Muzikaal navigeren met de Skullcandy Navigator


Redactie HiFi.nl | 14 april 2013 | Fotografie Fabrikant

Op de redactie van HiFi.nl wordt met flinke regelmaat hardware afgeleverd om te testen. Veelal omdat we erom gevraagd hebben, maar zo af en toe worden we ook benaderd door merken die benieuwd zijn naar de mening van de duiders van de best bezochte hifi-website van de Benelux. Zo ook lifestylemerk Skullcandy.

Laten we eerlijk zijn, audiofielen hebben doorgaans geen al te hoge pet op van Skullcandy. De hoofdtelefoons zien er weliswaar flitsend en trendy uit en maken je look echt 'af', qua geluid houdt het vaak over, is een veelgehoord kritiekpunt vanuit hifi-land. Dat het bedrijf juist ons benaderde om de Navigator te testen getuigt dan ook van lef. Daar houden wij van, dus pakten de handschoen maar wat graag op.

Vergezeld van een ronkend persbericht kregen we de hoofdtelefoon verpakt in fraaie doos binnen. In het persbericht lezen we dat de Navigator de nieuwste telg in de toch al indrukwekkende grote familie van het Amerikaanse merk is. Maar het zijn vooral enkele uitspraken van Skullcandy's Nate Morley die de nieuwsgierigheid opwekken.

"De nieuwe Navigator heeft een perfecte balans van hoogwaardig audiovermogen en een strak design in een handige en draagbare verpakking die men nergens anders vindt", zegt de marketing manager. En: "Het nieuwe 'Surpreme Sound' is verwerkt in de Navigator. Skullcandy Surpreme Sound is ontwikkeld door een team van ’s werelds meest toonaangevende akoestische ingenieurs en geeft je een exclusieve audio ervaring die alleen Skullcandy je kan bieden." Niet alleen is de VP Marketing blijkbaar dol op exclusiviteit, hij belooft nogal wat voor een hoofdtelefoon met een adviesprijskaartje van net geen honderd euro. We zijn benieuwd!

Skullcandy richt zich vooral op jong - en hip - publiek, dat de hoofdtelefoons toch vooral zal gebruiken in combinatie met iPhone, iPod of iPad. Dat blijkt ook wel uit de inhoud van de doos, die door middel van een magnetisch veld afgesloten zit. In tegenstelling tot veel andere hoofdtelefoons, vinden we dit keer namelijk geen 3,5mm opzetplug of vliegtuigadapter. Wel treffen we naast de hoofdtelefoon de door Morley beloofde en gevoerde verpakking.

Waar de Navigator verder onder meer komt met zwarte, witte en roze oorschelpen, kregen wij van Skullcandy de uitvoering met transparant blauwe - of Royal Blue - plastic schelp. Deze doet bij de eerste aanblik wat disco-achtig aan, je verwacht eigenlijk dat bij het luisteren naar muziek een lichtshow in de oorschelp plaatsvindt. Ter geruststelling: dat blijkt niet het geval.

De strakke en op het oog stevige afwerking van de on-ear hoofdtelefoon valt ook op. Het doodskoplogo van het merk zien we veel terug bij de Navigator. Bijvoorbeeld niet alleen op de overgang tussen hoofdband en de twee schelpen, maar ook op de zachte, leren kussentjes van de hoofdtelefoon. Je kunt je afvragen waarom, tijdens het gebruik zijn deze toch niet zichtbaar.

Ook op de - wel erg kleine - jackplug prijkt het doodskopje. Op de afstandsbediening met Mic3 functionaliteit in het snoer dient het logo zelfs als de pauze/play en - bij dubbelklikken - skip button. Mocht je nou tijdens het beluisteren van muziek gebeld worden, dan mute deze muziek en hoor jij je ringtone. Ook opnemen doe je door middel van de button op de afstandsbediening. Na beëindigen van het telefoongesprek speelt de muziek gewoon verder vanaf het moment waar het nummer was toen je gestoord werd.

Geen krullen

Het snoer is plat. Dat voorkomt dat het opkrult, één van de grootste ergernissen van hoofdtelefoongebruikers. Daarnaast kan het snoer worden losgekoppeld, het zit met een miniplugje in de linkerschelp. Nog een voordeel: mocht je ooit last krijgen van draadbreuk, dan hoeft slechts het snoer vervangen te worden. In de prijsklasse van de Navigator is zo’n los te koppelen snoer overigens niet heel gebruikelijk.

De hoofdtelefoon zit erg prettig, ook bij langdurig gebruik. De leren kussentjes passen zich goed aan aan je oren, waardoor omgevingsgeluid grotendeels tegengehouden wordt. Zelfs in een (propeller)vliegtuig waren de motoren nauwelijks te horen, zonder op maximaal volume af te hoeven spelen.

Om te kunnen bepalen wat overeind blijft van de beweringen van marketingmanager Mosley met betrekking tot het geluid, hebben we de Navigator enkele dagen veelvuldig gebruikt in combinatie met een iPhone 5 en MacBook Pro. Zonder verdere poespas, gewoon met iTunes op beide apparaten. Het (losless) testmateriaal bestond voornamelijk uit rock van bijvoorbeeld Stereophonics, DI-RECT en Queen, met daarbij ook wat meer 'luchtiger' werk van Mumford & Sons en Snow Patrol.

Het geluid van de Navigator klinkt vol, dynamisch, maar vooral erg helder. Zo hoorden we bijvoorbeeld bij enkele stukken van Mumford & Sons duidelijk de echo van de opnamestudio. Wel leunt de hoofdtelefoon naar onze smaak net iets te veel op de bas, maar zijn details goed waarneembaar, zowel bij hard als zacht afspelen van muziek. Moeten we toch voorzichtig toegeven dat Mosley zijn belofte nakomt.

Al zal Skullcandy ook met de Navigator de harten van audiofielen niet snel winnen. Je kunt je afvragen of dat überhaupt de markt is waar de Amerikaanse producent zich op (moet) richt(en). Voor een adviesprijs van 99,95 euro - we zagen ze bij sommige dealers al goedkoper - koop je met de Navigator namelijk een prima hoofdtelefoon om te gebruiken met je smartphone of mp3-speler. Eén met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, want we hebben absoluut slechtere ervaringen gehad met hoofdtelefoons die minstens het dubbele moeten kosten. En die discobollen op je hoofd, dat laten we graag aan de liefhebber.