Recensie Transrotor Rondino Bianco


Eric de Boer | 17 oktober 2014 | Fotografie Eric de Boer | Transrotor

Jochen Räke’s Transrotor weet al ruim vier decennia lang analoogliefhebbers over de hele wereld te plezieren met fraaie, goed doordachte draaitafels. Op geheel eigen wijze tackelt het merk mogelijke technische problemen om een nog betere klank uit het zwarte goud tevoorschijn te kunnen toveren. Hoe slim die oplossingen zijn, blijkt uit het lijdend voorwerp van deze recensie; de Transrotor Rondino draaitafel die ik geruime tijd te logeren heb gehad. Welkom in een oase van rust.

Transrotor Rondino Bianco FMD/ SME V/ Merlo Reference/ Konstant FMD

De Transrotor Rondino draaitafel is een niet alledaagse verschijning, om het eufemistisch te omschrijven. Deze imposante platenspeler oogt massief en luxe, en bezit natuurlijk de voor Transrotor kenmerkende eigenschappen. Dat betekent een fraai ontwerp met veel aandacht voor detail, gerealiseerd in een welbekende mix van acryl, edelstaal en gepolijst aluminium. Even imposant is het gewicht. Want deze 35 kilo zware platenspeler dient te worden geplaatst op een flink massieve ondergrond, wilt u er lang van kunnen genieten.

High End
De Transrotor Rondino Bianco FMD ademt echte High End. Hoe je het ook beschouwt. De afwerking is fenomenaal, de mogelijkheden eindeloos. En aan alles is gedacht. De standaard zwenkbare armbasis, die aan de achterste van de drie poten is gemonteerd, is op het recensie-exemplaar voorzien van een fraaie SME V arm met een lengte van 9 inch. Door de arm te zwenken kan ook een 12 inch arm gemonteerd worden. Transrotor biedt de Rondino dan ook in meerdere pakketten aan, waarbij kan worden gekozen voor de ‘standaard’ SME 5009 arm, 12 inch armen van hetzelfde merk of de op Jelco-basis opgebouwde Transrotor 1200 arm.

Bent u in het bezit van mono grammofoonplaten of geniet u graag van verschillende elementen? De Transrotor Rondino kan naar wens worden uitgebreid met nog één of twee armsteunen met arm en element, zodat iedere LP naar wens kan worden beluisterd. High End eigenschappen, zeker. Het toegevoegde Transrotor Konstant FMD voedingsgedeelte zorgt voor een uiterst stabiele aandrijving van het gewichtige motorgedeelte, dat los van de draaitafel opgebouwd moet worden. Deze motoreenheid is het technische hart van de Transrotor Rondino Bianco FMD en bestaat uit een massieve aluminium behuizing, waarin een zeer geruisloze synchroonmotor is geplaatst die een apart draaiplateau middels een snaar aandrijft.

Na TMD komt FMD
Het echte neusje van de zalm is echter het aandrijfsysteem van het 7 centimeter hoge uit massief aluminium vervaardigde draaiplateau. Na het door Räke ontwikkelde TMD lager (TMD staat voor Transrotor Magnetic Drive), was de luxe Orion draaitafel enkele jaren geleden de eerste Transrotor waarin een doorontwikkeling van dit concept te vinden was. Het zoveel mogelijk elimineren van rumble,  en optimaliseren van wow en flutter werd door Transrotor bewaarheid middels FMD, wat staat voor Free Magnetic Drive.

Door gebruik te maken van 10 Neodymium magneten die ronddraaien in de snaaraangedreven motoreenheid en het feitelijke draaiplateau met zijn geïnverteerde lager te voorzien van evenveel contramagneten, wordt elke trilling van de motor naar de oren van de luisteraar geëlimineerd. Met andere woorden, lucht is de enige weerstand die tussen de aandrijving en de oren van de luisteraar overblijft. Mechanische koppeling is er niet meer, behalve via de ondergrond waar zowel het loopwerk als de motor op staan. Het is wel belangrijk om de ruimte tussen de motoraandrijving en het onderste draaiplateau zo klein mogelijk te houden, anders verliest de motor aan kracht. Vergelijkbaar met een te slappe riem bij een snaaraandrijving. Ook dient het vliegwiel met daarin de magneten exact onder het draaiplateau van het loopwerk geplaatst te worden, anders werk je wow en flutter juist in de hand. Transrotor heeft hieraan gedacht en levert een simpele papieren mal mee, waarmee het opstellen van de platenspeler kinderspel wordt.

