Review: Magnat Quantum Edelstein


Jan de Jeu | 17 september 2014 | Magnat

De tijd dat grote aantallen mensen trots waren op hun audio installatie en daar ook een zekere sociale status aan ontleenden, ligt al enkele tientallen jaren achter ons. Hoewel er soms gedacht wordt dat dit tegenwoordig alleen nog opgaat voor de groep ‘highenders’, bewijst de Edelstein dat het ook op een veel lager prijsniveau al kan gelden. 

In het Duitse Pulheim ontwerpt en produceert de al veertig jaar bestaande firma Magnat zowel luidsprekers (inclusief inbouwspeakers en buitenspeakers) als elektronica. Niet alleen voor de woonkamer maar ook voor de auto. Het productenpakket is dermate groot dat het hier te ver gaat om in zijn geheel te benoemen. Laat ik volstaan met te zeggen dat de door mij beluisterde Magnat Quantum Edelstein behoort tot de Quantum luidsprekerlijn waartoe ook het vlaggenschip van Magnat, de imposante Quantum Signature behoort. Noblesse oblige zou ik willen zeggen, oftewel adel verplicht. Dus u zult begrijpen dat ik bij aanvang van deze testperiode, ondanks het bescheiden prijskaartje, hoge verwachtingen koester van deze twee kleine edelstenen. 



Magnat Quantum Edelstein
En klein zijn ze met hun breedte van 135 mm, hun hoogte van 232 mm en diepte van 246 mm. Ze zijn dan ook bedoeld om te fungeren als boekenplank luidspreker. U zult mij niet horen zeggen dat ze niet op een stand geplaatst kunnen worden maar om vooral in de laagweergave de speaker zo optimaal mogelijk te laten presteren kan hij niet te dichtbij, maar zeer zeker ook niet te ver van een wand af worden geplaatst. Qua ontwerp praten we hier over een kleine 2-weg basreflex luidspreker met de poort aan de achterzijde die volgens opgave een bereik van 34 tot 50000 Hz heeft, waarbij de tweeter vanaf 2500 Hz de weergave van de laag/midden weergever overneemt. Met een gevoeligheid van 90 dB en een impedantie van 4-8 Ohm is hij goed aan te sturen met een versterker die 30 Watt of meer per kanaal levert. De luidsprekers zijn leverbaar in zowel witte als zwarte pianolak.

Mijn testexemplaren hebben een wit gespoten kast van MDF en wanneer je de uitstekende afwerking van dichtbij bekijkt snap je direct waarom er voor de naam Edelstein gekozen is. Toch is die kast niet het eerste onderdeel dat in visuele zin de aandacht trekt. Dat is eerder het glanzende, dikke, uit massief aluminium vervaardigde front waarin op uiterst zorgvuldige wijze twee uitsparingen uitgefreesd zijn waardoor de tweeter en de laag/midden weergever optisch op naadloze wijze aansluiten op het front. De tweeter, met een diameter van 25 mm, is gemaakt van zijde terwijl het materiaal van de 110 mm laag/midden weergever een sandwich constructie van aluminium en keramiek is. Zo mogelijk nog fraaier dan het front is de dubbel uitgevoerde bodem die bestaat uit een zelfde dikke aluminium plaat met daarboven een daarvan ontkoppelde acryl plaat. Het geheel oogt niet alleen elegant en stijlvol maar tegelijkertijd ook massief en duurzaam. Het gewicht van de Edelstein is vijf kilo. Aan de achterzijde degelijke vergulde kabelaansluitingen, geschikt voor blanke draad, vorken of banaanstekers. De behuizing rust op vier rubber voetjes. Een eerste voorlopige conclusie mijnerzijds is dat er niet bespaard is op materiaalkosten en ook qua uiterlijk is het in mijn ogen een juweeltje. Maar de vraag is natuurlijk; klinkt hij ook zo?

Plaatsen en luisteren

Normaliter begin ik mijn luistertests in mijn grote luisterruimte maar vanwege het bescheiden formaat van deze luidsprekers besluit ik om ditmaal de woonkamer de eer te gunnen. Mijn vrouw en dochter zijn op audio gebied heel wat gewend en kijken nog nauwelijks op wanneer ik in de woonkamer audiocomponenten installeer. Het audiorack is twee meter breed en aan weerszijden staat een Sonus Faber monitor op een stand van hetzelfde merk. De Edelstein is kleiner en past prima op deze stand. Het enige probleem is dat de tweeter nu net iets beneden oorhoogte zit, terwijl het op oorhoogte plaatsen van de tweeter nu juist iets is dat in de gebruiksaanwijzing door Magnat aangeraden wordt. Een ophoging is snel gecreëerd. Een tweede aanbeveling is dat er minimaal 10 cm ruimte achter de speaker, en de aan de achterzijde  geplaatste baspoort, open wordt gelaten. Daar voldoe ik hier ruimschoots aan. Achter de audioset bevindt zich namelijk een erker. De eerste echte luistersessie vindt plaats op een zondagmiddag. De winterzon valt door de ramen en daardoor wordt de acryl bodemplaat als het ware verlicht waardoor de speaker lijkt te zweven boven de aluminium bodemplaat. Vrouw, dochter en golden retriever zijn in de woonkamer aanwezig wanneer ik mijn Unison Research P70 aanzet en via de Squeezebox Touch de Synology NAS uit zijn slaap wek door de 24/48 Blu-ray versie van het live in The Royal Albert Hall opgenomen album van Adele op te roepen. De enige die reageert, is mijn echtgenote. “Zo, dat is een mooi speakertje”. Hoewel, ook mijn dochter reageert. Ze beweegt mee op de muziek en zingt af en toe voor zichzelf een stukje mee. De retriever slaapt. Mijn vrouw heeft gelijk, zoals wel vaker het geval is.

