Avantgarde bij Beter Beeld & Geluid: passie, techniek & beleving


Jan de Jeu | 22 mei 2016 | Avantgarde Acoustic

Een dag nadat ik bij Beter Beeld & Geluid in Zevenbergen genoten heb van de Harbeth Monitor 40.2 in combinatie met Lindemann electronica, bevind ik me op verzoek van mijn hoofdredacteur weer bij Beter Beeld & Geluid. Ditmaal in de Hilversumse vestiging, waar ik ben voor een interview met Garmt van der Zel (mede eigenaar van Beter Beeld & Geluid) en Olaf Oosterlee (ten tijde van schrijven nog distributeur van Avantgarde Acoustics).

Hoewel Beter Beeld & Geluid alweer sinds november 2004 bestaat en ik de winkel van Jan Verlegh in Zevenbergen met enige regelmaat bezoek, is dit de eerste maal dat ik in de Hilversumse vestiging ben. Garmt en Bjorn zijn meer dan 11 jaar geleden het bedrijf begonnen vanuit een gezamenlijke passie voor muziek en film. Tijdens de korte rondleiding die later zou volgen, praat Garmt steeds met veel enthousiasme over hun filosofie en de laatste ontwikkelingen op het gebied van Hifi en Home Cinema. Het plezier waarmee Garmt nog steeds door het bedrijf loopt is aanstekelijk en onverminderd sinds de start. Inhoudelijk is BB&G echter duidelijk verder geprofessionaliseerd.

Passie en kennis

Passie en kennis zijn nog steeds twee belangrijke pijlers, maar ook een conceptuele aanpak speelt een belangrijke rol. Garmt vertelt: “Wij denken altijd in systemen, niet in losse componenten. Synergie is het sleutelwoord. Verder vinden wij een zekere mate van continuïteit cruciaal: een aantal merken, zoals Linn, Meridian en Wilson Benesch zijn al lang bij ons en zullen dat ook blijven. We houden het vertrouwde productenpakket, maar voegen daar merken aan toe als deze werkelijk iets toevoegen. En dan niet alleen op het gebied van geluidskwaliteit, maar ook wat betreft design en eigenheid. De totaalbeleving moet kloppen.

“Garmt: “Mooi dat je juist die term aanhaalt, want High End ligt wel in het verlengde van wat wij bedoelen met Beleving. We willen een stap verder gaan dan we tot voor kort gingen en zijn daarom bezig om ons producten-pakket aan de bovenkant verder te verbreden. Klanten die hier al wat langer komen, weten dat wij ons al jaren op High End niveau profileren. Dit geldt echter niet voor de Nederlandse consument in het algemeen. Dat komt mede door het beeld dat o.a. gegeven wordt door onze website. Die wordt daarom binnenkort sterk aangepast, zodat hetgeen wij in de winkel presenteren, ook daadwerkelijk online tot uiting komt. Het verkopen van High End audio is echter nooit zomaar een ‘beslissing’; je moet er als winkel klaar voor zijn. Het is het resultaat van de wil om steeds verder te komen in muziekweergave en de wil om de vele jaren van ervaring toe te passen.”

Jan: “Kun je voorbeelden noemen van de High End producten die jullie op stereo-gebied op dit moment voeren?” Garmt: “Op luidspreker-gebied hebben we al langere tijd Wilson Benesch in ons pakket en dit merk maakt op dit moment grote stappen in kwalitatieve zin. Harbeth haalt de meest fantastische reviews binnen voor modellen als de SHL 5 Plus en de M40.2. Verder was je zelf aanwezig bij de introductie-show van Manger in Zevenbergen. Manger is één van de voorbeelden van High End merken met een grote mate van innovatie en eigenheid. Datzelfde geldt ook voor een merk als Vivid Audio. Misschien heb je de kleine Vivid Audio 1.5 zien staan bij binnenkomt in de ontvangstruimte. Ook dit merk zal een belangrijk onderdeel van ons productenpakket gaan worden. Nu staat er alleen nog een kleine 1.5, maar we verwachten ieder moment de op één na grootste Giya van dit merk. Wat betreft electronica hebben wij al jaren Mark Levinson in onze winkel de absolute topproducten van CH Precision. Linn Klimax blijft ons ook verbazen, alsmede de heel betaalbare producten van Lindemann.”

