Verslag AV 6-daagse bij iEar'


Max Delissen | 31 oktober 2013 | Fotografie PHOTO40 | KEF

Dealershows spelen een steeds belangrijkere rol in de promotie van hifi-speciaalzaken en -merken. Ze zijn er in soorten en maten, maar hebben in elk geval een ding gemeen: ze bieden altijd de gelegenheid om eens vrijblijvend een hifi-winkel binnen te lopen en er je ogen (en vooral oren) eens goed de kost te geven.

De dealershow die iEar' in Tilburg dit najaar organiseerde was er een van het kaliber 'groot(s)'. Er waren niet alleen diverse primeurs van de deelnemende merken, maar er waren ook veel vertegenwoordigers van importeurs en zelfs fabrikanten aanwezig om de in groten getale toegestroomde belangstellenden over al dat moois te vertellen.

Verdeeld over zes dagen (twee weken achter elkaar een donderdag, vrijdag en zaterdag) werden er door zes importeurs en leveranciers maar liefst zeventien demo's en workshops gegeven waarvoor belangstellenden zich vooraf konden registreren om zeker te zijn van een plaatsje.

En daar werd gretig gebruik van gemaakt. iEar'-eigenaar Freek van Ham vertelde aan het eind van het evenement vol trots dat zich maar liefst 261 mensen hadden opgegeven en dat op een enkeling na iedereen was gekomen, wat inderdaad een buitengewoon fraai aantal is.

Wie zonder inschrijving op de bonnefooi binnenliep, hoefde trouwens niet bang te zijn om 'nee' te horen; er werd bij sommige demo's driftig met extra stoeltjes gesjouwd en de aanwezigen schikten onder het motto 'hoe meer zielen hoe meer vreugd' graag wat in.

De workshops en demo's waren verdeeld over vier onderwerpen: Top Home Theatre, High-End Audio, Streaming Audio en Akoestiek. Aan de hand van de verschillende workshops zullen we een impressie geven van deze succesvol verlopen dealershow.

Akoestiek
De workshop over akoestiek door Roeland Herwig van akoestiekspecialist RivaSono uit Utrecht werd erg goed bezocht en dat is niet verwonderlijk. De meeste huiskamers (waar de meeste hifi-installaties staan) zijn vaak maar matig geschikt voor de weergave van muziek, en steeds meer hifi- en muziekliefhebbers komen tot het inzicht dat daar nog zéér veel winst te behalen is.

RivaSono liet op eenvoudige wijze zien en horen hoe die verbetering door hen kan worden gerealiseerd. Ze hebben onlangs ook de grote (high-end)luisterruimte van iEar' onderhanden genomen en de aangebrachte verbeteringen betaalden zich bij de muzikale demonstraties tijdens de rest van het programma absoluut uit, maar daarover later meer.

Aan de wanden van de luisterruimte waren akoestische absorptie-panelen gehangen die van elke gewenste opdruk kunnen worden voorzien en zo dus deel gaan uitmaken van het interieur. RivaSono vertelde allereerst over de MAD (Meting, Advies, Demonstratie) afspraak die bij een nieuwe klant kan worden uitgevoerd. Deze MAD kost 250 euro en levert de klant een zéér uitgebreid rapport op waarin problemen worden geanalyseerd en verbeterpunten worden voorgesteld en uitvoerig toegelicht. Een aantal van de voorstellen tot verbetering kan direct aansluitend op de meting worden gedemonstreerd, zodat de klant weet dat het ook daadwerkelijk klopt wat er in zijn meetrapport staat.

Top Home Theatre

De Home Theatre demonstratie werd verzorgd door Rick Lorsheijd van AVA, de importeur van het Kaleidescape Video Streaming systeem, Runco projectoren, Stewart filmschermen en de Fortress/dBox bioscoopstoelen. Kaleidescape is een hoogwaardig en zéér gebruiksvriendelijk streamingsysteem dat niet alleen beeld in HD kan streamen, maar ook bij de weergave van tweekanaals audio zijn mannetje staat.

De set die voor deze demonstratie stond opgesteld, bestond uit een compleet KEF Reference luidsprekersysteem (207/2 front, 204c/2 center, 209 sub en 201/2 surround) aan een McIntosh MX121 A/V-processor, McIntosh MC207 meerkanaals eindversterker en McIntosh MVP891 3D Blu-ray speler die afwisselend met de Kaleidescape streamer werd ingezet. Paul Mastenbroek, van McIntosh-importeur New Transtec en Joost van den Bosch van GP Acoustics/KEF gaven een korte toelichting op de gebruikte apparatuur, en toen kon het licht uit om te kijken en te luisteren.

