Denon Design Serie: Kwaliteit van toen, mogelijkheden van nu & ambitie voor de toekomst


Rob Nijman | 02 december 2016 | Fotografie Werner Ero | Denon
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 18 november 2016

De Denon Design Serie: compacte componenten met een focus op alles wat de moderne muziekliefhebber nodig heeft, maar zonder de traditionele voorwaarde van kwaliteit ('performance is everything') uit het oog te verliezen. En hoewel de eerste modellen uit deze lijn al weer bijna twee jaar oud zijn, valt er genoeg over te melden. Een gesprek met productmanager Oliver Kriete op het Eindhovense hoofdkantoor van D+M Benelux.

Oliver Kriete is al bijna twintig jaar aan Marantz en later ook Denon verbonden, in recente jaren als Product Manager voor AV en hifi van beide merken. In die hoedanigheid was hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Design Serie, dus is hij dé aangewezen persoon om eens te bevragen over het huidige assortiment, en de modellen die nog zullen gaan volgen.

‘Performance is everything’

Denon is er al meer dan een eeuw(!) op uit om de perfecte weergave na te streven. Een aanpak die er in eerdere jaren toe leidde dat er bij de hifi-tak gesproken werd over ‘precision audio components’. Die visie is niet veranderd, en de huidige slogan ‘performance is everything’ dekt die lading uitstekend.

Het plan om een nieuwe lijn compact en zeer elegante modellen op de markt te brengen, is vanuit die gedachte dan ook geen compromis op weergavekwaliteit. “They should be totally Denon.” Echte hifi voor de moderne lifestyle. De Duitse Kriete – hij woont nog altijd in Osnäbruck, maar werkt twee à drie dagen in de week vanuit Eindhoven – is er van overtuigd dat Denon daar met de Design Serie in geslaagd is.

Denon Design Serie

De Design Serie is in de loop van 2014 geïntroduceerd en bestond destijds uit twee compleet nieuwe componenten: de DCD-50 cd-speler en de PMA-50 versterker. Een blik op het duo, gebroederlijk opgesteld in één van de vergaderruimtes van D+M, brengt snel herinneringen op naar de Marantz MusicLink-modellen die ondergetekende onlangs eens mocht beluisteren. De volgende vraag ligt dan ook voor de hand, dus laten we die meteen uit de weg ruimen: hoe deze twee lijnen zich tot elkaar verhouden. Oliver: “Denon en Marantz zijn na al die jaren nog altijd twee essentieel verschillende merken.“

Individuele merken

“In de praktijk zorgt de wezenlijk verschillende filosofie ervoor dat hifi-apparatuur van beide merken al vanaf de eerste stap in het ontwerp een ander traject volgen,” vervolgt hij. Marantz is gericht op emotie, ‘laid back’, terwijl Denon zich erop richt om je dichter op de muziek te zetten.” Uit het stapeltje huiswerk dat hij voor deze afspraak heeft verzameld, haalt hij een overzicht waarop een omschrijving van de Denon ‘sound philosophy’ prijkt. ‘Powerful & energetic’, ‘precision & accuracy’ en ‘open & lifelike’ zijn een aantal trefwoorden. Het is de basis van de verschillen tussen Denon en Marantz. “In hifi-componenten van beide merken zien we compleet andere karakteristieken. De tuning is totaal verschillend, en voor versterkermodules vertrouwt Denon op CSR met DDFA chipsets, terwijl Marantz boogt op Hypex-technologie. Beiden staan in dienst van de specifieke wensen van de twee merken.”

Doelgroep

Op wie de Design Serie dan vooral gericht is? “De moderne muziekliefhebber die op zoek is naar slimme oplossingen, of dat nou streaming via een netwerk met wifi, Bluetooth of AirPlay, een fysieke bron of het luisteren naar radio betreft. Voor onze klanten is het compacte formaat van onze alles-in-één systemen, gecombineerd met de bijzondere esthetiek gericht op de moderne huiskamer, net zo belangrijk als de muzikale prestaties.

De twee apparaten die tussen ons in staan, en waar je in deze uitgebreide review meer over kunt lezen, zijn dan ook ontstaan vanuit de wens een compact en esthetisch aantrekkelijk ‘lifestyle’-product op de markt te zetten zonder in te boeten op de weergavekwaliteiten van grotere en duurdere modellen – ook hier is een MusicLink-vergelijking op z’n plaats. Oliver vertelt vol enthousiasme over de technologische ontwikkelingen die het mogelijk hebben gemaakt om die combinatie zonder compromissen op de wereld te brengen. Tussendoor zet hij de kastjes – toch een beetje zijn kinderen – ineens op hun kant, om vol trots te laten zien dat ook het OLED-display een kwartslag meedraait, zoals je gewend bent van het schermpje van bijvoorbeeld je smartphone. Handig, en eerlijk gezegd nog niet eerder gezien bij een hifi-component. 

