Wilson Benesch primeur – Verslag van de Square Five-introductie


Menno Bonnema | 26 januari 2014 | Wilson Benesch

Er schijnt niks boven (de stad) Groningen te gaan, hoor ik vaak van mijn oosterburen. Nou, op hifi-gebied moet ik ze dan toch echt enigszins corrigeren. Je hebt in de provincie waar ik woon (Friesland) een plaats met de naam Twijzelerheide. Ik heb de kaart er maar eens bij gepakt, ik moest er tenslotte ook naar toe, en heb ik kunnen vaststellen: Twijzelerheide ligt hemelsbreed toch echt boven Groningen. En in Twijzelerheide huist hifispeciaalzaak It Harkstee.

En laat dan nou precies de plek zijn die ik zo tegen het einde van het afgelopen kalenderjaar opzocht voor een heuse primeur. It Harkstee pakte namelijk uit met de nieuwe Square Five vloerstaande luidspreker van Wilson Benesch.

Het luisterlokaal van Durk de Heij
Dat heeft eigenaar Durk de Heij van It Harkstee toch maar mooi voor elkaar gekregen, de presentatie van die nieuwe Square Five. Daarvoor reis ik graag naar de andere kant van mijn provincie. Het is die dag bepaald geen weer om je buiten te begeven, maar des te meer om eens lekker lang binnen in een goed verwarmde ruimte naar mooie muziek te luisteren. 

Kennismaken, en wat extra technische duiding?

Voor de lezers die niet volledig bekend zijn met de Friese taal, de overgrote meerderheid mag ik toch aannemen, toch even de voor hen waarschijnlijk merkwaardige naam 'It Harkstee' nader verklaard: Hark is Fries voor luisteren en Stee staat voor plek, lokaal. En het luisterlokaal van Durk de Heij mag er zijn. Ik was hier een aantal jaar geleden ook al eens langs geweest, maar intussen blijkt Durk zijn toko flink uitgebreid te hebben. Resultaat: meer ruimte voor meer merken, en aparte luisterruimtes.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Als ik de ruimte betreed waar de luistersessie met de nieuwe luisprekers van Wilson Benesch plaatsvindt, is de kamer al gevuld met nieuwsgierigen en heeft Durk de speakers al 'onderworpen' aan zijn zorgvuldig uitgekozen selectie aan muziekstukken. Snel neem ook ik plaats om deze primeur te ondergaan.

Aan de andere kant van de luisterkamer zie ik ze staan: twee fonkelnieuwe, in maagdelijk wit uitgevoerde luidsprekers. Dat ziet er al niet verkeerd uit. De 2,5 weg vloerstaande luidsprekers stralen robuustheid uit, zonder echt als enorme kasten over te komen. Dat zal een aantal liefhebbers al gelijk aanspreken.

Maar goed, waar ik hier natuurlijk vooral voor kwam, is het geluid. Hoe klinken die Engelse luidsprekers? Nog voor ik daar echt een oordeel over heb vastgelegd, komt er alvast een veelzeggende reactie van één van de andere luisteraars."Nou, mooie boel. Denk je het thuis eindelijk goed voor elkaar te hebben met je audio, krijg je dit te horen…" Tja, de 'nachtmerrie' van menig audioliefhebber, wanneer je weer eens een luistersessie van een nieuw product bezoekt. Behaalde resultaten in het verleden bieden niet de garantie dat je voor in de toekomst ook het beste 'spul' thuis hebt staan, zullen we maar zeggen.

Muzikale indrukken

Durk de Heij heeft voor deze luistersessie een mooie reeks nummers uitgezocht om deze Wilson Benesch speakers eens flink aan de tand te voelen. Ik hoor Huub van der Lubbe samen met Wende voorbijkomen. 'Goh, nooit geweten dat Huub zo mooi kon zingen, was me bij eerdere platen van De Dijk nooit zo opgevallen'. De harde tongval van Van der Lubbe en de zachte, fluwelen stem van Wende daar omheen 'zwevend', het klnkt erg goed. De Britse artiest Fink vervolgt met een live-opname. Ik hoor veel - akoestisch - gitaarwerk. Het klinkt een beetje 'overstuurd', maar op een prettige manier. En weer een ijzersterke vocale inbreng. Mooi basloopje neem ik ook nog waar.

De oude meester Boz Scaggs neemt het over. Scaggs ken ik als vertolker van het easy listening-geluid, in de positieve zin van het woord. Ook hier weer een fraaie basweergave en de twee van Wilson Benesch weten het geluid van Scaggs spannend te houden. Bij James Taylor verwacht je een zekere intieme weergave en dat is wat je ook te horen krijgt: vocaal klinkt het zelfs een beetje gedempt. Maar dat idee heb ik wel vaker gehad bij het beluisteren van deze artiest.

Peter Gabriel met symfonisch orkest mag de speakers weer flink wakker schudden, evenals de toehoorders. Te horen valt een fraaie interactie tussen de iele stem van Gabriel en de diverse instrumenten uit het orkest: strijkers, blazers, noem maar op. Het Zwitsers duo Yello, met gastzangeres Shirley Bassey, sluit de sessie af met het onvolprezen The Rythm Devine, bij mij thuis ook vaak ingezet als 'testnummer'. De Square Five speakers kunnen nu alles uit de kast halen en dat doen ze ook: ik hoor een fraaie weergave van het niet geringe electronsiche geweld wat de jongens van Yello in het nummer hebben 'geperst'. Maar bovenal komt de stem van Bassey glorieus uit de speakers. Mooi!

Na afloop spreek ik met Durk nog wat na, veel tijd heeft hij niet want hij moet nog naar een klant. Hoe heeft hij het toch voor elkaar gekregen, deze primeur? Durk: "Ik heb Wilson Benesch al langer in mijn assortiment. Maar het was wel een beetje stil geworden rond het merk. Dat kwam ook door de overgang van Art's Excellence naar Beter Beeld & Geluid, waardoor de aandacht even ergens anders kwam te liggen. Samen met Beter Beeld & Geluid (die het merk nu voor onze regio verzorgen, red.) vonden we het nu de juiste tijd om Wilson Benesch weer eens flink in de spotlights te zetten.

Kennismaken, en wat extra technische duiding?

En met de Square Five als nieuwe tak aan de loot kwam dat natuurlijk helemaal goed uit". Al met al een zeer geslaagde luistersessie van de Wilson Benesch Square Five, daar in Het Harkstee. Later bel ik Durk nog even op voor wat vragen. Hij vertelt me dat hij net de twee luidsprekers weer teruggebracht heeft naar de importeur in Zevenbergen. Op de terugweg werd hij gebeld door een klant. Die wou de luidsprekers toch wel eens bij hem thuis uitproberen. Durk kan ze dus weer ophalen. "Ach, een dagje extra in de auto voor twee zulke mooi luidsprekers is echt geen straf", zo laat Durk me lachend weten.