VAD Show 2009 verslag deel 1


Max Delissen | 23 oktober 2009 | Fotografie Jiri Büller

De VAD Show is het grootste jaarlijkse hifi-evenement in Nederland. Een keur aan importeurs en distributeurs toont dan aan het publiek wat ze voor het nieuwe jaar in petto hebben. Veel nieuws dus elk jaar, meer dan voldoende om een uitgebreid verslag over te schrijven. Vier delen hadden we er dit jaar voor nodig, en dit is het eerste deel. Deel 2 leest u hier, deel 3 hier en deel 4 hier.

Audiac

[vad2009_Audiac]

Importeur Audiac heeft onlangs een paar interessante nieuwe merken aan hun productengamma toegevoegd, waarvan T+A en Cyrus ook meegenomen waren naar Veldhoven. De meeste aandacht ging dit jaar echter uit naar een paar belangrijke noviteiten op het gebied van topklasse weergave van nieuwe muziekbronnen als iPod en harde schijf. In aanfvulling op de nu al legendarische 170iTransport iPod dock van Wadia werd gedemonstreerd met de bijpassende 151 PowerDac. Dit kleine apparaatje herbergt naast een 2x50 watt klasse “D” versterker een tweetal digitale SPDif ingangen, een optische ingang, een USB ingang en digitale volumeregeling. Voor 1295 euro krijgt de koper een apparaat dat zowel optisch als technisch perfect aansluit op de iTransport, maar dat door zijn uitgebreide aansluitmogelijkheden ook uitstekend kan fungeren als centrale unit in een groter systeem. Een zeer overtuigende demonstratie op een paar kleine luidsprekers deed vermoeden dat de 151 PowerDac ook grotere weergevers moeiteloos in bedwang kan houden.


(Foto © 2009 Jiri Büller)

In dezelfde categorie, maar nog veel hoger van kwaliteit is de Ayre QB-9 USB Dac. Dit bescheiden ogende apparaat herbergt de allerlaatste inzichten van de firma uit Boulder, Colorado op het gebied van digitaal naar analoog omzetting. Nu steeds vaker de computer als bron in een geluidsinstallatie wordt ingezet krijgt de consument te maken met een paar problemen die inherent zijn aan het gebruik van een PC of laptop als opslag voor gedigitaliseerde geluidsbestanden. Het belangrijkste van die problemen is jitter. Jitter is een mooi woord voor tijdfouten in de digitale gegevensoverdracht, die ontstaan omdat de interne clock van digitale apparatuur in veel gevallen niet `gelijk loopt`. Het hoorbare resultaat van de foutcorrectie die daardoor moet worden toegepast is een sluier over het geluid, een afgenomen ruimtelijkheid en het wegvallen van microdetails.


(Foto © 2009 Jiri Büller)

De QB-9 USB Dac van Ayre lost het jitterprobleem op door de interne clock van de computer (die bij de meeste andere oplossingen `leading` is in het datatransport over de digitale verbinding) geheel te omzeilen, en de wil van zijn interne supernauwkeurige clock keihard op te leggen aan de bron. De QB-9 bepaalt als het ware de snelheid en volgorde van de datastroom, en dat hoor je. Tijdens de show werd gedemonstreerd met de laptop van een van de medewerkers. Een gewone computer waar hij ook zijn dagelijkse werk op doet, en waar natuurlijk ook heel wat fraaie muziek op staat. De Ayre CX-7eMP/AX-7e set in combinatie met de nieuwe Revel Studio 2 luidspreker uit de Ultimate serie klonk snel, gedetailleerd, krachtig en muzikaal. Ook was bij Audiac als vanouds de muziekkeuze weer verrassend, en dit jaar zelfs voor een deel samengesteld door lezers van HiFi.nl en Muziek.nl, die door middel van een prijsvraag voorstellen konden doen voor demonstratiemuziek.


(Foto © 2009 Jiri Büller)

B&W

Bowers en Wilkins is een luidsprekermerk dat eigenlijk geen introductie meer behoeft. De importeurs van B&W in België en Nederland hebben per 1 oktober j.l. hun krachten gebundeld om een efficiëntere marketing te kunnen voeren, iets waar de consument uiteraard van kan meeprofiteren.

[vad2009_BenW]

Bij B&W Group Nederland (voor het gemak noem ik ze nog maar even zo) stond een fantastische meerkanaals opstelling met vijf B&W 800 luidsprekers en Classé monoblokken, waarop klassieke opnames werden gedemonstreerd die werden opgenomen door Polyhymnia, de wereldberoemde opnamefaciliteit uit Baarn. De internationaal vermaarde balance engineer Erdo Groot vliegt de hele wereld over om zijn kennis en kunde aan te wenden voor de allerbeste opnames, en afgelopen weekend was hij in Veldhoven om het resultaat te laten horen en toelichting te geven op zijn werkzaamheden. Ondanks de zeer ruime opstelling in de grote Tuinzaal in Veldhoven was het klankmatige resultaat zowel verbluffend als verslavend. De enorme souplesse van de weergave, in combinatie met het schier oneindige beschikbare vermogen zorgden, althans met de ogen dicht, voor een bijna perfecte concertzaal-illusie.


