Mercedes-Benz SLS AMG met Bang & Olufsen


Eric de Boer | 21 juli 2010 | Fotografie Eric de Boer

Niet zelden versmelten techniek en esthetica in een smakelijke symbiose. Dat veel hifiliefhebbers ook andere verfijnde smaken hebben zoals horloges, interieur of andere technieken zal je ook niet vreemd in de oren klinken als vaste bezoeker van dit magazine.

Dus ook het oog (en oor) voor verfijnde autotechniek past op deze site, mits er een fijn hifimerk aan verbonden is. Laat ik dan de kans hebben gekregen –en met beide handen aangenomen!- om een klein uurtje deel te mogen uitmaken van een testrit in een nagelnieuwe Mercedes-Benz SLS AMG… De ervaring, hoe kort deze ook was, wil ik je absoluut niet onthouden.

Als een kans als deze zich aanbiedt mág je gewoon niet weigeren. Dus had ik afgesproken langs de A12 om een klein uurtje deel te nemen aan een testrit. Al van verre kondigde de SLS AMG zich aan, te bemerken aan de omdraaiende gezichten op de parkeerplaats van het bewuste tankstation.

Een zilvergrijze bolide van net iets boven een meter zesentwintig rolt met een vervaarlijk ogende blik op me af. Snel instappen maar en genieten van de weinige tijd en de beleving. Even zoeken naar een mogelijkheid om de deur aan de passagierszijde te openen, knopje indrukken en een handgreep komt naar buiten. Dan aan de deur trekken. Oh ja, even wennen aan de omhoog openslaande deuren. De lage instap nemen, gordel om en… wegrijden maar. De vele blikken en het tankstation snel achter ons latende.

 

Geschiedenis

Dat zowel de merken Mercedes-Benz als volle dochteronderneming AMG (beide merken vallen onder het Daimler concern) al geruime tijd meegaan zal niemand onbekend zijn. AMG werd in 1967 opgericht door twee ingenieurs en is thans gevestigd in Affalterbach in Duitsland. Sinds 2005 is AMG een volle dochter van Daimler AG en kent inmiddels een kleine duizend werknemers die onder de vlag Mercedes-AMG een premiummerk van het moederbedrijf vormen. Met als doel het produceren van exclusieve high-performance modellen van huidige Mercedes-Benz modellen. Natuurlijk kan de klant al zijn wensen laten inwilligen, met iedere fantasie als uitdaging voor het team van AMG. Of het nu gaat om kleur, afwerking, rijprestaties of op maat gemaakte aanpassingen, iedere Mercedes-AMG is een unicum.

Onder het motto ‘één man – één motor’ wordt aan iedere AMG ook een unieke signatuur meegegeven. Dat betekent dat er slechts één enkele monteur aan te pas komt om de motor te fabriceren van krukas tot aan het afvullen van de motorolie. Een kostbare arbeids- en tijdsintensieve klus die er wel voor zorgdraagt dat elke motor perfect is afgesteld en afgewerkt voordat de definitieve toetsing aan de strenge Mercedes-Benz kwaliteitsnormen op het blok wordt losgelaten. Elk blok is dus een persoonlijk sieraad van de kunstenaars uit de AMG fabriek, wat wordt beloond met de signatuur van de monteur persoonlijk op de motorafdekplaat in gravure.

 

De techniek

De SLS AMG kende slechts een ontwerpfase van 37 maanden. Het resultaat van alle jaren techniek en research hebben geresulteerd in een frontmiddenmotor met een gewicht van slechts 205 kilogram. Nu ben ik vrij bekend met hifi technieken, de autotechnieken zal ik wijselijk aan de kenners op dat specifieke gebied overlaten. Toch wil ik je enkele gegevens en cijfers niet onthouden. De zeer laag ingebouwde motor van de SLS AMG zorgt voor een perfecte rijdynamiek volgens de brochure.

Om de laag ingebouwde motor toch te kunnen voorzien van voldoende smering hebben de ingenieurs in Duitsland dan ook een nieuw soort pompsysteem ontwikkeld, dat door het leven gaat als Dry-Sump smering. Vanuit de motor en de prima gewichtsverdeling tussen voor- en achteras is de auto verder opgebouwd, met behoud van een zo stijf mogelijke constructie maar met een extreem totaalgewicht van slechts 1610 kilo. De 6,3 liter V8 motor staat garant voor een (elektronisch gelimiteerde) topsnelheid van maar liefst 317 km / h. Het standaard opgegeven vermogen ligt op 420 kW, het koppel op 650 Nm en deze sportwagen accelereert van nul naar honderd kilometer per uur in luttele 3,8 seconden (!). Het mooie is dat het gemiddelde brandstofgebruik beperkt blijft –voor zover je daarvan kunt spreken- tot ruim dertien liter per 100 kilometer.

