Presentatie van een Statement: Dynaudio Consequence Ultimate Edition


Jan de Jeu | 03 september 2009 | Fotografie Jan de Jeu

Een nieuwe luidspreker kun je als fabrikant op diverse manieren onder de aandacht brengen van het grote publiek. Het meest gebruikelijk is het uitbrengen van een persbericht dat vervolgens door de verschillende media uitgedragen wordt. Maar in het geval van een  `Cost No Object’ exemplaar kiezen de echt grote merken ervoor om deze op een meer aangeklede wijze aan de verzamelde pers en distributeurs te presenteren. Zo ook het Deense Dynaudio.

Wanneer mij gevraagd wordt of in geïnteresseerd ben in het bijwonen van een  presentatie voor de West-Europese pers en distributeurs weet ik alleen dat het om een nieuwe luidspreker gaat. Pas wanneer ik de uitnodiging geaccepteerd heb wordt geleidelijk duidelijk waar het hier om gaat; de Consequence Ultimate Edition.


Foto: ouder model Consequence

Een stukje geschiedenis

En met die naam wordt er dus al meteen een tipje van de sluier opgelicht. Tenslotte lanceerde het destijds nog maar circa vijf à zes jaar bestaande merk Dynaudio in 1984 een statement luidspreker met de naam Consequence waarmee zij vriend en vijand verrasten en een niet mis te verstaan visitekaartje afgaven in het internationale High End segment. Dit vijfweg systeem was een revolutionair concept waarin zaken als correct fase en tijdgedrag, coherentie, spreiding en het tegengaan van resonanties succesvol tot uitdrukking kwamen. Voor het publiek was het meest in het oog springend de ongebruikelijke ordening van de weergave units waarbij de woofer bovenin de baffle geplaatst was terwijl de tweeter sectie onderin een plaats gevonden had. Ik kan mij nog herinneren dat ik destijds danig onder de indruk was van dit ontwerp en het feit dat er tot op heden ieder jaar wereldwijd nog meerdere paartjes van deze legendarische weergever verkocht werden toont wel aan dat ik in deze beleving niet alleen stond.

Het voorspel

In gedachten heb ik dus al een voorstelling van de luidspreker wanneer ik op maandag 24 augustus met Lufthansa in gezelschap van de hoofdredacteuren van Music Emotion en HVT – Ivo v/d Broek en Theo Wubbolts – van Schiphol naar Hamburg vlieg alwaar de nieuwste loot aan de Dynaudio stam zal worden onthuld.

Het daadwerkelijke evenement heeft echter pas dinsdag plaats. Bij aankomst in het Hamburgse hotel – waar ook de viewing plaats zal vinden – worden we verwelkomd door de Nederlandse distributeur Edwin Vlieger die de vorige dag reeds gearriveerd is . Tijdens het welkomstdrankje voegen CEO /eigenaar Wilfried Ehrenholz en international sales manager Torsten Morisse zich bij het gezelschap. Geleidelijk arriveren ook persvertegenwoordigers uit o.a. Engeland en Scandinavië waarna gezamenlijk het diner gebruikt wordt. Tezamen met de daaropvolgende avondwandeling door de aangrenzende kleurrijke havenwijk van Hamburg  een perfect zinnenprikkelend voorspel voor de dag van morgen. Een dag die overigens in de ochtenduren begint met een rondrit door de stad. Onze gastheren nemen klaarblijkelijk uitgebreid de tijd om de spanning tot steeds grotere hoogte op te voeren.

U zult zich ondertussen misschien afvragen waarom een Deens luidsprekermerk er voor kiest om deze presentatie in het Duitse Hamburg te laten plaatsvinden. Welnu, Dynaudio mag dan een Deens merk zijn maar het hoofdkantoor is gevestigd in Hamburg. Dit is een bewuste keuze vanwege het internationale karakter van de stad met zijn grote haven, internationale vliegveld etc. Wellicht speelt ook een geringe rol dat eigenaar Wilfried Ehrenholz de Duitse nationaliteit heeft. De kasten voor de luidsprekers worden echter nog steeds gemaakt in de fabriek in Vejle terwijl de ontwikkeling van de modellen, het vervaardigen van de luidsprekerunits en de assemblage nog steeds plaats vindt in Skanderborg in Denemarken. Beiden op relatief korte afstand van Hamburg.

Met gepaste trots

De aanloop kan nog zo lang zijn; op een gegeven moment komt het ogenblik waarop de deuren opengaan en de groep toegelaten wordt tot de ruime zaal met het podium waarop de luidsprekers tentoongesteld staan waar het uiteindelijk allemaal om draait, de Dynaudio Consequence Ultimate Edition. Mijn eerste gedachte is; dit zijn toch gewoon twee Consequence modellen? Op het eerste gezicht is er geen verschil met de originele versie. Ook al herinner ik mij de Consequence dan in kersen uitvoeringen met gouden ringen om de units, iets wat hier veranderd is in wengé hout met chromen omlijstingen.


