(Gesponsord artikel)

Hi-Visit Wifimedia


Redactie HiFi.nl | 20 december 2012 | Fotografie PHOTO40

Hoe kun je thuis een wifi-signaal verbeteren? Hoe realiseer je een high end-speler met een pc of Mac? Wifimedia in Arnhem is geen standaard audiozaak en ook geen doorsnee computerwinkel, maar zit daar ergens tussen in. Op bezoek bij twee bevlogen streamingpioniers. Maak kennis met de toekomst!

Van heinde en verre komen ze kijken naar hun zaak in Arnhem, op steenworp afstand van zowel station, Rijn als centrum. Vorige week was er nog iemand van een bedrijf uit Japan. Niet zo vreemd: Wifimedia is niet alleen Nederlands eerste streamingshop, maar ook de eerste in de wereld met dit concept.

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar streaming heeft niet alleen het heden in z’n greep, maar ook de toekomst. Daarvan zijn ze - meer dan wie ook – in Arnhem overtuigd.

*UPDATE* Van enkele ruimten is nu ook een 360 graden-overzicht beschikbaar; klik op bovenstaande foto voor meer

Please touch, don’t ask: het motto van Wifimedia. Alsjeblieft, raak aan die apparatuur, probeer de mogelijkheden uit! “Het is hier eigenlijk altijd demodag”, zegt eigenaar Bob Zwanikken. De zaak, centraal gelegen in Arnhem, is als streaming mediawinkel niet alleen een unieke verschijning in hifi-land, ook een eigenzinnige. In Arnhem houdt men wel van een marketinggeintje. Zo is het deze week ‘De Week van de ‘DAC-lozen’, om al die sneue mensen zonder DAC op het belang van een Digital-to-Analog-Converter te wijzen. “Met een relatief goedkope DAC speel je een dure cd-speler al weg.”

Vorige week was De Week van de Opslag; tegen de crisis staan goedkope NAS-systemen in the picture, Network-Attached Storage, van 17 tot 22 december laat Wifimedia zien hoe je met een minimum aan kabels een maximaal profijt kunt hebben, van 24 tot 29 december is het DLNA-week en in de eerste week van het nieuwe jaar is het computeraudioweek. Hoe kun je een high-endspeler realiseren met een pc of Mac?

klik op bovenstaande foto voor een 360 graden-indruk

“We willen mensen oplossingen aanreiken”,  zegt Bob Zwanikken. Dat doet de zaak onder meer door ‘eilandjes’ te presenteren: blokken met één bepaald concept: DAC’jes, streaming audiospelers, multi-roomsystemen, netwerkspelers, boomboxen van Logitech, videostreaming, iPod-docks en speakers. Enkele populaire merken zijn Sonos, Dali, Cambridge, NAD, Dynaudio & Bowers & Wilkins.

klik op bovenstaande foto voor een 360 graden-indruk

Get Special

En natuurlijk zijn er alle mogelijke opslagsystemen. “Alle opslagsystemen hebben we bij elkaar in één kast, dat zie je nergens”, weet Bob. “En we hebben meer DAC’s aangesloten dan de rest van Nederland.” Get special, get big, or get out. “Wij willen speciaal zijn, geen Albert Heijn. De nieuwe manier van klanten begeleiden, daar doen wij aan.”

Bob Zwanikken (51) runt Wifimedia samen met zijn zoon Rik (25), die ook house-dj is. Als DJ Swolenbeatz tekende hij dit jaar een contract bij het Armada-label van Armin van Buuren. Hij draaide al op onder meer Dance Tour en Mysteryland.

Behalve achter de draaitafels loopt het ook erg lekker bij Wifimedia. Onlangs opende het bedrijf in het nabijgelegen Heteren een extra pand voor de weblogistiek. Zes mensen werken er, tegenover drie in de winkel. “We konden de webvoorraad niet meer kwijt hier in Arnhem”, zegt Bob. Op de vrijgekomen plek is nu een extra stuk winkel gebouwd, inclusief demonstratieruimte. Bob: “Ik wil het geen luisterruimte noemen, daarvoor is-ie net niet goed genoeg.”

Bob en Rik hebben beiden een achtergrond in de computerwereld. “We hebben veel verstand van infrastructuren.” AV is vooral een hobby voor de heren.

Wifimedia doorliep de tegenovergestelde richting: het bedrijf begon in 2006 als webwinkeltje in squeezeboxen, om in 2007 over te gaan in offline-shop met online-poot, want ‘zonder zichtbaarheid op internet ben je dood in dezer dagen’. “We waren ervan overtuigd dat de cd een snelle dood zou sterven. Het ging uiteindelijk ietsje langzamer.”

Kruisbestuiving

Wifimedia werd onlangs tijdens een hifi-show uitgeroepen tot de beste audiozaak van Gelderland. Typisch, vindt Bob, want zijn zaak is eigenlijk geen hifi-zaak, maar een kruisbestuiving van audio- en computerwinkel. “Op geen enkele ligt de nadruk, beide zijn een commodity-product geworden: apparaten zijn steeds minder belangrijk, ze moeten het gewoon doen. Het gaat veel meer om beleving en bedieningsgemak.”

Het beeld van de audio- en muziekliefhebber die in een etalage urenlang verlekkerd naar de mooiste speakers staat te kijken, is echt passé, denkt de eigenaar van Wifimedia. “Vroeger had je alleen een bijbaantje om een mooie brommer of hifi-set te kunnen kopen. Maar de mensen die nu dertig zijn of jonger groeiden op met (zelfbouw)pc’s, gaming, smartphones en tablets. Zij hebben een enorme revolutie meegemaakt, die denken vooral in termen van bedieningsgemak.”

