Marantz SR5007 en UD5007


René Smit | 05 november 2012 | Marantz

Met de komst van de splinternieuwe Marantz SR5007 receiver en UD5007 universal disc speler in mijn luisterruimte maak ik ook gelijk een trip down memory lane; ik realiseer me dat ik al vanaf begin jaren ’80 onafgebroken een component van Marantz in bezit gehad heb. Ooit begon ik met een Superscope versterker en tuner met de zo kenmerkende paars verlichte zenderschaal. Daarna volgde diverse versterkers, tuners en receivers.

In mijn eerste echt serieuze audioset fungeerde een gemodificeerde Marantz CD62 cd-speler als bron. Toen ik naast stereoweergave wilde proeven van surround geluid werd een SR4300 surround receiver aan de set toegevoegd, later opgevolgd door mijn huidige SR5600. Blijkbaar is er (onbewust) een klik tussen apparatuur van Marantz en mij.


Marantz SR5007

Receiver en speler in het kort
Bij het uitpakken valt direct op dat de SR5007 receiver een stuk compacter is dan de normaal door mij gebruikte SR5600. De behuizing is aanmerkelijk ondieper wat het plaatsen in een (wand)kast of rack waarschijnlijk een stuk eenvoudiger maakt. Zowel de receiver als speler hebben het voor Marantz kenmerkende gebogen front, wat de apparatuur een luxe uitstraling geeft. Het zou te ver voeren om alle ins en outs van de receiver hier te bespreken.

De SR5007 is werkelijk volgepakt met techniek en de nieuwste snufjes. Enkele highlights zijn Audyssey MultEQ XT automatische kalibratie, Configuratie Assistant, Dynamic Volume Control, 3D/4K video upscaling en volledige netwerkfunctionaliteit. Tevens is de SR5007 voorzien van Spotify. De software update hiervoor is begin september beschikbaar gekomen. Voor oktober staat er verder nog een update gepland die de AV-Receiver gapless laat spelen alsook geschikt maakt voor het afspelen (streamen of via USB) van FLAC-HD (192/24), WAV en ALAC bestanden. De eindversterker levert 100watt RMS aan 8Ohm voor alle 7 kanalen. Voor een volledig overzicht kun je kijken op de website van Marantz.


Marantz UD5007

De UD5007 universal  disc speler speelt 3D Blu-ray discs, DVD, DVD-Audio, SACD en CD’s. Net als de SR5007 beschikt de UD5007 over netwerkfunctionaliteit. Voor de weergave van surroundgeluid dien je gebruik te maken van de HDMI uitgang. Stereoweergave kan middels de analoge 2-kanaals uitgang.

Opstellen, aansluiten en inregelen

Beide apparaten vinden probleemloos een plekje in mijn Quadraspire Q4L rack. Hiervoor moeten mijn vM SA230 multispeler en Marantz SR5600 receiver tijdelijk verhuizen naar de zolderetage. Normaal gesproken wordt de receiver “slechts” gebruikt als tuner en voor de surroundweergave bij het bekijken van films. De nieuwe SR5007 wordt echter stand alone ingezet en gaat daarom ook een set Audiovector Avantgarde Arreté luidsprekers aansturen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van vM SC3R luidsprekerkabels. Een Audiovector K-C Signature luidspreker dient als centerspeaker en een paartje Polk FX3i dipoolluidsprekers neemt de surroundkanalen voor zijn rekening. Bekabeling voor de center en surround speakers is van het merk Inakustik. Zowel de SR5007 als de UD5007 worden van stroom voorzien door een Supra Lorad netsnoer. In de meterkast zit een gescheiden audiogroep met een AHP klankmodule in plaats van de standaard schakelautomaat. De digitale en analoge apparatuur hebben beide een eigen Inakustik AC1502-6 verdeeldoos.

