Audiovector SR3 Super


René Smit | 28 oktober 2015 | Audiovector

Ongeveer tien jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met het Deense luidsprekermerk Audiovector. Ik viel destijds direct voor de weergavekwaliteit van de Mi3 Super speakers en heb ze na de recensieperiode dan ook gekocht en er jaren luisterplezier aan beleefd.

Toen de S3 serie, opvolger van de Mi serie, uitkwam maakte de weergavekwaliteit een flinke sprong vooruit. Door een volledig ander kast ontwerp, geen rechthoekige kast meer maar een naar achter toe taps toelopende behuizing, konden bijvoorbeeld staande golven behoorlijk verminderd worden. Andere kenmerkende principes van Audiovector bleven wel gehandhaafd. Zoals de poort aan de achterzijde van de speaker waardoor de tweeter niet alleen naar voren maar ook naar achter zijn energie kwijt kan. Resultaat een zeer open weergave met snelheid en ruimtelijkheid. De aan de onderzijde van de kast geplaatste basreflexpoort is eveneens kenmerkend in het ontwerp van de S3-serie. Hierdoor zijn de luidsprekers gemakkelijker in de ruimte op te stellen en kunnen ze eventueel dichter naar de achterwand geplaatst worden. De oorspronkelijke S3 werd na een aantal jaren opgevolgd door de verbeterde Si3, en nu is het tijd voor opnieuw een upgrade in de vorm van de SR3. Groot voordeel van Audiovector speakers is dat de eigenaar altijd de mogelijkheid heeft om op te waarderen naar de nieuwste versie. Zo kun je als bezitter van bijvoorbeeld een S3 probleemloos upgraden naar een SR3. Ook kun je binnen de serie van bijvoorbeeld een Super de stap maken naar een Signature of Avantgarde uitvoering. De speakers gaan dan retour naar de fabriek, worden volledig geserviced en waar nodig voorzien van nieuwe componenten. Je krijgt op die manier een set bijna nieuwe luidsprekers terug inclusief vijf jaar garantie! Voorwaar een concept wat niet veel andere fabrikanten hun klanten kunnen aanbieden.

SR3 Super
De SR3 Super die ik ter beschikking had voor recensie is het basismodel uit de serie. Een fraai vormgegeven slanke vloerstaande luidspreker met een formaat dat goed te plaatsen is in een gemiddelde woonkamer. De speakers zijn 103 cm hoog, 19 cm breed en 33 cm diep. Door de al eergenoemde taps toelopende vorm lijken de speakers kleiner dan ze in werkelijkheid zijn. Naast wit en diverse soorten houtfineer is de nieuwe SR3, tegen meerprijs, ook leverbaar in een aantal prachtige hoogglans kleuren die gebaseerd zijn op klassieke lakkleuren van italiaanse automerken. Het paartje wat bij mij in huis stond was uitgevoerd in ‘Lamborghini’ oranje, een blikvanger van de eerste orde! De speaker beschikt over een derde generatie silk dome tweeter en twee bass/midrange drivers. Zoals gezegd beschikken alle SR3-serie types over het zogenaamde SEC (Soundstage Enhancement Concept) waarbij specifieke frequenties van de tweeter via een poort naar de achterzijde van de kast geleidt worden. Hierdoor wordt een grotere soundstage opgebouwd en blijven de luidsprekers ook off-axis goed beluisterbaar. De zogenaamde sweetspot is derhalve een stuk minder kritisch. De basreflexpoort bevindt zich onder in de kast en door de speciale voet wordt er voldoende ruimte gecreërd om de poort te kunnen laten ‘ademen’. Met een gevoeligheid van 91,5dB en een nominale impedantie van 8 Ohm zijn de speakers gemakkelijk aan te sturen. Het opgegeven frequentiebereik loopt van 29 Hz tot 23 kHz. Over de exacte verbeteringen ten opzichte van eerdere series wil de fabrikant niet veel kwijt. Nieuwe inzichten opgedaan bij ontwikkeling van het topmodel de SR11 worden langzamerhand toegepast in de SR3-serie. Een belangrijke stap voorwaarts is het gebruikte dempingsmateriaal, wat een dusdanig open structuur kent dat er nauwelijks energie in opgeslagen wordt. Dit resulteert in een aanzienlijk verbeterde focus en snelheid van de nieuwe modellen. Andere verbeteringen zijn te vinden in het wisselfilter en de wijze waarop de units in de kast vastgezet worden, de zogenaamde 3-point fixing. Aan de achterzijde is een 3-voudige set hoogwaardige aansluitterminals te vinden, geschikt voor tri-wire of tri-amping toepassing. De algehele afwerking staat op hoog niveau en straalt pure klasse uit.      

