Fotoverslag: Audio Show iEar' 2016


Rob Nijman | 14 november 2016 | Fotografie Redactie Hifi.nl
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 10 november 2016

De A/V 6-daagse, al jaren een begrip in Tilburg en omstreken, is vorig najaar omgedoopt in de Audio Show iEar’. En is na het succes van die eerste editie in Landgoed de Rosep opnieuw grootser weggezet: twee volle dagen het Willem II Stadion. Ruim vijftig merken toonden er hun nieuwste speelgoed, van betaalbare instapapparatuur tot de meest exclusieve luidsprekers en versterkers. Een verslag in tekst en beeld van een geslaagd weekendje Tilburg.

Stadionshow

Vanwege het ambitieuze idee om de show opnieuw uit te breiden, is er deze keer gekozen voor het Koning Willem II stadion. Geen verkeerde bestemming, want ruimte genoeg voor de wensen van de organisatie, eenvoudig en gratis parkeren, én goed te bereiken met (eveneens gratis) pendelbussen vanuit het Tilburg NS-station. Daarnaast zijn audioshows in een voetbalstadion ons al lang niet vreemd meer, toch? De volledige line-up van merken, importeurs, ingevlogen hifi-prominenten en hun voornaamste productintroducties vind je op audioshowiear.nl, wij duiken meteen naar binnen.

Vanuit de entree lopen we eerst de trappen op om de stand van onze collega’s van Music Emotion te bezoeken. Freek van Ham, eigenaar van iEar’ en organisator van de show, staat er om ons op te vangen. “Spannend?” Nee, dat is voorbij, zo luidt het antwoord. “Het is inmiddels zover, dus nu gewoon er van genieten.” De deuren zijn op dat moment pas een uur open, maar de huidige drukte en het zoeken naar een parkeerplek even ervoor voorspellen veel goeds. Freek is alvast erg tevreden. Terecht, want de hifi-man is er opnieuw in geslaagd een aantal primeurs naar zijn show te halen. Wat altijd knap is voor een dealerevenement, want die introducties moeten maar net in de agenda van de merken en importeurs passen.

Hoogtepunten

In het lijstje highlights, met of zonder primeurs, zien we onder meer de 10 Serie van Marantz, gloednieuwe Naim Uniti-modellen, de Benelux-primeur van de Dynaudio Contour, Hegel-aansturing op KEF Blade en Muon, de grote 500 uit de Monitor Audio Platinum II-lijn, de Sopra 3 van Focal, een stevige ‘thuis’bios van AVA, de 14 Serie van Rotel, de Benelux-primeur van de Bluesound Pulsebar subwoofer, de Uni-Fi modellen van Elac en veel surround- en multiroom-moois van Yahama, inclusief hun stevige Dolby Atmos-soundbar. Op deze show sta je niet binnen een uur weer buiten.

Op deze tweede verdieping ontdekken we al snel dat er vooral veel toegankelijke demo’s zijn. Apparatuur dat speelklaar opgesteld staat, zodat je er zelf even mee aan de slag kunt. Of gewoon even aanraken, vasthouden, kennismaken. Snuffelen. Bijvoorbeeld in een luisterhoek van Bowers & Wilkins (eindelijk de P9 op m’n hoofd gehad), een HEOS-opstelling bij Denon, en een heuse huiskamer van Sonos, de Sonos Experience. Er tegenover vinden we, als altijd vertegenwoordigd, AudioQuest. Hier geen demo’s overigens, dat nemen diverse merken een verdieping lager voor hun rekening: onder meer KEF en Bowers & Wilkins maken gebruik van de kabels van het Amerikaanse merk. Uiteraard staat er wel weer van alles uitgestald, waaronder de Niagara 5000 en publiekslieveling DragonFly Red: “Zo populair, dat inkomende leveringen bij ons magazijn de vloer niet eens raken voordat ze weer doorgestuurd worden,” aldus de vertegenwoordiging.

Rotel 14 Serie

In één van die ruimtes met uitzicht op het veld schuiven we vervolgens aan bij de presentatie van Bas van Oosten (Bowers & Wilkins Benelux). In sessies van zo’n tien minuten vertelt hij enthousiast over Rotel, van de oorsprong tot de warm ontvangen 14-Serie. Inderdaad, ook al terug te vinden in de Product van het Jaar verkiezing. Hoofdthema van de presentatie is het balanced design concept, van de voedingen en transformatoren tot het circuitontwerp, gevolgd door een filmpje van het productieproces. Na deze ‘lezing’ over de techniek, van een merk dat er altijd goed in slaagt betaalbare hifi-componenten te maken, is er natuurlijk ook tijd voor een stukje muziek met diezelfde versterking.

Q-Acoustics

Opus#1 DAP, zo heet de digitale muziekspeler van Q-Acoustics. Een fraai apparaatje, en eveneens een showprimeur, dat doet denken aan de mobiele spelers van Astell & Kern. 24-bit/192kHz hi-res afspeelmogelijkheden, 32bit processor, Cirrus Logic CS4398 x 2EA Dual DAC en 32GB intern geheugen voor al je denkbare bestanden (WAV, FLAC, AIFF, DSD, et cetera). Wisselt voor € 599 van eigenaar, en voor 49 euro extra krijg je er een lederen etui bij.

