Tivoli Audio richt vizier op toekomst


Redactie HiFi.nl | 31 maart 2013 | Fotografie Redactie HiFi.nl | Tivoli Audio

Tivoli Audio heeft afgelopen jaar besloten op eigen benen te gaan staan in Europa. Op die manier denkt de Amerikaanse producent consumenten beter te kunnen voorzien in hun behoefte - door in de verschillende markten en economieën naar de ontwikkelingen te kijken en daar met het netwerk van distributeurs op in te springen.

"Dat leidt onder meer tot directere contacten met onze eindgebruikers en eigen dealernetwerk, wat zowel het merk als de producten alleen maar ten goede kan komen," aldus oprichter/directeur Tom DeVesto, die zich onlangs in Amsterdam meldde om een en ander toe te lichten. HiFi.nl was een van zijn toehoorders.

Tivoli Audio had voor een zogenoemde inspiratiesessie met Tom DeVesto haast geen betere locatie kunnen kiezen dan het Conservatorium Hotel aan de Van Baerlestraat in Amsterdam.

Want net als de tafel- en portable radio's van het Amerikaanse audiomerk, kenmerkt het eind 2011 geopende hotel zich door een strak design, in dit geval van de Italiaan Piero Lissoni. En ondanks - of juist dankzij? - het ouderwetse voorkomen van het gebouw waarin voorheen het Sweelinck Conservatorium gevestigd was, heeft het hotel een hoge hipheidsfactor.

DeVesto, in 2000 oprichter van Tivoli Audio, is naar onze hoofdstad gekomen om de opening van het Europese hoofdkantoor toe te lichten. Aan de Mariaplaats in Utrecht begon Nederlander Duncan Pool daar in de tweede helft van vorig jaar met de voorbereiding op een zelfstandig voortbestaan dat zich richt op de toekomst van het merk.

Ook de distributie is een Nederlandse aangelegenheid; in Almere heeft Tivoli een magazijn van waaruit vanaf begin dit jaar de kekke radiootjes uit de collectie van Tivoli verscheept worden.

De gehele Europese markt kan vanuit het magazijn in Flevoland bediend worden, zodat dealers het complete aanbod van het merk niet op voorraad hoeven hebben. Ook bijzondere orders kunnen naar het magazijn doorverwezen; wanneer er bijvoorbeeld vanuit Italië vraag is naar een hele serie gele modellen voor Pasen.

Sympathiek

Voordat het officiële gedeelte van de bijeenkomst begint, heet DeVesto de genodigden eerst welkom in meer informele setting. De Amerikaan is kleiner dan je op basis van zijn foto's zou denken, terwijl ook het glimmende knopje dat hij in zijn oor draagt, direct opvalt. Maar bovenal blijkt hij uiterst sympathiek. DeVesto probeert met iedereen even een praatje te maken, voor hij ons voorgaat naar de conferentieruimte.

Daar vertelt hij vol enthousiasme over de toekomst van zijn kindje. Al neemt hij ons eerst even terug naar de tijd dat DeVesto als geluidsman werkte bij concerten van grote namen als The Allman Brothers Band, Rod Stewart en Alice Cooper. Hij zegt het weliswaar niet hardop, maar feitelijk ligt in die periode de voedingsbodem voor wat we nu kennen als Tivoli Audio. Want: "We probeerden vanuit de muzikale gedachte het geluid bij de mensen te brengen".

Het is die liefde voor goed geluid en techniek gekoppeld aan DeVesto’s interesse in design, die begin deze eeuw leiden tot de oprichting van Tivoli Audio. "Vernoemd naar de geboorteplaats van mijn vader", verklaart DeVesto de herkomst van de merknaam. "Tivoli (zo’n twintig kilometer ten oosten van Rome, red.) was eeuwen geleden al synoniem voor ontspanning. Vele Romeinse keizers hadden er een buitenverblijf."

Samen met collega Henry Kloss introduceert hij in 2000 de Model One tafelradio. Nog vele modellen zouden volgen. Of, zoals DeVesto het zelf noemt, "accessoires voor je leefomgeving". En dan het liefst in bonte kleurtjes, in plaats van het toentertijd veel meer gangbare zwart of grijs. Al zijn de in het Italiaanse Como, waar het designteam zijn standplaats heeft, en Boston ontworpen producten veel meer dan een frisse kleur en geinig design.

