(Gesponsord artikel)

Hi-Visit HOME ID op Woonbeurs 2012


Jochem Geerdink | 20 oktober 2012 | Fotografie PHOTO40 | Bowers & Wilkins

Net als voorgaande jaren was HOME ID ook dit jaar weer te vinden op de Woonbeurs in de Amsterdamse RAI. Al was er ten opzichte van die vorige editie wel wat gewijzigd, zo wordt ons door de initiatiefnemers van Bowers & Wilkins uitgelegd tijdens een bezoek van HiFi.nl aan de prachtige stand van HOME ID in hal 11 van het beurscomplex.

Wie in september de 20e editie van de Woonbeurs in de Amsterdamse RAI bezocht, kon er haast niet omheen: de stand van HOME ID. Alhoewel stand, je kunt gerust zeggen dat er een complete woning was gebouwd in het midden van de beursvloer. Compleet met tuin, carport (inclusief luxe Jaguar), badkamer, slaapkamer, keuken, woonkamer en ontvangstruimte...

KLIK OP DE FOTO VOOR DE COMPLETE VIRTUELE TOUR (PHOTO40)

Maar tijdens de rondleiding door managing director Erwin van de Putten en marketingmanager Bas van Oosten van Bowers & Wilkins, blijkt vooral dat HOME ID de kinderschoenen ontstegen is en weer wat meer volwassen is geworden. We hebben dan ook net als vorig jaar een complete virtuele tour van het paviljoen laten maken! Klik op één van de foto's om de plattegrond te openen en het pand virtueel te bezoeken.

“Vorig jaar was de stand nog wel een behoorlijk issue”, vertelt Van der Putten. “Met twintig partners blijft het gigantisch moeilijk dat tot één geheel te smeden. Vorig jaar stonden we bij wijze van spreken de avond voordat de beurs opende nog met televisies in onze handen waarvan niemand wist waar ze moesten staan. Dat zorgde voor zoveel frustratie, dat we direct daarna besloten het dit jaar anders aan te pakken.”

Samen met de twee overgebleven mede-initiatiefnemers, architect Eric Kant en projectmanager Bart Altewischer, ging hij om de tafel met alle partners om hun wensen te verzamelen. Dat resulteerde in een nieuwe aanpak voor dit jaar, waarin de stand met 680 m2 ook nog eens meer dan de helft groter was dan die tijdens de editie van 2011. “Al snel kwamen we tot de conclusie dat we het allemaal nóg professioneler moesten aanpakken. Beter plannen richting de Woonbeurs en daartoe is een aantal commissies ingesteld. Zo heeft onze marketingcommissie bijvoorbeeld een prachtig magazine over HOME ID en de deelnemende partners gerealiseerd.”

Het past bij de volwassenwording van HOME ID, dat ooit werd bedacht om een kapstok of paraplu te bieden aan architecten, projectontwikkelaars en consumenten die op zoek zijn naar een totaaloplossing. Want ondanks dat Bowers & Wilkins één van de initiatiefnemers van het project is, reikt het veel verder dan alleen de bekende Britse luidsprekerproducent.

Dat blijkt ook duidelijk in de prachtig ingerichte stand van HOME ID op de Woonbeurs. Het liefst zou je je schoenen uittrappen en neerploffen in de heerlijke bank die voor het direct in het oog springend tv-meubel staat. Een typisch voorbeeld van wat mogelijk is met HOME ID, want niet minder dan zes partijen waren betrokken bij de realisatie ervan.

“Televisieschermen worden steeds groter, maar tegelijkertijd willen steeds meer mensen het liefst geen zichtbare speakers, maar wel de volledige audio- en videobeleving met dito emotie en ervaring. Met de zes betrokken partijen zijn we gaan brainstormen en kwam dit eruit. Vanuit hier kunnen we dit concept verder uitontwikkelen, want in principe is veel mogelijk.”

De mogelijkheden van het HOME ID partnerschap

De door Eric Kant ontworpen kast is gebouwd door interieurbouwer Gielissen, waarbij Audipack zorgt voor de liftelementen en Mutrox de audio/video-apparatuur van Bowers & Wilkins en Sharp op zijn best laat klinken. Crestron Control & Automation Systems zorgt voor de aansturing van het geheel. “Ik durf wel te zeggen dat wat HOME ID levert, uniek is”, vult Van Oosten aan. “Over de akoestiek wordt bijvoorbeeld niet altijd even goed nagedacht, terwijl het wel een belangrijk onderdeel van het ontwerp is. Alle zes betrokken producenten hebben allemaal unieke, onderscheidende features. Dat maakt dit ontwerp zo bijzonder.”