(Foto © 2009 Jiri Büller)

Interessant nieuws was er ook van Rotel, waarvan de afgelopen maanden een aantal nieuwe componenten in de 15-serie zijn gelanceerd. Na een succesvolle introductie eerder dit jaar van de RA-1520 versterker en de RCD-1520 cd-speler is nu ook de RDG-1520 digitale internet tuner beschikbaar. RDG staat voor Rotel Digital Gateway, en dat houdt in dat de RDG-1520 niet alleen een tuner is , maar dat er een heleboel inputs aan boord zijn waarmee dit apparaat als centrale unit in een netwerksysteem kan fungeren. De gebruiker heeft de beschikking over internetradio, UPnP muziekstreaming direct vanaf de PC, een interne DAB+ decoder en een digitale iPod verbinding.


(Foto © 2009 Jiri Büller)

Hoe fraai de rest ook was, de grote publiekslieveling bij B&W was waarschijnlijk toch de Zeppelin -mini, die hier voor het eerst te zien en te beluisteren was. Het klankmatige resultaat is, zoals verwacht, weer van een hoog niveau. Eerlijk is eerlijk, je mag het natuurlijk niet vergelijken met een full-size stereosysteem. Maar het geluid dat er uit de mini-zeppelin komt mag je, gezien het bijna schattige formaat, gerust Maxi noemen. Zeer flexibel qua plaatsing, en met een paar slimme ontwerpdetails. Zo heeft de mini-zeppelin een draaibare bevestigingsarm voor de iPhone of iPod-Touch. Die kan nu 90 graden gekanteld worden bij het bekijken van filmpjes. Je moet er maar opkomen...

B.S.A.

Importeur B.S.A. uit Den Bosch is al jaren bezig met het Zwitserse merk Piega, dat tot een select groepje merken behoort dat modern designsuccesvol weet te combineren met een uitstekende geluidskwaliteit. Beroemd zijn de strak vormgegeven aluminium kasten en de in eigen huis geproduceerde ribbontweeters die een zeer snelle en schone weergave hebben. Alle kennis op het gebied van dit soort membranen is nu door Piega gebundeld in de MasterONE luidspreker, die een gesloten baskast combineert met een groot mid/hoog membraan dat werkt als dipool, en dus naar achteren evenveel energie afstraalt dan naar voren.

Het klankmatige resultaat laat zich in een relatief kleine kamer in een conferentieoord als Koningshof in Veldhoven niet optimaal beoordelen, maar als het thuis zo zou klinken als daar dan zouden heel wat kritische muziekliefhebbers er waarschijnlijk al heel goed mee kunnen leven. Om te beginnen met de `conventionele` laagweergave; die was uitstekend. Sonoor, behoorlijk diep en snel genoeg om aan te sluiten op het midden en hoog. En dat klonk nog het meeste als een elektrostaat, met dien verstande dat de MasterOne geen stopcontact nodig heeft om de ribbons op spanning te brengen.


(Foto © 2009 Jiri Büller)

De plaatsing van de instrumenten en stemmen was, vanwege de achterwaartse afstraling, net iets diffuser dan we gewend zijn van luidsprekersystemen die alleen naar voren afstralen, maar de ruimtelijkheid die je er bij krijgt maakt dat meer dan goed. Bovendien, heeft u in een concertzaal als eens goed naar het ruimtelijke geluidsbeeld geluisterd? Inderdaad: dat is ook vrij diffuus! En wie bij een supersnelle weergever als een ribbon als het ware een verhoogd risico op schelheid verwacht komt bij deze MasterONE bedrogen uit. Uiterst beheerst, gedetailleerd als dat nodig is, maar zelfs bij hogere volumes geen spoor van scherpte. Rust is het voornaamste kenmerk, een luidspreker waar je lang naar kunt luisteren zonder moe te worden.

Dat had ongetwijfeld ook te maken met de elektronica van het Zwitserse Neukomm waar B.S.A. Mee demonstreerde. Kleine (nee, compacte) componenten die er niet alleen fraai uitzien, maar ook nog eens van hoogwaardige schakelingen zijn voorzien. Vooral de gedistingeerd industrieel ogende PA35S eindversterker maakte indruk door zijn bescheiden formaat en zijn ruimhartige geluidskwaliteit. Mooi spul...