Bij het aansluiten van de UD5007 Universal Disc speler op de SR5007 receiver komt het eerste voordeel van de voortschrijdende techniek te voorschijn. Slechts één HDMI kabel is voldoende, dit in tegenstelling tot de zes interlinks die ik normaal gesproken gebruik. Opgeruimd staat netjes! Vanuit de SR5007 receiver gaat een HDMI kabel richting een Panasonic TH42PV45 plasmascherm. Hoewel al een aantal jaartjes oud en “slechts” geschikt voor maximaal 1080i is het door een professionele ISF callibratie toch een prima referentie scherm. Om de UD5007 in een andere context te kunnen beoordelen wordt deze analoog met mijn vM CA350 voorversterker verbonden middels een vM SQ interlink.


Marantz SR5007 achterkant

Na alle aansluitingen te hebben gecheckt kan de stroom erop en de set ingeregeld worden. Hiervoor wordt uiteraard voor beide apparaten gebruik gemaakt van een GUI (Graphic User Interface). Het instellen van de UD5007 is relatief eenvoudig en wijst de weg vanzelf. Voor de SR5007 receiver geldt hetzelfde zeker gezien het enorme aantal mogelijkheden. Audyssey MultEQ XT neemt het inregelen van de luidsprekers voor zijn rekening. Hiervoor dient je de meegeleverde meetmicrofoon aan te sluiten op de SR5007 receiver. Audyssey meet in een tijdsbestek van circa tien minuten vanaf acht verschillende posities de juiste waarden. Natuurlijk is het mogelijk om na de Auto Set-up handmatig wijzigingen aan te brengen maar slechts de veeleisende gebruiker zal hier behoefte aan hebben. Aangesloten op het thuisnetwerk kan de SR5007 muziekbestanden van een PC of NAS afspelen. Muziek vanaf een Apple product kan draadloos via AirPlay weergegeven worden.

Ook zijn er gratis Apps beschikbaar om een iPod/Pad of Android telefoon als afstandsbediening te gebruiken. De standaard meegeleverde afstandsbediening is overigens ruim bemeten en overzichtelijk ingedeeld en daarmee een stuk gebruiksvriendelijker dan de versie die bij mijn SR5600 receiver behoord.

Kijken, luisteren en genieten

Om een goed referentiekader te hebben besluit ik in eerste instantie de UD5007 speler te beluisteren via de bestaande vM set. Dit kan uitsluitend in stereo omdat de UD5007 niet beschikt over meerkanaals analoge uitgangen. Surround is uitsluitend beschikbaar over de HDMI uitgang. Diverse cd’s worden beluisterd en laten horen dat de UD5007 een speler is die een vloeiende aangename klank voorbrengt. Een afgewogen geluid met een spoortje warmte wat muziek luisteren tot een aangename bezigheid maakt. Er is verrassend veel detail te horen, zeker wanneer je de prijs van de speler in ogenschouw neemt. Voor relatief weinig geld koop je een speler die met alle Disc formaten overweg kan en ook nog eens goed presteert. Een dergelijke kwaliteit was een aantal jaren geleden niet denkbaar voor deze prijs.


Marantz SR5007

De combinatie SR5007 en UD5007 wordt direct zwaar op de proef gesteld met Pink Floyd’s meesterwerk Dark Side Of The Moon. Het gaat hierbij niet om de gewone versie maar de meerkanaals SACD uitvoering. Direct valt op dat de “buble” waarin je je als luisteraar waant veel meer één geheel is. Vooral de surroundspeakers profiteren en laten effecten zoals de klokken in het nummer Time veel beter geplaatst horen. Eén klok lijkt rotsvast geplaatst tussen beide speakers iets wat bij het beluisteren via mijn eigen set niet het geval was. Toen zwierf het geluid een beetje van links naar rechts tussen beide luidsprekers.

