Qobuz - streaming anders aangepakt


Jamie Biesemans | 18 februari 2014 | Qobuz

Er zijn veel streamingdiensten, maar zoals Qobuz is er maar één. De dienst van Franse origine is op vele vlakken een tegenpool voor Spotify en mikt regelrecht op de “echte” muziekliefhebber. Tijd om outspoken Qobuz-president Yves Riesel een paar prangende vragen te stellen. Zoals: “Waar komt die gekke naam vandaan?”

Voor wie het zich afvroeg: een qobuz is een traditioneel instrument uit Kazakstan, een soort viool met twee snaren die een belangrijke rol speelt in het geloof van de volkeren van Centraal-Azië. Zij zien muziek als een manier om met een andere, spirituele wereld te communiceren. En op gelijke manier moet de Qobuz-dienst een poort zijn naar een wereld van muziek. Die zoektocht naar een goede naam kenmerkt net wat Qobuz anders maakt. Het verklaart misschien wel waarom deze Franse dienst als enige ter wereld FLAC’s streamt, hoge resolutie-audio aan lage prijzen verkoopt en een abonnement speciaal voor klassieke muziekliefhebbers aanbiedt.

“De meeste streamingdiensten zijn ontstaan vanuit durfkapitalisten en de internetsector. Wij zijn mensen uit de muzieksector die op besloten naar het internet te trekken”, legt Yves Riesel uit. Volgens de Qobuz-president is dit de reden waarom Qobuz van de meet af de nadruk legde op geluidskwaliteit. “Toen we onze eerste servers kochten, besloten wealles lossless te bewaren. Toen vroeg iedereen of we knettergek waren. Maar zelfs zoveel jaren geleden was ik zeker dat de opkomst van breedband het mogelijk zou maken om lossless te streamen.”

“Alle muziek dat we aanbieden is in goede kwaliteit. Dat merk je zelfs als je bij ons een abonnement neemt van 9,99 euro waarmee je enkel mp3’s kan streamen. Die mp3’s zijn door ons gecreëerd van onze eigen bestanden in hoge kwaliteit. Bij andere diensten wordt er gewerkt met mp3’s aangeleverd door de platenlabels. Wij durven beweren dat zelfs onze lossy muziekbestanden beter klinken”, zegt Riesel. Maar het is vooral FLAC-streaming die Qobuz kenmerkt. “Onze belofte is: wij zullen je dezelfde kwaliteit geven als een cd.” Voor de hoge resolutie-audiobestanden die Qobuz verkoopt via de webwinkel wordt er uitsluitend gewerkt met het 24-bit bronmateriaal van de labels: “We houden ons niet bezig met het kopiëren van SACD’s of die soort kunstgrepen”.

Met dank aan de pr-afdeling van Sonos hebben wij al langer toegang tot Qobuz, nog voor de officiële lancering in december 2013. Het viel op dat net op het moment dat Qobuz naar de Benelux kwam, er een slot ging op de hoge resolutieverkoop voor ons land. “In april is dat in orde en kan je opnieuw hoge resolutie-bestanden kopen. Het probleem zit hem niet bij de rechten, maar bij de prijzenpolitiek van sommige labels. Zij willen in verschillende landen een andere prijssetting hanteren, maar onze webwinkel kan dat momenteel niet aan. Over een maand of twee is het in orde."

Een opvallend gegeven bij Qobuz is dat het bedrijf resoluut kiest voor de muziekliefhebber die thuis geniet. Diensten als Deezer en Spotify mikken heel sterk op jonge klanten die vooral mobiel luisteren. “Dat klopt, jarenlang was er enkel aandacht voor mobiel gebruik, maar mensen hebben nu eindelijk manieren om thuis gemakkelijk naar digitale streaming te luisteren. Via Sonos-toestellen bijvoorbeeld, waar we mee samenwerken. Het draait niet langer om muziek beluisteren op straat met hoofdtelefoons, maar overal in het huis.”

Qobuz - streaming anders aangepakt

Riesel gaat ook de vergelijking met de Grote Concurrent niet uit de weg. “Een klant bij Spotify surft op een golf. Met Qobuz moedigen we mensen aan om een duik te nemen in een repertoire. Dat is een andere aanpak.”

Qobuz is ook een van de weinige streamingdiensten die ook muziekbestanden verkoopt. Waarom? “Eigenlijk wordt die tweedeling tussen streaming en bezitten minder relevant. De vraag wordt eerder: ‘Heb ik tijdelijke of tijdloze rechten op muziek?’ Veel muzikanten hebben het moeilijk met dat vraagstuk. Ik zie de oplossing vooral bij een betere segmentatie van abonnementen. Nu betaal je bij iedereen 10 euro per maand voor alles. Dat is leuk voor Lady Gaga, maar niet voor kleine uitvoerders. Als Lady Gaga een hit heeft, dan krijgt zij een heel groot deel van de taart (het totaal van alle abonnementsgeld, nvdr). De indies bijvoorbeeld, bijna niets.”

Een klassieke muziekabonnement, zoals Qobuz aanbiedt, vangt dat op door een tweede, kleinere ‘klassieke’ taart te creëren die enkel verdeeld wordt onder klassieke labels. Een hit van Gaga zal hun inkomstenstroom niet bedreigen. “Misschien moeten we verschillende abonnementen voor jongeren en ouderen creëren, want zij luisteren naar andere muziek”, denkt de Qobuz-president.

Net vanuit een zekere bezorgdheid voor de muzieksector, staat Riesel weigerachtig tegen wat andere diensten doen. Spotify bijvoorbeeld geeft gratis toegang tot muziek. "“Deze bedrijven zijn heel duur. Ze pompen meer en meer geld in nieuwe mensen vinden, geven ze gratis muziek, met de hoop dat ze overschakelen op een betaald abonnement. Bij ons is er geen freemium of gratis muziek. Mensen mogen de dienst uiteraard uitproberen, bijvoorbeeld via een proefabonnement bij een Sonos. Maar uiteindelijk zijn we geïnteresseerd in mensen die willen betalen voor een kwalitatief abonnement.”

Qobuz is een van de vele exposanten op ons FWD*HiFi-event dat op 22 en 23 februari in Kootwijk plaatsvindt. Het is zeker de moeite waard om hun demonstratie bij te wonen! Klik hier voor een overzicht van het programma en om je in te schrijven.