(Gesponsord artikel)

Rhapsody Stelt Samen – PrimaLuna en Sonus faber


Redactie HiFi.nl | 02 december 2013 | Fotografie PHOTO40 | Sonus faber

In de rubriek De Specialist Stelt Samen vragen we hifi-dealers om voor onze lezers in de luisterruimte een bijzondere set bij elkaar te zetten, en de verschillende keuzes toe te lichten om audioliefhebbers enthousiast te krijgen zelf eens te gaan luisteren.

“Live muziek is voor ons geen referentie…”

Dat is nog geen gemakkelijke taak, vindt Harry van Dalen van Rhapsody Sound + Vision in Hilversum. Er is nogal wat keuze natuurlijk, en een high end-specialist als Harry kan behoorlijk wat indrukwekkende samenstellingen uit de kast trekken. “Nu kunnen we hier wel een systeem van een paar ton wegzetten, waar slechts een handjevol mensen daadwerkelijk een portemonnee voor heeft, maar dan ga je volgens mij voorbij aan het hele idee van deze rubriek.” Het spreekt aardig voor zich dat we erg benieuwd zijn wat Harry dan wél in petto heeft… Richting Hilversum!

Fascinatie als aangever
“Toen jullie ons benaderden voor de Stelt Samen, hebben Michael en ik nog wel even doorgesproken over de juiste insteek. Want we kunnen inderdaad uitpakken met een heel exclusief systeem. Maar liever zetten we dan iets weg dat ons echt fascineert. Daar zijn we sowieso erg mee bezig: componenten en combinaties die ons fascineren, die – binnen hun eigen prijsklasse – iets neer weten te zetten wat echt bijzonder genoemd kan worden. Waarin de muziek de hoofdrol krijgt. Twee merken waar dat zeker voor geldt, zijn Sonus faber en PrimaLuna.”  

Sonus faber Olympica
Laten we beginnen bij eerstgenoemde. In high end-land gaat het allang niet alleen meer om technologische ontwikkelingen, het oog wil ook wat. Bij Sonus faber hebben ze al een tijdje erg goed begrepen dat esthetiek steeds belangrijker wordt voor de high end-liefhebber. Net als eerdere modellen van de Italiaanse luidsprekerontwerper, is ook de nieuwe Olympica-lijn een lust voor het oog.

 

De Olympica-serie is een eerbetoon aan het door Andrea Palladio in de zestiende eeuw ontworpen Teatro Olimpico theater in Vicenza. Ooit een geschenk van de befaamde architect aan die stad, nu een toonbeeld voor vakmanschap en blijvende schoonheid van Italiaanse architectuur. En, niet geheel onbelangrijk, een geweldige akoestiek.

 

Die ‘theatre like'-sound wil Sonus faber bereiken met de Olympicas. In eerste instantie met drie modellen – de Olympica I 2-weg boekenplankspeaker, de Olympica II 3-weg vloerstaander en Olympica III 3-weg vloerstaander –, maar later wordt de lijn uitgebreid. In de combinatie met PrimaLuna heeft Harry gekozen voor de Olympica I. “Het kleinste model uit de serie, met een ongekend groots geluid.” En inderdaad, als we even later – en met de ogen gesloten – de eerste indrukken opdoen, zouden we zo geloven dat er stiekem een veel groter paar mee staat te spelen. “Plaatsing. Dynamiek. Ruimte. Groot geluid in een beperkte behuizing.”

Kabels en versterking

Als we de bekabeling – geen onbelangrijk onderdeel – vanuit de luidsprekers volgen, komen we bij de kern van de set: twee imposante apparaten van PrimaLuna. Maar laten we eerst even bij die kabels blijven. Harry heeft de set aangesloten met het ‘instap’-model uit de AudioQuest Tree Serie-luidsprekerkabels, de Aspen.

Deze kabels zijn opgebouwd uit een zorgvuldige combinatie van Perfect-Surface Copper (PSC) en Perfect-Surface Copper+ (PSC+) in een ‘self-shielding double counter-spiral Hyperlitz’-design. Wat meer dan een hele mond vol is om te zeggen dat de hoogwaardige materialen zodanig in elkaar gevlochten zijn dat de interactie tussen de verschillende strengen voorkomen wordt, om vervorming te verminderen. Ook moet hardheid geëlimineerd worden, en helderheid verbeterd.