Techniek

Het complete pakket waar de door importeur Monitor Audio Nederland aangeleverde Transrotor Rondino uit bestaat, verdient ook wat betreft technische eigenschappen aandacht om te weten waarnaar geluisterd is. De Transrotor Rondino Bianco kan worden bediend met het eveneens in aluminium uitgevoerde Konstant FMD voedingsgedeelte, dat is voorzien van een IEC netspanningsingang en middels een geschroefde 5-polige plug wordt verbonden met de afgeschermde kabel die naar de motoreenheid loopt. Aan de achterkant zit de schakelaar voor in- en uitschakelen van de voeding, voorop zit een draaiknop die de voeding kan onderbreken of de draaisnelheid voor 33 1/3 en 45 toeren selecteert.

De Transrotor Rondino heeft een totale breedte van 47 centimeter, een diepte van 42 centimeter en een hoogte van 22 centimeter. In de verpakking vindt de koper een aluminium platenpuck van 450 gram en drie -eveneens in gepolijst aluminium uitgevoerde- schotels, die onder de poten van de Transrotor Rondino Bianco FMD geplaatst moeten worden. Natuurlijk is de verpakking compleet met lagerolie, een uitgebreide handleiding en handschoenen om de platenspeler goed in elkaar te kunne zetten, zonder meteen vingers achter te laten. Het bijna 10 kilo zware draaiplateau is voorzien van een witte acryl mat.

De voorgemonteerde SME V arm (in combinatie met deze draaitafel verkrijgbaar voor € 3420,-) is voorzien van een  vloeistofdemping. Bij de arm wordt standaard een v.d Hul kabel geleverd, een gebalanceerde kabel is optioneel verkrijgbaar. Deze luxe arm is licht van gewicht en past daardoor prima bij het meegeleverde low-output MC element. Deze Transrotor Merlo Reference (vergelijkbaar met de Goldring Elite Reference) heeft een gewicht van 5,7 gram, een diamantslijping die enkel wordt omschreven als ‘Harmonic’ en een uitgangsspanning van 0,5 mV. De compliance bedraagt 18 µm/mM en de naaldkracht wordt het liefst ingesteld op 1,8 gram. Intern zijn de spoelen opgebouwd met zilverdraad om nog meer definitie te verkrijgen, aldus de fabrikant. Transrotor Duitsland is overigens importeur van zowel SME als Goldring. Overigens is de Merlo Reference binnenkort niet meer het top-element van Transrotor, een nog betere versie is aanstaande, die ongetwijfeld gaat lijken op de Goldring Legacy-serie.

Wie de Transrotor Rondino liever in een zwarte uitvoering ziet, verkrijgt deze Nero-versie voor een meerprijs van 1000 Euro. Transrotor kan tegen meerprijs een stofkap, meeloopborstel en bijpassende voorversterkers leveren.

Opstellen en aansluiten
De Transrotor Rondino Bianco FMD was vrij snel opgebouwd. Om optimale stabiliteit en minimale overdracht te garanderen heb ik op mijn steigerhouten audiomeubel een vlakke natuurstenen plaat gelegd, waarop de papieren mal van de draaitafel paste. Dan is het een kwestie van het motorgedeelte en de drie schotels juist te plaatsen, de mal af te nemen en het loopwerk erop te zetten. Kinderlijk eenvoudig. Daarop past precies het gedeelte met het geïnverteerde lager, dat wordt voorzien van een beetje verse olie. Hierop past het lagerhuis met daarin de tien contramagneten, dat tevens als draaiende basis dient voor de massieve aluminium platter.

Middels een spuitje wordt vervolgens  het reservoir van de SME V arm gevuld met dempende vloeistof, waarna het element monteren geschiedde. Natuurlijk zal een goede audiowinkel de koper van een dergelijke platenspeler bij al deze handelingen assisteren, mocht u er één aan willen schaffen.