Klik op één van de foto's voor de complete virtuele tour! (PHOTO40)

Al wordt daar wel direct een kleine kanttekening bij geplaatst. “We hebben het hier wel over een high-end product, dat vooral bedoeld is voor het hogere segment. Wat deze kast kost? Poeh, dat durf ik zo niet te zeggen. Maar ik denk dat je er een heel aardige middenklasser auto van kunt kopen. Al is ieder onderdeel van de kast natuurlijk apart te schalen. Nu is hij bijvoorbeeld uitgerust met de CT 7.3 speakers, de duurste uit de CT (Custom Theatre, red.) 700 serie van Bowers & Wilkins. Er kunnen natuurlijk ook minder dure luidsprekers uit die serie in, of juist duurdere uit onze CT 800 reeks. Maar je kunt er bij wijze van spreken ook normale Custom Installation speakers uit bijvoorbeeld de CI 600 of CI 300 lijn in laten bouwen.”

Juist dát tekent de gedachte achter HOME ID: alles moet mogelijk zijn. Zelfs een andere leverancier van luidsprekers dan Bowers & Wilkins? “De klant is koning, maar waarom zouden ze dat willen”, lacht Van der Putten. “Maar ik begrijp je vraag. We werken weliswaar met zo’n twintig vaste partners, dat betekent niet dat een klant van HOME ID aan die merken gebonden is. Alleen vinden wij dat dit per discipline wel de leveranciers zijn die tot de absolute top behoren.”

Daarnaast heeft de samenwerking natuurlijk nog een groot voordeel, zo weet ook Van Oosten. “Naast dat wij elkaar versterken, weet je ook wat je aan elkaar hebt. Wanneer er bijvoorbeeld iemand bij Delta Light komt voor verlichting en daar blijkt dat die klant ook nog op zoek is naar een geluidsoplossing, dan verwijst Delta Light ze naar ons door. Zoals dat andersom ook zou gebeuren.” Daarnaast hebben partijen elkaar ook gevonden binnen HOME ID. “Zo zie je nu bijvoobeeld duidelijk een een-tweetje ontstaan tussen Grillo natuursteen en SchouwSpel, de leverancier van de openhaarden.”

We zijn dan wel uitgenodigd door Bowers & Wilkins, het Britse merk is nooit heel uitdrukkelijk aanwezig in de stand van HOME ID. De producten uit de drie categoriën, Custom Installation, high-end luidsprekers en New Media, zijn over het algemeen subtiel weggewerkt binnen het huis. Naast de al besproken inbouwspeakers - die in praktisch iedere ruimte van badkamer tot keuken en van woonkamer tot slaapkamer zijn verwerkt in muur en/of plafond - sieren luidsprekers uit de 800 Diamond Series het huis. Verder valt ons oog direct op weinig verdekt opgestelde versterkers van Classé en de meer subtiel weggewerkte onlangs gepresenteerde AirPlay speakers A5 en A7.

Virtuele tour

De stand kan op bijzonder veel aandacht rekenen wanneer HiFi.nl er een bezoek aan brengt. Mensen bestuderen de bijzondere lampen van Delta Light van dichtbij, of bestuderen de praktische televisielift in de slaapkamer. Deze komt door middel van een custom made design van Audipack uit het plafond en integreert net zo makkelijk weer in het plafond door middel van een simpele klik in de speciaal door Creston ontwikkelde app op de iPad waarmee praktisch het hele huis bestuurd kan worden. Reden te meer om middels een virtuele tour het complete paviljoen voor de 'digitale eeuwigheid' vast te leggen.

Klik op één van de foto's voor de complete virtuele tour! (PHOTO40)

De reden voor Bowers & Wilkins om samen met een aantal andere partijen tot het initiatief van HOME ID te zijn gekomen, is volgens Van der Putten eigenlijk heel simpel. “We zitten in een proces waarin we onze doelgroep graag willen verbreden. Natuurlijk blijven de luidsprekers onze core business, maar HOME ID is iets waar wij als Bowers & Wilkins sterk in geloven. Een middel waarmee wij op de langere termijn onze doelgroep kunnen vergroten en tegelijkertijd bijdragen aan een hoogwaardige oplossing voor woninginrichting.”

Wat dat betreft is de stand op de Woonbeurs, toch goed voor ruim 80.000 bezoekers, een haast levende reclamespot voor het HOME ID concept. “Ik had het daar zojuist nog met interieurdesigner Roelfien Vos over”, zegt Van der Putten. “Mensen willen dingen graag zien. Ze willen bij wijze van spreken kunnen horen, zien, ruiken en voelen hoe hun huis eruit zou kunnen zien. Je ziet dat vooral jongeren en vrouwen de AirPlay speakers A5 en A7 willen aanraken, aaien bijna. Dat is ook wat we met HOME ID willen en waarom we een week aan deze stand hebben gebouwd. Niet alleen bieden we de totaaloplossing, we kunnen ook gelijk laten zien wat er allemaal mogelijk is.”

Dat het de betrokken partijen menens is, blijkt wel uit het feit dat begin september een prachtige app gelanceerd werd. “Je voelt aan alles dat we met iets heel bijzonders bezig zijn. Onze dadendrang is heel erg hoog, maar het doet ons natuurlijk vooral heel goed dat we architecten of projectontwikkelaars in onze stand krijgen die zeggen: ‘jullie snappen hoe het werkt, hoe het moet’. Want daar doen we het uiteindelijk toch voor”, besluit de managing director van Bowers & Wilkins Benelux.