Spot de genomineerden

Na de eerste stands hebben we onderling overigens een prima beursspelletje bedacht: spot de genomineerden. Bij de diverse stands met al het beste van de aanwezige merken, vinden we vanzelfsprekend ook meer dan een aantal kanshebbers uit onze Product van het Jaar verkiezing. De B&W P9, de Mu-so Qb, de Yahama soundbar, Rotel 14, Dali Katch, noem maar op. (Je kunt tot het einde van de maand nog je stem uitbrengen, dus doe ook mee!)

Naast de vele stands zijn er op deze verdieping overigens ook gewoon luisterruimtes waar onder veel belangstelling de nodige nieuwe apparatuur wordt getoond. Naim Uniti (met showprimeurs Uniti Atom en Uniti Core). Bowers & Wilkins CM6. Q-Acoustics. Diverse skyboxen langs het veld van de plaatselijke voetbalclub veranderen in fijne muziekruimtes. En er tussendoor was er in de grote middenruimte voldoende ruimte voor de inwendige mensen, gelegenheid even te snuffelen in de bakken van CD Vinyl 4 U, je te vergapen aan de vele modellen van Pro-Ject bij importeur Acson, langs fraais van Yahama, Canton, Advance Acoustics of Audiolab, of om even aan te schuiven bij de lezingen van Jaap Veenstra (Alpha Audio), over streaming, netwerken en de moderne muziekbibliotheek.

Pagina 2

Luisterruimtes

Na een tour van de bovenlaag van de show duiken we een verdieping lager in de muziek. Geen skyboxen die creatief omgebouwd zijn naar demoruimtes annex etalages, maar grote vertrekken die zich uitstekend lenen voor de grote sets. Bowers & Wilkins 800 D3 op McIntosh-versterking, Focal Sopra No. 3 op een goed gevuld audiorack van Electrocompaniet, de nagelnieuwe Dynaudio Contour 30 (NL-primeur!) op aansturing van T+A en een stevige opstelling van AVA met Trinnov Audio, om maar wat te noemen. Je kon er je lol op dit weekend, en ondanks het druilerige herfstsfeer was het overal dringen voor een stoel op of nabij de sweet spot.

Monitor Audio

In een sjieke zaal nabij de hoofdingang vinden we een merk dat daar, ook gezien het kroontje in het logo, prima past: Monitor Audio. Tevens wéér een bekende vanuit de Product van het Jaar-selectie: de Platinum II-serie. Specifieker vind je in de luidsprekercategorie van onze verkiezing de PL200 II, de kleinere van de 3-weg vloerstaanders, maar in de showroom van het merk is er ook (of eigenlijk vooral) aandacht voor de 300 en de 500. Laatstgenoemde is helemaal nieuw in de serie, kan bogen op zeven luidsprekereenheden, een weergavebereik van 22 Hz tot 100 kHz en een belastbaarheid van 400 W, en wisselt voor twintigduizend euro (per paar) van eigenaar. Voor de muziek zorgt onder meer de bijzondere Rondino Bianco van Transrotor, een versterkercombi van Leema en – weer een primeur voor de show – de Leema Acoustics Sirius music server.

McIntosh

Weinig lampjes zo uitnodigend als de iconische en altijd direct herkenbare blue power output-meters van McIntosh. “Hey, jij daar – je moet in déze luisterruimte zijn,” fluisteren ze vriendelijk als we langs de kamer van Audiac lopen. In een met doek en akoestiekoplossingen aangeklede ruimte vinden we een imposante opstelling van het merk: de C1100 voorversterker en MC1.2kW eindversterkers, voor een gruwelijke 1200 Watt per kanaal om de 802 D3 van Bowers & Wilkins aan te sturen. Loopt u maar door, wij zitten hier goed.

KEF en Hegel

In de luisterruimte van KEF – het merk bezette meerdere vertrekken dit weekend, met onder meer de nieuwe Wireless-variant van de LS50 en opvallende hoofdtelefoons vanuit de samenwerking met Porsche Design – is het zoals altijd goed toeven. Aan weerszijden zien we de bekende kolossen die de namen Blade en Muon dragen, uiteraard aangestuurd door Hegel (eveneens van importeur GP Acoustics, red.). “De kwaliteit van Hegel is een optelsom van dingen die er niet zijn,” zo leren we. Denk aan vervorming en andere nare invloeden op de weergave. De spotlight staat op de Röst en de Mohican, twee Nederlandse introducties waar we eerder in München al kennis mee maakten.