D&D Audio

D&D Audio is het overkoepelende agentschap voor o.a. Stax, Michell, FunkFirm, Music Hall, Bryston, Siltech en Crystal Cable. In de luisterruimte stonden de Crystal Cable Arabesque luidsprekers te spelen op een Bryston set, en dat klonk bijzonder fraai.

[vad2009_DenD]

Het is bijzonder om te ervaren hoe neutraal en gecontroleerd een glazen luidspreker zonder enige demping kan klinken. De bijzondere vorm van de kast zorgt voor een ideale inwendige demping, De grote ribbontweeter is pijlsnel, en heeft een brede spreiding waardoor een prachtig ruimtelijk beeld ontstaat. En het is een muzikale alleseter. Klassiek, jazz, pop, zelfs stevige rock, het klinkt overtuigend.

Een belangrijke aanwinst in het programma van D&D is het legendarische buizenmerk VTL (Vacuum Tube Logic), dat onder kenners een bijna legendarische status heeft. De nieuwe lijn ziet er strak uit. Mooie aluminiumkleurige fronten, waar mogelijk met vensters die zicht geven op de zacht gloeiende buizen. Veilig achter glas, dus grijpgrage kinderhandjes zijn gevrijwaard van verbranding. Wel zo`n veilig idee.

 

Dynaudio

Dynaudio

[vad2009_Dynaudio]

Grote toeloop op de stand van Dynaudio. Want niet alleen de nieuwe topluidspreker Consequence Ultimate Edition spreekt veel audioliefhebbers tot de verbeelding, maar speciaal voor de VAD Show was Jan Douwe Kroeske meegekomen om luisterdemonstraties te verzorgen met een selectie uit zijn enorme 2 Meter Sessies archief. De boomlange presentator vermaakte het publiek met allerlei smakelijke anekdotes uit zijn lange loopbaan, en hij liet opnames horen die soms slechts één keer, en soms zelfs nooit te horen zijn geweest. Zeer bijzonder en door alle aanwezigen buitengewoon gewaardeerd.

Door de grote drukte op de stand waren de kwaliteiten van de nieuwe topluidspreker van Dynaudio helaas niet voor iedereen goed hoorbaar, maar de luisteraars op de voorste rijen hadden stuk voor stuk een brede glimlach op het gezicht. Ach, echt luisteren doe je toch bij de dealer of thuis. Het gaat op een hifibeurs om een eerste indruk, en die was, mede door de verrassende presentatie, gewoon erg goed. We moeten het er op houden dat de ruimte niet voor alle luisteraars meewerkte, want HiFi.nl auteur Jan de Jeu keerde een paar maanden geleden razend enthousiast terug van de officiële presentatie van de Consequence Ultimate Edition in Hamburg waar hij, naar eigen zeggen, luidsprekers hoorde die de werkelijkheid zo zeldzaam dicht wisten te benaderen dat hij het gevoel had bij een echt concert aanwezig te zijn (lees hier zijn hele verhaal).

GP Acoustics

GP Acoustics

[vad2009_KEF1]

Het zal niemand ontgaan zijn dat KEF eerder dit jaar in andere handen is gekomen. Na het noodlottige faillissement van Transtec (die overigens een succesvolle doorstart hebben gemaakt, maar daarover later meer) meldde GP Acoustics zich als overnamekandidaat voor het merk KEF, en met succes. De distributie vindt nu plaats vanuit het Duitse hoofdkwartier, maar er is een sterke Nederlandse link via een bevlogen sales manager.


(Foto © 2009 Jiri Büller)

In de luisterkamer vielen natuurlijk de enorme Muon luidsprekers op. Dit buitengewone glimmend zilverkleurige ontwerp stond op een fel verlicht podium. Niet aangesloten, maar niettemin indrukwekkend. Wat er wel stond te spelen klonk overigens erg goed. De Kef Reference 207.2, in combinatie met de werkelijk enorme Reference 209 Sub. De conus van dit basmonster meet 18 inch (45 centimeter), maar met de rolrand van ruim 4 centimeter breed kom je toch echt boven de halve meter uit. Het is lang geleden dat ik zo`n fruitschaal van een woofer heb gezien. Met een versterker van maar liefst 1000 watt aan boord wordt de lichte papieren driver zeer strak in bedwang gehouden. De 207.2 is natuurlijk al een full-range systeem, en de sub werd dan ook ingezet tot 20 Hz. Een subtiele reus, zo bleek tijdens het luisteren. De combinatie met de versterker en (SA)CD speler uit de Marantz Premium range werkte voortreffelijk, en de ruime huiskamerachtige setting zorgde er voor dat de luisteraars lekker lang bleven zitten.


(Foto © 2009 Jiri Büller)

Ook interessant om te vermelden is dat veel modellen van KEF nu ook in wit leverbaar zijn. Een paar jaar geleden raakte je witte luidsprekers aan de straatstenen niet kwijt, maar de belangstelling is 180 graden omgedraaid zo lijkt het, want ook andere merken pikken de trend op.