De set is onthullend genoeg om te laten horen dat, hoewel van hetzelfde merk, de center- en frontspeakers niet van eenzelfde niveau zijn. De centerspeaker klinkt minder open en wat nasaler. De laagweergave klinkt bij vlagen wat drukkend en geforceerd, maar dit is duidelijk een gevolg van de aanpassingen die Audyssey uitvoert aan de hand van de metingen. Wanneer ik overschakel naar de Pure Direct modus verdwijnt het ietwat overdreven laag als sneeuw voor de zon. Mooie popalbums op het medium SACD zijn slechts sporadisch te vinden. Vaak zijn het zogenaamde audiofiele heruitgaven van klassiekers en bijna nooit een nieuw album. Boudewijn de Groot’s Eiland In De Verte uit 2004 is een welkome uitzondering. Dit fraaie album is zelfs een meerkanaals mix. De vaak verstilde liedjes, met als thema verlangen en onbereikbaarheid, worden gedragen door de klanken van een groot orkest. De mix is mooi afgewogen waarbij de surroundkanalen niet overdreven naar voren komen.

De Marantz set is goed in staat de subtiliteit van de achterkanalen te laten horen. Details zijn goed te volgen en mijn Polk FX3i surroundspeaker klinken duidelijk opener en transparanter dan met mijn eigen set-up. De stem van Boudewijn klinkt wat minder genuanceerd dan ik gewend ben maar dat mag. Alleen de eindversterker die ik normaliter gebruik kost al meer dan de combinatie SR5007 en UD5007 samen en dan is er ook nog ruim wisselgeld voor bekabeling. Al heel snel stopt het vergelijken en luister ik alleen nog naar de muziek. De Marantz combi is namelijk bijzonder muzikaal en heel prettig om naar te luisteren. De weergave is vloeiend en relaxt zonder saai of sloom te worden. Analytisch is een woord dat niet van toepassing is op deze apparaten.

Nu blijkt dat de set uitstekend overweg kan met muziek wordt het tijd om een aantal film- en muziekfragmenten te bekijken en beluisteren. Het “fantastische” Nederlandse zomerweer zorgt er voor dat er meer dan gemiddeld film wordt gekeken. Geen straf wanneer je de beschikking hebt over een splinternieuwe set als deze. Reeds bij het opstarten van de eerste Blu-Ray disc maakt de voortschrijdende techniek zich kenbaar. Ten opzichte van mijn “vintage” Panasonic Blu-Ray speler is de tijd die nodig is om een disc te laden vele malen korter. Night’s In Rodanthe  is een ietwat zoetsappig liefdesverhaal dat toch wel een aantal verassende momenten kent. De soundtrack lijkt niet bijzonder spectaculair te zijn. Gesproken woord is perfect te volgen, kristalhelder en totaal niet neuzig of nasaal. Wanneer halverwege de film een enorme storm losbarst komt direct het voordeel van HD geluid naar voren. Het met de storm gepaard gaande onweer wordt bijzonder realistisch weergegeven. De donderklappen zijn krachtig en de woofers van mijn Audiovector’s worden zwaar op de proef gesteld. De doortekening in het laag is uitstekend te noemen. Duidelijk is dat de Audyssey meting net iets meer geënt zijn op filmgeluid dan op pure muziekweergave. Net als bij de eerder besproken meerkanaals SACD opnames is de “surround buble” nog meer één geheel dan met mijn eigen set-up. Ik waan me echt te midden van de storm en krijg de neiging om te gaan schuilen.

The King’s Speech is een film die drijft op dialoog en totaal niet op surroundeffecten. De Marantz set heeft hier geen enkele moeite mee. Het onderscheid tussen de diverse stemmen is bijzonder goed wat het volgen van de dialogen gemakkelijk maakt. De kleine nuances in het gesproken woord komen duidelijk naar voren wat het verhaal nog meer diepgang geeft. Opvallend is ook het gemak waarmee de set de ruimtelijkheid weet te vangen. Je kunt exact horen in wat voor vertrek de scene zich afspeelt. Het geluid vormt op deze manier een perfecte aanvulling/ondersteuning van het beeld.