Verder kent de bolide een vrij uniek schakelsysteem. Hiervoor is de techniek AMG SPEEDSHIFT DCT sporttransmissie met geïntegreerd achterasdifferentiëel voor verantwoordelijk. De techniek is rechtstreeks afkomstig vanuit de autosport (hoe kan het ook anders) en baseert zich op een dubbele koppeling met elk een deeltransmissie. Tijdens het schakelen sluit de ene koppeling, terwijl de andere juist opent. Hierdoor is de automaat in staat om te schakelen zonder verlies of onderbreking van de trekkracht in minder dan 100 milliseconden (dus in dezelfde tijd als een echte racewagen). De bestuurder heeft de optie om vanuit de cockpit te kiezen voor vier verschillende standen; ‘Controlled Efficciency’, ‘Sport’, ‘Sport Plus) en natuurlijk ‘Manual’ voor handgeschakelde transmissie vanachter het stuur. En dan is er nog de verlokkelijke ‘Race Start’-functie waarin maximaal kan worden geaccelereerd vanuit stilstand en ideaal voor op bijvoorbeeld een racecirquit. Verder kent de auto een speciaal gedempt onderstel, een spoiler die automatisch bij 120 km/h omhoog komt en materialen als carbon om zoveel mogelijk gewichtsverlies te bereiken. Slechts 4 % van de kale carrosserie bestaat uit metaal.

Wie nog meer gewichtsverlies wil bereiken kan opteren voor nog lichtere kuipstoelen, keramische remschijven, gesmede velgen in plaats van de luxe aluminium versie en carbon onderdelen die niet alleen het gewicht verbeteren, maar ook de auto optisch sportiever maken.

Wie wil kan verder kiezen voor één van de negen kleuren lak en negen soorten bekleding, waarvan de rugleuningen zijn vervaardigd uit sterk magnesium. Of het luxe AMG Performance onderstel met nog sportievere afstelling van dempers en vering.

 

Eindelijk ... HiFi

Goed, bij de opties hoort natuurlijk ook een luxe audiopakket. En daar gaat het onze doelgroep nu ook min of meer om. AMG-Mercedes is niet de eerste fabrikant van luxe automobielen die haar heil zoekt bij een gerenommeerd hifimerk. Zo vind je tegenwoordig al merken als Burmester in Porsche, B&W in Jaguar of Naim in Bentley. Net als landgenoot Audi speelt AMG in op een publiek met een bepaalde smaak en koos Bang & Olufsen als partner voor een optioneel geluidssysteem in de SLS.

Nu zal het de autoliefhebber al zijn opgevallen, de SLS AMG doet met zijn vleugeldeuren denken aan de Mecedes-Benz 300 SL uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. De optie voor bang & Olufsen zal bij de hifiliefhebbers weer (letterlijk) een lampje doen branden, de strak in de hoeken van het dashboard van de SLS AMG weggewerkte verlichte tweeters zijn namelijk een directe afgeleide van de BeoLab 5 weergevers van het Deense bedrijf dat stijl met geluid combineert.

Het multimediale hart van iedere Mercedes-Benz SLS AMG is een zeven inch high definition TFT-scherm in het middenconsole. Vanaf het stuur of de console zelf wordt hiermee de navigatie en radio en multispeler bediend. Ook de optionele achteruitrij-camera is hierop zichtbaar en een optionele telefoonvoorbereiding is in het testmodel ook aanwezig. De speler kan cd’s, dvd’s en mp3 weergeven. Wie meer wil kan kiezen voor een zes dvd/ cd wisselaar. De in de gereden testauto aanwezige weergevers van Bang & Olufsen kosten een extra 8637 Euro, wat natuurlijk een peulenschil is voor wie de overige 260.000 Euro voor de geteste versie kan neertellen.

De luisteraar krijgt dan wel waar voor zijn geld, maar liefst 1000 Watt vermogen verdeeld over elf weergevers maken van elke rit een beleving, ware het niet dat het vervoersmiddel dat zelf al niet deed. De lensvormige neodymium tweeters hebben ook een ideaal afstraalgedrag voor een auto Het frequentiebereik van deze 50 Watt hoge tonen weergevers loopt van 5000 tot 20.000 Hz. De vorm van de speciale schotels boven deze weergevers zorgen volgens AMG voor de in automobielen vrijwel onmogelijke soundstage en zelfs plaatsing. Natuurlijk komt er een digitale geluidsprocessor (DSP) aan te pas, die via inmeettechnieken kan worden in- en bijgesteld middels het display. Wie wil kan niet alleen gebruik maken van een bijna audiofiele stereo-instelling, maar ook een surround-effect toepassen voor bijvoorbeeld muziek- of films op dvd.

De middentoners zitten stijlvol verwerkt in de deuren voor stereo en hoog en laag in de middenconsole en achter de kuipstoelen voor surroundtoepassingen. Natuurlijk in een aluminium behuizing met resonantiedode eigenschappen. Laagweergevers met een diameter van 16,5 cm. zitten in de wanden naast de voetenruimte. De werking van deze woofers loopt vanaf 65 tot 300 Hz. Het allerlaagste laag komt van achter de twee stoelen die de AMG SLS rijk is. Twee eveneens in stijlvol aluminium behuizingen geplaatste subwoofers werken al vanaf 30 Hz, wat voor een autosubwoofer met zo’n innovatieve maar lichte en platte behuizing vrij uniek te noemen is.

