Do Acoustics Macrocosmo Impact


René van Es | 23 december 2015

Als ik aan het Italiaanse eiland Sicilië denk, schieten zon, wijn, worst en Maffia in gedachten. Tot voor kort had ik geen enkele associatie tussen Sicilië en luidsprekers. Pas recent bleek dat de Siciliaanse plaats Catania het domicilie is van Davide Oliveri die zijn naam gaf aan een interessante reeks luidsprekers, te weten de producten van Do Acoustics. Davide is erg gecharmeerd van bamboe als kastmateriaal, maar zoals het vele Italianen betaamt, heeft hij tevens oog voor design en wijkt hij daarom rustig van het bamboe af als het gaat om bijzondere kastvormen of moderne kleurstellingen.

De Macrocosmo Impact die ik in huis kreeg, hoort thuis in de hoek van designluidsprekers, bedoeld voor het weergeven van muziek in stereo of voor gebruik in een multi-channel homecinema-opstelling. Als ik u de afmetingen van de luidspreker verklap, hoop ik dat u niet gelijk afhaakt en de producten van Do Acoustics onterecht schaart onder de ‘melkpakken die niet klinken’, maar dat u ze serieus zult benaderen. De Macrocosmo Impact meet namelijk maar 10x33x23,5cm (BxHxD) en zal daarom alleen gebruik kunnen maken van kleine units. Davide past twee stuks toe van elk 3” of (afgerond) 7,5cm. Daarvan wordt de bovenste unit gebruikt voor het gehele frequentiespectrum en de onderste unit ter ondersteuning van de lage tonen. De units zitten verstopt achter ronde stoffen kappen en wat ik ook probeer, ik kan niet bij de units komen zonder de kast ernstig te beschadigen. Wel kan ik bij het eenvoudige filter, waarin luchtspoelen zijn gebruikt om het systeem tot een 1½-weg te transformeren. Het filter is hard-wired en niet uitgevoerd op een printplaat. De aansluiting achterop de luidsprekers accepteert blank draad, banaanstekkers of spades. Do Acoustics beschrijft de werking van de poort aan de achterzijde als een combinatie van een transmissionline en een basreflex, zonder verdere uitleg te geven over hoe Davide deze twee totaal verschillende soorten van kastbouw realiseert. Opgegeven technische specificaties zijn een frequentiebereik van 55Hz tot 20kHz binnen +/- 3dB, een gevoeligheid van 87dB bij een nominale impedantie van 4 Ohm, hetgeen resulteert in een rendement van 84dB/W/m gerelateerd aan 8 Ohm. Een stevige versterker is daarom wel op zijn plaats en Do Acoustics adviseert zelf een vermogen tussen 10 en 125 Watt. De versterker die ik gebruikte, levert nog wat meer dan 125 Watt aan 4 Ohm, maar dat is geen enkel bezwaar. De standaard afwerkingen van de Macrocosmo Impact zijn wit, zwart, diep paars, groen of naturel bamboe, terwijl op verzoek andere kleurstellingen mogelijk zijn. Op de luidsprekers krijgt u twee jaar garantie van de importeur en fabrikant.

Opstelling
Ik verwen de Do Acoustics Macrocosmo Impact met een Bluesound Node als streaming-bron, optisch gekoppeld aan een NAD M51 D/A-converter. Voor de versterking is gekozen voor een Exposure 3010S2 Pre lijnversterker en twee 3010S2 Mono eindversterkers, waarbij de eindversterkers tegen het einde van de recensie periode wisselden met een gereviseerde Quad 303. Zoeken naar stands voor een zo smalle luidspreker is een haast onmogelijke opgave (al heeft de importeur die wel in zijn pakket), dus heb ik ervoor gekozen de luidsprekers gewoon op mijn eenvoudige Ikea audiorek te zetten. Zoveel mogelijk aan de rand en meer steunend op het dragende metaal dan op het glas. Ik denk dat een dergelijke opstelling voor dit type luidspreker niet onrealistisch is. Hoogstens kunnen de mono eindversterkers als ‘te goed’ worden aangemerkt, maar u leest verderop dat de Macrocosmo Impact helemaal geen gek figuur sloeg en een goede bron plus aansturing zeker verdient.