Zo wordt de Model One door audiofielen nog steeds geprezen om het kristalzuivere geluid. "Kijk, iedereen zegt dat zijn product goed klinkt. Maar zeker niet onder alle omstandigheden", doceert DeVesto. "Bij Tivoli proberen we producten te ontwikkelen die onder álle omstandigheden goed klinken." En als we de CEO moeten geloven, is dat zijn bedrijf tot nu toe aardig gelukt: "We maken het best klinkende apparaat ter wereld".

DeVesto blijkt duidelijk niet naar Amsterdam te zijn gekomen om genuanceerd te spreken over wat hem opvalt aan de industrie waarin hij de afgelopen dertig jaar zijn sporen verdiende. Zo heeft de Amerikaan de afgelopen tien jaar "veel apparaten op de markt zien komen die zichtbaar geïnspireerd zijn door onze producten".

Eigen kracht

Maar waar de concurrentie de ontwikkelingen bij Tivoli Audio nauwgezet in de gaten lijkt te houden, is dat andersom zeker niet het geval. “We kijken niet naar anderen”, zegt DeVesto gedecideerd. "We doen gewoon wat onszelf het beste lijkt en proberen daarbij altijd een beetje op de rest vooruit te lopen."

Met de nieuwe organisatiestructuur van zijn bedrijf loopt DeVesto weliswaar niet voorop, maar toch zeker vooruit op de kudde. "Europa heeft de hardst groeiende internetmarkt, dus is dit een heel logische stap", legt hij uit. "De laatste weken is mij regelmatig gevraagd of wij nu een dealer- of computer based bedrijf zijn. Dat ligt er helemaal aan hoe we de consument het best kunnen dienen. Dealers zíjn en blíjven namelijk belangrijk voor Tivoli Audio. Maar we kunnen niet van onze dealers verwachten dat ze ons complete assortiment (dat momenteel bestaat uit zo’n 140 verschillende kleuren- en designcombinaties, red.) in voorraad houden." Daar komt de Europese marketing afdeling in Utrecht bij kijken – die de communicatie nu nog beter af kan stemmen met de dealers, waarbij materialen en ondersteuning direct beschikbaar zijn.

Dus besloot DeVesto tot de oprichting van een Europees hoofdkantoor, van waaruit de uitstraling van Tivoli Audio uniform gemaakt werd. "In alle landen ziet de site er hetzelfde uit en wordt hetzelfde aangeboden. Daarnaast proberen we onze consumenten zoveel mogelijk in hun eigen taal te woord te staan. Nogmaals: onze doelstelling is niet om de grootste te worden, maar om van belang te zijn voor onze consumenten. Of fans, zo je wilt. Want zoek maar eens op Instagram op '#tivoliaudio' - je zult versteld staan hoe trots onze klanten zijn op hun Tivoli radio."

"Waarom Nederland?", herhaalt DeVesto de vraag van HiFi.nl. "Ik heb altijd al een zwak voor jullie land gehad. Toen ik nog voor Advent Corporation werkte, probeerde ik regelmatig dat bedrijf zover te krijgen om mij in Amsterdam te stationeren. Dat is me helaas nooit gelukt. Toen dit plan zich aandiende, wist ik direct dat ik met Duncan, die toen nog bij onze Nederlandse importeur in dienst was, wilde werken. Hij is hartstikke creatief."

Al zou Noorwegen ook best een logische locatie geweest zijn. "Ik grap wel eens dat onze doelgroep bestaat uit mensen die graag muziek luisteren, én Noren. Ons marktaandeel in Noorwegen is echt gigantisch", zegt DeVesto, terwijl hij die woorden ondersteunt met een commercial van een Noors radiostation waarin de PAL+ een prominente rol speelt, maar ook de goede vertegenwoordiging in dat en andere Europese landen niet onvermeld laat.

Over PAL gesproken, DeVesto denkt niet dat Tivoli Audio ooit een kleinere portable radio zal maken dan het topmodel. "We kunnen wel kleiner dan de PAL maar dat gaat dan ten koste van het maximale geluid." Dat heeft alles te maken met de acoustic suspension techniek, een uitvinding van Kloss en zijn leermeester Edgar Villchur. "Het geluid heeft nu eenmaal een minimale hoeveelheid ruimte nodig. Dus ik denk niet dat we ooit iets kleiners zullen maken, want een optimale geluidskwaliteit blijft het belangrijkste doel."

Kijk ook eens op de Tivoli Special