HOME ID - Woonbeurs 2011


Rob Nijman | 01 oktober 2011 | Fotografie PHOTO40 | Bowers & Wilkins

Jaarlijks vindt in de Amsterdamse RAI de Woonbeurs plaats. Van zaterdag 24 september tot en met zondag 2 oktober kun je in een van de grootste beurscomplexen van Nederland terecht voor alles – maar dan ook alles; de slogan leest ‘als je het hier niet vindt, dan is het nergens’  - dat met wonen van doen heeft. Uiteraard hoort de A/V wereld daar ook bij, onder meer vertegenwoordigd in het paviljoen van HOME ID.

Bowers & Wilkins is namelijk voornaam partner in het HOME ID concept, één van de uniekste stands. Eigenlijk doe je het concept met de begrip ‘stand’ zelfs tekort: HOME ID is een complete woning, van luxe garage tot sfeervol dakterras, en van moderne haard tot ruime inloopdouche. Op 400 vierkante meter hebben de diverse samenwerkende partijen een bijzondere setting weten te creëren, waarin ze de vele bezoekers – de Woonbeurs trekt in totaal zo’n 80.000 geïnteresseerden – op de meest geschikte manier aan hun productlijnen kunnen voorstellen: zoals je het thuis ook graag zou hebben. Vanzelfsprekend vind je er dus alles uit de drie belangrijke productgroepen van Bowers & Wilkins: High-end luidsprekers, New Media en Custom Installation.

De Bowers & Wilkins 800 Serie als elegante meubelstukken in de living, de luidsprekers van een Custom Installation Home Cinema set subtiel in het plafond erboven verwerkt, en de vele mogelijkheden van Control4 op het verbluffend scherpe Panasonic scherm (Foto: PHOTO40)

Bij aankomst begeleidt projectmanager en mede initiatiefnemer Bart Altewischer ons naar de locatie van het in een week tijd compleet gebouwde huis – ieder onderdeel speciaal voor deze gelegenheid ontworpen en op maat gemaakt – waar Koen Tillie van Control4 de laatste hand legt aan het home integration system.

(Foto: PHOTO40)

Bij een designer woonhuis bedoeld om van zoveel verschillende interessante partijen het beste en het nieuwste te laten zien, hoort tenslotte een compleet geïntegreerd systeem om alle losse onderdelen aan elkaar te verbinden. Het is dan ook niet vreemd – of eigenlijk wel, je staat er toch even van te kijken – dat er in totaal vijf kilometer kabel door de vloeren en wanden van het paviljoen loopt. En alle applicaties – een gemiddeld huishouden heeft 46 elektronische apparaten –gemakkelijk terug te vinden in één touchpanel aan de wand of in je hand.

(Foto: PHOTO40)

Het gevoel dat er veel te ontdekken valt overheerst, wanneer je de diverse open ruimtes van het paviljoen betreedt. In de garage staat bijvoorbeeld de compleet nieuwe Jaguar XF, die met zijn stijlvolle koplampen, zelfverzekerde uiterlijk en milieuvriendelijke innovaties onder de motorkap al snel duidelijk maakt dat het stijlicoon een aanvulling is op de moderne woonomgeving van HOME ID. Uiteraard is de Jaguar XF voorzien van een geluidssysteem van Bowers & Wilkins, waarbij alles van 400 tot 1200 watt naar voorkeur van de klant geïnstalleerd kan worden. "De XF verenigt het eigentijdse design en rijgedrag van een sportauto met de geraffineerde prestaties en het comfort van een luxe saloon," vult partner Jaguar aan. Een belangrijke partner, gepersonificeerd door de aanwezigheid van deze magnifieke wagen, die dankzij het verleggen van de grenzen van design modellen op de markt brengt die ieder een ander type automobilist aanspreken. 