Met een ironische blik
Wie heeft geen vooroordeel over dingen? Hoe ik ook probeer om onbevangen tegen audioproducten aan te kijken, had zelfs ik het idee dat een zo smalle luidspreker met een paar mini drivers niet veel zal presteren, ondanks de hoge vraagprijs. Dus bleven ze in hun verpakking staan tot ik het besluit niet langer kon uitstellen om mijn Harbeth monitors opzij te schuiven en de Do Acoustics aan te sluiten. Met een ironische blik keek ik naar de kleine kastjes en zat ik te wachten op de eerste tonen van de muziek. Inmiddels, twee weken later, staan ze nog te spelen en verbazen ze mij keer op keer. Deze Davide Oliveri blijkt wel degelijk luidsprekers te kunnen bouwen, zelfs in een ongebruikelijk formaat, zonder te hoeven leunen op elektronische trucs in de aansturing. Algemeen valt vast te stellen dat het frequentieverloop heel gelijkmatig is, zonder nare pieken of dalen. De laagweergave heeft meer volume dan verwacht, maar wordt tegelijk keurig in de hand gehouden zodat een lastige, door een binnenhuisarchitect bepaalde opstelling geen probleem hoeft te zijn. In mijn opstelling staan ze slechts 30cm van de achterwand en worden ze niet ingedraaid. Do Acoustics noemt de Macrocosmo Impact een semi point-source en daar kan ik mij wel bij aansluiten. Het is heel gemakkelijk om de luidspreker zelf uit het geluidsbeeld te laten verdwijnen en een virtueel weergavebeeld te scheppen. Een stereobeeld dat zich eenvoudig laat uitstrekken tot een eind buiten de luidsprekers in alle dimensies. ‘La Hija De La Primavera’ van Mor Karbasi speelt op redelijk hoog volume groots, groot naar alle richtingen zonder dat de stem abnormale afmetingen krijgt. De speelse muziek, die is doorspekt met percussie, komt helemaal los van de kasten met een gemak waar menige monitor een puntje aan kan zuigen. De hele cd Daughter Of The Spring ademt een vrolijke sfeer en is rijk aan instrumenten die gebruikt zijn voor de opname. Niet elk instrument klinkt even ongekleurd, maar mijns inziens heeft Do Acoustics de juiste keuze gemaakt door enige kleuring te prefereren om te allen tijde muziek te blijven geven. Het gevolg is dat Mor er lustig op los staat te zingen en haar begeleiders enthousiast meedoen. Dit is tegenovergesteld aan het doodmaken van een systeem door te nauwkeurig te willen werken met te beperkte middelen.

Van muur tot muur

Davide-Oliveri

Een groot orkest zoals dat speelt op de cd Crazy Love van Michael Bublé komt verrassend goed uit de verf. Wel lopen de bastonen hier dicht onder het geweld. Daar ontbreekt het aan ware definitie, toch drukt dat de pret niet, die de stem van Bublé blijft geven. Met kracht en verve stijgt hij boven de druk uit en zingt zuiver en verstaanbaar, naar voren geplaatst in het stereobeeld zodat een blazerssectie daadwerkelijk verder weg blijft staan. Een track als ‘All Of Me’ brengt een fraaie afwisseling van ingehouden momenten tot een crescendo, dat allemaal met gemak wordt verwerkt, waarmee de 3 inch units bewijzen van hoge kwaliteit te zijn. De studio-opname van Bublé laat ik volgen door een live concert van Paolo Conte. Heel passend: een Italiaan die zingt via Italiaanse luidsprekers. Hier ontstaat een wat kleiner en intiemer stereobeeld, dat goed past bij de muziek en de stem. Als de opnametechnicus de ruimte wat meer laat meedoen wanneer Conte de kazoo gebruikt, komt dat gelijk naar voren. Het ritme in de muziek van bijvoorbeeld ‘Come Di’ blijft overeind op de speelse en snelle Macrocosmo Impact. En als na afloop het publiek klapt, gaat het stereobeeld helemaal wijd open van muur tot muur. Waarschijnlijk met dank aan de smalle baffle van de luidspreker. Die vrolijkheid is ruim te versterken met ‘Happy’ van Pharrell Williams. Beter om aan te horen dan op een systeem dat niets verhult. De Do Acoustics legt een mooie schaduw over onvolmaaktheden in de opname en maakt de performance belangrijk. Dat daarbij de lage tonen niet gaan overheersen, juich ik alleen maar toe. Zelfs op het inmiddels stokoude ‘Killing Me Softly’ van de Fugees is het laag overduidelijk aanwezig zonder te gaan drukken op het oor. Het doet mij soms verlangen naar een subwoofer en of de claim van Do Acoustics (dat de weergave doorloopt tot 55Hz binnen 3dB) helemaal waar is, vraag ik mij nu wel af. Davide verdient wel een pluim dat hij het laag niet opblaast om indruk te maken bij de verkoop, omdat dit later thuis al snel zou kunnen veranderen in irritatie.