De jeugd luistert meer naar audio dan ooit, weet Bob Zwanikken, alleen op een andere manier, meer consumerend. “Een cd’tje opzetten en die van a tot z luisteren is verleden tijd. Men is van verticaal naar horizontaal gaan luisteren, het gaat meer om moodsen genres.”

Mp3-generatie
Het aantal mensen dat naar hoogwaardige muziek wil luisteren, is volgens de Arnhemse streamingpionier niet afgenomen, al ook wordt de jeugd van tegenwoordig wel de ‘mp3-generatie’ genoemd. “Vergeet niet dat de mp3 altijd nog vele malen beter klinkt dan het cassettebandje.”

“Ik krijg vaak mensen hier: ‘als ik mijn iPod aansluit op mijn versterker klinkt hij echt slecht’. ‘Klopt’, zeggen we dan, ‘de mini-D/A-converter op je iPod is bedoeld voor de hoofdtelefoon, je moet daar een andere converter tussen zetten’.”

De mp3 is bovendien ontstaan in een tijd dat opslag heel duur was. “Geluidsverlies is niet meer nodig nu. Toen we begonnen betaalde je 300 euro voor een 100-gb-schijf. Nu is dat 100 euro voor een 2-terabyte-schijf. Daar kun je zesduizend cd’s op kwijt in FLAC-bestand!”

Hoe vaak moet hij tegen scepsis opboksen, bijvoorbeeld uit traditionele audiofiele hoek? “Vaak. ‘Draadloze muziek kan nooit goed klinken’, zeggen ze. Klopt. Maar in onze systemen worden alleen de muziekbestandendraadloos doorgestuurd. We richten ons overigens ook niet op de echte audiofiel. Die luistert naar geluid, niet naar muziek. Die is vergeten dat je ook bij een liedje op de autoradio keihard mee kunt zingen, ook al klinkt het minder. De liefhebber van de echte high end-apparatuur wordt uitstekend bediend door de traditionele hifi-dealer. Wij stellen een grens bij 3000 euro. Meer geld is helemaal niet nodig voor een goed geluid.”

Veel hifi-liefhebbers klampen zich bovendien vast aan het verleden, vindt Bob Zwanikken. “Misschien klinkt de elpee wel beter, maar die heeft zeker niet de toekomst. ‘Maak kennis met de toekomst’, is ons motto.

Nieuwe ontwikkelingen

Nog een misverstand: om digitaal te gaan moet je veel van techniek weten. En bovendien is het duur. “Iemand die begint met streamen staan we helemaal bij. Zelfs als iemand niet weet hoe hij moet rippen, doen wij dat voor hem. Al komt dat rippen steeds minder vaak voor, er is steeds minder muziek in fysieke verschijning. We nemen de computer over ’als er problemen zijn. Het is een voorbeeld van een stukje ‘ontzorging’ dat we bieden. Maar het is vooral een kwestie van durven te verkopen en ondersteuning bieden.”

Duur is het al helemaal niet, zegt de Arnhemmer. “Er kwam vorige week nog iemand hier die had net een simpel setje met vijf speakers gekocht voor 300 euro. Hoorde hij hier de even dure Sonos Play:3 veel beter klinken.”

Goede DAC’s beginnen al bij 200 euro. Het is vaak dé oplossing voor pc-audio, dat enorm in populariteit toeneemt. “De pc is geen schone bron, er zit veel digitale ruis op de lijn. Dat heeft met onder meer de D/A-converter en de videokaart  te maken. Je hangt er via de usb een externe asynchrone DAC aan en je hebt een veel beter geluid.”

Ook Wifimedia maakte een eigen ‘snelle en stille’ pc. Daar draait Windows 8 op, JRiver en DSD, Direct-Stream Digital, een geripte sacd-variant. “Voor onder de 1000 euro heb je een muziekspeler die met gemak de duurdere spelers inhaalt.”

Eerste smartwatch
Wifimedia verwacht in de zeer nabije toekomst veel van actieve draadloze speakers. Zoals de nieuwste wireless high-endserie van Dynaudio, die in de Arnhemse winkel staat te spelen via een Sonos Connect-systeem  Het hele systeem zou dan weer bediend kunnen worden door de i’m Watch, een flitsende ‘smartwatch’ à 349 euro. “Toen de iPad uitkwam zei ik: die gaat alle afstandsbedieningen vervangen. Iedereen lachte me uit, maar nu snapt iedereen dat. Essentiële bedieningsfuncties wil je dichtbij je hebben. Nog logischer is dan eigenlijk een horloge, zoals de i’m Watch, een smartwatch met gebogen touch screen die werkt als een iPhone. Wij hebben die in Nederland als eerste in ons assortiment. Met de i’m Watch kun je via Bluetooth babbelen met andere displays. Het is een verlengstuk van je smartphone, je kunt er ook letterlijk mee babbelen.”

Het doet nu nog een beetje ‘Beam me up, Scotty’ en ‘Knight Rider’ aan, zegt Bob Zwanikken, zo’n klein schermpje met zoveel functies waarop je uiteraard ook muziek kunt luisteren. Maar het is wel een next big thing in de technische evolutie. “Nu is dit nog een enorm gadgetding, maar over vijf jaar, okay misschien tien, is dit jouw centrale mobiele apparaatje. Je beeldscherm kies je dan naar keuze: aan je bureau een groot scherm, in de trein een iPad en buiten een iPhone-display. De intelligentie blijft op één plek: je horloge. Let op mijn woorden!”

Wifimedia
Vossenstraat 3
6811JL Arnhem
026 8200215
wifimedia.eu‎

Wifimedia heeft ook een Special Page