Tijdens de demonstratie werd aandacht besteed aan het verschil in beeldkwaliteit tussen ge-upscalede DVD en Blu-ray (wat wel zichtbaar maar verbazend klein is) en werd ingegaan op het belang van een goed geluidssysteem voor zowel films als concertopnames als pure muziekweergave. Omdat niet iedereen in staat is om twee sets neer te zetten voor aparte film- en muziekweergave is het zaak om de gecombineerde set op een zo hoog mogelijk niveau te kiezen.

Wat dan haalbaar is werd met deze high-end set goed duidelijk, want de weergave van zowel beeld als geluid was in alle gevallen buitengewoon indrukwekkend. Ook de stereo-weergave is van hoog niveau dankzij de grote KEF Reference 207/2 luidsprekers die op zichzelf natuurlijk al zéér breedbandig klinken en de ondersteuning van de subwoofer eigenlijk niet nodig hebben als er geen spectaculaire actie-scenes worden afgespeeld.

En over actie-scenes gesproken: de twee dBox stoelen die iEar' onlangs heeft geïnstalleerd werden ook vol enthousiasme uitgeprobeerd. Deze stoelen, die volgens een speciaal daarvoor geprogrammeerd spoor op de beelddrager meebewegen met de beelden die op dat moment getoond worden, zijn de nieuwste dimensie die kan worden toegevoegd aan een hoogwaardige bioscoopbeleving thuis. Film kijken is op deze manier niet langer een passief gebeuren, je zit er (bijna letterlijk) middenin en dat is toch wel een zeer bijzondere ervaring.

Streaming Audio

De workshop over Streaming Audio was waarschijnlijk de best bezochte van allemaal. Jan Lammers van Smart Audio deed dit samen met (of afgewisseld door) Rowan Dernee van Latham Audio. Deze workshop was echt bedoeld voor mensen die belangstelling hebben voor streaming audio, maar zich onzeker voelen over hoe ze dat het beste kunnen aanpakken.

Jan Lammers, Smart Audio

Het verhaal dat vertelt werd begint echt bij het begin, met de basisbegrippen van streaming, en in een uitgebreid en zorgvuldig opgebouwd verhaal van bijna anderhalf uur (regelmatig onderbroken voor luistervoorbeelden en halverwege ook voor een kop koffie) leren we via bestandsformaten, HiRes, D/A-converters en de verschillen in geluidskwaliteit tussen mp3, flac en HiRes alles over het hoe en waarom van streaming. De bezoekers luisterden zéér geconcentreerd en stelden veel vragen. Het is duidelijk dat streaming erg leeft onder hifi-liefhebbers.

Ook wordt aangetoond dat streaming niet moeilijk hoeft te zijn en geen vermogen hoeft te kosten. Hiervoor staan een paar leuke sets opgesteld, van uiterst betaalbaar tot redelijk prijzig. Opmerkelijk is dat de verschillen in geluidskwaliteit tussen de lossy en verliesvrije bestandsformaten zelfs op een relatief betaalbare set (Naim Uniti en Focal Chorus 716) zo goed te horen zijn, in het voordeel van de verliesvrije muziekbestanden uiteraard! Een belangrijk argument om te twijfelen aan streaming audio is en blijft de opslag van muziek.

Jan legt uit dat we wat streaming betreft eigenlijk in een overgangsperiode zitten tussen de tijd dat de muziekliefhebber een omvangrijke fysieke collectie had (en moest onderhouden) en de moderne mogelijkheden om al je muziek 'uit de Cloud' te halen. Het blijkt ook een generatie-ding te zijn. De wat oudere aanwezigen zijn met name geïnteresseerd in alles wat met ripping en lokale opslag te maken heeft, de wat jongere generatie is vooral van mening dat Spotify en andere online muziekdiensten 'het helemaal zijn'.

Dat de meeste webdiensten hun muziek niet in een verliesvrije resolutie aanbieden is voor het grootste deel van de muziek-consumenten van ondergeschikt belang, maar toch horen ook de jongere deelnemers aan deze workshop dat flac en HiRes echt stukken beter klinken. De opkomst van lossless streamingdiensten als Qobuz en Rdio belooft ook voor de meer audiofiel ingestelde liefhebber van streaming audio in elk geval een rooskleurige toekomst.

High End Audio

In de grote, nieuwe stereo-luisterruimte van iEar' stonden aan beide smalle kanten van de kamer twee geweldige sets opgebouwd. Tijdens de pauze van de sessies die in deze ruimte plaatsvonden werden daarom de stoelen steeds een halve slag gedraaid. Het eerste deel van de luistersessie werd verzorgd door Leo Heijmans van Smart Audio en Paul Mastenbroek van New Transtec. De indrukwekkende Focal Stella Utopia luidsprekers werden soeverein aangestuurd door een McIntosh set die bestond uit onder andere de C500 buizenvoorversterker, de D100 d/a-converter, de MC601 monoblokken van 600 watt en de van een fraai groen oplichtend plateau voorziene MT5 platenspeler.

