Audio Selectief Analoogdagen 2010


Eric de Boer | 13 april 2010 | Fotografie Eric de Boer

Met de belofte van veel primeurs, nieuwe elementen, nieuwe of vernieuwde platenspelers, versterkers, phonopre’s en luidsprekers op zak toog ik afgelopen week weer eens naar het Hoge Noorden van ons land, waar ik samen met vele muziek- hifi- en vooral vinylliefhebbers in het Friese Sneek kon zwelgen in een fijne muzikale ambiance. De analoge meeting van Audio Selectief mocht er ook dit jaar weer zijn!

De avond en twee opvolgende dagen van de meeting werden dan ook flink bezocht. En afgezien van de vele muzikale nieuwtjes die Audio Selectief had verzorgd voor haar bezoekers, was de show ook een sociale aangelegenheid. Niet alleen specifiek geïnteresseerden maar ook forumleden en muziekliefhebbers in het algemeen hadden de weg naar Sneek gevonden. Zelfs de lokale bevolking was zo af en toe aanwezig, getuige de gehoorde taal die werd gesproken.
 
 
Natuurlijk was de eigenaar van zowel de winkel als de importeur Sneek Hifi, Henk Niemeijer, aanwezig in de winkel, zo af en toe zelfs schor van het vele praten. Gelukkig werd hij bijgestaan door zijn partner Aleida en Maarten Jan Feenstra, die ook al jaren een vertrouwd gezicht is in de winkel. De hele dag verse koffie, hapjes voor de gasten en de steeds nodige aanvoer van kopjes, melk en suiker, je zal het maar te doen hebben! De gemoedelijkheid waarmee zo’n bijeenkomst verloopt geeft aan hoe de soms wat hectische wereld van importeurs tijdens zo’n show door een prettig publiek en dito ambiance tot rust komt. Het gaat immers om de muziek en de gezelligheid, nietwaar?
 
Nutters Audio
Direct bij binnenkomst trof ik een oude bekende achter de vele goedgevulde platenbakken aan. Gerrit Nutters van Nutters Audio had flink uitgepakt met veel zwart goud, waar de  bezoekers rustig doorheen aan het kijken waren. Ieder genre was vertegenwoordigd, voornamelijk verdeeld over de bekende labels MoFi, Stockfish en niet te vergeten Speakers Corner. Dit laatste label is sinds kort volledig onder de vlag van Nutters Audio gekomen.
 

Van Oyaide en WBT was er niets nieuws te melden, Kimber Cable had wel nieuws in de vorm van een nieuw topmodel speakerkabel uit de Select-reeks; de KS 3038. Deze kabel was ook te beluisteren in de set bij de koffietafel. Een flink succes zijn de afgelopen jaar door Nutters Audio ontworpen bamboeblokken voor onder luidsprekers. Nu zijn er ook kabeldragers van hetzelfde materiaal verkrijgbaar.
 
Dynamic Solutions
Dit jaar stond voor in de winkel een set van Dynamic Solutions van ontwerper Rick Paap te spelen. De bekende Master Contemporary C weergevers stonden aangesloten op twee prototype monoblokken van Paap, die luisteren naar de merknaam Mirror Image. De speciale opbouw van deze mono eindversterkers biedt de luisteraar een omschakelbaar geluid, met de keuze tussen standaard Klasse A/B- of buizenkarakter. Een leuke innovatie. Van hetzelfde merk was ook een cd-speler vertegenwoordigd. De meest gebruikte bron was een DPS platenspeler met de Graham Phantom 1 arm, waarin één van de grote primeurs van de show gemonteerd zat; het nieuwe Lyra Delos MC element. De phonopre en de voorversterker waren beide een met buizen bezette Aesthetix, in de vorm van de Rhea en de Calypso. De bekabeling kwam voor rekening van Sign Audio Technologies, Nirvana en Hovland.


