Master: succes in Azië


Gastauteur | 27 september 2007 | Fotografie Gastauteur

Sinds een paar maanden worden de luidsprekers van het Nederlandse merk Master gedistribueerd in Azië. Reden voor de mensen achter Master om deel te nemen aan de IHEAC show in Indonesië. Hieronder een door Master geschreven verslag van hun reis en ervaringen in Indonesië. Voor alle duidelijkheid: dit verhaal valt dus niet onder de redactionele verantwoordelijkheid van HiFi.nl.


Het is natuurlijk altijd spannend, twee leden van het Dynamic Trio hebben hun roots in Indonesië liggen. Ondanks de vele vooroordelen en minder positieve verhalen van sommige audioliefhebbers zijn wij met open vizier en positief ingesteld naar deze in het verre oosten gelegen bestemming vertrokken.


Na een lange vliegreis en de nodige formaliteiten, komen we via Kuala Lumpur eindelijk aan in Jakarta, een stad waar de temperatuur zelden onder de 30 graden Celsius daalt. Jakarta is echt enorm met een inwonertal wat zelfs groter is dan van heel Nederland! Qua beleving was dit duidelijk te merken ook. Het verkeer liep kris kras door elkaar heen en een tweebaansweg wordt een driebaansweg of zelfs meer al naar gelang er ruimte is. Bij zo’n soort ervaring verwacht je de nodige botsingen te kunnen aanschouwen, maar gek genoeg bleven deze uit.

Wat wij erg opvallend vonden is de verdraagzaamheid in het verkeer. Waar in Nederland vooral wordt gevloekt en getierd bij het voordringen, hebben ze in Indonesië de gouden regel ‘wie het eerst komt die het eerst maalt’. Het beroemde maar vooral beruchte ritsen wordt hier dan ook in optima forma toegepast. Daar kunnen we in Nederland nog heel wat van leren. Na een autorit van amper 24 km, waar wij ruim 2 uren over hebben gedaan, arriveren wij in ons basisverblijf, hotel Atlet Century Park - gelegen tegenover het stadion en aangrenzende sportcomplexen.

Het blijkt een groot hotel te zijn met een zeer ruime lobby en zoals de naam al aangeeft, sporters in en uit lopen en waar ook veel zakenbesprekingen en conferenties worden gehouden. De algemene beveiliging voor de bezoekers van alle hotels is extreem te noemen, niet alleen wordt onze auto onderzocht maar ook moeten alle privé spullen zoals mobiele telefoons en portemonnee worden gecontroleerd.

Op onze kamers aangekomen, eerst meteen maar even opfrissen waarna we klaar zijn voor de eerste ontmoeting met ‘onze’ heuse Master winkel. Deze is gelegen in het 7 etages tellende winkelcentrum Mangga Dua. Direct valt ons de grote bedrijvigheid op. Het lijkt wel één grote markt waar gehandeld wordt in vrijwel alleen maar elektronische producten!

De Master winkel bevindt zich op de 2e etage en doordat wij deze voor het eerst mogen aanschouwen zijn de verwachtingen hoog gespannen. Hmm, het blijkt een nogal kleine ruimte van ongeveer 15 bij 7 meter te zijn. Voor Indonesische begrippen schijnbaar heel normaal want ook bij de andere winkels met importeur/distributeurs, is het niet veel groter (aan de linker kant is het blauwe logo met Master waarneembaar).

Ja, u leest het goed importeur/distributeurs. In Indonesië hebben namelijk alle importeurs/distributeurs een eigen winkel en doen ze zaken met eindgebruikers. Echter de verkoop loopt altijd via een dealer.

Een voorbeeld: Wanneer een consument een totale set nodig heeft zal de importeur in samenwerking met andere importeurs en dealers het audio systeem samenstellen. Hierdoor kunnen zowel de importeur die tevens adviseur is, als de dealer omzet genereren. Iets wat in Nederland ondenkbaar is. Het gunnen van zo’n stukje omzet is in Azië erg groot.