Over beeld gesproken, de prestaties van de UD5007 zijn op dit gebied ook buitengewoon goed te noemen. Shakespeare In Love is een film die alom geroemd wordt om de prachtige beeldkwaliteit. De UD5007 stelt daarin niet teleur. De kleinste details in de middeleeuwse kleding worden feilloos uitgelicht. Bij close up’s van gezichten wordt elke oneffenheid weergegeven. De buiten scènes kennen prachtige kleuren waarbij ook schaduwpartijen goed doortekend blijven.


Marantz SR5007

Miami Vice speelt zich grotendeels in het donker of schemering af. Geen probleem voor de UD5007 speler. Kleine details blijven goed zichtbaar en het beeld loopt totaal niet dicht. De agressieve soundtrack wordt met verve weergegeven door de SR5007 receiver. Ook op een hoger volume komt de versterker niet in de problemen en lijkt het geen moeite te kosten om mijn Audiovector speakers aan te sturen. Knap is dat de dialogen in de heftige actie scènes, waarbij de kogels in het rond vliegen, goed verstaanbaar blijven. Indrukwekkend is het geluid van de twee op volle snelheid varende speedboten, een bijna kippenvel ervaring.

Conclusie

Dit spektakel smaakt naar meer en nog een handvol films wordt uit de kast getrokken. Zo bekijk ik een aantal scènes uit de film Wanted waarbij vooral de achtervolging door de stad met een paar Amerikaanse muscle cars heerlijk is om te bekijken en beluisteren. De grommende V8 motoren worden in volle glorie ten gehore gebracht. Gladiator met in de hoofdrol Russel Crowe blijft een film waarop je niet uitgekeken raakt. Het grote gevecht in de arena is een lust voor oog en oor. De detaillering in het beeld is fantastisch en de kleuren bijzonder fraai. De geluidsweergave is van eenzelfde niveau. Het gedeelte waarin de gladiatoren belaagd worden door soldaten in gevechtswagens heb ik niet eerder zo realistisch in mijn luisterruimte gehoord. De overgang van front- naar surroundspeakers is zo goed dat het lijkt alsof je er midden in zit. Wanneer ik luister naar mijn eigen set-up is de aansluiting tussen voor en achter speakers duidelijk minder goed voor elkaar.

Jurassic Park blijft een goede graadmeter voor de kwaliteit van de laagweergave. Reeds in één van de eerste scènes, waarin de expeditieleden per helikopter op het eiland arriveren, is dit goed te horen. Niet alleen is het diepe grommende lage geluid van de motoren bijzonder levensecht maar vooral de manier waarop de ruimtelijkheid wordt weergegeven is erg goed. Je hoort heel duidelijk het geluid van de helikopter weerkaatsen tussen de rotsen. De spraak blijft wederom keurig overeind ondanks het omgevingslawaai.

Natuurlijk had ik al een paar meerkanaals SACD’s beluisterd maar ook Blu-Ray is een medium bij uitstek voor muziekweergave in hoge resolutie. Twee voorbeelden die mij persoonlijk zeer kunnen bekoren zijn Where The Light Is van John Mayer en Live At The Royal Albert Hall van Adele. Bij de eerste titel is de beeldkwaliteit niet echt referentiemateriaal, het oogt allemaal wat donker en groezelig. De UD5007 weet er in ieder geval voor te zorgen dat de donkere partijen goed doortekend blijven zodat er ook daar details te zien zijn. Het geluid daar in tegen is bijzonder goed te noemen. Het concert is min of meer verdeeld in drie sessies. De eerste volledig akoestisch, vervolgens met bescheiden begeleiding en het laatste gedeelte met een volledige band. Uit de “band set” kies ik voor het nummer Gravity. Het gitaarspel is kristalhelder en heel genuanceerd met daarboven de zo kenmerkende ietwat nasale stem van John Mayer. De surroundervaring is optimaal en je waant je als kijker/luisteraar in de zaal. Bovenal weet de combinatie UD5007 en SR5007 de muzikale boodschap heel goed over te brengen. Er is geen spoortje scherpte of hardheid te horen, de muziek vloeit heerlijk uit de speakers. De stem van zangeres Adele kan op sommige audiosets een onaangenaam randje hebben. Bij de Marantz set is hier gelukkig geen sprake van. Wel blijft het zo kenmerkende karakter van haar stem behouden. Love Song is mijn favoriet van haar album 21. Met de live uitvoering doet ze er wat mij betreft qua emotie nog een schepje bovenop. De geluidskwaliteit van de Blu-Ray disc is vele malen beter dan de bijgeleverde CD versie. De UD5007 en SR5007 hebben er geen enkele moeite mee om dit verschil te laten horen. De weergave is zelfs zo boeiend dat ik in plaats van een enkele song bijna het volledige concert bekijk en beluister.