Leo Heijmans, Smart Audio

De laatste keer dat ik de Utopia's in deze ruimte hoorde vond ik dat de akoestiek nog niet helemaal op het niveau van de gepresenteerde high-end producten was, wat zich uitte in een wat onrustig geluidsbeeld. Daar was nu geen sprake meer van. De aanpassingen van RivaSono hebben een heilzame werking op de focus van de muziek en er is nu een soort 'zachtheid' in de weergave die erg prettig is.

De lage tonen uit de machtige, elektromagnetisch aangedreven woofers van de Focals waren diep en sonoor. Door de grote hoeveelheid luisteraars in de ruimte wellicht iets aan de droge kant, want het menselijk lichaam is in dit soort druk bevolkte omstandigheden een uitstekende akoestische demper, maar toch een heel overtuigende demonstratie; kracht en snelheid gekoppeld aan souplesse en subtiliteit. Een zeldzame combinatie.

Na de verfrissing halverwege was het de beurt aan de andere set rond de veel slankere maar minstens net zo opvallende KEF Blade luidsprekers, die door twee verschillende sets werden aangedreven. Begonnen werd met een uitgebreide Naim set, onder andere bestaande uit de NAC252 voorversterker, NAP300 eindversterker en Superline phonotrap, want de speciaal voor deze gelegenheid door Ed Verkerk van Latham Audio meegenomen Well Tempered Versalex platenspeler met Dynavector Te Kaitora Rua element moest ook zijn muzikale kunsten kunnen vertonen. De bekabeling was volledig van The Chord Company.

De muzikale signatuur van Naim was goed te herkennen, met een muzikale en 'gedreven' weergave. Ed genoot zichtbaar en draaide de ene plaat na de andere. Het was de laatste sessie van de dag en de sfeer was ontspannen, een tikje uitgelaten zelfs. Het publiek kreeg echter nóg een tweetal bijzondere presentaties te horen. Namens GP Acoustics was namelijk Johan Coorg overgekomen uit Engeland om een toelichting te geven op de bijzondere eigenschappen van de KEF Blades.

Ed Verkerk, Latham Audio

Een demonstratie van Johan Coorg is altijd een feestje. Omdat hij zich (vanwege zijn Nederlandse moeder) vrij goed in onze schone taal kan uitdrukken deed hij zijn betoog voor een deel in het Nederlands. Hij liet een aantal zeer bijzondere luistervoorbeelden horen die niet alleen het beste uit de apparatuur haalden, maar die de toehoorders ook in vervoering wisten te brengen. Daarna werden de luidsprekerkabels aangesloten op de andere set, die volledig uit producten van het Noorse merk Hegel bestond.

De P30 voorversterker, H20 eindversterker, CDP2A mkII cd-speler en de gloednieuwe HD25 d/a converter mochten laten horen dat Noorse kracht en verfijning een uitstekende combinatie vormen met de KEF Blade luidsprekers. Hiervoor was Hegel's marketingmanager Anders Ertzeid aanwezig, die op onverwacht grappige en inzichtelijke wijze wat vertelde over de bijzondere technologie die Hegel heeft verwerkt in haar producten.

Zo blijkt de zeer bijzondere volumeregelaar te zijn gemaakt door een ingenieur van Hegel, die ook betrokken was bij het ontwikkelen van de sensoren die in de enorme deeltjesversneller LHC in Zwitserland het illustere en ultrakleine Higgs-Boson deeltje wisten te detecteren. Over nauwkeurigheid gesproken!

Johan Coorg, KEF

Die grote toewijding aan techniek staat bij Hegel echter altijd in dienst van een zo muzikaal mogelijke weergave en dat bleek ook tijdens de luistervoorbeelden. De muziek stond behoorlijk hard te spelen, maar er was geen spoortje vervorming te horen, het beeld was uiterst stabiel en dat was naast de fantastische Blades natuurlijk ook op het conto van de Hegel apparatuur te schrijven.

Conclusie iEar' 6-daagse

Tijdens de show waren er diverse primeurs te beluisteren, waarvan een aantal misschien wat prominenter in het 'officiële programma' betrokken had mogen worden. Bijvoorbeeld de bijzondere nieuwe Aria 900 serie van Focal (spoedig in een review op HiFi.nl, red.), met conussen waarin het natuurmateriaal vlas is verwerkt. Ook de draadloze Easya van Focal, de eveneens draadloze X300A en de nieuwe soundbars van KEF hadden wat meer aandacht verdiend.

Toch waren alle deelnemers en vertegenwoordigers van de merken na afloop blij en enthousiast, net als de mannen van iEar'. Er kan worden teruggekeken op zes drukke, gezellige en leerzame dagen die zo succesvol bleken te zijn dat nu al wordt nagedacht over een herhaling volgend jaar. Ondergetekende is dan zeker weer van de partij!