Restyling bij het merk Jaguar maakt dat het stijlicoon meer dan thuis is in deze moderne woonomgeving, en net als het paviljoen voor een breed publiek toegankelijk is (Foto: PHOTO40)

Op het inspiratieplein staan vervolgens een tweetal afgelopen voorjaar geïntroduceerde PM1 monitorluidsprekers van Bowers & Wilkins, en in de slaapkamer prijkt de Panorama Soundbar om het Panasonic beeldscherm van een sublieme home cinema sound te voorzien. En iedere ruimte heeft wel ergens een touchschreen van Control4 hangen, voor de bediening van verwarming, lichten, luidsprekers, televisieschermen – niet gehinderd door het feit dat het paviljoen helemaal geen deuren heeft, zou je er zelfs de bel mee kunnen bedienen. Of één van de vele A/V verrassingen die het paviljoen rijk is, getuige ook de aanwezigheid van het bijzondere kabelmerk Audioquest.

Ook Audioquest maakt het HOME ID paviljoen een aantrekkelijke omgeving voor de hifi-liefhebber (Foto: PHOTO40)

 

LOOP ZELF OOK EENS DOOR HET HOME ID PAVILJOEN MET DE VIRTUELE TOUR VAN PHOTO40

HOME ID - Inspire your senses

Erwin van der Putten, directeur van Bowers & Wilkins, leidt het woonbelevingsconcept graag in. Want over het feit dat het partnerschap tussen onder meer Jaguar, Panasonic, Control4 en het Britse audiomerk uniek is, bestaat geen twijfel. Maar hoe is het tot stand gekomen? 

HOME ID - Woonbeleving met totaaloplossingen. Het kantoor is voorzien van
MM-1 speakers (Foto: PHOTO40)

Diverse partijen hebben hun onderscheidende krachten gebundeld om audio, video en home entertainment (totaal)oplossingen in een werkelijke woonomgeving van opvallend ontwerp en design te kunnen presenteren. Het concept draagt de naam HOME ID, gedeponeerd door Bowers & Wilkins, waarbij ID een combinatie is van idee (idea) en de eigen identiteit van de betrokken partners, samengekomen in het voor de gelegenheid door internationaal gelauwerd architect en mede initiatiefnemer Eric Kant ontworpen paviljoen.

“Het HOME ID paviljoen is het fenomenale resultaat van achttien prachtige bedrijven die elkaar aanvullen én versterken,” vervolgt Erwin. “Je ziet heel mooi de aanvullende mogelijkheden van de verschillende merken. Een mogelijkheid die onze dealers vaak niet hebben, omdat ze in hun hifizaak niet in een complete woonomgeving kunnen voorzien.”

(Foto: PHOTO40)

“We zijn dankzij deze setting bijvoorbeeld in de gelegenheid de 800 Serie luidsprekers in een omgeving te plaatsen waarbij ze er uit zien als een meubelstuk dat er thuis hoort, niet als een enorme speaker. Het voegt echt wat toe dat onze producten in een omgeving als deze gepresenteerd kunnen worden, vooral als we het kunnen combineren met de brede mogelijkheden van onze Custom Installation serie.”

De samenwerking met partijen als Tinello (keuken en interieur), Delta Light en Brand van Egmond (verlichting) en Dofine (vloeren en wanden) is exact wat die toevoeging mogelijk maakt. Mensen komen niet vaak in aanraking met inbouwluidsprekers, althans niet zoals ze bedoeld zijn - daar is dit totaalconcept voor nodig. Bij een partnerschap als HOME ID krijgt de bezoeker immers pas echt te zien wat er qua inbouw en integratie mogelijk is. 

De Bowers & Wilkins CM8 en Zeppelin Air (Foto: PHOTO40)

De CM8 en de Zeppelin Air zijn twee belangrijke onderdelen van het brede scala audioproducten dat Bowers & Wilkins rijk is. Maar de custom installation oplossingen die in het paviljoen huizen zijn minstens zo waardevol, dankzij de vele mogelijkheden en het feit dat in iedere behoefte voorzien kan worden. Een totaalconcept als HOME ID is immers een totaaloplossing voor de bezoeker: beleving in een omgeving waar de diverse producten het beste tot hun recht komen. De slogan is niet voor niets ‘Inspire your senses’ - zien, horen en voelen wat er dankzij de deelnemende partijen in huis mogelijk is.