Luisterruimtes en akoestiek

Garmt besluit mij een rondleiding te geven door de zaak, die begint in de ontvangstruimte waar we ons dan bevinden. Hier domineert een grote tafel het midden van de ruimte en staan rondom langs de wanden de nodige luidsprekers opgesteld. Garmt legt uit dat mede eigenaar/oprichter Bjorn Mateijsen en hij er bewust voor kiezen om in de beide luisterruimtes voor stereo systemen liefst niet meer dan één luidsprekerset aanwezig te laten zijn. Daarmee wordt voorkomen dat eventuele andere aanwezige luidsprekers de weergave van de op dat moment voor een demo gebruikte set negatief zouden kunnen beïnvloeden. Het blijkt een van de vele voorbeelden van de aandacht voor details die het bedrijf kenmerkt.

De rondleiding voert mij vervolgens naar de zeer indrukwekkende ‘Referentie Home Cinema’. Ongevraagd geeft Garmt meer informatie: “De ruimte is een geïsoleerde ‘kamer in een kamer’, compleet met zwevende vloer en een perfecte akoestiek. Hier staan permanent parallel twee systemen opgesteld. Het ene systeem maakt gebruik van Revel weergevers en het andere – duurdere – systeem gebruikt luidsprekers en electronica van JBL Synthesis. Tezamen met de klant ontwerpen en bouwen wij de volledige home cinema, inclusief beeld en akoestiek. Er zijn nog maar heel weinig specialisten die zo ver gaan in home cinema beleving.” 

Avantgarde Acoustic

We lopen nog even door de andere luisterruimtes waar Garmt wijst op de akoestische voorzieningen die daar zijn aangebracht: “Met hulp van Mutrox wordt ook deze ruimte momenteel akoestisch geoptimaliseerd”. Ik stel mezelf hardop de vraag of daarmee de luisterruimte klankmatig niet te ver af zal wijken van de gemiddelde Nederlandse huiskamer waar de set uiteindelijk zal moeten komen te staan. Garmt licht dit verder toe: “Dat denk ik niet. Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk. De meeste klanten vinden het moeilijk om de prestaties van de set en de invloed van de kamer los van elkaar te zien. In een goede akoestiek kun je laten horen waar een set echt toe in staat is. Wanneer dezelfde set vervolgens niet naar tevredenheid presteert in de thuissituatie dan kan de klant er altijd voor kiezen om met onze hulp aan zijn akoestiek te gaan werken.”

In de luisterruimte waar momenteel gewerkt wordt aan de akoestische verbeteringen, staat op dat moment een mooie set Wilson Benesch Endeavour weergevers opgesteld. De tijd om er naar te luisteren ontbreekt, maar in visuele zin is de set in ieder geval prachtig. Datzelfde geldt voor de volledige Avantgarde set die in de kleinere luisterruimte staat opgesteld. Zowel de geïntegreerde versterker – direct afgeleid van de voor/eind combinatie die ik ooit ter recensie in huis had – als de luidsprekers zijn van Avantgarde Acoustic en net als altijd word ik ook nu weer overvallen door de gedachte hoe fraai deze producten er uit zien. Zowel qua design als qua bouwkwaliteit en afwerking.

Avantgarde Acoustic

Inmiddels heeft Olaf Oosterlee, ten tijde van schrijven nog van Avantgarde Acoustic distributeur X-Fi, zich bij ons gevoegd voor het interview en vraag ik aan beide heren hoe de luidsprekers van dit Duitse, in hoorngevers gespecialiseerde, merk wat hen betreft in dit plaatje passen.

Garmt: “Eén van de redenen waarom wij dit interview wilden doen, is om in de eerste plaats meer ruchtbaarheid te geven aan het feit dat wij als Beter Beeld & Geluid bezig zijn om ons pakket aan de bovenzijde op High End niveau uit te breiden, maar in de tweede plaats zeker ook om een echt High End merk als Avantgarde Acoustic de aandacht te geven die het verdient. Even een vraag: hoeveel mensen denk je dat Avantgarde zouden noemen wanneer je hen vraagt om tien High End merken op een rijtje te zetten?”