 
Door de wat kleinere ruimte die Dynamic Solutions ter beschikking stond, had Rick Paap een compromis gesloten. Het geluid was dus afgestemd op een staand publiek en het volume werd niet al te ver opgeschroefd. Toch was het geluid de door deze importeur opgebouwde naam waardig, een vrij vol en levendig geluidsbeeld was het resultaat. Dat Master weergevers in een vrije ruimte goed presteren was me al bekend en werd ook dit maal weer benadrukt. Het nieuwe Delos element van Lyra gaf een fijne sound in deze combinatie, met een lichte nadruk in het middengebied. Klankmatig zou ik het element willen plaatsen tussen de Dorian en de Helikon van ditzelfde merk. Ook de versterking – in een nog niet definitieve behuizing, trouwens - bracht de luisteraars heel dicht tegen een live-ervaring aan, hoewel een wat grotere ruimte deze set wat meer eer aan had gedaan.

Sneek Hifi

Verderop stond de imposante set van Audio Selectief en Sneek Hifi te spelen. Omdat ruimte ook hier een probleem vormde maar Henk Niemeijer zijn bezoekers toch een indruk van alle nieuwtjes wilde bieden, was er gekozen om twee sets te integreren. Dus twee loopwerken, drie verschillende armen, elementen en voorversterkers konden worden beluisterd via twee versterkers en twee paar weergevers. Allereerst stond de Goldenote Bellagio voor het eerst in de Benelux spelend opgesteld, waarop een van een Tuscany element voorziene B5 arm de signalen naar de Pamphili voortrap leidde. De andere weergever was een van twee armen voorziene Transrotor Fatbob S met daarop twee SME armen gemonteerd.

Hierin zaten de Lyra Titan i en een Jan Allaerts MC1 mkII element gemonteerd, beiden verbonden met twee Blue Amp Model 42 voorversterkers. Er kon worden afgespeeld over een Goldenote Demidoff Signature versterker met daaraan de nieuwe Isophon Vescova mkII speakers, of over de Blacknote DSA 150 versterker met daaraan de nieuwe Kimber KS 1038 kabel, die twee eveneens nieuwe Isophon Cassiano D weergevers van geluid voorzag. En hoewel twee weergevers naast elkaar en wat verder naar de achterwand toe een niet geheel correct beeld geven van hun kunnen (ruimte was nu eenmaal een beperkende factor) was het rond de koffietafel prettig luisteren.


 
De verschillen tussen de loopwerken met elementen waren duidelijk hoorbaar; de Goldenote gaf een wat zachtere, mildere sound weer, de Lyra Titan i betoonde wat meer het middengebied (wat overigens bij een hoger volume iets teveel werd voor de ruimte) en de Jan Allaerts excelleerde in een brede stage en ruimtelijkheid. De weergevers stonden zoals eerder aangegeven niet optimaal opgesteld, maar lieten een gedegen indruk op me achter. Niet spelend opgesteld was de nieuwe Goldenote Valore draaitafel, die wel te bezichtigen was in de kleuren zwart en een soort paars, wat volgens de aanwezige ontwerper Maurizio Aterini de kleur van Florence (Goldenote’s thuisbasis) is. Aterini wist ook nog te melden dat er op korte termijn een nieuwe DAC aan zit te komen, die als eerste usb 1.3 en alle nieuwe home cinema decoderingen zal ondersteunen.


 
Ook de ontwerper en producent van Isophon, Dr. Roland Gauder was aanwezig in Sneek. Gauder, die tevens verantwoordelijk is voor het ontwerpen en produceren van de luxere Thorens draaitafels, gaf tekst en uitleg bij ‘zijn’ speakers en liet het publiek de verschillen horen tussen de twee kostbare sets weergevers, al was het soms op een wat luid niveau.