De KHT 7005 en 8005 zijn de nieuwe oplossingen voor een compact maar hoogwaardig surroundsysteem. Een set bestaat uit een sub, een soundbar voor de front- en centerkanalen die onder het televisietoestel aan de muur kan worden bevestigd, en twee horizontaal of verticaal te plaatsen satellieten voor de achterkanalen. De afwerking is zeer fraai, met hoogglans gelakte gegoten aluminium behuizingen.

New Transtec

Nadat eerder dit jaar het doek viel voor Transtec was er gelukkig al snel een doorstart mogelijk onder een nieuwe maar toch vertrouwde naam. En met uitzondering van KEF wist New Transtec alle vertrouwde merken binnenboord te houden. In twee naast elkaar gelegen ruimtes werden ze getoond.

[vad2009_Transtec]

In de ene kamer was het vooral Quad en Wharfedale wat de klok sloeg. Veel bezoekers konden zich daar voor het eerst vergapen aan de nieuwe buizenversterkers van Quad. De klassieke Quad II monoblokjes zien er in hun nieuwste incarnatie nog net zo smakelijk uit als vroeger. De Forty en Eighty monoblokken zijn een stuk potiger, en leveren een vermogen van – en dat mag geen verrassing zijn – respectievelijk 40 en 80 watt. De geïntegreerde 25 is een goed voorbeeld van de manier waarop Quad bewezen technieken naar de eenentwintigste eeuw overhevelt.


(Foto © 2009 Jiri Büller)

Naar aloude traditie wordt er bij New Transtec dit jaar ook weer eens een beetje ondeugend gedaan. In de eerste luisterruimte stond namelijk een onverwacht klein setje de sterren van de hemel te spelen. Een paar piepkleine Wharfedale luidsprekertjes van nog geen 130 euro per stuk op een all-in-one Quad cd-receiver. Dit was het bewijs dat een muzikaal geluid geen tienduizenden euri hoeft te kosten. Niets ten nadele van andere opstellingen elders op de beurs, maar het getuigt van lef en geloof in de eigen producten om ook met zo`n doodsimpel setje te durven demonstreren.


(Foto © 2009 Jiri Büller)

In de tweede ruimte kwam het publiek overigens ogen en oren tekort vanwege alle superlatieven die er te vinden waren. Zo`n beetje het hele gamma van McIntosh stond er opgesteld, tot en met de machtige 300 watt buizen monoblokken en de manshoge luidsprekers. Aan de muur hing een enorm projectiescherm waar haarscherpe filmbeelden op vertoond werden. New Transtec is nog steeds één van de experts op het gebied van home theater en home automation, en deze ruimte liet zien én horen waarom.


(Foto © 2009 Jiri Büller)

STS Digital, WBT en Muziek.nl

STS Digital

Frits de With van STS Digital is in hifi-kringen natuurlijk bekend vanwege zijn fantastisch klinkende opnames voor o.a. Marantz en Kharma, en vanwege zijn soms vlijmscherpe recensies van “audiofiele” opnames in collega-publicatie Music Emotion. Op zijn bescheiden stand stonden een paar enorme actieve luidsprekers van ADAM te spelen. Het was goed te horen waarom dit merk een hoog aanzien heeft in de internationale studiowereld. Meedogenloos precies en snel, ongekleurd en full range. Als je hiermee naar muziek luistert is het geen wonder dat sommige opnames keihard door de mand vallen.

WBT GmbH

WBT wordt in Nederland verdeeld door Nutters Audio, die in de Utrecht Foyer niet alleen de connectoren van dit befaamde Duitse merk toonde, maar ook een keur aan audiofiele geluidsdragers aanbood.

Muziek.nl

[vad2009_Muzieknl]

Voor het eerst op de VAD Show, en toch een heleboel vertrouwde gezichten. High Fidelity Discs is sinds april van dit jaar opgegaan in Muziek.nl, de zusterpublicatie van HiFi.nl. Het aanbod aan hoogwaardige geluidsdragers en hifi-accessoires is nog steeds enorm, en de toeloop van muziekhongerige audiofielen was dan ook groot.


(Foto © 2009 Jiri Büller)

Een andere aktiviteit waar Muziek.nl dit jaar – in samenwerking met HiFi.nl – het initiatief voor nam was een serie lezingen over zeer diverse onderwerpen. Van Passie voor Muziek tot Waarom High End, en van Netwerkaudio Eenvoudig Gemaakt tot Het Taxeren van Muziekcollecties. Deze lezingen werden over het algemeen zeer goed bezocht en hoog gewaardeerd. In ieder geval smaakten ze beslist naar meer, en het zou ons sterk verbazen als er volgend jaar vanuit de organisatie geen vervolg op komt.