Verslag X-fi High End Audioshow 2013


Eric de Boer | 16 september 2013 | Fotografie PHOTO40

Het is moeilijk om te geloven, maar slechts drie jaar geleden startte de X-fi High End audioshow in Utrecht als kleine show waar importeurs en zelfstandigen hun producten konden tonen aan het publiek.

Vorig jaar werd de overstap gemaakt naar Veldhoven, naar het voor veel hifiliefhebbers bekende conferentieoord waar vroeger ook de VAD-show plaatsvond. Het was logisch dat daar een gevolg aan werd gegeven in 2013.

Importeur X-fi, bestaand uit de twee bekende heren van Audio Life uit het pittoreske Buren, hadden ook dit jaar weer flink wat kamers van De Koningshof weten te vullen met importeurs, fabrikanten en winkeliers. Ruim veertig stands of luisterruimtes waren gevuld met muziek, LP’s, cd’s, accessoires en akoestische oplossingen.

Daarnaast had de organisatie het zich ook aangetrokken om te zorgen voor echte live muziek. Want, zo stelt Caspar Bunge van Audio Life: “Er is maar één referentie en dat is live muziek.” Van tevoren werd het publiek al ruimschoots geïnformeerd over de nieuwtjes en demonstraties op social media, de eigen website van de show en natuurlijk ook via HiFi.nl.

Muziek, accessoires, zelfbouw en een introductie

De entree aan de achterzijde van De Koningshof stond om tien uur al vol met bezoekers. Ondanks de aanzienlijke hoeveelheid hemelwater dat ruimschoots over de hifiliefhebbers werd uitgestort. De belofte van veel gevulde luisterruimtes, samen met een door STS Digital samengestelde cd die gratis werd weggegeven aan de eerste 500 bezoekers van de show, bleek een goede trekpleister.

In de ontvangstruimte kon het publiek meteen doorstromen naar de tuinkamer, waar naast een uitgebreid assortiment muziekdragers en accessoires van Nutters Audio ook Hifisupply een flinke uitstalling van kabels en tweaks toonde tegen extra aantrekkelijke prijzen. Speakerland pakte flink uit met producten van onder andere Pulse, Vifa en diverse andere zelfbouwkits. Ook Hivifashion stond hier met veel producten.

De nieuwe hoofdtelefoonversterker van Metrum Acoustics heeft de naam AuriX meegekregen.

Erg veel bekijks trok Acelec Audio, de producent van Metrum Acoustics. Naast hun populaire QUAD DAC, de fameuze Hex en de Octave mkII toonde men hier voor het eerst een opengewerkt pre-productiemodel van hun nieuwe hoofdtelefoonversterker. Via een prijsvraag kon men een naam bedenken, de winnaar had de naam AuriX bedacht. Na nog een kleine wijziging in het koelingssysteem zal deze nieuwe Metrum Acoustics AuriX in productie worden genomen. De prijs van het kleinood is nog niet bekend.

Gangenstelsel

Het begin van de X-fi show leverde meteen weer het drukke gevoel van weleer op. Al vanuit de gang was te horen dat het geluidsniveau her en der flink werd opengeschroefd en de wat kleinere ruimtes waren meteen al flink gevuld. Musical Reality deelde een ruimte met Kemp Electronics en en Hihat Audio en toonde op een fraaie set met twee imposante Endeavor Audio weergevers wat tweaks kunnen betekenen. De Endeavor E3 (primeur voor Nederland) toonde zich krachtig en open en werd door de set van onder meer CI Audio prima gecontroleerd.

Een andere ruimte speelde tijdens mijn bezoek op een prettig beheerste wijze met een erg fraaie set van Lua en Symphonic Line. Aan de overzijde stonden Hepta Audio Design met veel speakers, Audiomaat (met o.a. Croft) en Daudio. Deze laatste deelnemer toonde voor het eerst hun w1 dipool luidspreker. Een opmerkelijk, volledig open luidsprekerontwerp met een extern filter, een open membraan Air Motion Tweeter en een luxe middentoner. De dubbele woofer onderin verzorgt het laag en door het ontwerp van deze speakers zijn kastresonanties volgens de ontwerpers volledig geëlimineerd. Prijs inclusief filter: € 8750. Een DAC/ pre-amp en D-klasse eindversterker zijn tevens verkrijgbaar.