D&D Audio en Top Hifi

In de grote luisterruimte stonden twee bekende weergevers opgesteld; de immer imposante Crystal Cable Arabesque. Deze glazen reuzen, voorzien van een grote ribbon tweeter en een aparte maar functionele vorm werden aangestuurd door een VTL set, verbonden met, hoe kan het ook anders, Crystal Cable. Als voorversterker fungeerde de nieuwe 2.5 die verbonden stond met twee MB 125 eindversterkers. De bronnen, een Oracle Delphi MK V/ SME V/ Lyra Helikon combinatie en de nieuwe Oracle Delphi MK VI, met een SME 345 en een Oracle Corinth MC element waren aangesloten op twee Blue Amp Surzur phonopre’s.

De nieuwe Clearaudio Innovation die hiernaast stond opgesteld speelde over de VTL TL 6.5 phono voorversterker. Op dit mooi ogende loopwerk was de nieuwe Clearaudio Universal arm gemonteerd en het kostbare Da Vinci element. Hoewel deze laatste heel af en toe op verzoek werd gedemonstreerd was de klank vrij tam en hard te noemen, maar wat wil je van een nieuwe platenspeler en dito element. Hierdoor was er dus ook geen goed oordeel over te geven.
 
 
Het verschil tussen de twee Oracle Delphi draaitafels werd goed gedemonstreerd door de speciaal voor de show ingevlogen Canadese ontwerper en de eigenaar van dit merk, die al ruim dertig jaar samen draaitafels ontwerpen. Het was vooral Jacques Riendeau die het aanwezige publiek het verschil liet horen tussen wel of geen demping in de platenspeler. De wat zwaardere en nieuwere MK VI klonk in mijn optiek ietsje minder fris dan zijn voorganger, maar de verschillende armen en elementen maakten een echte vergelijking dan ook onmogelijk.
 
 
De Crystal Cable Arabesque weergevers stonden de eerste anderhalve dag van de show niet helemaal lekker te spelen, op zaterdag kwamen ze na een kleine aanpassing echt lekker los en herkende ik weer het sprankelende geluid dat ook op de VAD show te horen was. Om het laag dat de speakers overdroegen aan de ruimte beter onder controle te krijgen werd succesvol gebruik gemaakt van de bamboeblokken die Nutters Audio had meegenomen.
 
 
Dat de strak vormgegeven Arabesque’s van voldoende vermogen werden voorzien door de met EL 34 bezette versterking van VTL was duidelijk, de snelheid van de speaker zelf, het scherp afgebeelde geluidsbeeld alsmede de helderheid sprak sommige luisteraars aan, terwijl anderen juist meer warmte en een dieper laag prefereerden. Ik denk dat de weergever beter had kunnen presteren in een minder kale ruimte, maar als importeur ben je nu eenmaal aangewezen op de aanwezige mogelijkheden. Hoe dan ook, de set liet –mede door de zeer luxe bekabeling- wel alles horen dat uit de plaatgroeven werd afgetast en was (ook qua uiterlijk) zeer indrukwekkend te noemen.

Furnaud, Blue Amp en Heijmans Sound & Vision

De nieuwe Clearaudio Innovation stond trouwens opgesteld op een Pressand meubel. Ontwerper Teun de Boer van het Nederlandse Furnaud was ook op de show aanwezig om de door hem ontworpen en gefabriceerde meubels en accessoires van tekst en uitleg te voorzien. De Boer, zoon van een meubelmaker, heeft zo’n tien jaar geleden zelf ondervonden welk verschil een ondergrond kan maken voor het geluidsbeeld dat afkomstig is van de componenten in een hifi set. Toen hij niet de juiste combinatie vond tussen ontkoppeling en esthetiek is hij zelf aan de slag gegaan met het ontwerpen, testen en fabriceren van audiomeubels en nu ook componentdragers.