Marantz UD5007 

Natuurlijk kan de SR5007 veel meer dan muziek weergeven middels de UD5007 Universal Disc speler. De receiver beschikt over een tuner welke, aangesloten op het kabelnetwerk, prima geschikt is voor casual luisteren. Wil je meer zenders beluisteren dan biedt Internetradio uitkomst. De kwaliteit hiervan is wisselend maar dat ligt aan de bron en niet aan de SR5007. Dan is er nog de mogelijkheid om via de USB ingang een iPod aan te sluiten of deze, wanneer de iPod dit ondersteunt, draadloos via AirPlay met de receiver te laten communiceren. Dit leverde bij mij thuis nog een hilarisch tafereel op. Mijn dochter selecteerde op haar iPod Touch per ongeluk de receiver als weergever waardoor er plotseling muziek door de huiskamer schalde… Het geeft echter wel aan hoe simpel contact kan worden gemaakt tussen beide apparaten. Afhankelijk van hoe de muziek is opgeslagen kan de kwaliteit van de weergave verrassend goed zijn.

Conclusie
De combinatie UD5007/SR5007 is een begerenswaardige set. Voor een relatief betaalbaar bedrag haal je een uiterst muzikale combinatie in huis. Zowel in stereo als in surround leveren receiver en speler uitstekende prestaties. De SR5007 beschikt over ruim voldoende aansluitingen en de meest recente techniek. Auddyssey MultEQ XT werkt perfect en super eenvoudig en is voor de gevorderde gebruiker nog handmatig te fine tunen. Om alle mogelijkheden van de SR5007 te doorgronden kan men gebruik maken van de uitgebreide handleiding. Deze wordt helaas alleen op Cd-rom meegeleverd. Begrijpelijk uit kostenoverwegingen, maar persoonlijk vind ik het makkelijker om met de handleiding op schoot vanuit de luisterpositie aanpassingen te doen. Dit kleine minpuntje doet niets af aan de weergave die deze set weet te realiseren. Evenwichtig, vloeiend en detailrijk zo is de weegave het best te omschrijven. Goed voor jarenlang muziek en filmplezier. Marantz maakt mijn hooggespannen verwachtingen wederom moeiteloos waar. Een betaalbare topset!

Aanvullende informatie:

Marantz SR5007: 849, - euro
Marantz UD5007: 649, - euro

Distributeur:
Marantz Benelux
Beemdstraat 11
5653 MA Eindhoven
Tel. 040-2507800
www.marantz.com

Gebruikte apparatuur:

•vM CA350 voorversterker
•vM PA350 eindversterker
•vM PHM3 SE phonotrap
•vM SA230vM SACD speler
•Funk Vector III draaitafel met RB300 arm
•Shelter 301 element
•Panasonic DMP-BD30 Blu-Ray speler
•Audiovector S3 Avantgarde Arreté speakers
•Audiovector K-C Signature centerspeaker
•Polk FX3i surround speakers
•Panasonic TH42PV45 plasmascherm
•Marantz SR5600 surround receiver

Bekabeling en accessories:
vM SQ interlinks, vM SC3R luidsprekerkabels, Inakustik AC1502-6 stekkerblok, Inakustik HDMI kabels, Supra Lorad netsnoeren, AHP klankmodule, Quadraspire QX25 voetjes, Quadraspire Q4L audiorack