Luisteren in Indonesië

Tja, al heel snel wordt duidelijk dat zij op een aantal dingen duidelijk achterlopen. Zoals wij een set samenstellen gebeurd in Azië niet. Het gaat bij ons om de volgende ingrediënten: muzikaliteit, tonale balans, klank timbre, soundstage, energie. Als je dit goed doet heb je een systeem dat werkelijk ontzettend goed kan klinken, bijna live. Dat het dan eventueel niet jou geluid is, dat kan en is dan een ander verhaal natuurlijk. Voorts is onze referentie de energie van live muziek en omdat we het niet kunnen laten hebben wij ook hier verschillende live optredens bijgewoond.

Bij het beluisteren van de diverse systemen van de importeurs/distributeurs valt ons op, dat het vaak als hifi klinkt. Enkele van genoemde ingrediënten ontbreken gewoon. Je hebt dan het gevoel dat je, met alle respect en ondanks de serieuze producten met dito prijzen, naar een typische audio setje van laag niveau zit te luisteren.

Slechts een enkele distributeur vond dit ook, maar kon zelf geen oplossing bedenken. Vanuit diverse hoeken kwam dan ook de opmerking “what’s wrong with my system”. Wij hebben toen gemeend onze verworven kennis om een muzikale set samen te stellen en af te tunen, over te dragen. Met wat simpele basismiddelen konden wij hun systemen op een hoger niveau brengen. Je kunt je voorstellen wat voor een impact dit teweeg heeft gebracht. Zeg maar een soort van onschuldige ‘audio-tsunamie’. Het is leuk te melden dat door deze behulpzame opstelling van onze kant er diverse vriendschappen uit zijn ontstaan.

Verrassend is ook dat er zoveel dure producten worden verkocht. Bijvoorbeeld Audio Research, Krell, Mark Levinson, Wilson, Venture, Kharma, Avant Garde, e.d., en dan ook nog eens de top of the line exemplaren. Bijna alle rijke mensen spelen met deze zeer kostbare systemen. Dat men het echter puur en vooral gebruikt om hun aanzien en status te bevestigen, ja daar zijn wij inmiddels wel achter. Dat er nog veel meer opvattingen heel anders zijn als bij ons blijkt wel tijdens de demo’s. Regelmatig gaan meerdere gsm’s tegelijkertijd af en wordt ons voortdurend gevraagd waarom er toch met die ‘eenvoudig en klein aandoende’ Contemporay C wordt gespeeld en niet met het grotere statisch aanwezige systeem, The Slamm.

De audioshow wordt georganiseerd door de Indonesische High End Audio Club (IHEAC) in Hotel Mulia, een van de meest exclusieve hotels in Jakarta waarbij onze demoruimte zich op de 11 etage bevind. Heel bevredigend is dat we na onze inspanningen al in de loop van de eerste dag het predikaat ‘best sound of the show’ om de oren krijgen, met gevolg dat wij absoluut geen gebrek aan belangstelling hebben. Dit baart zoveel opzien en maakt zoveel tongen los dat we op de tweede dag voor een volle zaal zelfs een persbijeenkomst geven waarin het ontstaan en de filosofie van Dynamic Solutions wordt uiteengezet.

Na afloop van deze bijeenkomst hebben wij alle aanwezigen, in groepen van 10 in onze demoruimte, interactief nogmaals de juiste basismethoden uitgelegd, dit keer ondersteund door muziek.

Wat wij hier geleerd hebben

Blijf met beide benen op de grond staan, luister niet naar audio componenten maar naar muziek. Apparatuur is een middel om van muziek te kunnen genieten.

Het moge duidelijk zijn dat naast onze Indonesische vrienden en luisteraars het ook voor ons een aantal uiterst inspannende dagen waren. Het is een ontzettend leuke en zeker ook leerzame ervaring geweest die veel tongen heeft losgemaakt. Eén ding werd wederom weer duidelijk, muziek verbroederd en we hebben er met zijn allen enorm van genoten. Zowel live als door de door het Dynamic Solutions team opgebouwde zeer muzikale set. Terug nu weer naar Nederland.

Mensen van Indonesië bedankt voor jullie gastvrijheid, met name Roy Sondak (Master Concept), Aconk (Fariz Then van Consonce Audio), Hendrik Susanto ( www.arena-audio.com ), Djon Welly (The Reference ), Julian Sihombing (Kompas) en nog vele anderen…