IFA 2015 - Multiroom, Hi-res, Hoofdtelefoons en meer


Jamie Biesemans | 10 september 2015 | Fotografie Beeldhouwers

In Europa is er geen elektronicabeurs zo belangrijk als IFA, dat zoals elk jaar in september plaatsvindt in Berlijn. Dit jaar bleven schijnbaar de grote aankondigingen uit, al werden er veel boeiende producten voorgesteld. Het is duidelijk dat 2016 veel interessante nieuwigheden zal brengen.

De IFA, of Internationale Funkausstellung Berlin, bestaat al sinds 1926. Inmiddels is de beurs in Messe Berlin uitgegroeid tot een gigant, waar zowel grote AV-reuzen, audiomerken, bouwers van mobiele producten, witgoedfabrikanten en meer hun nieuwe producten etaleren. In veel van die segmenten is september het begin van het belangrijkste verkoopmoment, met een climax in december en januari. De meeste merken gebruiken IFA graag om hun nieuwste producten te tonen, net op tijd om consumenten en inkopers van winkelketens te verleiden. 

Maar wat zijn de grotere trends in de stortvloed van aankondigingen? Tijd om ze op een rij te zetten!

Multiroom wordt volwassen
Multiroom blijft zonder twijfel dé trend in de audiowereld. Op IFA valt er gewoonweg niet aan te ontsnappen. Op enkele tientallen vierkante meters in Hal 1.2 moeten Yamaha, Raumfeld, Pure en Sonos – om maar enkele namen te noemen – elkaar beconcurreren, met nog extra multiroomgeweld bij Samsung, Sony, LG en Panasonic. En dan zijn we vast nog enkele namen vergeten.

Yamaha pakt het duidelijk groots aan, want zijn MusicCast-technologie wordt onderdeel van ongeveer elk nieuw audioproduct, van AV-receivers tot soundbars toe. Het is een indrukwekkend offensief. Marktleider Sonos, die op IFA niets formeel aankondigde, heeft in de coulissen wel wat indrukwekkende dingen klaarstaan… Bij Samsung waren we onder de indruk van nieuwe, stijlvolle 360-speakers die samen naast hun ei-vormige WAM7500 en WAM6500 komen te staan. De nieuwe Multiroom-app van Samsung maakt hun systeem ook heel wat gebruikersvriendelijker. 

Ook niet onbelangrijk is dat de nummer 2 qua multiroom, Bose, op IFA zijn derde generatie SoundTouch-speakers toonde.



Hi-res en hoofdtelefoons
Een ander belangrijk segment blijft hoofdtelefoons. Ze verkopen immens goed, en daarom zagen we op IFA weer heel verschijnen. Bij Sennheiser stonden er lange rijen om in een luisterruimte een klassieke Orpheus te beluisteren. Qua nieuwe lanceringen lag de nadruk op de nieuwe HD400-modellen: HD 451, HD 461 en HD 471. Het zijn drie gesloten en betaalbare modellen.

Bij Beyerdynamic kon je genieten van de nieuwe versie van de T1, hun topmodel. Veel bereikbaarder is de nieuwe h.ear-lijn van Sony, dat je laat kiezen uit een hoofdtelefoon of oortelefoon in een felle kleur, die je kan combineren met een Walkman in dezelfde tint.



Wat opvalt bij veel hoofdtelefoons, is de nadruk op hi-res audio. Het Hi-res Audio-label is duidelijk prestigieus en wordt door fabrikanten graag gekleefd op toestellen met een breed frequentiebereik. Eentje om naar uit te kijken volgend jaar is de eerste hoofdtelefoon in lange tijd van Technics

Bij Harman regende het hoofdtelefoons. Onze aandacht werd getrokken door de Everest-lijn van JBL, met name de Elite-editie. Deze circa 300-euro kostende trendy hoofdtelefoon is de eerste die de TruNote-technologie van de veel duurdere AKG N90Q bevat. TruNote is innovatief omdat ingebouwde microfoons je oorkanalen meten en de klank er naar aanpassen. Kamercorrectie dus, maar dan in je oren.

 

 

Merken gaan samen

Op IFA 2015 werden veel van de verschuivingen in de audiowereld echt zichtbaar. Je had de sterke positie van sommige ‘nieuwe’ merken, zoals Sonos en Teufel/Raumfeld (die voor het eerst op IFA stond), maar ook de nieuwe relatie die tussen voormalige rivalen is ontstaan. We hebben het dan over Onkyo en Pioneer, die broederlijk een persconferentie hielden en stands naast elkaar hadeen, en Philips/Gibson Innovations dat onder de merknaam Onkyo een reeks producten uitbrengt die de Onkyo uit Japan moeilijk in de markt gezet krijgt. Denk dan in de eerste plaats aan Bluetooth-speakers en hoofdtelefoons.



Wie duidelijk een goede visie heeft op zijn merken, is de Harman Group. Op IFA maakte Harman indruk door een coherente strategie voor te stellen voor al zijn merken, met Harman, JBL en AKG voorop.

Even sterk is de visie van Gibson, de gitaarbouwer die ondertussen tientallen audiobedrijven bezit, en er in slaagt een sluitend verhaal te hebben voor elk merk. Er komt ook een echt Gibson-merk met audioproducten, maar dat duurt nog even. 

Lees het volledige artikel op FWD Magazine.