Opstellen en aansluiten
Het opstellen en aansluiten van de SR3 Super’s is een gemakkelijke klus, ze kunnen één op één de plaats van mijn eigen S3 Avantgarde Arreté speakers innemen. Ze staan ongeveer zeventig centimeter uit de hoeken van de kamer. Bijna twee meter uit elkaar, met ruim vijftig centimeter tot de achterwand gemeten van de achterzijde van de kast. In eerste instantie worden de speakers licht ingedraaid maar al luisterend werd de hoek gereduceerd tot minimaal en stonden ze bijna recht. Als bron dienen een Bluesound Vault netwerkspeler met ingebouwde harddisk en een Funk Vector V draaitafel met Shelter 301 element. De versterking en het omzetten van de digitale signalen wordt verzorgd door een Devialet D200. Deze wordt verbonden met de speakers middels een set Simply Audio Cadenza luidsprekerkabels in een single wire configuratie. De speakers hebben al behoorlijk wat speeluren en kunnen dus direkt kritisch beluisterd worden.  

Een bijzonder uitgebalanceerde allround speaker

Een spannend moment, zou het basismodel uit de SR3 serie in staat zijn om het toenmalige topmodel uit de S3 serie naar de kroon te steken of ligt het allemaal wat genuanceerder. Ghosttrain van Marc Cohn mag het spits afbijten. De door MFSL geremasterde uitvoering is één van mijn favoriete albums, zowel klankmatig als muzikaal. De SR3 Super haalt onmiddelijk de eerste pluspunten binnen. Ten opzichte van mijn S3 Avantgarde Arreté ’s zet de Super een duidelijk breder en dieper geluidsbeeld neer met een betere spreiding. De plaatsing van stem en instrumenten is rotsvast en evenaart de S3 AA moeiteloos. Gelukkig zijn er ook punten waarop de Super minder presteert. Zo klinkt het allemaal een fractie minder genuanceerd en ruwer dan ik gewend ben maar gezien het prijsverschil mag dat geen verrassing heten. Om de ruimtelijke weergavekwaliteit te beoordelen maak ik graag gebruik van Diana Krall’s album Live In Paris.

De kleine details, zoals kuchend publiek, zijn in wat mindere mate aanwezig dan ik normaal gewend ben. De zaalambiance en de plaatsing van de verschillende instrumenten op het podium is echter een stuk beter dan ik gewend ben. Net als bij Marc Cohn klinkt het laag krachtig en gecontroleerd, en dat zonder de hulp van Devialet’s SAM technologie die mijn S3 Avantgarde Arreté’s een extra zetje in de rug geven. Het op de maat meestampen van Elvis Presley tijdens de opname van In The Ghetto is overduidelijk te horen en geeft de muziek net dat beetje extra qua beleving. Fields Of Gold in de originele uitvoering van Sting laat de tokkelende gitaar ruim buiten de linker luidspreker horen, een duidelijk breder beeld dan ik gewend ben. De klank van de gitaar wordt prachtig gevangen en klinkt zeer natuurlijk. Een luisteraar die niet een direct vergelijk kan trekken met de duurdere types uit de SR3 range zal niet het gevoel hebben iets te missen of tekort te komen. De weergave is goed in balans, zonder extra aandacht te vestigen op hoog, midden of laag. De overgang tussen tweeter en de mid- laagunits is onhoorbaar, ze sluiten naadloos op elkaar aan. Qua extreme detaillering in vooral het hoog is te horen dat de bandtweeter in de Avantgarde versie nog een stap verder gaat dan de conventionele dome tweeter die gebruikt wordt in deze Super uitvoering. Zo klinken de percussie instrumenten in Dead Can Dance’s Yulunga minder open en transparant. Maar daar staat tegenover dat ze wel weer losser in de ruimte geplaatst worden, en is het verschil in diepteplaatsing tussen de verschillende instrumenten beter.