PrimaLuna
Dan de aansturing: een cd-speler en geïntegreerde buizenversterker van PrimaLuna, respectievelijk de ProLogue Premium cd-speler – ook wel de SuperTubeClock genoemd – en de DiaLogue Premium Integrated Amplifier. “Waarom is PrimaLuna geen groter merk?”, vraagt Harry zich hardop af. “Daar snappen we eigenlijk niets van. Het is een ongekende klasse wat deze combinatie weet neer te zetten – en als je nog een stap hoger wil gaan, moet er echt serieus geld bij om dat te bereiken.”

De PrimaLuna cd-speler beschikt over een volledig Dual Mono design met een buizen-rectified power supply, 24-bit/192kHz USB-input en Burr Brown SRC4192 DAC. “De PrimaLuna heeft een waanzinnige afwerking,” vindt Harry. “Maar het meest belangrijke van deze premium cd-speler is de klankkwaliteit, die ongeëvenaard is in zijn prijsklasse.” De DiaLogue Premium op zijn beurt is voorzien van de nieuwste KT 120 eindbuizen, die bij Harry en Michael inmiddels warmgespeeld zijn. Tijd voor muziek dus.

Door de vervoerende klanken die – ongeacht de gekozen genres – volgen, wordt het onderwerp automatisch die muziek zelf. Hoe een echt goede set een deur kan zijn naar muziekbelevingen die je eerder, bewust of onbewust, gesloten hield. “Je hoort het vaak, zegt Harry: ‘Klassieke muziek? Dat vind ik niets’. Maar waarom niet dan? ‘Omdat ik het niet ken’. Een goede set laat je kennismaken met die muziek. Het maakt dan niet meer uit wat je afspeelt.”

Proeven
Harry maakt graag de analogie met het proeven van diverse soorten wijn. Hij wijst naar de vensterbank in de luisterruimte, waar hij in gedachten een rijtje glazen opgesteld heeft staan. “De kunst is niet verwoorden wát je mooi vindt, maar vooral waaróm. Je kunt bij het proeven vrij gemakkelijk de lekkerste wijn selecteren. Aangeven waarom het de lekkerste is, is een tweede. Zowel wijn als muziek en muziekweergave zijn heel subjectief. De truc is samen met de klant, die naar verschillende sets komt luisteren, te achterhalen wat hem het beste smaakt.”

Referentie
In het verlengde van die analogie vinden we ook de opvallende uitspraak waar we het artikel mee openden; ‘Live muziek is voor ons geen referentie’. Op een zomerse dag kies je wellicht voor de lichte, sprankelende rosé. Bij een stevige (vlees)maaltijd hoort een goed glas rood. Zo zijn er ook teveel variabelen van invloed op een live-ervaring in een concertzaal. Je plaats ten opzichte van de artiest, of de akoestiek, en de temperatuur van de ruimte. Maar ook je humeur, en dat van de muzikant. Hoe kun je al die variabelen verpakken in een referentie-uitvoering? En waarom zou je dat willen? “Onze referentie is de de microfoonvoet. Feilloos weergeven wat daar van de band en de muziek geregistreerd wordt.”

We kunnen nog wel even doorpraten over de muzikaliteit van deze combinatie. Maar beter is om je aan te raden dat zelf eens te gaan beleven. Is het niet in de komende weken, omdat de set volledig warmgedraaid en speelklaar opgesteld staat, dan is het wel in januari, wanneer Harry en Michael een show met deze merken gepland hebben. En ga er dan eens rustig voor zitten. Want met deze opstelling waan je je direct in de concertzaal, rokerige jazzclub of ruimtelijk operagebouw, en krijg je die live ervaring toch nog mee, vanaf de bank bij Rhapsody. Sterker nog, toen Harry even om koffie ging durfden we zelf, met onze ogen dicht, niet van die bank op te staan uit angst een bandlid van het podium voor ons te stoten…

De set:

PrimaLuna ProLogue Premium CD-spelerPrimaLuna DiaLogue Premium Integrated AmplifierSonus faber Olympica 1AudioQuest Aspen luidsprekerkabels

Rhapsody Sound + Vision
Borneolaan 25 in Hilversum
Website / Special Page