Klinkt Beter predikte in kamer 112 (naast Reis Audio, die met het Franse La Rosita demonstreerde) het 432 Hz geloof.  Over de techniek is al veel geschreven en nog meer gediscussieerd, maar de set met Marten speakers en roomcorrectie liet in de drukbezochte kleine ruimte wel een verschil horen. De nieuwe Marten Duke monitoren klonken in deze ruimte het beste, de grotere speakers pasten eigenlijk niet bij deze kamer. Jammer, het bezoek tijdens de demo met de grotere speakers werden daardoor belast met een druk geluid zonder veel plaatsing en detail. Kwestie van keuzes maken.

Aan de overzijde had CinemaDream samen met Sony een fraaie home cinemaruimte ingericht, voorzien van Bryston versterking. En Sonority Audio had voor de X-fi High End audioshow flink uitgepakt met twee erg imposante luidsprekers van Adam. De enorm grote en zware - 190 kilo per stuk - Tensor Alpha mkII speakers vulden de ruimte met een drukvolle weergave. Samen met de door Concept & Design Audio verzorgde bronnen van Canor Audio was deze set één van de meest imposante in de eerste van het gangenstelsel van de X-fi show.

Music 2, Robytone en Daluso

Een gang verder stond onder meer Music2 Audio Import. De importeur had flink uitgepakt met in totaal twee ruimtes, waar veel Blumenhofer, Pluto Audio, ZYX, Octave en Acoustic Signature stond te spelen. Ook werd hier statisch een nieuw model van Pluto Audio getoond, de in fraai hamerslag afgewerkte nieuwe 12A draaitafel. Een meer 'betaalbaar' model voor 8900 euro. In de andere ruimte van deze importeur werd wel heel erg mooi gespeeld met de Blumenhofer Gran Gioia’s op de excentrieke houten componenten van Sonore. Dat hoornluidsprekers een bepaald aspect aan de muziek toevoegen werd in deze laatste ruimte wat mij betreft volledig onderuitgehaald. De goede match van componenten en weergevers was hier van een geslaagd niveau.

Robytone had maar liefst drie ruimtes gehuurd op de X-fi show in Veldhoven. Veel producten van NuForce, leuke designspeakers van Everything But The Box en veel producten van CA Audio en Soundscience werden hier geshowd. Opvallend waren de Dynamikks Colums speakers die stonden te spelen. Vrijwel volledig omsloten door een houten afwerking met een jaren vijftig ontwerp, gaven deze speakers een warme klank. Daluso speelde een ruimte verder met een luxe set van Reimyo op twee compacte Bravo speakers, die voor hun grootte een flink geluidsbeeld neerzetten.

Contrasten

Om de hoek nog een gang, waar veel ruimtes gevuld waren. Normaliter komen deze gangen uit op de foyers en de Brabant zaal van De Koningshof, die dit jaar helaas niet geopend waren voor bezoekers van de show. Jammer, dat voegt namelijk toch een stukje gezelligheid toe voor de bezoekers.  In deze lange gang was de organisator van de show, X-fi Audio, één van de hoogtepunten als het om sfeervol ingerichte ruimtes ging. Hier werd gewoon muziek gespeeld toen ik langskwam, op fraaie componenten van onder meer Luxman en AMR. Niets, maar dan ook niets mis met deze ruimte.

Dat vintage nog steeds leeft bewees ook dit jaar weer Hanze Hifi, die met een wel heel erg mooie combinatie van een Garrard Model 301 en een eveneens door hun onder handen genomen Thorens TD 166 vinyl lieten horen. De technici van Hanze Hifi weten wat ze doen en lieten horen dat hun motorupgrade een flink verschil maakt. En dat voor een beursbedrag van € 125. Een aan te bevelen investering voor veel Thorens liefhebbers.