Deze vraag overvalt me een beetje , maar ik moet vervolgens bekennen dat Avantgarde waarschijnlijk niet bij die eerste tien zit, terwijl ik direct met Garmt eens ben dat dit merk zeker in de hoogste regionen van de High End thuis hoort.

“Dat willen wij veranderen,” vervolgt Garmt. “Zeker nu het merk met de nieuwe XD-modellen komt, is de laatste belemmering weggenomen die mensen mogelijk nog ervaren bij de UNO en DUO.” Garmt ziet waarschijnlijk de frons op mijn voorhoofd bij het woord ‘belemmering’ en vervolgt zijn betoog: “Ik zal dat uitleggen... Het hoog en midden bij een hoorn luidspreker zijn zo snel dat het laag daarbij vaak achter blijft. En dat is nu juist zo mooi ondervangen in de laatste XD-serie. Verder is het grotendeels onbekend dat hoornluidsprekers uitgesproken immuun zijn voor een harde akoestiek of sub-optimale plaatsing door hun gerichte afstraling en dat ze door hun werkingsprincipe ook 10x zo vervormingsvrij spelen als conventionele luidsprekers. Feitelijk staan de mid- en hoog-drivers van een Avantgarde vrijwel stil: de hoorn doet al het werk. Dit geeft een ontzettende snelheid, dynamiek en gemak. En vergeet het vooroordeel van de gekleurde weergave: een Avantgarde speelt juist uitermate neutraal. Ik ben van mening dat bij dit merk design, geluidskwaliteit, muzikaliteit en totaalbeleving perfect samenkomen.”

Nieuwe modellen met XD

Nieuwe modellen met XD

Terwijl ik van mijn door Bjorn uitmuntend gezette cappuccino geniet, besluit ik te vragen wat de ‘XD-technologie’ nu precies inhoudt bij Avantgarde Acoustic en welke modellen er in de nieuwe lijn leverbaar zijn.

Olaf antwoordt: “Om met de eerste vraag te beginnen; XD staat voor ‘Extended Definition’ en dat is dus wat je direct hoort: een betere definitie, met name in het laag. Waarmee ook de homogeniteit nog verder verbeterd is. Wat de lijn betreft; eigenlijk moet ik die in tweeën delen. Enerzijds is er een lijn modellen met het uiterlijk zoals de consument die al jaren van Avantgarde Acoustic kent en daarnaast is er het instapmodel de ZERO 1 XD – een luidspreker die bedoeld is voor een totaal andere doelgroep. De bekende Avantgarde Acoustic modellen worden gekocht door muziekliefhebbers met een mooie hifi of liever nog High End installatie bestaande uit losse componenten waarbij de eigenaren niet zelden audio als hobby hebben. Met de ZERO 1 XD richten we ons op de muziekliefhebber die het liefst zo weinig mogelijk audio componenten in huis wil halen en zich niet bezig wil houden met het zoeken naar de juiste bekabeling, versterker etc. Die met de ZERO 1 XD voor 13.900 euro een combinatie van design luidspreker, digitale processor (DSP), digitaal/ analoog converter (DAC) en eindversterker koopt, waar hij alleen nog maar een bron aan toe hoeft te voegen om van muziek te kunnen genieten.”

