ElectroStyling maakt Smart Living bereikbaar


Sean Schuurman van Rouwendal | 28 augustus 2014

Steeds slimmere technieken schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Consumenten worden bedolven onder elektronische apparaten met nieuwe mogelijkheden voor steeds meer verschillende toepassingen. Het gevolg is dat het voor de consument lastiger wordt om bij te houden welke mogelijkheden al deze nieuwe technieken bieden. Nog belangrijker, vaak weten ze niet wat al deze slimme technieken specifiek voor hen kunnen betekenen. Desondanks zien we dat consumenten steeds meer slimme apparaten aanschaffen, ze hebben dan ook bijna geen andere keuze.


Analisten voorspellen dat een gemiddelde consument in 2020 over ten minste zes apparaten beschikt die continu verbonden moeten zijn met het internet. Een gemiddeld gezin heeft dan zoÕn 25 apparaten in huis met een internetconnectie via het thuisnetwerk. Al deze apparaten verbruiken daarbij steeds meer data. Hier is de infrastructuur in een gemiddeld huis niet klaar voor. Verreweg de meeste bestaande (en veel nieuw gebouwde) huizen beschikken over een ouderwetse infrastructuur. Dat betekent dat de infrastructuur (bekabeling, routers, switches, etc.) niet is ingericht op het technologiegebruik van de moderne consument en zeker niet klaar is voor de toekomst. Het wordt steeds belangrijker om te zorgen dat er tijdens het (ver)bouwen van een huis, of voor de verhuizing, de juiste voorzieningen worden getroffen. Als het Smart Living-adviesbureau noemt ElectroStyling dit Smart Ready.


ÒHet ontbreken van het juiste adviesÓ
Door de crisis komt de aandacht voor de consument in veel elektronicawinkels onder druk te staan. De tijd en kennis voor verdieping in de specifieke situatie van de klant ontbreekt steeds vaker. Bovendien ori‘nteren veel consumenten zich meer en meer online. Daar lopen ze echter al snel tegen een bekend probleem aan: het internet kan alleen geven wat je zoekt. Maar, als je niet weet wat je zoekt, biedt het internet geen antwoord. De beschikbaarheid en vindbaarheid van betrouwbare en onafhankelijke informatie op het gebied van Smart Living schieten te kort. Het is vaak onduidelijk waarop producten nu wezenlijk van elkaar verschillen, anders dan het prijskaartje. Dit leidt er toe dat consumenten niet altijd het, voor hen, beste product kiezen.


Maar ook voor die consument die naar zijn of haar eigen idee wel een helder beeld heeft van de technologische mogelijkheden Žn de eigen wensen en eisen, dringt zich een probleem op. Want de vertaling van die mogelijkheden en eigen idee‘n naar de juiste voorbereidingen tijdens de (ver)bouw van een huis, is de volgende uitdaging. Immers, al die technologie is bedoeld om het leven makkelijker te maken en dat kan alleen als ze het interieur niet domineert maar aanvult. Om in het nieuwe (t)huis op een prettige manier gebruik te kunnen maken van alle nieuwe technische mogelijkheden is een goede voorbereiding zeer belangrijk. En daarmee is een goed, duidelijk en concreet advies vooraf van essentieel belang. Veel winkeliers zijn echter (te) laat aangehaakt en staan op achterstand bij het geven van adviezen in de bouw en verbouw. Installateurs hebben te weinig kennis van ICT en interieurstyling, en zij die het wel hebben zijn te duur voor de gemiddelde consument. Voorbereiden voorkomt onverwachte kosten achteraf, levert direct meer plezier en biedt een betere waardevastheid van de woning in de toekomst.

Smart Ready workshop

De afgelopen drie jaar heeft ElectroStyling gewerkt aan een methode om de consument te helpen bij het realiseren van zijn of haar Smart Lifestyle. Op basis van marktonderzoek en sessies met consumenten en klanten is de Smart Ready workshop ontwikkeld. In deze persoonlijke workshop krijgt de consument thuis inzicht in Smart Living. Dat betekent dat ElectroStyling bij de klant thuis een grondige inventarisatie maakt van de wensen, de bestaande technische situatie in kaart brengt en de consument informeert en inspireert over nieuwe en opkomende technologie. Op basis van de workshop ontstaat het Smart Ready adviesrapport. In het rapport staan de adviezen aan de klant op basis van de bestaande gezins- en woonsituatie, de wensen en eisen aan technologie en interieur en de diverse technologische mogelijkheden en producten. Het rapport behandelt de infrastructuur van het huis, de knelpunten en de mogelijkheden, maar ook voorbeelden van technieken die bij kunnen dragen aan een comfortabeler huis. Het rapport bevat ook een praktisch overzicht van de aandachtspunten en adviezen die gebruikt kunnen worden bij het inzetten van een aannemer, architect of installateur.


De workshops zijn primair gericht op consumenten die gaan verhuizen, verbouwen of renoveren. In deze fase kan de workshop namelijk de grootste voordelen opleveren. Maar er zijn nog twee momenten waarop de consument belang kan hebben bij een Smart Ready workshop of advies. Als men audiovisuele apparatuur of een nieuw interieur gaat aanschaffen, of men zich daarop ori‘nteert.

Academy
Dit jaar wordt dit concept door vertaald naar een netwerk van regionaal werkende ElectroStylisten. Vanaf april 2014 bestaat er een netwerk van samenwerkende ElectroStylisten die de regionale expert zijn op het gebied van Smart Living. Deze aanpak biedt nieuwe kansen voor de regionale elektronica-ondernemer. Door waarde toe te voegen aan de skillset en hun kennis te verbreden, kunnen de deelnemers zich onderscheiden en optreden als een echte gesprekspartner op het terrein waar zaken als consumentenelektronica, thuisnetwerken, domotica, contentgebruik en interieurstyling samenkomen.
ElectroStyling neemt daarin Nederland-breed het voortouw bij het opzetten van nieuwe markten voor de regionale ElectroStylist. Zo gaat het landelijke bureau samenwerking zoeken met de winkeliers en regionale partners als makelaars en installatiebedrijven in de regioÕs. ElectroStyling biedt de ElectroStylist verder de benodigde tools en ondersteuning bij het geven van de workshops en het uitwerken van de Smart Ready adviesrapporten.
Om een regionaal netwerk mogelijk te maken gaat ElectroStyling de nieuwe ElectroStylisten in twaalf cursusdagen klaarstomen voor het geven van de workshops. In deze Smart Living Masterclasses krijgt de ElectroStylist inzicht in een hele reeks onderwerpen, van interieurstyling en verlichting tot netwerken en domotica.
Het complete cursusprogramma is ontwikkeld in samenwerking met gerenommeerde opleidingsinstellingen en wordt ondersteund door brancheorganisatie UNETO-VNI en OFED, het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de elektrotechnische detailhandel. Na afloop kent Nederland een eerste groep van tien ElectroStylisten. Alleen deze erkende ElectroStylisten mogen straks dan ook deze Smart Ready workshops geven. Deze eerste groep is tevens een eerste stap op weg naar een landelijk dekkend netwerk van ElectroStylisten.

www.ElectroStyling.nl