Met een geheel ‘dode’ ontkoppeling in gedachten is daar onlangs de Pressand-serie uit voortgekomen. Een combinatie van pvc, geperst zand en aluminium in een lichtgewicht afwerking is het multifunctioneel toepasbare resultaat geworden van zijn jarenlange zoektocht naar de ultieme esthetische oplossing voor meubels en componentdragers.
 
Ook de voor de show overgekomen Rolf Becker van Blue Amp had nieuws, dat op een leuke manier met het publiek werd gedeeld op zaterdag. Om en om werden een Blue Amp Surzur en de nieuwe The Blue phonovoorversterkers aangesloten in de set van Crystal Cable en Oracle Delphi en konden luisteraars kiezen tussen de twee. Ook hier waren de meningen verdeeld. Waar de ene helft voor de wat helderder en ruimtelijke klanken van de duurdere Surzur koos, waren er ook luisteraars die, op de vraag van Becker welke mooier klonk, aangaven de nieuwe en goedkopere The Blue met zijn wat directere klanken te prefereren. “Smaken verschillen en Blue Amp kan nu iedereen voorzien” grapte de vrolijke Duitser.
 
 
Heijmans Sound & Vision
Ook Leo Heijmans was op de Analoge Meeting aanwezig met wat primeurs. Hoewel de kleinste luisterruimte in het pand van Audio Selectief achter in het pand ligt, weten veel bezoekers de rust hier te waarderen. Heijmans had flink uitgepakt voor de show, met de eerste in Nederland opgestelde rode Thorens TD309, met daarin eveneens een Lyra Delos gemonteerd.
 
 
Deze stond tijdens de show aangesloten op een Goldenote Phono2 MKII voortrap middels een nieuwe interlink van InAkustik, de Exzellenz. Als versterker werd tijdens de show in eerste instantie een Myryad Z142 gebruikt, die later werd vervangen door een wat krachtiger Sugden A21SE. Deze stond middels Kimber 8TC verbonden met een set Focal JMLab Electra 1028Be. Ook opgesteld stonden twee Profile 918 weergevers van het bekende Franse merk, in strak hoogglans wit uitgevoerd.
 
 
De set met de hagelnieuwe Thorens klonk op een wat zachter niveau aangenaam, maar het nieuwe element en loopwerk hadden duidelijk nog wat inspeeltijd nodig. Toch werden de bezoekers getrakteerd op een al veelbelovend geluid, hoewel deze ruimte meer geschikt was geweest voor een monitorspeaker.
Ook een nieuwtje was de spelend opgestelde Sugden Masterclass HA4 hoofdtelefoonversterker, die ook als voorversterker inzetbaar is. Met twee ingangen, één via RCA en één via XLR is deze versterker veelzijdig en met een prijskaartje van net geen 1500 euro erg interessant. De klank die ik hoorde over een Sennheisser HD800 was vol en warm. De HA4 was tijdens de show aangesloten op de erg succesvolle Myryad Mi.
 
 
Ter afsluiting
Hoewel de drukte voor sommige bezoekers niet de optie bood om optimaal de sets te kunnen beluisteren, deerde dit eigenlijk niemand. Evenals de in de grote ruimte opgebouwde warmte, afkomstig van zowel het zonlicht dat de hele show lang aanwezig was als van de vier met buizen bezette apparaten. Muziek, liefst vanaf vinyl, was een bijna tastbare sfeermaker tijdens deze show. Of er nu audiofiele jazz, rock of zelfs Michael Jackson’s Thriller door de winkel klonk. Het was genieten, op en top!
 
 
Dat de bezoekers van de show zelfs een kleine attentie in de vorm van een regionale culinaire specialiteit mee naar huis krijgen van de gastvrouw zorgt er, samen met de vriendelijkheid en gastvrijheid van deze gespecialiseerde platenspeler- en muziekliefhebber in Friesland, voor dat geïnteresseerden altijd hun weg weten terug te vinden naar Audio Selectief. Met ieder jaar weer nieuwtjes en vooral muzikaliteit!