De Transrotor Rondino Bianco werd (ongebalanceerd) verbonden met mijn Goldenote Phono 2 met externe voedingsmodule, die middels Kimber bekabeling het signaal door mocht geven naar een Blacknote DSA 150 versterker. De afsluitweerstand van de phonotrap was al op 100 Ohm ingesteld, wat ook voor het Merlo Reference element wordt aanbevolen. De gebruikte weergevers zijn eveneens van dezelfde Italiaanse komaf en de als luidsprekerkabel mochten de nog steeds erg goede Kimber 8TC Clear White hun werk doen. De stroomvoorziening liep via een PS Audio Quintet verdeelblok met bekabeling van Chord en Cassiopeia.

Luisteren

De vaste lezer van HiFi.nl weet inmiddels wel dat ik graag en veel naar vinyl luister. Het is dat er ook een inkomen gegenereerd moet worden, anders had ik waarschijnlijk de hele dag muziek gedraaid. Ik scandeer de leus niet voor het eerst: So much music, yet so little time… De Rondino Bianco bood in ieder geval een extra reden om over een langere periode veel platen te beluisteren, om zo tot een goed oordeel te kunnen komen over de merites van deze speler.

Wanneer je als recensent een dergelijke platenspeler ter beoordeling krijgt, ontkom je niet aan de LP’s die voor jou als referentie zijn gaan gelden. Niet alleen omdat je die goed kent, maar ook omdat die muziek veel lezers niet vreemd zal zijn. Laat ik dus – hoe belegen het wellicht klinkt – beginnen met enkele van die voorbeelden.

Afgelopen jaar bracht MoFi een zeer fijne herpersing uit van Patricia Barber’s A Distortion Of Love. Dit album dat begin jaren ’90 werd opgenomen opent met het rustige -enkel door bas en percussie ingeleide- nummer Summertime, ooit geschreven door Ira en George Gershwin. De vocalen van de zangeres uit Chicago komen pas later aan bod, vol galm en begeleid door een combinatie van bas en piano. De intense manier van opbouw in het nummer wordt door de Transrotor Rondino extra goed en duidelijk neergezet omdat het ritme door de goede gelijkloop van de platenspeler extra goed wordt benadrukt. Het geluidsbeeld dat voor me wordt neergezet is niet heel groots, maar wel enorm beheerst en fraai afgetekend in zowel diepte als breedte. Iedere aanzet in zowel stem als instrumentale aanslag wordt hierdoor tastbaar, terwijl de platenspeler (en het element) alles juist heel beheerst doorgeven. Rust, onvermoeibare rust is één van de grote kenmerken die ik in hoofdletters op mijn notitieblok neerschrijf.

Lees ook de review van het album

De tweede track van datzelfde album biedt echter een ander ijkpunt. Subway Station No. 5 is een instrumentale track die rijk is aan ritme en wisselingen in dynamiek. Met weer veel reverb op de piano, die op bijna frivool lichtvoetige manier wordt bespeeld, een degelijke baslijn en een elektrische gitaar ter ondersteuning is deze track niet te versmaden voor de jazzliefhebber. Om maar te zwijgen van de flinke rol voor de drumkit. Uit de weergave blijkt dat het element erg goed spoort en zelfs de zeer grote dynamische wisselingen aan het eind van deze track geven blijk van dezelfde rust, gevoel voor ritmiek en beheerste weergave die ik eerder benoemde. Wat me alleen stoort, is het gebrek aan enthousiasme en pit waarmee deze combinatie speelt. Urenlang luisterplezier is zeker gegarandeerd, het niveau is hoog en luisterplezier is er zeker. Maar ik mis bij deze combinatie van draaitafel en element net het raken van de snaar die juist de wow-factor teweeg brengt.