De 750 Watt ICEPower versterker komt eveneens bij Bang & Olufsen vandaan en is in staat om maar liefst 93 % van het inkomende vermogen (stroom) om te zetten naar vermogen naar de weergevers toe. En dat met een afmeting van slechts 63 x 261 x 194 millimeter in omvang! Deze krachtpatser staat nauw in verbinding met de 250 Watt DSP-processor/ versterker die zowel stereosignalen verwerkt als Dolby Digital 5.1 bronnen aankan. De DSP kan zo worden ingesteld dat geluidsgolven bijvoorbeeld de bestuurder gelijktijdig bereiken en zo een stage en zelfs een sweetspot gecreëerd wordt. En dat rekening houdend met zowel het interieur van de auto als het snelheidsafhankelijke omgevingsgeluid van motor en asfalt door slimme analyse van geluidsgolven. Het besturingssysteem (door AMG COMAND APS genoemd) kent ook nog de mogelijkheid tot het opslaan van 6 GB muziek en het aansluiten van mediabronnen als een Ipod. Verder zijn voicecontrol en Bluetooth geïntegreerd. Voor de ontwikkeling van het geluidssysteem hebben de techneuten bij Bang & Olufsen zo’n anderhalf jaar nodig gehad om de standaard die AMG wenste te bereiken. Zelfs invloeden van buitenaf zijn hierbij in overweging genomen, zoals kou, warmte (lucht-)vochtigheid, corrosie en zelfs crashtests.

 

De ervaring

Ervaring met een kapitale ‘E’, ja. Afgezien van de looks van de Mercedes-Benz SLS AMG en de meer dan verfijnde afwerking van elk onderdeel en detail is enkel al het zitten in en tussen het leder, magnesium en carbon voor elke liefhebber van schoonheid en design een belevenis. Over het geluidssysteem kan ik kort zijn; de tijdspanne waarin ik deel heb mogen nemen aan de beleving van de SLS AMG is te kort om een duidend oordeel te geven. Wat ik heb gehoord bestond uit radio, waarbij een sweetspot vanaf de bijrijderstoel niet werd waargenomen, maar er wel rust en zelfs een vorm van sereniteit (voor zover je daarvan kan spreken in een auto met dit motorgeluid) kon worden waargenomen. Geen overdreven laag van de flinke bijna op oorhoogte liggende subwoofers achter mij, geen schelheid in het hoog of een opdringerig midden. De stem van Lilly Allen klonk natuurlijk genoeg, hoewel de emotie van een dergelijke autorit de objectiviteit wellicht enigszins kan beïnvloeden. Wat absoluut prijzenswaardig is; de enorme hoeveelheid research en hoge mate van afwerking aan het hifi-gedeelte van de auto, welke overigens evenredig is met de afwerking van het besturingssysteem en de rest van de auto.

Maar hoe mooi zo’n hifi-systeem in een auto ook mag zijn, er gaat niets boven het geluid van de motor als alle 420 paardenkrachten worden ingezet om je vanuit stilstand de snelweg op te brengen. Auditief ingesteld als ik ben (en elke hifi- en muziekliefhebber met mij) is ook het geluid van de beheerste motor van deze SLS AMG toch wel het mooiste dat een oor tussen deze twee vleugeldeuren kan horen. Natuurlijk is muziek er voor de langere ritten, iets wat mij spijtig genoeg niet gegund mocht zijn. Maar ik ben al tevreden met het kleine uurtje in dit staaltje Teutoonse techniek van de bovenste plank… Het gevoel van de pure motorkracht die je achterin je kuipstoel drukt, ieder stukje functioneel design en de fenomenaal luxueuze afwerking van echt ieder detail…

En niet te vergeten de vele blikken op de snelweg, voor verkeerslichten en tijdens het tanken (hoewel die blikken met enige kennis van zaken minder verlekkerd zullen wezen). Deze auto voelt zich gelukkig op de snelweg. Het liefst buiten de grenzen van ons land, waar de drempels, hinderingen en wegversmallingen, alsmede een snelheidslimiet het plezier aan de Mercedes-Benz SLS AMG niet aardig zullen indammen… In een drukke stad gedraagt de sportieveling zich wat zenuwachtig, als een hengst die wil galopperen maar geen ruimte heeft. Op de snelweg, liefst buiten de files op ’s Heeren wegen om, komt de bolide pas in zijn element, hoewel het lijkt alsof iedereen je in de weg zit op de uiterst linker rijbaan.

Wie zich tot de weinigen mag rekenen die zonder te knipperen met de ogen een vanaf-prijs kan neertellen waarvoor je een gemiddelde doorzonwoning in ons land koopt (natuurlijk wel met de Bang & Olufsen AMG hifi-installatie aan boord) ziet zich verzekerd van een toekomstig verzamelaarobject en een intense rijbelevenis. Maar ongezien kom je nooit ergens. Wat misschien ook helemaal niet de bedoeling is…