30 Jaar Sonus Faber – een fabrieksbezoek


Werner Ero | 22 augustus 2014 | Fotografie Werner Ero | Sonus faber

Wie aan topklasse Italiaanse luidsprekers denkt, krijgt waarschijnlijk onmiddellijk de naam Sonus Faber voor zijn geestesoog. Weergevers die van de naam ‘luidsprekerbox’ net zo ver zijn verwijderd als de planeet Neptunes van onze zon. Sculpturen van een ongekende schoonheid waarbij het lijnenspel en het werkelijk perfecte materiaalgebruik, bijna tarten met de fysieke mogelijkheden wat mensen aan producten kunnen vervaardigen.

Om het 30-jarig bestaan van deze bijna mythische firma op grootschalige wijze luister bij te zetten, werd begin dit jaar een groot deel van de wereldwijde distributeurs en de belangrijkste spelers van de wereldpers, uitgenodigd om de festiviteiten in SonusFaber’s Italiaanse bakermat Vicenza bij te wonen.

Music Emotion had als enige Nederlandse audiomagazine de eer om voor deze historische festiviteit te zijn uitgenodigd en dat is iets waar ik naast dankbaar en trots om ben, ook Sonus Faber-importeur Audiac heel hartelijk voor wil bedanken. Naast mijn eigen persoon was natuurlijk ook deze kersverse importeur uitgenodigd. Daardoor ging ik in plaats van alleen, uiteindelijk ook met mede-eigenaar Michael Huigen, huidig Audiac-directeur Sander Janssen en oud Audiac-eigenaar Bert Bazuin op pad. Ruimschoots voor vertrek kregen we per mail een gedetailleerd en uitgebreid programma voor ons tweedaagse bezoek toegestuurd en konden we zien dat er naast de nodige presentaties en een heuse wereldprimeur, ook veel ruimte voor de mooie oude Italiaanse cultuur was gereserveerd.

Van Italiaanse cultuur tot ontknoping in 10 uur
Als ik in enkele woorden zou moeten omschrijven wat ik in deze twee zeer vol geplande dagen van Sonus Faber (en niet te vergeten eigenaar Fine Sounds Group) heb meegekregen, dan is dat drive, motivatie, volharding, jezelf altijd proberen te vernieuwen en een ultiem streven naar perfectie. Zelden heb ik namelijk zo’n extreem goed voorbereid jubileumfeest of productpresentatie mee mogen maken. Een gebeuren waar naast alle goede zorg van het bedrijfspersoneel, ook de heerlijke Italiaanse ambiance en het zeer goede Mediterrane weer in optima forma aan bijdroegen.

Door de grote omvang van het gezelschap (180 gasten!) waren we in een aantal kleinere groepen onderverdeeld en ondergebracht in verschillende uitstekende hotels van het op zo’n 60 kilometer van Venetië gelegen Vicenza. De meeste gasten waren mij natuurlijk volslagen onbekend, maar het was wel ontzettend leuk om een keer enkele bekende collega’s zoals Michael Fremer van het Amerikaanse blad Stereophile rond te zien lopen, of een gesprek aan te knopen met Sonus Faber-distributeurs uit landen als Rusland, Korea, Australië of Indonesië. Wat we door ons programma-overzicht ook weten, is dat er deze eerste dag veel cultuur gepland staat en dat de eerste avond geheel in het teken van de officiële viering van het 30-jarig bestaan van Sonus Faber zal komen te staan.

TOY

Maar zover is het op dat moment nog lang niet, en tijdens de rest van ons programma blijkt al snel dat de vestigingsplaats van dit wereldwijd befaamde Italiaanse luidsprekermerk in een werkelijk schitterende inspirerende omgeving staat. De stad Vicenza heeft namelijk cultureel enorm veel te bieden en blijkt zelfs al in de Romeinse tijd te hebben bestaan. Ook was het langdurig de woonplaats van de befaamde architect Andrea Palladio, die er een groot deel van zijn leven rond 1500 heeft gewoond. Zijn erfenis en invloed zijn gelukkig ook vandaag de dag nog steeds te bewonderen, middels de vele werkelijk schitterende villa’s in de stad en omgeving. Veel van deze ‘Palladiaanse villa’s’ staan sinds 1994 zelfs op de wereld erfgoedlijst van Unesco en ik mag wel zeggen dat ze vaak op de mooiste locaties in het landschap zijn gelegen.

