Blackmagic DaVinci Resolve Lite


Ulco Schuurmans | 26 april 2015

Software voor kleurcorrectie speelt een belangrijke rol bij de nabewerking van video, de zogenaamde postproduction. Voor de videoamateur en kleine professionele gebruiker is kleurcorrectie vaak maar een lastige aangelegenheid. Meer dan wat trekken aan RGB-regelaars of schuiven in kleurenwielen komt er niet van. Blackmagic DaVinci Resolve biedt echter de vrijwel perfecte kleurcorrectie en is in de ‘lichte’ versie geheel gratis.



Al sinds 1984 is DaVinci een wereld standaard bij de kleurcorrectie van videoproducties. In de professionele sector is het van groot belang dat de kleuren, contrasten, huidtinten en de kleursetting van opeenvolgende opnamesttings kloppen. Maar ook voor de amateur en klein zakelijke gebruiker zijn kleurzwemen, een onnatuurlijke weergave, lelijke gezichten en grote kleurverschillen in de montage onverteerbaar. Een programma voor kleurcorrectie op de montagecomputer kan hierbij redding brengen. Blackmagic biedt daartoe het gratis DaVinci Resolve Lite met zeer goede (professionele) resultaten voor geen geld… Dit kleurcorrectieprogramma draait zowel onder Windows 7 en 8 als Apple OSX.
De gratis versie van Blackmagic DaVinci Lite is alleen geschikt voor standaard (SD) en Full HD video. Er zijn betaalde versies leverbaar die meer formaten zoals 4K en 3D aankunnen. Tevens kunt u bij de volledige versies meerdere grafische processoren inzetten om de berekeningen (rendering) bij de correcties en bewerkingen nog sneller te laten verlopen.



Nog niet zo makkelijk
Een vervelend aspect is dat de juiste kleurcorrectie nogal wat kennis en ervaring vereist. Aan de regelaars voor Rood, Groen, Blauw, helderheid en verzadiging trekken of met de muispointer in kleurenwielen gaan schuiven zal menigeen nog wel net lukken. Verder blijft de optimale kleurweergave vaak een mysterie.
Blackmagic DaVinci Lite brengt de kleurcorrectie op het niveau van Hollywood. Extreem moeilijk zullen tal van lezers nu opmerken. Echt eenvoudig is het niet, daar zijn wij eerlijk in. Investeren in een dagje leren omgaan met deze postproduction-software levert echter al snel goede resultaten op.
Dan nog even een ander onderscheid. Er zijn ruwweg twee soorten videomateriaal voor kleurcorrectie:
- Videoclips die tijdens de opname al zijn nabewerkt door de camcorder of videofilmende fotocamera. Dit zowel op het gebied van de kleurweergave en helderheid als het dynamisch bereik (de contrastomvang) en mate van compressie. In principe het corrigeren achteraf van eerder aangebrachte bewerkingen;
- Videoclips die onbewerkt (een soort RAW-format) zijn. Hierbij kan de corrector nog alle kanten uit bij het realiseren van de favoriete of creatieve kleurweergave en het corrigeren van de heldere en donkere beeldpartijen.
DaVinci Resolve Lite weet met beide soorten prima raad.
Blackmagic voorziet online in een aantal leerzame instructiefilms. Helaas alleen Engelstalig.



Hoe werkt het?
Gewone montagesoftware past kleurcorrectie toe op de lagen (layers) van het videomateriaal dat op de sporen in de tijdlijn staat. DaVinci Resolve gebruikt de veel geavanceerdere nodes, een soort knooppunten waaraan tal van bewerkingen en correcties zijn op te hangen. Tevens kunt u deze nodes met meerdere videoclips verbinden zodat de software alles tegelijk corrigeert of aanpast. De verbindingen tussen de nodes zijn te zien als lijntjes tussen de knooppunten zelf en de bijbehorende duimnagelpaatjes die videoclips/scenes weergeven.
Aan een knooppunt kunt u tal van bewerkingen ophangen. Wij noemen basiskleurcorrectie, huidtinten aanpassen, het dynamisch bereik en/of helderheid instellen, (kleur)effecten, kleurgradaties, Gaussian Blurs (Bewegings/veegeffecten), color keying (het doorzichtig maken van bepaalde kleurlagen) en kleurmixers.
Alle (gecombineerde) correcties en bewerkingen slaat DaVinci Resolve Lite op als projecten. Die beheert het programma in een eigen database met browser zodat zij snel, zonder tussenkomst van een bestandsmanager, terug te vinden zijn.