Foto: het podium met de Consequence Ultimate Edition luidsprekers

Nog steeds de op het oog aparte baskast bovenin en de grote kast met de vier andere units. Dat er wel degelijk verschillen zijn wordt even later door Wilfried Ehrenholz nader toegelicht. Tussen en ruim achter de beide imposante weergevers staat een installatie waarvan het hart gevormd wordt door dat andere ‘cost no object’ project van Dynaudio, de Arbiter voorversterker met aparte voeding en de bijbehorende mono eindversterkers. Zij zijn middels Ocos luidsprekerkabels  verbonden met de Ultimate Editions en zullen geen enkel probleem hebben om de luidsprekers met hun gevoeligheid van 85 dB adequaat aan te sturen. Tot voor kort verlieten ieder jaar nog regelmatig enkele Arbiters de fabriek maar inmiddels zijn een aantal onderdelen niet langer verkrijgbaar en moest de productie derhalve gestopt worden.

Met gepaste trots vertelt herr Ehrenholz over zijn nieuwe luidspreker. Circa twee jaar geleden ontstond het idee om een opvolger voor de Consequence te ontwerpen. Nieuwe inzichten maakten het mogelijk om een uitstekend ontwerp nog verder te vervolmaken. Dat het originele uit 1984 daterende ontwerp zijn tijd ver vooruit was moge blijken uit het feit dat voor de Ultimate Edition uitgegaan is van hetzelfde concept. Ook hier dus het unieke inverted driver arrangement met de beide tweeters aan de onderkant en de woofer bovenin. Maar daar houdt de overeenkomst dan ook op.

 
Foto: Consequence Ultimate Edition - foto van Dynaudio

Met zijn maten van 430 mm breed, 630 mm diep en 1330 mm hoog is de Ultimate Edition met name hoger dan zijn voorganger. Ook is hij met zijn 114 kilo nog zwaarder uitgevoerd. Het lijkt een luidspreker te zijn die opgebouwd is uit twee kasten maar dat blijken er vier te zijn; de basunit staat bovenop het uit twee kasten bestaande middengedeelte dat op zijn beurt weer rust op de voet waarin één van de  filters opgeborgen is. De andere filters zijn bevestigd tegen de achterwand van het middengedeelte. Was de baffle van de voorganger nog in te draaien, deze baffle is dat niet. En de units mogen er dan hetzelfde uitzien, het zijn speciaal voor deze speaker nieuw ontwikkelde units. Ehrenholz benadrukt nog eens dat deze units niet zo zeer beter zijn dan die welke in de andere top luidsprekers zoals de Master Evidence ingezet worden. Ze zijn eerder geoptimaliseerd voor dit ontwerp.

Terloops deelt hij nog een sneer uit aan de concurrentie die steeds maar weer experimenteert met nieuwe materialen. Dynaudio doet dat niet. Hij maakt een vergelijking met banden voor auto’s. Bandenfabrikanten optimaliseren de samenstelling en het ontwerp maar het materiaal blijft rubber. Het individuele karakter van iedere unit is het best zichtbaar in de wijze waarop de trechter vormgegeven is. Ze zijn onderling allemaal verschillend. Iedere unit in dit ontwerp bestrijkt een nauwe bandbreedte en Dynaudio hoeft in zijn eerste orde filter dan ook geen correcties aan te brengen om te voorkomen dat units elkaars gebied ten dele overlappen. 


Foto: Consequence Ultimate Edition tweeter - foto van Dynaudio

De tweeter en super tweeter zijn samen verantwoordelijk voor het tot 30 kHz doorlopende hoog. Voor het laag wordt Dynaudio’s unieke Compound Bass System ingezet waarbij een tweede onzichtbaar ingebouwde passieve woofer ervoor zorgt dat de druk in de baskast constant blijft. Het laag loopt uitzonderlijk ver door. Eigenlijk is dit onvoorstelbaar voor een passief systeem. Door het gebruik van een Variovent pijp kon het resonantiepunt van circa 22 à 23 Hz verlegd worden naar 17 Hz. Waarmee dus ook de ware orgelmuziekliefhebber volledig aan zijn trekken komt.

Muziek

En dan, eindelijk, is er de muziek. Maar wat draai je wanneer je muziekkeuze alle kwaliteiten van een luidspreker optimaal tot uitdrukking moet laten komen terwijl je tegelijkertijd genoodzaakt bent om je te beperken tot slechts enkele selecties. Uiteraard kun je het niet iedereen naar de zin maken maar het is wel verstandig om werken te kiezen die waarschijnlijk iedereen kent. En dat blijkt dan ook het uitgangspunt te zijn geweest. De eerste zilveren schijf die in de Accuphase (SA)CD speler verdwijnt is een oude bekende van de door veel audiofielen op handen gedragen zangeres Rebecca Pidgeon; The Raven. Zelf heb ik dit nummer te vaak gehoord en draai ik het dus nog maar zelden. Maar voor dit doel is het perfect. Ik ken iedere noot, iedere stembuiging, iedere nuance.