Teatro Olympico

Naarmate we verder doordringen in dit schitterende cultuurgoed, ontstaat bij mij bijna met een schok het besef dat er een hele duidelijke link tussen de oorsprong en schoonheid van de Sonus Faber modellen en deze klassieke inspirerende omgeving bestaat. Zo is de Olympica lijn geïnspireerd door ‘Teatro Olympica’, het oudste nog bestaande overdekte theater uit de Renaissance dat tussen 1580 en 1585 is gebouwd en nog steeds grotendeels uit de originele materialen en decors bestaat! Met andere woorden zijn de modellen geen inspiratieloze verzinsels van een verveelde marketingafdeling, maar zijn ze daadwerkelijk ontstaan door het grote respect dat de ontwerpers voor deze oude meesters hebben. 

The Sonus Faber

Presentatie 30 jaar Sonus Faber

Aan het eind van deze eerste dag is het dan tijd voor de grote verrassing. Een presentatie die volgens Sonus Faber eigenaar Fine Sounds Group, recht zal doen aan het 30-jarig bestaan van het merk en waarbij aan het eind zelfs een grote onthulling zal plaats vinden! Tegen 18:00 uur worden we met bussen bij onze hotels opgehaald, waarna we na een half uurtje rijden tegen het vallen van de schemering aankomen bij onze verblijfplaats voor deze avond, de prachtige Villa Cordellina Lombardi. Hoewel het bij aankomst al behoorlijk donker is, kan ik toch nog grotendeels zowel de prachtige tuin, de klassieke villa zelf als de bijbehorende bijgebouwen bewonderen. Her en der op het landgoed staan de nodige witte partytenten voor de drankjes en lichte versnaperingen opgesteld, maar verder duidt niets op wat later die avond zou gaan komen.

Pagani Huayra – nee, niet dé verrassing

Voordat we echter met z’n allen het glas kunnen heffen worden we eerst in de prachtig met muur- en plafondschilderingen versierde grote centrale hal van de villa zelf verwacht. Samen met een groot presentatiescherm en een verhoogd podium, staan hier daadwerkelijk 180 stoelen opgesteld en stroomt de zaal al snel vol met alle aanwezigen. Na een onderhoudend intermezzo van enkele getalenteerde gastmuzikanten worden we hartelijk verwelkomd door Mirko Sanna, verkoopdirecteur bij de Fine Sounds Group. Mirko vertelt onder andere uitgebreid over de geschiedenis van Sonus Faber, de beoogde toekomst en belangrijke sleutelaspecten als kwaliteit en materiaalgebruik en de noodzaak om immer vernieuwend bezig te zijn. 

Ex3ma - the new sensation!
Na deze verhelderende en vol vuur uitgesproken achtergrondinformatie, is het ‘moment suprême’ dan uiteindelijk aangebroken. De grote onthulling van wat vermoedelijk een nieuwe productserie of model zal zijn. Wanneer vermaard industrieel ontwerper Livio Cuccuza het spits afbijt, verschijnen op een groot scherm druppelsgewijs de nodige aanwijzingen. Bij één van de eerste echte hints komt ineens de naam van de roemruchte Sonus Faber Extrema naar voren, en dat is een modelnaam die samen met de bijbehorende fotobeelden, een voelbare schok door het publiek laat gaan. Want na de Minima uit 1984, Electa uit 1986 en Electa Amator uit 1987, was de Extrema monitor zijn tijd ver vooruit. Niet alleen werden er topkwaliteit units voor dit bijzondere 2-weg systeem toegepast waaronder de beroemde Dynaudio Esotar T330, maar ook was er aan de achterzijde in een uniek instelbare passieve basradiator voorzien. Een feature waarmee de mate van controle gekoppeld aan de basintensiteit tussen de 35-70 Hz traploos kon worden ingesteld.