STS Digital speelde met de eigen referentieset en een kamer verder stond BD-Design met hun unieke set hoornluidsprekers en luxe apparatuur van Phasure. Hoewel de ruimte voor wat akoestische  problemen zorgde was het aanwezige publiek over het algemeen tevreden met de klanken van deze toch wel fraaie luidsprekers met hun eigenzinnige ontwerp. Om de hoek stonde Number 4 Audio en Hifi Corner Trading met een flink volle ruimte, waarin twee fraaie Avantgarde Acoustics hoornluidsprekers de zaal van geluid voorzagen.

Verder werden de ruimtes van Solosound, de uniek ontworpen speakers van Temporal Coherence en Indiana Line/ Anti-Mode goed bezocht. Een positieve uitschieter waren de ruimtes van Trinnov en Antelope Audio, waar lekkere muziek werd gedraaid zonder dat veelal aanwezige audiofiele randje. Geen new-age, overbekende blues of andere muziek die de gemiddelde luisteraar niet thuis draait. Een verademing. Dat zowel Trinnov als de combinatie van de unieke Antelope Rubicon 384 KHz AD-DA converter met atoomklok en phonotrap met de John Watkinson luidsprekers erg lekker in het gehoor lagen zorgde ervoor dat beide ruimtes geen straf waren om wat langer te vertoeven.

Ook de ruimte waar Rik Stoet zijn vrij goedkope Takumi TT Level2 draaitafel demonstreerde blonk uit in fraaie weergave. De plexiglazen draaitafel is standaard al voorzien van een stofkap, waterpas, puck  en een Ortofon M2 Red MM-element. En dat voor die prijs!

Meer te ontdekken

Aan het einde van de laatste gang stond een oude bekende uit hifi-land. De Etude Ownersclub speelde met prettig klinkende Etude luidsprekers in een vrij warme - lees: drukbezochte - ruimte. Gezelligheid, gelijkgestemden en veel muziek. Niets mis mee. Daarnaast stond AudioSense met hun bekende DEQX apparatuur en open baffle luidsprekersysteem. Hear Everything Audio Import wist ondanks een vrij eenvoudige aankleding een erg goede indruk op me achter te laten met de kleine GURU Junior speakers. Compacte weergevers die erg fraai klonken, en dat voor een prijskaartje van nog geen duizend euro per set.

Ruimte 8 en de Glazen Foyer werden bezet door Triple M Audio. Naast veel statisch opgestelde Pink Faun luidsprekers en hardware konden bezoekers ook gratis hun eigen buizen laten testen. De afgesloten ruimte was voorzien van fraaie Pink Faun componenten en twee immens grote speakers van hetzelfde merk, voorzien van twee roze hoorns in het midden.

Helaas was tijdens mijn bezoek de muziekkeuze niet helemaal in overeenstemming met het volumeniveau. Niet alleen waren het vooral stampende bassen en staande golven die de maaginhoud van de bezoeker vrijwel tastbaar maakten, maar ieder gevoel voor detail viel op deze wijze van demonstreren ook weg. Even meten met een App op mijn telefoon gaf aan dat er -112 dB werd gehaald. Snel weg hier, ondanks dat de gedurfde muziekkeuze wel verfrissend is.

Hoe verfrissend was het om de twee ruimtes van Beter Beeld en Geluid te betreden. Geen onnodige opsmuk, ultrakostbare tweaks en esoterische muziek. De eerste ruimte was gevuld met fraaie apparatuur van Naim die twee Wilson Benesch Square 3 speakers van muziek voorzagen, samen met de Full Circle draaitafel. Ongecompliceerd muzikaal en lekker dynamisch. Ruimte twee was voorzien van een Linn set, aangevuld met een Sondek LP12,  die twee Harbeth M30.1 aanstuurde. Geheel met een eigen klanksignatuur, maar eveneens ongecompliceerd prettig. Dat Garmt en Bjorn kennis hebben van echte muziek is voor een demo waarlijk een pluspunt.