Ik ben dan ook op alles voorbereid. Tenminste, dat is wat ik tot op dat moment denk. Ik ken de top luidsprekers van Dynaudio en heb ze gehoord in diverse installaties en onder uiteenlopende omstandigheden. Maar dit is geen Dynaudio luidspreker waar ik naar luister. Ik luister naar een vrouw van vlees en bloed. Een vrouw die ademt, zingt, zucht, ontroert en beroert. Ze zingt alleen voor mij en tot mijn teleurstelling doet ze dat maar één nummer lang.

Dan is ze weg en wordt haar plaats ingenomen door een man. Op zich al een stap terug, maar goed. ‘Keith Don’t Go’ klinkt door de ruimte en opnieuw heb ik het gevoel aanwezig te zijn bij een privé concert. Iets wat ik slechts enkele malen eerder in deze mate mocht ervaren bij systemen waarvan ik de samenstelling nu niet zal benoemen omdat het niet relevant is. Het geeft slechts aan dat dit een bijna unieke ervaring is die vrijwel gelijkstaat met de beleving die ik tijdens een live concert ervaar. Ik kan natuurlijk alles gaan benoemen; de volstrekt natuurlijke klankkleuren, de details, het schone geluid, de hoge resolutie, de dynamiek (de `dyn` van Dynaudio), de tijd en fase reinheid etc. Maar wat heeft het voor zin? Wat kan ik meer zeggen dan dat het klinkt alsof ik bij het concert aanwezig ben? Ook wanneer er een stuk van Berlioz gedraaid wordt dat veel meer van de luidsprekers eist dan bij de eerste twee selecties het geval was blijft deze ervaring intact. Op verzoek van iemand uit de zaal wordt afgesloten met een muziekvorm die in mijn oren het dichtst bij techno komt. Met name de kwaliteiten van het laag worden nu duidelijk geëtaleerd. Aan mij is het als muziek variatie echter minder besteed.


Foto: Dynaudio Consequence Ultimate Edition van dichterbij

Dan krijg ik de gelegenheid om de luidsprekers van dichtbij te bekijken en foto’s te maken en ik moet zeggen; de afwerking is werkelijk subliem. Het wengé hout is op ambachtelijke wijze bewerkt en de chromen ringen rond de units en de chromen poten zijn onberispelijk van kwaliteit. Het staat, samen met de weergave, op een dusdanig hoog niveau dat ik de verkoopprijs per paar - 48.000 euro – in vergelijking met de concurrentie eerlijk gezegd aan de lage kant vind.

 
Foto: de nieuwe Consequence in beide afwerkingen

Terwijl ik foto’s maak en om de luidsprekers heen draai wordt er een doek afgetrokken van wat een terzijde staande derde luidspreker blijkt te zijn. Dit is de tweede uitvoering die leverbaar is, en  voornamelijk bedoeld voor de Aziatische markt. Een markt die, afgaande op de verkochte aantallen van de voorganger, ook voor dit model ongetwijfeld erg belangrijk zal zijn. Niet voor niets wordt de speaker apart nog eens gepresenteerd op de Hong Kong High-End Audio Visual Show 2009 en de Taiwan Hi End Audio Show 2009. De gebruikte houtsoort is kersen terwijl zowel de poten als de ringen rond de units ditmaal niet uitgevoerd zijn in chroom maar in een gouden coating. Het totaal concept maakt dat deze luidspreker optisch langer en slanker lijkt dan zijn Europese evenknie.

Tot slot

Terwijl Ik nog druk doende ben met het maken van foto’s maakt één van de beide Nederlandse hoofdredacteuren mij opmerkzaam van het feit dat wij op korte termijn in zullen moeten checken voor onze retourvlucht. Het zorgt voor een soort van anticlimax. Terwijl medewerkers van Dynaudio het podium bedekken met onderdelen van deze toch wel zeer fraaie speaker en ik eigenlijk best nog wel wat foto’s had willen schieten moeten wij ons als vertegenwoordigers van de Nederlandse pers haasten om op tijd op het vliegveld te zijn. Het is niet anders.

 
Foto: achterzijde Consequence Ultimate Edition

Vlak voor ons vertrek vertrouwt de Nederlandse distributeur Edwin Vlieger ons nog toe dat hij deze luidsprekers op de komende VAD show aan het Nederlandse publiek wil presenteren. Helaas mag ik niet verklappen wie hij gedurende de publieksdagen heeft weten te strikken als diskjockey maar gelooft u mij wanneer ik zeg dat dit een echte muziekliefhebber is die zijn sporen in de Nederlandse muziekwereld verdiend heeft. Hij is iemand die de muziek boven alles stelt en die tussen het draaien van de muziekfragmenten door ongetwijfeld enkele sappige achtergrond anekdotes zal lanceren. Ik raad u dan ook aan om tijdens deze showdagen aanwezig te zijn. Niet alleen vanwege de unieke presentator maar zeker ook vanwege deze uitzonderlijke luidsprekers die ervoor zullen zorgen dat u een onvergetelijke luisterervaring zult beleven. Ik eindig dan ook met een welgemeend; Tot ziens in Veldhoven 2009!