Ex3ma

Het unieke karakter van deze zowel bijzonder gevormde als tevens bijzonder grote monitor, is naast de afmetingen van 46 cm hoog, 27 cm breed en 55 cm diep, ook aan het enorme gewicht van 40 kilo af te lezen. Na deze aftrap is het de beurt aan Sonus Faber’s hoofdontwerper Paolo Tezzon. Hij noemt de Extrema een ijkpunt in de rijke Sonus Faber geschiedenis en vooral ook een ‘out of the box’ concept dat op dat moment in staat was de grenzen van het haalbare opnieuw te definiëren. En met de genen van deze trendsetter is Sonus Faber opnieuw vier jaar keihard aan de slag gegaan om uiteindelijk wederom een volledig nieuw, baanbrekend en grensverleggend concept te ontwikkelen. Een ontwikkeltraject dat uiteindelijk heeft geleid tot de geboorte van de gloednieuwe en revolutionaire Ex3ma!

Doelstelling van dit project was om een hoger oplossend vermogen, transparantie, snelheid en controle te bereiken dan ooit daarvoor. Makkelijker gezegd dan gedaan, en al spoedig kwam het besef dat men dit met de huidige bestaande technieken, niet voldoende zou kunnen realiseren. Eén van de gevonden oplossingen is de inzet van de eerste uit één stuk vervaardigde luidsprekerbehuizing van koolstofvezel, een zogenaamde ‘monocoque’. Niet alleen een materiaal en toepassing die vooral in de formule 1-racerij zeer veel wordt gebruikt, maar ook buitengewoon geschikt is voor luidsprekertoepassingen. Toch had Paolo na de eerste proeven al snel de nodige bedenkingen over dit ‘pure’ materiaalgebruik. Want hoewel meettechnisch enorm geschikt, bleek een behuizing van alleen dit materiaal klankmatig toch niet het gewenste resultaat op te leveren. De oplossing bleek uiteindelijk te liggen in het combineren van dunne laagjes houten koolstofvezel in een sandwich constructie. Ook de houten ‘zijwangen’ blijken bijzonder te zijn en afwijkend in de zin dat er van speciaal geselecteerde ‘Abete rosso’ fijnsparren gebruik wordt gemaakt. Niet geheel toevallig is dat dezelfde houtsoort waar ook belangrijke delen van strijkinstrumenten worden vervaardigd. Door CNC bewerking worden deze delen tenslotte zo bewerkt dat er ook nog eens geen parallelle oppervlakken kunnen ontstaan. Een derde element dat verantwoordelijk is voor de prestaties en klankmatige eigenschappen van dit ontwerp, is de toepassing van verschillende metalen als aluminium, koper en messing.

Industrieel ontwerper Livio Cuccuza, directeur Mauro Grange en hoofdontwerper Paolo Tezzon

Sonus Faber weet als geen ander dat door het op de juiste wijze combineren van verschillende materialen, resonanties kunnen worden tegengegaan. Door koper tussen koolstofvezel en aluminium aan te brengen, kun je resonanties in harmonie met elkaar brengen, terwijl messing vervolgens weer kan worden benut om de inwendige resonantie van aluminium te elimineren. Maar een monitor luidspreker kan nog zo goed zijn, zonder een goede bijpassende standaard in het totaalconcept te betrekken is het plaatje niet compleet. In dit geval zorgt een speciaal ontwikkelde luidsprekerstandaard bestaande uit een sandwichconstructie van (zwarte) graniet en hoge dichtheid epoxyhars, in combinatie met nauwkeurig afgestemde elastomeren, voor een extreem uitgebalanceerd totaalgeheel.