De tweeter en de midden/laag weergever van de Edelstein liggen op korte afstand van elkaar waardoor de ideale puntbron dicht benaderd wordt. Het geluid is dan ook mooi homogeen, er zijn geen tijd en fase verschillen. Mede daardoor is er een prachtig breed en diep uitzicht op The Royal Albert Hall. Uiteraard werkt de vorm van de erker ook mee maar dat effect treedt alleen op wanneer de speaker van zichzelf al in staat is om ene mooi beeld neer te zetten. Het enige dat enigszins achterblijft is de afbeelding in de hoogte. Zoals bekend is die derde dimensie het moeilijkst weer te geven. Mijn vrouw vraagt naar de prijs van de speakers en wanneer ik de setprijs noem is ze oprecht verbaasd. En terecht. Dit is een prachtige speaker die heel veel dingen goed doet. Zo goed zelfs dat we het hele concert uitzitten. Natuurlijk zijn er ook kanttekeningen te plaatsen. Zo is er zeker sprake van dynamiek maar blijft het beeld vrij ver van de luisteraar verwijderd. Iets wat niet slecht is maar eerder een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik het zelfs mooi wanneer een dergelijk fraai beeld op enige afstand geprojecteerd wordt. En uiteraard is de combinatie van een 110 mm laag/midden unit met een 25 mm tweeter niet in staat om een geloofwaardig laag neer te zetten. Adele heeft dan ook minder borst dan ik gewend ben. Nog duidelijker wordt dit effect geïllustreerd wanneer ik aansluitend enkele symfonische stukken van Wagner draai; The Symphonic Ring door Duisberg Philharmonic. Ik begin met de Prelude van Rhinegold. De prachtige opbouw met de tegelijkertijd toenemende spanning wordt mooi weergegeven, ondanks het gemis aan laag. Knap vind ik van de speakertjes dat ze de spanning vast weten te houden; zowel tijdens The Song of the Rhine Maidens als tijdens Alberich’s ‘Curse of Love’, The Gods’ castle ‘Valhalla’ als ‘The Forging’. Het smeden van het zwaard in het laatstgenoemde deel heeft de kenmerkende ‘smeed’ geluiden en weet daardoor de sfeer goed te behouden. Werkelijk een prestatie van topformaat voor een speaker met deze fysieke maten. 

Conclusie
Uiteraard heb ik langere tijd geluisterd en heb ik ook meerdere muzieksoorten de revue laten passeren. Mijn bevindingen? Eigenlijk kan de speaker met alle soorten muziek overweg. Mits er geaccepteerd wordt dat het laag niet al te ver doorloopt. Maar wat de speaker geweldig doet is het neerzetten van een stereobeeld, met een mooie breedte, een veel meer dan gemiddelde diepte en een goede hoogte. Voor mij persoonlijk is de hoog en midden weergave, mits zoals hier in voldoende mate, in veel gevallen belangrijker dan het laag fundament. Voor dat laag kan er altijd nog een subwoofer worden ingezet terwijl een gemis in het hoog en midden nooit gecompenseerd kan worden, anders dan door vervanging van de luidsprekers. Terwijl ik dit schrijf moet ik me weer bedenken over welke aanschafprijs we hier praten en wanneer ik dat in mijn ogen en oren geringe bedrag in aanmerking neem dan kan ik niet anders concluderen dan dat we hier praten over een luidspreker die er niet alleen geweldig uitziet en op een prachtige manier opgebouwd is, maar tevens een uitzonderlijke klankkwaliteit ten toon spreid die voor deze prijsklasse eigenlijk onmogelijk is. Wat mij betreft dus meer dan van harte aanbevolen. 

Prijsvraag
Interesse in een set van de mooie Magnat Quantum Edelstein speakers? Je kunt ze deze maand winnen! Check snel de prijsvraag en doe mee. 

Prijs
Magnat Quantum Edelstein € 700,- per set
Havoned
tel: +31-(0)341-359050
e-mail: info@havoned.nl 
Website: www.havoned.nl