Italiaanse zon
Italiaanse componisten hebben zulke mooie muziek geschreven dat het zonde zou zijn, daarvan niet een deel te spelen over de Macrocosmo Impact. Denk aan Paganini, Vivaldi, Locatelli en Scarlatti. Gelukkig heb ik daarvan de nodige FLAC files op het systeem staan en al snel klinken de eerste viooltonen door de ruimte. Soms solo, soms omgeven door een klein of groot orkest. Klonk pop en jazz aangenaam, klassiek doet dat ook. De Italiaanse zon klinkt door in een werk van Niccolo Paganini waar de eveneens Italiaanse Giovanni Angeleri de solist is. De luidspreker is niet de meest gedetailleerde in zijn soort, wel een heel aangename om naar te luisteren. Gerelateerd aan de prijsklasse heeft Do Acoustics wat moeten inleveren ten gunste van de vormgeving, waarbij de luisteraar uiteraard de keuze heeft, welk zintuig het belangrijkste is: horen of zien. Gelukkig zijn de beperkingen klein, zodat zonder enige schaamte genoten kan worden van muziek over deze luidsprekers. Aan de plus-kant tellen het grote en losse stereobeeld, de frequentieband die zo mooi vlak verloopt en het vermogen om met elke muzieksoort uit de voeten te kunnen. In menig huishouden zal de Macrocosmo Impact daarom zijn weg kunnen vinden, ongeacht of het interieur modern of klassiek is aangekleed. Belangrijk zal voor veel mensen de vormgeving zijn, waarbij Do Acoustics echt zijn best heeft gedaan om ook de weergavekwaliteit hoog te houden. Spreken van een ‘designspeaker’, met de negatieve lading die daar meestal aan vast hangt, is een belediging voor de Macrocosmo Impact. Hier hebben we te maken met veel meer dan alleen een leuk smoeltje. Dit is een luidspreker met inhoud, die er bovendien mooi uitziet.

Conclusie
Ongeveer een week voordat de Do Acoustics luidsprekers werden opgehaald kreeg ik de beschikking over een 35 jaar oude Quad 303 eindversterker, waarin alleen componenten die aan slijtage onderhevig zijn werden vervangen. De Macrocosmo Impact blijkt de 303 nieuw leven in te blazen door op een zeer aangename, levendige manier muziek te maken. Het beschikbare vermogen dat meer dan gehalveerd is ten opzichte van de Exposure blokken vormt geen struikelblok. Eigenlijk blijven alle positieve punten van de luidspreker overeind. Dus wie in dit segment luidsprekers zoekt en niet zijn totale systeem wil upgraden, kan ook met Do Acoustics heel goed uit de voeten. Ik kon er in beide opstellingen van genieten en nu de luidsprekers noodgedwongen weer in de verpakking gaan, beloof ik mijzelf een volgende keer toch te proberen om ‘alle’ vooroordelen te laten varen. Nu ‘zien en horen’ samen tevredengesteld zijn, wordt het tijd om ‘proeven en ruiken’ te prikkelen met een glas donkerrode Siciliaanse wijn, waar de zon net zo diep in zit als in de Macrocosmo Impact.

Prijs
Mat wit, zwart, groen en paars Vanaf € 990,- per paar 
Bamboe (meerprijs)

www.avtunes.nl