Pagina 2: what's next?

Klasse-D

Innovaties in de wereld van audioversterking hebben ervoor gezorgd dat ook Denon (en dit is de laatste keer dat we naar Ishiwata’s MusicLink-modellen knipogen) ervoor gekozen heeft om Klasse-D aan te wenden voor hifi-versterking. Opnieuw wijst Oliver hierbij op het bepalende verschil tussen CSR en Hypex om de individuele karakters van Denon en Marantz te schetsen. De huidige efficiency gains van en feedback loop innovaties in Klasse-D maken het dé go to-module voor versterking. “Klasse-D ontwerpen waren voorheen erg gesloten, waardoor je feitelijk geen behoorlijke tuning toe kon passen. Tegenwoordig biedt het systeem veel meer mogelijkheden om te tweaken richting de output, en ben je bovendien minder afhankelijk van het type luidspreker dat je aanstuurt.” Als toelichting haalt hij opnieuw een overzicht tevoorschijn: ditmaal een schema van Klasse-D versterking, waarop hij aanwijst waar er invloed op het signaal uitgeoefend kan worden, en dus waar de Denon-tuning onder meer plaatsvindt.

In hoeverre andere recente ontwikkelingen het mogelijk gemaakt hebben om de Denon-filosofie in zo’n klein jasje kwijt te kunnen, noemt Oliver desgevraagd onder meer de prestatieverbeteringen door digitale filtering, de aanzienlijke stappen in d/a-conversie en de herstructurering van de voeding en het LC-filter, waarmee het merk er beter in slaagt om maatregelen te nemen tegen invloeden van bijvoorbeeld het wifi-signaal of een goedkope router. Dat brengt ons vervolgens bij de jongste telg, de nakomeling in de Design Serie duo en de (vooralsnog) enige met de typering ‘100’: de DRA-100 netwerk receiver.

Denon DRA-100 Netwerkspeler

In de moderne serie van het merk vinden we sinds ongeveer een jaar naast de cd-speler en versterker ook een stand-alone netwerkspeler, de DRA-100. Deze tweekleurige unit met strakke aluminium behuizing verbergt een digitale 2x70 W-versterker met DDFA-technologie. Het uitgangsgedeelte is discreet opgebouwd, voor een hogere signaal/ruisverhouding en minder vervorming in vergelijking met conventionelere versterkers in de D-klasse. Een subwoofer pre-out is beschikbaar om meer bas aan het geluid toe te voegen. Geluidstechnologieën van Denon, zoals de geavanceerde AL32 Processing met Master Clock-ontwerp, moeten voor een betere luisterervaring zorgen.

Draadloos streamen

De DRA-100 is standaard voorzien van Bluetooth- en Wi-Fi-connectiviteit voor draadloos streamen. Het apparaat is compatibel met DLNA 1.5 waardoor het streamen van muziek vanaf een lokale computer of NAS-station mogelijk wordt. De netwerk stereoreceiver ondersteunt MP3, AAC, WMA en audiobestanden met hoge resoluties tot 24-bits/192kHz (WAV, FLAC, AIFF), evenals DSD-bestanden van 2,8 MHz en 5,6 MHz. Dezelfde bestanden kunnen worden afgespeeld via de USB-poort aan de voorkant. Muziek kan vanaf draagbare apparaten ook worden gestreamd via Bluetooth. De DRA-100 wordt geleverd met NFC (Near Field Communication).

What’s next?

“Het is een échte alles-in-één oplossing,” zegt Oliver over de DRA-100, “met nog meer vermogen dan de 2x50W PMA-50 om grote speakers gemakkelijker aan te sturen. Eigenlijk alles wat je nodig hebt.” Hij is echter niet minder blij om te vermelden dat er volgend jaar ook nog een nieuwe Denon Design cd-speler aankomt, medio zomer 2017 op de markt; één met typenummer 100, net als de DRA. Zodat je in aanvulling op de allesstreamer toch nog gewoon cd’s kan spelen. En daarna? “In de toekomst verwacht ik meerdere prijsklassen binnen de Design Serie. Zoals in de traditionele line-ups van de PMA- en DCD-520, -720 en verder. En zelfs modellen met een nóg aantrekkelijker prijskaartje (de PMA- en DCD-50 heb je al voor duizend euro, samen!), voor de consument die niet alle functionaliteit van de huidige modellen nodig heeft.” 

Hoe dan ook is dit zeker niet het laatste wat we gezien hebben van de Denon Design Serie. En dat is mooi, want na een uitstapje naar de bijzondere luisterruimte in de kelder (een bezoekje op zich waard, deze imposante kamer met dito akoestiekoplossingen), om dan eindelijk met die ‘traditionele kwaliteit’ van de PMA- en DCD-50 kennis te maken, weten we: de prestaties van dit tweetal – en nogmaals, dat voor duizend euro – smaken naar meer.