Ik stel de vraag hoe het zit met de houdbaarheid van de verschillende nieuwe technologieën en Olaf verduidelijkt dit direct: “Avantgarde Acoustic is geen merk dat elk jaar een nieuwe versie van een bestaande speaker uitbrengt. Dat betekent overigens niet dat er achter de schermen niet continu gewerkt wordt in het kader van onderzoek en ontwikkeling. Zelfs wanneer daarbij geconcludeerd wordt dat er winst kan worden behaald door een onderdeel te vervangen of te verbeteren, dan wordt nog niet direct besloten om de speaker in een nieuwe versie uit te brengen. Inmiddels zijn er echter meerdere verbeteringen denkbaar en acht het ontwerpteam de tijd gekomen om al die veranderingen in eenmaal door te voeren. Daarnaast was al langer duidelijk dat de Avantgarde Acoustic klant die bij een dealer de instapmodellen UNO FINO en UNO beluistert, uiteindelijk bij aanschaf toch altijd voor een duurder model kiest. Met deze constatering in het achterhoofd is dus niet alleen besloten om de modellen aan te passen, maar om daarnaast ook de lijn opnieuw te structuren waarbij het aantal modellen is teruggebracht. En om door te gaan op die houdbaarheid: aan het eind van het jaar is de software zo ver doorontwikkeld dat alle XD-modellen – dus ook de ZERO 1 XD – middels room correction optimaal kunnen worden ingesteld op de luisterruimte waarin zij geplaatst zijn. Hiervoor krijgt de Avantgarde Acoustic-dealer de beschikking over een kalibratie-set waarmee hij de klank bij de klant thuis kan optimaliseren. Op die manier weten wij zeker dat het gebeurt op de juiste wijze en omdat de subwoofers software-gestuurd zijn, kunnen deze dus ook op ieder moment worden opgewaardeerd om verbeteringen en vernieuwing te implementeren.

Voor updates of bij een mogelijke verhuizing van de set kan de klant uiteraard weer contact opnemen met zijn dealer die binnen het kader van de after sales service e.e.a. zal regelen.”

Ik antwoord dat mij dit als muziek in de oren klinkt en vraag gelijk of Olaf me meer kan vertellen over de nieuwe XD-lijn. Olaf: “In de UNO-serie vervangt de UNO XD de oude UNO FINO en UNO G2 en in de DUO-serie wordt het aantal modellen teruggebracht van vijf naar drie; de kleinere DUO-modellen zijn niet langer leverbaar en van de DUO XD, de MEZZO XD en de PRIMO XD zal de laatste alleen op speciaal verzoek leverbaar zijn. De TRIOseries zal voortaan bestaan uit de modellen TRIO XD en TRIO CLASSICO XD.

Het UNO XD-model erft de vorm van de kast van de UNO FINO, maar dan met 2x 10”- in plaats van 8”-drivers. Een nieuwe OMEGA midrange dome en tweeter, een nieuw ‘CPC’-wisselfilter, 1000 Watt klasse D-versterking voor de woofers, DSP-aansturing en een 5-bands parametrische EQ maken dit tot vrijwel een compleet nieuw ontwerp dat qua performance dicht tegen de oude DUO aanschuurt. De XD-upgrades voor de DUO-serie omvatten dezelfde innovaties als in de UNO-serie, maar de subwoofer is uitgerust met 2x 12”-drivers.

Bij de TRIO serie behelst XD naast het bovenstaande ook een nieuwe low-midrange driver en voor wat betreft de subwoofer kan gekozen worden uit de SUB231XD, de SHORT BASSHORN XD en de BASSHORN XD. Allen met 2x 12”-drivers, 1000 klasse D-versterker, DSP-aansturing en een 5-bands parametrische EQ.”

“Kun je aangeven wat er veranderd is aan de dome van de midrange driver, Olaf?” Olaf: “Deze is vervaardigd uit een nieuw materiaal dat stijver is dan dat van zijn voorganger. Het enige nadeel van het materiaal is dat het onder invloed van licht verkleurt. In het ontwerp speelt dat echter geen rol omdat het membraan door de hoorn niet aan daglicht wordt blootgesteld.”

Luisteren

Wat mij betreft zijn hiermee de belangrijkste dingen gezegd en ik stel dan ook voor om tot slot nog even naar een Avantgarde Acoustic set te luisteren, mede omdat deze, zoals ik hierboven al aangaf, in de aangrenzende luisterruimte aanwezig is. Ik laat mij op de bank zakken en geef me over aan de muziek die Garmt door de luidsprekers laat klinken. Een fraaie mix van jazz en elektronische muziek, ik had niets anders verwacht van deze muziekliefhebber die mij met zijn keuzes steeds opnieuw op aangename wijze weet te verrassen. Uiteindelijk verlaat ik het pand dus toch een stuk later dan ik aanvankelijk gepland had. Vind ik dat erg? Nee, integendeel. Garmt en Bjorn, bedankt voor de gastvrije ontvangst. Ik kom graag nog eens langs en datzelfde kan ik zonder voorbehoud ook aanraden aan de lezer.