HOME ID - Inspire your senses (Foto: PHOTO40)

LOOP ZELF OOK EENS DOOR HET HOME ID PAVILJOEN MET DE VIRTUELE TOUR VAN PHOTO40

Huis van de Toekomst

De bewuste samenwerking binnen HOME ID, bedoeld om netwerken op elkaar te leggen, te kunnen delen én te verbeteren, heeft nog meer potentie dan enkel in een beurs te vatten is. Bowers & Wilkins, eigenaar van de HOME ID naam, is het concept daarom in het nieuwe kantoor in Antwerpen verder gaan uitwerken. Om ook op kantoorniveau een totaalpakket aan te kunnen bieden – waartoe diverse partners inmiddels aangesloten zijn. Control4, Delta Light en Glass Inside zijn daar voorbeelden van, en er wordt nog volop naar andere partners uitgekeken.

(Foto: PHOTO40)

Panasonic is een belangrijk onderdeel van HOME ID. Alle kwaliteits beeldschermen in het paviljoen zijn onderdeel van het uitgebreide VIERA en LCD assortiment, nieuwe modellen die superieure prestaties en uitgebreide netwerkfunctionaliteit aan een design en een grote mate van milieuvriendelijkheid weten te koppelen. Niet voor niets won het Japanse bedrijf afgelopen maand een belangrijke EISA Award, en behoudt het merk onder meer dankzij het VIERA 3D TV assortiment zijn leidende rol in de markt. “In deze Plasma TV uit het topsegment wordt een hele reeks verschillende technologieën gecombineerd, die zorgen voor een adembenemende beeldkwaliteit in 2D en 3D. Kopers worden getrakteerd op verbluffende zwartwaarden, een fantastisch contrast en realistische kleuren," zo las het juryrapport. VIERA Connect biedt bovendien nieuwe en verbeterde op cloud gebaseerde internet service, en een breed scala aan functionaliteiten en innovaties in het leven geroepen om de televisiebeleving zowel gemakkelijker als intenser te maken.

Panasonic is een belangrijke partner, hier bijgestaan door de Panorama Soundbar (Foto: PHOTO40)

Koen Tillie van Control4 wijst ons met plezier op de mogelijkheden van home integration. Zo is het mogelijk om de dagelijkse gang van zaken in huis in het systeem op te slaan. Wanneer je op vakantie bent, ‘gedraagt’ het huis zich hetzelfde als tijdens je aanwezigheid; gordijnen schuiven op gezette tijden open, lichten gaan in de loop van de dag aan en uit, en ’s avonds gaan de gordijnen netjes weer dicht. Zaken die je overigens met apps op je telefoon ook op je vakantieadres kunt besturen. Of op je werk, wanneer je vermoed dat je de garagedeur niet goed hebt afgesloten.

Everything under Control4..

Ook voor de nabije toekomst heeft home integration eindeloze mogelijkheden in petto. Televisies die op voorgeprogrammeerde tekenfilms aanspringen als je kinderen op een bepaalde plek in de bank gaan zitten, deurbellen die op verschillende tijden van de dag een verschillend geluidsbestand afspelen (’s ochtends muziek, ’s avonds laat blaffende honden), en sensoren die je vitale functies meten tijdens je slaap (en indien nodig hulpdiensten inschakelen). En alles gemakkelijk terug te vinden in één touchpanel of applicatie, modulair uit te breiden naar de volgende stap van complete integratie.

Waarom nog uit bed komen om de gordijnen te openen? (Foto: PHOTO40)

Natuurlijk is besturing ook mogelijk via iPhone en iPad, en Control4 heeft inmiddels ook apps voor Android. Waar je ook bent in het huis, je kunt alles feilloos besturen, instellen en afstemmen. Het lijkt er daarmee op dat het paviljoen wat weg heeft van het Huis van de Toekomst. Maar dan wel een toekomst die vandaag al mogelijk is, bomvol toonaangevende mogelijkheden uit het assortiment van bepalende audio/video-merken als Bowers & Wilkins en Panasonic.  

De badkamer met inloopdouche en sauna. Zie ook hier de subtiel in het plafond verwerkte Custom Installation luidsprekers van Bowers & Wilkins (Foto: PHOTO40)

LOOP ZELF OOK EENS DOOR HET HOME ID PAVILJOEN MET DE VIRTUELE TOUR VAN PHOTO40