Net als de originele Extrema heeft ook de Ex3ma weer die typische instelbare basradiator aan de achterzijde waarbij de demping dit keer kan worden ingesteld door een elektromagnetisch veld. Zoals wel vaker wanneer het een extreem geperfectioneerd systeem betreft, is er ook in dit geval van grensverleggende hightech membraanmaterialen gebruik gemaakt. Zo is voor het tweetermembraan voor het van nature al bijna ideale tweetermateriaal Beryllium (stijf, licht en hoge inwendige demping) gekozen, die in dit geval nog zelfs wordt voorzien van een diamantcoating. Hierdoor wordt ook het laatste restje eigenkleuring verwijderd en daarmee is volgens Sonus Faber de beste en meest geavanceerde dome tweeter van dit moment ontstaan! Maar ook de woofer van dit 2-weg systeem is door zijn gecombineerde membraanmateriaal van koolstofvezel en een coating van beryllium en diamant, feitelijk net zo bijzonder als de hightech tweeter. Het 6 dB/octaaf filter is tenslotte hardwired opgebouwd uit de beste componenten zoals de beroemde Mundorf Supreme Silver gold oil condensatoren, Jantzen luchtspoelen en Shunyata Research interne bekabeling. Om het eindresultaat uiteindelijk de gewenste ‘magische touch’ mee te geven, zorgt hoofdontwerper Paolo Tezzon uiteindelijk bij het assembleren persoonlijk voor de fijn afstemming van iedere Ex3ma. 

Magie?

Na het indrukwekkende verbale statement is het tijd voor een korte pauze. Maar in tegenstelling tot wat we verwachten begint ineens de eeuwenoude villa vervaarlijk te schudden en te trillen. Een aardbeving of ander natuurgeweld? Niets van dit alles, want feitelijk is dit subsonische bijna filmische geweld, niets anders dan een lokmiddel om alle bezoekers zo snel mogelijk naar buiten te krijgen. Daar aangekomen is het inmiddels aardedonker en in eerste instantie zien we vooral het enorme aantal vuurschalen die de lange paden en tuin op een mysterieuze wijze prachtig uitlichten.

We dalen de hoge trappen af, maar op het moment dat we allemaal beneden staan op weg naar de partytenten voor een verfrissend drankje, wordt onze aandacht het volgende moment getrokken door een van de mooiste en indrukwekkende lasershows die we ooit hebben gezien! Dit zijn niet zomaar een paar gekleurde laserbundels die op vrolijke wijze het luchtruim in priemen, maar een zeer geavanceerd visueel spektakel zonder weerga! Want waar eerst nog zichtbaar de villa stond, is deze het volgende moment omgetoverd tot iets adembenemend magisch.

Het is moeilijk uit te leggen wat er met je gebeurd als je met 180 mensen met werkelijk open mond onder de stemmige gloed van tientallen vuurschalen, ineens een bestaande villa in een bijna levend wezen ziet veranderen. Maar het is zowel bizar als erg onwerkelijk. De show begint met het in steeds fellere en intense kleuren volgen van zowat alle contouren en details van het toch al zo mooie bouwwerk. Terwijl het volgende moment onder steeds krachtiger aanzwellende muziek, het gebouw een compleet eigen leven gaat leiden. Ramen komen en ramen gaan, solide muren die ineens de gedaante van een heuse waterval aannemen, een dak wat ineens als door een reuzenhand wordt opgetild en meer van die ‘tovenarij’. Uiteindelijk mondt dit uit in een prachtige visualisatie waarbij de totstandkoming van de Ex3ma heel knap gevisualiseerd word. Echt indrukwekkend. Ik weet niet wie dit allemaal heeft verzonnen, maar het heeft op een ieder een diepe indruk gemaakt en is een dikke onderstreping van de mythevorming van dit Italiaanse merk.