Over op minder audiofiel werk. In 1992 was het Rage Against The Machine die een mix van metal en rap samenvoegde tot een instant succes. Deze alternatieve metalband zette met hun gelijknamige debuutplaat een standaard die daarna amper geëvenaard kon worden. Het nummer Killing In the Name laat ook via de Transrotor Rondino Bianco horen dat het unieke geluid van de heren uit Los Angeles speltechnisch van hoog niveau was, de grimmige baslijnen en de vocalen komen gedetailleerd over en instrumenten zijn individueel goed te volgen. Hoewel ik de echte agressie die de muziek over zou moeten brengen mis (de luchtgitaar blijft nog even op de standaard), zou ik op deze manier uren kunnen luisteren zonder één spoor van vermoeidheid. Het laag dat de combinatie weergeeft is zeer beheerst en een diep geluidsbeeld doet me ervaren hoe de opnamesituatie geweest moet zijn. De Transrotor/ SME combinatie geeft nergens ook maar een krimp en houdt de groef minutieus aan.

Een andere muzikale weg bewandel ik door The Orchard van Liz Wright op het draaiplateau van de Rondino te leggen. Coming Home is de eerste, intense track van de uit Georgia afkomstige donkere dame met dito stemgeluid. Hiermee kan vooral het element beter uit de voeten, rustige en beheerste muziek, gericht op vocalen. Met veel aandacht voor de warme vocalen, die ook ver de ruimte in worden geprojecteerd, staat deze weergave garant voor urenlang luisterplezier. De zeer stabiele controle van deze draaitafel blijft fenomenaal. Muziek wordt veel vloeiender en organisch weergegeven, zonder ergens ook maar een puntje van stress te bekennen. Zoals alleen een echt goed ontworpen platenspeler dat alleen maar kan. Daarnaast weet de Rondino vooral vocalen fraai te presenteren, zonder iets toe te voegen.

Conclusie

Een muziekvorm die op de Rondino/ Merlo Reference-combinatie ook goed tot z’n recht komt is klassiek. De meer dan excellente Reference Recordings LP Exotic Dances From The Opera, met het Minnesota Orchestra onder leiding van Eiji Oue geeft dit goed aan. Rabaud’s Dances From Mârouf weet te vervoeren en verleidt dankzij de weergave via de Rondino tot het neerleggen van het notitieblok om te kunnen genieten. De stage die wordt gepresenteerd is fraai, met een geweldige plaatsing van bijna ieder individueel instrument. Zo worden de pauken ook echt links achterin geplaatst, de tamboerijn komt goed naar voren en om de verschillende secties van het orkest bevindt zich lucht. Dit ballet klinkt vol en toch fris tegelijk.

De heilige graal bereikt?
Nu kan ik nog pagina’s volschrijven met mijn bevindingen, maar de oplettende lezer weet allang hoe de conclusie gaat luiden. Want laten we wel wezen, Jochen Räke staat niet bekend om zijn matige draaitafels. De Transrotor Rondino is een echte High End draaitafel. Met veel, heel veel klankmatige gelijkenis met de Orion. Het FMD aandrijfmechanisme is op zich al een technisch hoogstaand kunstwerk waarmee de technische eigenschappen van de Rondino op eenzame hoogte komen te staan. Vergelijk het met een goed Zwitsers uurwerk, dat je vaak ook voor een leven lang koopt. Deze Transrotor platenspeler en zijn SME arm houden dezelfde precisie die eigenaren van een Jaeger-LeCoultre, een IWC of een Patek Phillipe ook zo weten te waarderen. Fijnmechaniek in z’n puurste vorm.

Net als bij die luxe uurwerken hoort daar ook een hoogwaardige prijskaart bij. Want laten we wel wezen, met een setprijs die ruim boven 10.000 Euro ligt is deze draaitafel niet voor iedereen weggelegd. Maar zelfs de minder vermogende muziekliefhebber kan ergens naartoe leven, sparen en heimelijk verlangen. En wanneer dat moment dan is aangebroken, dan biedt de Transrotor Rondino Bianco FMD met deze SME arm een hoogtepunt waarvan decennialang genot kan worden verwacht. Natuurlijk moet ook het uiterlijk van deze toch forse draaitafel met z’n glanzend gepolijste metaal en acryl je ook aanspreken. En je moet hem een zeer stabiele, goed ontkoppelde ondergrond bieden, wil je het meeste uit het ontwerp halen. De Rondino zal in dat geval zorgen voor een zeer toegankelijke, onvermoeibare luisterervaring die altijd weer zal imponeren.