Enorme muzikaliteit
Melody Gardot’s nieuwe album Currency Of Man is een verzameling prachtige liedjes met vaak diepgaande gevoelige teksten. In Don’t Misunderstand laten de Super’s Melody’s stem in volle glorie horen, warm en rokerig. Het ietwat overgeproduceerde laag in het album wordt zeer gecontroleerd weergegeven en overheerst net niet. Het opgebouwde beeld is mooi breed en diep, de beatring klinkt ver achterin helemaal los in de ruimte. Duidelijk is dat Audiovector met deze SR3-serie op het gebied van focus en plaatsing de lat weer een fors stuk hoger heeft gelegd. Het Hammondorgel staat ronkend en grommend vooraan de sterren van de hemel te spelen. Het karakter van dit specifieke instrument wordt feilloos blootgelegd door deze Audiovector SR3 Super speakers. De blazers in See Them Run klinken bijzonder realistisch en natuurlijk. Wederom is het vooral de focus en de scheiding tussen de individuele instrumenten die extra opvalt ten opzichte van mijn eigen speakers uit de oorspronkelijke S-serie. Gelukkig is de enorme muzikaliteit waar ik zo verknocht aan ben geraakt niet verdwenen in de nieuwe serie. Het is simpelweg heerlijk luisteren naar deze muziek die gechargeerd gezegd klinkt als Shaft met Gare Du Nord achtige elementen. Terug naar een gouwe ouwe opname Dave Brubeck’s Take Five. De dome tweeter van deze Super is iets minder in staat het onderste uit de kan te halen. Zo klinkt het vel van de snaredrum een fractie minder strak en fel. De bekkens klinken mooi en hebben die fraaie metalige klank zoals het hoort. De bassdrum heeft veel impact, nuance en blijft geweldig strak. Heel belangrijk, ritmisch weten de Audiovector luidsprekers ten volle te overtuigen een onderdeel waarmee muzikaliteit staat of valt. Een track waarmee focus en plaatsing perfect blootgelegd kan worden is La Isla Bonita van Madonna. Geen hoogstandje op muzikaal gebied maar met een enorme dosis Q-sound achtige bestanddelen. Mijn Avantgarde Arreté luidsprekers laten de verschillende percussie instrumenten precies op de hoogte van de luisterplek horen. De nieuwe Super’s zetten de geluiden achter de luisterpositie neer en maken er zodanig een surroundbeleving van. Naast muziek vanaf de harddisk werd er uiteraard ook naar vinyl geluisterd. Not Here Not Now van Joe Jackson’s album Body And Soul klinkt prachtig. De trompet heeft veel kleurnuance en precies dat  vleugje scherpte wat de weergave realistisch maakt. Naast bovengenoemde eigenschappen als muzikaliteit en de uitstekende focus blijken de speakers ook bijzonder transparant. Tijdens de recensieperiode komt er een nieuwe software versie uit voor mijn Devialet D200 versterker. De, soms subtiele, verschillen tussen de oude en nieuwe versie worden feilloos blootgelegd door de Super’s.      

Conclusie
Is de SR3-serie een stap voorwaarts ten opzichte van de eerdere series? Het antwoord hierop kan niet anders dan volmondig ja zijn. Alle goede eigenschappen van de oorspronkelijke types zoals muzikaliteit, snelheid en openheid zijn gehandhaafd. Daarnaast beschikt de nieuwe serie over zeer sterk verbeterde focus en ruimtelijke weergave. Dusdanig zelfs dat het huidige basismodel, de SR3 Super het toemalige topmodel de S3 Avantgarde op die punten met groot gemak voorbij streeft! Deze nieuwe SR3 Super is een bijzonder uitgebalanceerde allround speaker, gemakkelijk plaatsbaar in de luisterruimte en eenvoudig aan te sturen. Waar de duurdere types uit de SR3-serie hun potentieel pas volledig blootgeven wanneer alle randvoorwaarden als versterker, kabels, bron en plaatsing maximaal ingevuld zijn is de Super een stuk gemoedelijker in de omgang. Met een leuke bron en lekkere versterker kun je al volop genieten van muziek en zul je niet snel het gevoel hebben iets te missen. In alle opzichten een prachtige speaker die met speels gemak de strijd aan kan met de gevestigde orde in luidsprekerland. Mocht je als luisteraar op termijn toch het gevoel krijgen iets te kort te komen dan is er altijd nog het unieke Audiovector upgrade programma. Kortom, deze SR3 Super is een bijzonder waardevaste investering in jarenlang muziekplezier. Een topper deze Super.

Prijs
Audiovector SR3 Super (in standaarduitvoering) € 3500,- per paar
Top Hifi, www.tophifi.nl