Ook indrukwekkend: de dode ruimte bij Sonus Faber

The creation of the extreme
Na deze spectaculaire pauze zijn de creatieve uitspattingen nog niet voorbij en worden we in de nu volledig verduisterde presentatiezaal getrakteerd op de prachtig gemaakte film die inmiddels ook wereldwijd op internet en uiteraard ook de Sonus Faber website is te vinden. Na afloop is het eerst doodstil totdat twee grote lichten aanfloepen en onder luid applaus en een staande ovatie, op het podium de werkelijke Ex3ma wordt onthuld. Voor mij staat één van de meest bizar vormgegeven Italiaanse monitorluidsprekers die ik ooit heb gezien. Zelfs op tien meter afstand van het podium, spat de kwaliteit er werkelijk vanaf en lijkt de vormgeving eerder op een product uit het Amerikaans Stealth programma dan op een klassiek Sonus Faber ontwerp. Bij nadere beschouwing en vooral dichterbij wordt de Italiaanse eer dan toch weer gered. Want naast de typische Red Violin kleur blijkt ook het mooie lijnenspel en al die fraaie kleine details die vaak zo kenmerkend zijn voor Italiaanse producten, wel degelijk aanwezig te zijn. Vooralsnog worden er dertig paar van deze jubileumspeakers uitgegeven tegen een vermoedelijke prijs die zeker de € 60.000,- per paar zal halen.

Filter en carbon behuizing Sonus Faber Ex3ma

Ondanks de late uurtjes van de vorige dag moeten we op dag 2 weer vroeg uit de veren. Iets wat door de meteen bovendrijvende adrenaline toch minder moeite kost dan verwacht, want vandaag staat een bezoek aan de Sonus Faber fabriek zelf op het programma! Finally, the proof of the pudding… Het is onze beurt om deze door mystiek en kwaliteit omgeven fabriek te bezoeken en het productieproces en de werkwijze met eigen ogen te aanschouwen. Een elektrische schuifdeur schuift geluidloos opzij en we zijn binnen!

Feitelijk kunnen we twee richtingen uit. Rechtdoor op de begane grond waar naast het grote magazijn en kantine, zowel de luidspreker ontwikkelruimtes als luisterruimte zijn gesitueerd of de trap op naar boven waar naast de diverse kantoren, ook het ‘echte werk’ plaats vindt en de vele Sonus Faber modellen worden geassembleerd.

Omdat de nieuwsgierigheid voor een heuse Ex3ma demo het al snel wint van het productieproces, lopen we vrijwel meteen alle vier rechtdoor. Al snel komen we in een grote ruimte terecht met rekken vol topmodellen van onder andere Audio Research en McIntosch, waarbij zowel solid state als buizen in grote getale voorhanden zijn. Aan de andere kant van de ruimte staat een deur open en komen we in de dode ruimte waar de metingen aan de luidsprekers worden verricht. Maar waar we ook staan, de lokroep van de Ex3ma komt overal bovenuit. Gelukkig wordt onze nieuwsgierigheid niet veel langer meer op de proef gesteld en worden we door Paolo Tezzon persoonlijk opgehaald om vervolgens de middelgrote luisterruimte van Sonus Faber met z’n vieren te kunnen betreden. Ik schat de oppervlakte iets van 5 x 7 meter en naast de behandelde wanden met een open structuur, zijn er verder een behoorlijk aantal akoestische maatregelen zichtbaar. Het volgende wat natuurlijk meteen opvalt, is het eigen ontwikkelpaar van Paolo zelf.

Het zijn Ex3ma’s in een ietwat andere afwerkingsvariant (matte lak voor de houten zijwangen in plaats van pianoglans) dan de definitieve exemplaren, maar is verder in technische zin wel exact hetzelfde. De opstelling is opvallend en onorthodox. De weergevers zijn namelijk met een bovengemiddeld grote toe-in opgesteld, waarbij de luidsprekers elkaar zelfs enkele meters vóór de comfortabele luisterbank kruisen! Een opstelling die ik tot op heden alleen vaak bij Marantz-coryfee Ken Ishiwata heb gezien en doorgaans de ruimte invloeden van een bepaalde ruimte minimaliseert, terwijl over een grote breedte een goede stereowerking ontstaat. Als bron wordt gelukkig van een echte hoogwaardige cd-speler gebruikgemaakt (Wadia S7i), terwijl ik over de versterking niets kan vertellen. Vooral omdat deze onder een zwarte doek over het audiorack is geplaatst.