De oplettende lezer zal overigens ook hebben opgemerkt dat ik in bovenstaande alinea het Transrotor Merlo Reference element heb weggelaten. Nee, vergeten ben ik hem niet. Dit low output MC-element speelt namelijk vriendelijk, enorm toegankelijk en precies. Ik ben alleen van mening dat deze draaitafel een element verdient dat naar mijn smaak beter presteert. Het enige gemis dat ik –meermaals- heb ervaren toen de Rondino zijn plek in mijn set innam, is toch het gebrek aan attack, vervoering en overdracht van emotie. In het begin van de testperiode leek de rustige, ietwat tamme weergave vooral bij wat drukkere muziek (zoals rock) een meerwaarde te zijn. Maar na een tijdje kom je erachter dat je net die punch, dat hoekige of de roep om de luchtgitaar te pakken mist. Een wat luxer element met een meer frisse, open en dynamische klank zou in mijn optiek niet misstaan in combinatie met de Transrotor Rondino. Zoals ook een mooie band past bij een fraai horloge. Combineer de precieze werking, het gevoel voor ritme, de rust en de geweldige technische eigenschappen van deze Transrotor met een meer verfijnd element en de heilige graal op het gebied van analoge weergave is wat mij betreft voor velen bereikt.

HiFi.nl plus- en minpunten

+ Geweldige opbouw
+ Zeer ‘stille’, precieze draaitafel
+ Goede mix van timing, ritmiek en rust

- Het element staat niet in verhouding tot de draaitafel
- Het uiterlijk moet je aanstaan...
- En de prijs ook

Transrotor Rondino Bianco FMD: € 8530,-
Konstant FMD Netzteil:  € 1750,-
SME V arm: € 3400,- (i.c.m. Transrotor Rondino)
Transrotor Merlo Reference element: € 960,- (i.c.m. Transrotor Rondino)
Setprijs Transrotor Rondino/ Konstant FMD/ SME 5009/ Merlo Reference: € 11830,-
Importeur: Monitor Audio Nederland b.v.

Muziek:

Patricia Barber - A Distortion Of Love (Mobile Fidelity Sound Lab, MFSL 2-396)Rage Against The Machine –Rage Against The Machine (EPIC S125029)Liz Wright – The Orchard (Verve, LC00383)Exotic Dances From The Opera- The Minnesota Orchestra o.l.v. van Eiji Oue (Reference Recordings RM-1505)

Digitaal:

Denon DVD2900Marantz UD5007Eastern Electric MiniMax Tube DACQnap TS-219 NAS/ 2x WD Caviar Green Eco HDDLogitech SqueezeBox Touch/ SBooster upgrade

Analoog:

Transrotor Rondino Bianco FMD/ Konstant FMD NetzteilSME VTransrotor Merlo ReferenceGoldenote Piccolo mkIIGoldenote B5 mkII armLyra Dorian MCThorens TD147 JubileeGoldring Eroica LX MC

Versterking:

Blacknote DSA-150 SignatureGoldenote Phono2 mkIII met externe Goldenote PSUGoldenote Phono 1 AS mod.Marantz SR5008

Luidsprekers:

Goldenote Reale Dark WengéMonitor Audio Monitor3 Rosewood afgevuld met loden korrelsDali Suite 0.7CJBL LX-2000 subwoofer (gemodificeerd)

Stroomvoorziening:

Supra LoRad en PS Audio Quintet stekkerblokkenKemp QA plugChord, Supra, Cassiopeia X1 en Essential Audio Tools Current Conductor stroomkabels

Kabels:

Kimber Kable, Goldenote, L.A.T International en  InAkustik interlinksOxyPure HDMI bekabelingAudioQuest Vodka netwerkbekabelingInAkustik Reference en Kimber 8TC/ WBT luidsprekerkabels

Overig: 

Quadraspire, Vibrapods, Masterbase, CA Cones en Nutters Audio dempers/schotels, Soundcare Superspikes, Bluehorizon Resonance Control DeviceDe Mat van ArtSpeak