om gezamenlijk een maaltijd te genieten. Aan tafel wordt druk gesproken over muziek, apparatuur en eten. Ole geeft aan dat hij zijn bedrijf bewust “kleinschalig” wil houden. Op die manier blijft het overzichtelijk en houden we een prettige werksfeer waar met enthousiasme gewerkt kan worden. Alle mensen die bij Audiovector werken kenen eenzelfde gedrevenheid als Peter en Ole. Met elkaar proberen we als klein team grootse prestaties neer te zetten. Het wordt tijd richting het hotel te gaan om de volgende dag weer uitgerust het 2e gedeelte van het programma af te werken.

De kleine zeemeermin

De volgende ochtend arriveren we na een korte tussenstop bij “The little mermaid” bij een nu volop in bedrijf zijnd Audiovector. Er heerst prettige, rustige sfeer ondanks de bedrijvigheid. Duidelijk is dat iedereen precies weet waar hij mee bezig is. Aan de diverse werktafels wordt met aandacht en precisie gewerkt aan de producten.

Bij Audiovector is 1 persoon verantwoordelijk voor een compleet product. Van het eerste schroefje tot de initialen die hij zet op de aansluitterminal. Op deze manier blijven de werknemers volledig betrokken bij het product waardoor de kwaliteitsstandaard hoog blijft. Ook biedt dit voor de mensen een hoop afwisseling. Aan 1 van de tafels is iemand bezig om units in Mi1 speakers te schroeven aan de volgende tafel worden de toppers Si6 afgebouwd. Een nauwgezet klusje waarbij alles in het werk gesteld wordt om de glanzend witte lak niet te beschadigen.

Het vastzetten van de units is ook een handeling die aandacht vereist omdat het draaimoment waarmee de diverse boutjes aangedraaid moeten worden verschild. Hierdoor is het mogelijk de krachten die op de units komen te staan te verdelen en zodoende tot de beste prestaties te komen. Nog een tafel verder worden met uiterste precisie de wisselfilters geplaatst. Het solderen gebeurt met de hand en vereist een ijzeren greep op de soldeerbout. Ook het inpakken van de speakers die gereed zijn en het samenstellen van de orders voor de diverse importeurs en winkeliers vind hier plaats. Alles bij elkaar weet deze relatief kleine club mensen op jaarbasis ongeveer 8000 paar luidsprekers te produceren. Een prestatie van formaat!



Ondertussen hebben Ole en Peter de 2e demoruimte in gereedheid gebracht om ons een surround demo voor te schotelen waarbij speakers uit de betaalbare K-serie als weergevers dienen. Er is een opstelling gemaakt met een set K3 Signature vloerstaanders als front speakers, een center, 2 subwoofers en een set K1 speakers als surround.
Elektronica is wederom van Arcam, dit heeft mede als reden dat Audivector de import van Arcam in Denemarken verzorgt. Andersom is het zo dat Arcam bij het ontwikkelen en beoordelen van hun apparatuur gebruik maakt van Audiovector speakers. Op een groot scherm worden beelden getoond van verschillende aard. Naast de gebruikelijke muziekfragmenten komen ook de tekenfilm “Toy Story” en een stukje autoracen aan bod. Opvallend is hoe makkelijk de relatief kleine speakers met veel geweld en kracht een bij het beeldformaat passend geluid kunnen produceren. Peter vertelt dat de tweeters extreem betrouwbaar zijn en nauwelijks uitval kennen. Van alle, vele duizenden, verkochte paren heeft men in totaal ongeveer 20 defecte tweeters terug gekregen. Duidelijk is wel dat een goede thuisbioscoop ook met bescheiden middelen goed is in te richten. Waarbij de K3’s ook met normale 2-kanaals muziekweergave hun mannetje staan.

Na dit surroundgeweld wordt het eindelijk tijd de Si6 topspeakers te gaan beluisteren. De felrode exemplaren glimmen ons tegemoet wanneer we de luisterruimte binnen gaan. Alleen al op basis van het uiterlijk snap je dat deze speakers tot veel in staat moeten zijn. Omdat een combinatie met de Arcam versterker en cd-speler wel erg uit de pas loopt worden de Si6 speakers aangestuurd door Naim elektronica. Er wordt gebruik gemaakt van een voor- en eindversterker, een cd-speler met losse voeding en Naim luidsprekerkabels. Uit eigen ervaring weet ik hoe Naim apparatuur klinkt, muzikaal en met veel drive en snelheid. Al bij de eerste klanken is het raak, de combi pakt je bij de keel en laat je niet meer los. Het gepresenteerde beeld is groot en breed. Stemmen worden op hoogte afgebeeld en door de fantastische tweeter is er een ongekende transparantie en openheid. Een pianostuk van Keith Jarret wordt een belevenis. De zaalambiance is fenomenaal de aanslagen op de piano klinken vol en levensecht waarbij er meer dan voldoende druk in het laag geleverd wordt. Mochten we na de surrounddemo toch nog niet helemaal wakker zijn dan is dit na het beluisteren van Rammstein op een heel luid niveau zeker het geval. Opvallend is dat, ondanks dat ik beide artiesten muzikaal niet echt kan waarderen, ik direct in de muziek gezogen wordt. Je kunt niet stoppen met luisteren daar is het geluid te boeiend voor. Diverse andere stukken passeren de revue waaronder klassiek, pop en zelfs een “audiofiele” opname en telkens is er diezelfde betrokkenheid. Met de Si6 serie geeft Ole Klifoth duidelijk zijn visitekaartje af, deze speaker brengt je als luisteraar inderdaad heel dicht bij live muziek.



Helaas is de beschikbare tijd beperkt en worden we rond het middaguur weer op het vliegveld van Kopenhagen verwacht, de demo smaakt duidelijk naar meer. Voor de vertrekhal nemen we afscheid van Ole en Peter waarbij ik ze hartelijk bedank voor de gastvrijheid gedurende de afgelopen anderhalve dag, de openheid van zaken en de blik die ik in de Audiovector keuken mocht werpen. Het is me andermaal duidelijk geworden dat een enthousiast team met gemotiveerde mensen, een eigenaar met een visie en de durf om niet altijd de gebaande paden te bewandelen samen in staat zijn heel mooie producten te maken. rn telkens is er diezelfde betrokkenheidaronder klassiek, pop en zelfs een ammstein op een heel luid niveau zeker het geval.


Audiovector
Orient Plads 1
DK-2100 Copenhagen
Denemarken
www.audiovector.com


Importeur
Top Hifi
Slangekruid 24
2681 XC Monster
Tel. 0633892644