IFA 2011: Kijken, niet kopen (helaas)


Dieter van den Bergh | 08 september 2011 | Fotografie Dieter van den Bergh

Op de IFA in Berlijn, ‘s werelds grootste elektronicabeurs, debuteren traditioneel de nieuwste elektronische snufjes. De beurs gunde ons afgelopen week een kijkje in de toekomst. Beeld en geluid gaan nog verder de digitale diepte in, zo blijkt. Al hebben we wel het liefst dat een audiospeler er lekker ouderwets uit blijft zien.

Zo’n veertig hallen met 30.000 producten van 1441 standhouders. Tja, waar begin je dan? Bij de mustsees natuurlijk. De brilloze 3D-techniek van Toshiba bijvoorbeeld, world largest 3D tv van LG (72 inch), of de 85 inch grote tv van Sharp, waarvan het beeld met zijn futuristische resolutie van 7680 × 4320 nog nauwelijks verschilt van de werkelijkheid. Hdtv lijkt al weer achterhaald, Super Hi-Vision, dat moet het worden. In pakweg 2020 weten we niet beter.

Maar te lang stilstaan bij deze eye catchers is niet wijs, tenminste niet als je maar één dag hebt voor de IFA, ‘s werelds grootste beurs voor consumentenelektronica. Het is als met de stad Berlijn; keuzes maken is noodzakelijk, want alles zien in een dag is ondoenlijk. Voor wie nog nooit op de Internationale Funk Austellung is geweest: denk groot, groter, grootst. Denk zes dagen lang met een kwart miljoen bezoekers van over de hele wereld rondlopen op een oppervlakte van 160.000 m². Denk mannen in krijtstreeppakken en slonzige nerds. Denk eenvoudige huisvrouwen en hippe jongeren. Denk vrouwen in mantelpakjes en mannen met linnen tasjes. Mensen uit de business, maar net zo goed liefhebbers. Allemaal zijn ze hongerig naar de nieuwste elektronische snufjes. De nieuwste telefoons, de nieuwste games, de nieuwste strijkijzers, de nieuwste televisies.


Foto: de beachvolleybalsters van Panasonic

Get in touch is het thema van dit jaar, en dat moet - ook op audiovisueel vlak - vooral via de digitale snelweg gaan gebeuren, gezien de trending topics: smart-tv gekoppeld aan internet, streaming media, netwerksystemen, digitale radio en apps, apps en nog ‘s apps.

Op de IFA kun je je soms alleen al vergapen aan de presentatie van bedrijven. De een (Panasonic) probeert de aandacht te trekken met beachvolleybalsters, de ander met bolides (Kenwood) of flamencodanseressen. Het Turkse Vestel pakt verrassend groot uit, en bouwde net als haar Koreaanse collega Samsung wekenlang aan haar stand. Maar het is nog niets vergeleken met het paleis van Sony, dat zelfs aan een hele hal - aangekleed met hoogpolig wit tapijt en spiegels - nog nauwelijks genoeg had.

Ietsje bescheidener is de stand van Onkyo, maar die is dan wel weer voorzien van een sympathieke koffiehoek. Onkyo-vertegenwoordiger Justin Bol (35) komt al jaren op de IFA. Het is een belangrijke ontmoetingsplek, zegt hij. “We stonden altijd naast Denon en Marantz, maar helaas hebben die afgebeld dit jaar. Daarom heeft Yamaha nu een extra grote stand.” Bol moet zijn best doen om zich verstaanbaar te maken. Een belendende hifi-kraam geeft een demonstratie waarbij de volumekraan voluit wordt opengedraaid. “Zo gaat het hier de hele dag door”, grinnikt hij.


Foto: Yamaha

Waren het voorheen vooral mensen uit de branche, de laatste tijd krijgt hij steeds meer consumenten over de vloer die ‘een dagje lekker komen kijken’. “De input die we van de bezoekers krijgen, gooien we elke dag na sluitingstijd in een vergadering. Wat kunnen we ermee, waar liggen onze marktkansen?”
De IFA biedt mooi spul, zegt Bol, maar het is hem wel een doorn in het oog dat je in de hifi steeds meer gebruik van plastic ziet. “Hifi en plastic gaan niet samen”, moppert hij. Net als bij Onkyo zul je geen goedkoop materiaal aantreffen in de glazen designspeakers Serac 2, van Greensound Technology. De set kost 18 duizend euro, maar dan krijg je er wel twee extra speakers en een subwoofer bij. Toch mooi meegenomen.

Ver voorbij de hifi-hallen, tussen de camera’s en games, doemt plotseling een verdwaalde hifi-stand op van TDK. TDK? Bestaat dat nog dan? “Zo reageren er wel meer”, lacht vertegenwoordiger Irene Yntema uit Nederland. “Mensen kennen ons vaak alleen nog van de cassettebandjes.” TDK verkoopt tegenwoordig onder de naam Life on Record onder andere platenspelers en hoofdtelefoons, waarvan in Berlijn een nieuwe serie wordt gepresenteerd. “We hadden graag op de hifi-afdeling gestaan, maar daar was het echt dringen.” Het herrezen bedrijf, met haar Europese hoofdvestiging in Hoofddorp, verrast met de SoundCube, een kubus met aan vier kanten speakers die opvallend goed klinken, maar vooral met de fraaie 2- of 3-speaker ‘high fidelity’ Boombox, gebaseerd op de aloude gettoblaster. Het apparaat - de grootste kost een kleine zeshonderd euro - oogt vintage, maar kent behalve AM en FM-radio ook USB en andere digitale aansluitingen. De Boombox heeft verder een ouderwetse equalizer en speakers die je mee ziet bewegen op de muziek. Net als vroeger. Het ding meenemen naar het strand kan, er kunnen batterijen in, maar ermee op je schouder paraderen is alleen weggelegd voor bodybuilders: het bakbeest weegt 14 kilo.