Al vanaf de allereerste klanken is er meteen sprake van een bijzonder goede, maar ook sterk afwijkende weergave in positieve zin. Bij de Ex3ma in deze opstelling is er namelijk geen sprake van klanken en muzieknoten die de luisterruimte overstromen, maar is het meer een staccatowaterval van pulsen en transienten die letterlijk op ons af worden gevuurd! Mijn hemel, wat een expressie, moeiteloze verwerking van dynamische contrasten, gestokenheid en extreme afwezigheid van compressie! Dit soort eigenschappen zo uitgesproken geëtaleerd, roept voor mij meteen raakvlakken met de formule 1 op. Ook de enorm snelle start en stoptijden en het gehoormatig volledig ontbreken van versmering of ongewenste energieopslag, onderstrepen dit nog eens extra.

Het uiteindelijke gevolg is een werkelijk enorm pakkende en direct klinkende weergave met uit het niets opdoemende klanken en dat alles ook nog eens perfect in verhouding tot elkaar. Dat ook het instelbare basmembraan perfect zijn werk doet, blijkt wel als we Paolo vragen om eens een andere instelling te kiezen. Zodra hij aan de knop aan de achterzijde draaide, is meteen te horen dat het laag aan impact verliest, of bij een te lage demping juist ietwat traag en vol word. Een zeer nuttige tool die een perfecte match met de kamer akoestiek mogelijk maakt! Dat deze overtreffende trap eerlijk klinkende weergevers ook wel in kunnen zijn voor een potje romantiek, blijkt wel wanneer als laatste wat zwoele atmosferische jazz met sax, brushes op de drums, piano en contrabas wordt weergegeven. Zelden tot nooit werden deze instrumenten zo levensecht en tastbaar voor ons neergezet, wat de wederom extreme prijs van € 60.000,- voor een paar monitorluidsprekers, toch in een ander daglicht stelt.

Toekomst

Na deze bijzonder overtuigende demonstratie is iedereen inmiddels erg nieuwsgierig geworden op welke wijze al dit moois nu eigenlijk wordt vervaardigd, en om dat te gaan ervaren begeven we ons naar de bovenverdieping. Hier staat het overgrote deel van de oppervlakte in dienst van de Sonus Faber productie en is naast een perfecte klimaatregeling, ook heel veel daglicht aanwezig voor een optimaal werkklimaat. Niet geheel toevallig omdat deze pal bij de ingang staat, valt mijn oog als eerste op een in aanbouw zijnde, speciale ivoorwitte uitvoering van de prachtige Aida.

Productie Sonus Faber Aida

De zorg waarmee alles plaatsvindt, de afwerkingskwaliteit en het lijnenspel, zijn zoals bij eigenlijk alle Sonus Faber modellen, oogverblindend. Maar dat het zelfs nog indrukwekkender kan, bewijst een afgemonteerd paar ‘The Sonus Faber’s’ wat er tegenover staat. Dit is het absolute topmodel van dit Italiaanse merk en mijn hemel, wat een enorm gevaarte is dit zeg! Voor mijzelf en de meeste gasten is het ook de allereerste en waarschijnlijk ook de enige keer in ons leven, dat we dit model in levende lijve kunnen aanschouwen. Helaas staan ze niet aangesloten om te beluisteren. Wat trouwens ook meteen duidelijk is in deze fabriek, hoewel de naam atelier er eigenlijk veel beter bij zou passen, is dat er veel handwerk en vooral vaardigheid bij de fabricage komt kijken. In principe worden bij Sonus Faber alleen de luidsprekerunits (op specificatie) en de kasten kant-en-klaar aangeleverd en wordt de fabricage van de wisselfilters, de met leer beklede delen en de eindassemblage, verder allemaal in deze fabriek in gemeente Arcugnano uitgevoerd.