In de praktijk

Uiterlijk gezien lijkt het werkinterface van DaVinci Resolve Lite veel op dat van een montageprogramma. Er zijn twee monitorvensters, een tijdlijn en vensters voor mediabeheer en bibliotheekvensters voor de aan te brengen bewerkingen.
De werkwijze in de montagepraktijk is als volgt: Maak eerst een nieuw project aan. U start vervolgens met het inladen van alle te bewerken media in het projectvenster van de mediapagina. Dat kan als afzonderlijke bestanden maar ook als een al eerder in een ander montageprogramma gemaakt project. DaVinci Resolve importeert bijvoorbeeld een pre-editted (voorgemonteerd) project uit Adobe Premiere Pro of Premiere Final Cut Pro.



Op de editingpagina vindt de verdere uitwerking van de montage plaats. Al kant-en-klare projecten gaan direct de tijdlijn in. Bij nog uit sequences (= reeksen bij elkaar horende videoclips) op te bouwen projecten zet u de geïmporteerde mediabestanden al of niet na verdere nabewerking zelf in de juiste volgorde.
De volgende pagina is de colourpage. Hierop vinden alle kleurcorrecties plaats. U vindt hier de verschillende bewerkingsinstrumenten en brengt de nodes aan. Er is ook nog een aparte pagina voor het bewerken van stillbeelden (foto’s, grafische illustraties).



De uitvoerpagina (deliverpage) vormt de laatste stap in het correctieproces. Hier geeft u het juiste exportformaat op en vindt de rendering plaats. Eenmaal bewerkt valt het project zo weer terug te zetten in een ander compatibel montageprogramma.
Handig is gewoon dat u het montageproject ook grotendeels in DaVinci Resolve zelf kunt afmonteren en niet steeds een kleurbewerkte versie heen en weer tussen de andere NLE-software behoeft te sturen. Er zijn zelfs een goede titelgenerator, 16 spoor audio-editor en een complete one line editor aan boord.



Conclusie
Blackmagic DaVinci Resolve vormt een goede manier om gratis kennis te maken met hoogwaardige kleurcorrectie op het door u geschoten beeldmateriaal. Het kost enige tijd om het programma onder de knie te krijgen. De resultaten zijn er dan ook wel naar.



Nodes
Een node of knooppunt moet u bij DaVinci Resolve zien als een bewerking of effect dat aan het videomateriaal gekoppeld is. De desbetreffende videoclip wordt volgens de specificaties van de node aangepast. Een node valt aan meerdere mediabestanden/clips te koppelen. Ook kunt u meerdere nodes met elkaar verbinden waardoor er een soort boomstructuur voor de toe te passen correcties en bewerkingen ontstaat. Met behulp van deze nodes valt de kleurcorrectie heel precies aan te sturen.
Praktisch gezien gaat een videoclip de node in en komt er vervolgens weer bewerkt uit. In het proces van colour grading (kleurbewerking) is het verstandig om met een logisch nodeplan te gaan werken. Welke node eerst? Wat is de volgende stap? En welke node komt er dan? Een verkeerde volgorde kan tot gevolg hebben dat bewerkingen niet goed lukken omdat een voorgaand stadium niet af is of de editor het overzicht kwijtraakt.



Een goede node-volgorde is:
1. Eerst het regelen van de kleurbalans en de zwarten en witten;
2. Het toepassen van (lokale) belichtingscorrecties;
3. Het toepassen van specifieke kleurcorrecties;
4. Het aanbrengen van een bepaalde look, uitstraling, kleurkarakter;
5. Het uitvoeren van de fijn afstemming.
Er zijn diverse typen nodes. Seriële nodes voeren de opgegeven bewerkingen in serie achter elkaar uit. Parallelle nodes de bewerkingen tegelijkertijd. Layernodes stapelen de bewerkingen bij de uitvoering in lagen boven elkaar.

www.blackmagicdesign.com