Ook Ludwig Audio had een imposant gevulde ruimte. De mooie Cello luidsprekers  van Lawrence Audio en Tidal werden aangestuurd door elektronica van het laatste merk. De ruimte was tijdens mijn bezoek te vol om een goed beeld van de set te kunnen vormen, maar het ziet er werkelijk fenomenaal uit en wat ik opving klonk zeker niet verkeerd.

De laatste ruimte - naast die van Polk Boeken en Muziek, VinylVinyl, Happy Sad Records en Puresound - die nog niet beschreven zijn in dit verslag van de X-fi High-End Audioshow 2013 is die van RivaSono. Naast een uitgebreide uitleg over akoestische oplossingen, de verloting van een meting en advies aan huis ter waarde van 250 euro en een uitstalling van hun producten konden bezoekers ook luisteren naar de set die in de getunede ruimte stond. De relatief eenvoudige set met twee Diapason speakers klonk - dankzij de akoestische producten - droog en dynamisch. RivaSono had speciaal voor de X-fi show een goede demonstrateur gevonden in Theo Wubbolts, die op zijn eigen wijze het publiek aangenaam trakteerde op diverse muziekstijlen.

Op naar de toekomst

Na alle eerste indrukken was ik op de avond na mijn bezoek redelijk positief over de X-fi show. Ten slotte heeft de organisatie flink hun best gedaan om importeurs en winkeliers bereid te krijgen om mee te doen aan de show. En dat is in deze crisistijd geen makkelijke klus, want elke exposant moet gewoon betalen voor de ruimte. Iets wat veel bezoekers zich niet beseffen. X-fi had daarnaast ook een heus kwartet aan laten rukken dat drie keer per dag een concert gaf. Dean Peer verzorgde sessies op zijn basgitaar en ook Johan Borger kwam op zondag spelen. Die heb ik jammer genoeg dus moeten missen, aangezien ik zaterdag aanwezig was.

Dat de crisis nog flink leeft bewijst ook het publiek, dat toch minder geld uitgeeft aan luxe artikelen zoals hifi. Dat is niet alleen te merken aan de opmerkingen die men hoort, maar ook aan de importeurs en handelaren die ineens veel showaanbiedingen en demo- of gebruikte hifi aanbieden. Ook de opruimbakken met kabels werden overal flink doorgespit. Een teken aan de wand.

Aan de andere kant realiseerde ik me pas na de show dat het ontbreken van een grote zaal - waar tafels en stoelen zijn, de stands met vinyl, cd’s en accessoires staan en een centraal podium gevuld is - toch zorgt voor een gemis. Het sociale aspect van een show speelt mee aan een fijne beleving en door vrijwel alleen kamers te gebruiken in lange gangen is dat gedeelte niet aanwezig. Daarnaast herkende ik op zaterdag veel gezichten, die steeds ouder worden. Dat publiek zorgt er niet voor dat hifi een toekomst heeft, helaas. Dan is de conclusie dat hifi een niche is gesterkt, en dat moeten we niet willen.

Dus is het de taak om een jonger publiek aan te trekken. En dat doe je niet met luxe (exorbitant kostbare) componenten en weergevers, waarop ook enorm onaantrekkelijke muziek wordt afgespeeld. Wil je overleven, spreek je de jeugd aan. Sommige participanten begrijpen dit, de meesten vervallen helaas in een demonstratiepatroon die deze doelgroep simpelweg niet aanspreekt.

De X-fi was drie jaar geleden opgestart om de 'kleinere', minder vermogende importeurs ook een podium te kunnen bieden, na de VAD-show. Als je van diverse exposanten verneemt - en zelf ervaart - dat de ruimtes in Veldhoven vaak minder geschikt zijn voor hifidemonstraties is het logisch dat er wellicht naar een wat gezelliger en meer doeltreffende locatie wordt gevonden. Wat geen makkelijke klus is, geloof me. Samen met het wijzigen van de manier van demonstreren van veel exposanten.

En daar ligt nog een flinke klus weggelegd, wil er een toekomst bestaan voor dit soort shows in Nederland. De goede demonstraties bieden gelukkig hoop en de moeite die de organisatie er al drie jaar insteekt verdient niets anders dan lof. De toekomst zal de rest uit moeten wijzen.