Uiteraard zorgt dit weer voor een aantal kippenvel momenten. Want wat is er mooier dan naar leerbewerking te kijken die door vaardige vrouwenhanden wordt uitgevoerd. De uitbestede onderdelen zoals de kasten, worden bij een houtbewerkingsfabriek in de omgeving vervaardigd die hoofdzakelijk voor Sonus Faber werkt. In dezelfde zijvleugel als ook de filters worden gesoldeerd, bevindt zich als laatste de assemblagelijn van één van mijn favorieten in de vorm van de prestigieuze Homage serie. Oftewel veel gepolijst chroom en die adembenemend mooie 3- dimensionale lakafwerking waar dit Italiaanse merk zo beroemd door is geworden.

Fine Sounds Group toekomst
Net als we denken dat we nu zo langzamerhand wel helemaal op de hoogte zijn van zo ongeveer alles wat met het merk te maken heeft, wordt ons ook een kijkje in de toekomst gegund. Want aan de overkant van het Sonus Faber bedrijfspand, bevindt zich namelijk een kleiner en minder opvallend onderkomen waar de ontwerpafdeling van de complete Fine Sounds Group is gevestigd! Dat zoiets razend interessant is blijkt al meteen bij binnenkomst. Want naast een ware stortvloed aan modellen, vormen, materialen, kleuren en ‘moodboards’, zijn er ook veel nieuwe ontwikkelingen zichtbaar. Wat te denken van de toekomst van Audio Research in de vorm van een nieuwe serie die naast de bestaande modellen komt met zeer sterke retro invloeden, nieuwe toekomstige houtsoorten en kleuren van Sonus Faber en zelfs een ‘sneak peak’ van een kleinere variant van de Aida! Vooral erg boeiend is de wand waarbij het complete gedachtengoed van de Ex3ma’s zichtbaar wordt gemaakt. Dit begint met de vele voorstudies en het stap voor stap ontstaan van het lijnenspel en eindigt bij verwijzingen naar stealth producten, toonaangevende mega bouwwerken en super sportauto’s. Wat het echter vooral verklaard is de onthullende inzage in de creatieve vrijheid en zorgvuldigheid waarmee uiteindelijk tot iedere keuze wordt gekomen.

Conclusie
Wat een jubileumbezoek en wat een totaalbelevenis! Audio evenementen van dit formaat maak je zelfs als recensent maar hoogstzelden mee en kosten nog moeite waren door de organisatie gespaard om van dit jubileum een werkelijk fantastisch evenement te maken. Het organiseren en regelen van dit alles moet slopend zijn geweest, wat werd bevestigd toen ik tijdens de laatste avond van een dame van de PR afdeling hoorde, dat aan deze twee dagen maar liefst zes maanden voorbereiding vooraf is gegaan! Een echte mega klus, maar wat mij betreft meer dan geslaagd. Feitelijk laat Sonus Faber met dit alles zien dat het veel meer is dan enkel een topluidsprekerfabrikant en dat echte culturele bagage en verantwoord produceren, net zo goed hand in hand kunnen gaan als de uiteindelijke geluidweergave en de totaalintegratie voor thuis en interieur. Wat de Ex3ma betreft zal dit vooralsnog een product voor de ‘happy few’ zijn. Maar zullen er absoluut de nodige vindingen in de minder extreme modellen van de nabije toekomst te vinden zijn. Modellen met waarschijnlijk nog meer neutraliteit, precisie en snelheid dan de huidige generatie, maar uiteraard wel met behoud van die typische Italiaanse ziel.

Importeur: Audiac B.V.
tel: 030-6049000
e-mail: info@audiac.nl
www.audiac.nl