Foto: de retro Boombox van TDK

De Boombox werd in de markt gezet door hiphopgroep Beastie Boys en werd ook gebruikt door rapper Snoop Dog in een clip. “TDK is nostalgie voor veel mensen die in de jaren tachtig opgroeiden. Dat is nu juist onze kracht. We profiteren nog steeds van de cassettebandjes, al worden die alleen nog verkocht in uithoeken van Oost-Europa.” Dus wordt ook de TDK-presskit, een USB-stick, verpakt in een cassettehoesje uit lang vervlogen tijden.

Over cassettes en nostalgie gesproken: de Amerikaanse gadgetkraam van Ion, thuis in allerlei soorten conversieproducten, toont naast retro-gadgets zoals staande platenspelers ook een tape-to-pc-cassettedeck en ‘walkmans’, de ‘tape to go’. “Ons best verkochte product”, zegt Stefan Heinrichs. “Mensen willen hun oude tapes niet wegdoen en zetten ze graag om in digitale bestanden.”



Apparaat moet simpel, intelligent en `lifestyle` zijn

In de stand van Teac vinden we een hoop nieuwe producten, zoals de high end Distinction Serie, bestaande uit drie geïntegreerde versterkers, een tuner en drie SACD-spelers, maar tussen deze gloednieuwe high end en docking stations staat ook de LP-R500, een cd-speler, versterker, radio, cassettedeck en platenspeler in één à 399 euro. Cassettes en elpees kunnen er niet alleen op worden afgespeeld, maar ook op cd gezet. “Ongelooflijk populair onder mensen die niets met digitale media hebben”, zegt vertegenwoordiger Luis de Gouveia.


Foto: Teac

Muzikanten doen het goed in de hifi. Lenco en Sonic Emotion pronken met Yello, Madness loopt haar funny walk om de wireless streaming sound system mét hifi-sound van Sonos aan te prijzen. Vanaf een troon ernaast draait een stoere deejay zijn dansplaatjes vanaf een smartphone én tablet. Om maar even aan te geven; zo kan het dus ook.


Foto: de Sonos DJ op zijn troon

Het überkoele Skullcandy trok juist al het stoffige vinyl van grootvaders zolder om haar koptelefoons aan de man/vrouw te brengen. Een tekenaar versierde de hele dag oude elpeehoezen en een sexy deejay draaide (echte) plaatjes. Skullcandy, dat is toch iets voor hippe skaters en emo’s uit het digitijdperk? “Hélemaal niet, oudere zakenmensen dragen het ook hoor!”, steigert het Britse pr-meisje Janina. En sporters, haast ze zich te zeggen, neem hun pas geboren paradepaardje de Fix; de enige oordopjes die niet uit je oren vallen. Waar hebben we dat vaker gehoord vandaag? Ook Skullcandy werkt samen met artiesten, in haar geval Jay-Z en Beastie Boy-maatje Mix Master Mike, die een deejaykoptelefoon ontwikkelde.


Foto: Tangentspeeltjes

Digitale radio, en dan vooral DAB+, is een van de toverwoorden op de hifi-afdeling van IFA; van Tangent tot Pure, van The International Receiver Company tot Pioneer. Allemaal haken ze in op de trend. En niet te vergeten Tivoli. Digitalradio, Radio der Zukunft!, juicht haar stand. Maar het bedrijf hecht traditiegetrouw ook aan design. Haar nieuwe prototype-radio’s hebben een kleurrijk retro-uiterlijk, maar zijn van binnen helemaal van deze tijd. Uiteraard met FM, DAB én DAB+, en ingangen voor iPod en iPhone. In Duitsland heeft DAB sinds 1 september een hoge vlucht genomen en werkt nu ook buiten de grote steden. Nederland loopt wat dat betreft nog serieus achter de feiten aan. Het voordeel van digitale radio? “Het is veel simpeler af te stellen en klinkt kristalhelder”, zegt promodame Jessica van Tivoli. “Bovendien heb je veel meer zenders en het kost minder energie. De radiostations kunnen straks allemaal op dezelfde golf uitzenden. Dat is goed voor het milieu.” En de speciale NiMH-batterij dan voor de draagbare en waterbestendige Pal+ (299 euro)? “Die is oplaadbaar en relatief schoon.”

Het apparaat voor de toekomst moet als het even kan milieuvriendelijk zijn, maar nog belangrijker, zo blijkt op IFA 2011: het moet simpel te bedienen zijn en toch intelligent en natuurlijk ‘lifestyle’, ofwel hip & cool. Ook Geneva heeft dat begrepen. Haar nieuwe draagbare en waterbestendige minimodel XS oogt als een kruising tussen een brillenkoker en een reiswekkertje. “Het ís ook een reiswekker”, zegt Silvio Pupino van Geneva, “maar dan nog veel meer. Er zit FM-radio op, een Bluetooth-ontvanger en aansluitingen voor iPod en iPhone. Dit alles met twee heel degelijke tweeters en een midrange woofer. Klinkt a way much better dan welke grote installatie ook. En dit voor slechts 199 euro!”


Foto: De XS van Geneva

De XS, je zou hem, zoals zoveel andere producten op de IFA, zo in je tas willen stoppen om mee naar huis te nemen. Maar hij ligt pas medio november in de winkels. Een kleine teleurstelling die je op het lekker makende gadgetfestijn wel vaker moet zien te verwerken. Kijken kijken kan, kopen kopen (nog) niet.

Mocht je nog meer willen lezen, hier vind je een overzicht van alle blogberichten.