Bowers & Wilkins 800

Een paar deuren verderop opnieuw een ruimte waar McIntosh en Bowers & Wilkins muziek maken: grote broer 800 D3, met ook hier versterking uit de stal van Audiac. Deze keer is de hoofdrol voor de luidsprekers, waar Stefan Zaunbrecher (Bowers & Wilkins Benelux) de jongste generatie van de 800-serie van tekst en uitleg voorziet. Uiteraard begeleid door een muzikale selectie die aardig wat bekijks trekt. “Snel weg hier, voordat ik depressief word,” verzucht een bezoeker. Het prijskaartje in combinatie met de hoge ‘HEBBEN’-factor is ‘m even teveel.

Marantz

Eveneens een Nederlandse introductie van een product dat op High End München voor het eerst gepresenteerd werd: de nieuwe Marantz PM10-S1 en SA-10S1 (op hele bijzondere luidsprekers van Fink Project, die op het oog doen denken aan een mix van twee Wilsons: Wilson Audio en Wilson Benesch). De PM-10 is met een prijs van € 7.999 compleet nieuw terrein voor Marantz, gezien het huidige topmodel zo’n vierduizend euro goedkoper is. De aparte voeding voor de Dual-Mono-eindtrap heeft een aparte voeding, de voorversterker en de volumeregeling moeten dat verschil goedmaken, samen met een symmetrisch en volledig analoog circuit met HDAM, rechtstreeks uit de Marantz SC-7 (van de Legendary-serie). De SA-10S1 is voorzien van door Marantz zelf ontwikkelde SACD-M3 technologie, ondersteunt (SA)CD’s en heeft een USB-B ingang voor hi-res audio in PCM/DXD formaat (32bit/384kHz) en DSD (tot 11,2 mHz).

Focal en Electrocompaniet

Vanuit de luisterruimte van importeur Smart Audio klinkt een Franse stem. Niet uit de luidsprekers, maar uit de presentator: Focal product manager Raphael Triomphe laat zijn (en ons) gehoor kennismaken met de imposante No. 3 uit de Sopra-lijn, die in een uitgebreide bespreking van collega René van Es al uitgebreid bewierookt is; “De N°3 brengt als conclusie dat jazz, pop, klassiek, ingetogen, uitbundig, akoestisch, elektronisch of wat voor muziek ook nooit het geringste probleem zou kunnen brengen. Focal heeft zichzelf overtroffen met dit majestueuze systeem, waarin het meest subtiele geluidje af te wisselen is met tomeloos geweld. Daartussen is alles mogelijk.” Triomphe wordt in zijn verhaal bijgestaan door collega Raymond van der Rots van Electrocompaniet, het versterkermerk dat nog niet zo lang onderdeel is van het aanbod van Smart Audio, maar in deze setting volop aangewend is om de Sopra’s muziek te laten maken.

NAD en Bluesound Pulsebar met sub

Enkele weken geleden vond de AND-dealershow plaats, maar zelfs daar kon de importeur nog niet beschikken over de nieuwste toevoeging aan het Bluesound-assortiment: de subwoofer die de Pulse Soundbar begeleidt. Opnieuw een primeurtje voor de Audio Show dus, al hebben we ‘m zelf niet aan het werk gehoord. Voor een stukje duiding van de soundbar kun je gelukkig opnieuw terecht bij een review van René: “De Pulse Soundbar is een meer dan welkome aanvulling.”

In dezelfde ruimte ook veel aandacht voor de DALI KATCH (momenteel in review), nieuwe Master-serie apparatuur van NAD, en de C368. Laatstgenoemde is een indrukwekkende en krachtige versterker uit de NAD New Classic-serie. 2 x 80 watt, talloze mogelijkheden voor digitale en analoge muziekbronnen en uitbreidbaar met MDC-modules, bijvoorbeeld HDMI, Wi-Fi en Bluesound-streaming. Oh, én genomineerd in de versterkercategorie als Product van het Jaar.

Dynaudio

Zoals eerder in het verhaal vermeld, een stevige Benelux-primeur bij Dynaudio: de gloednieuwe Contour. De hele familie stond opgesteld, met in de luisterruimte aandacht voor de Contour 30. De Denen introduceerden de Contour halverwege de jaren 80, en presenteerden daarmee een lijn die sindsdien veelvuldig én succesvol opnieuw is uitgevonden – bijvoorbeeld met de S 3.4 LE die recent getest werd.

In het audiorack zien we onder meer oplossingen van T+A, het Duitse merk dat in de Benelux ook door Dynaudio aangeboden wordt, en een opvallende nieuwkomer: een music server van Melco. Deze N1AH40 is een van de vier high-end servers die de buurman, importeur Dimex, op de show presenteert. De instapper (€ 2.200) is voorzien van een 4TB HDD, en doet qua uiterlijk het meeste denken aan een kruising tussen Cambridge en Cocktail Audio, beiden ook aanwezig. De lijn loopt door tot een topmodel van bijna tienduizend euro, de N1ZS20 met een 2TB SSD.

Dimex: Cambridge & Scansonic

Vanuit die eerste ontmoeting met Melco lopen we uiteraard ook even bij die buren binnen. In de ruimte van importeur Dimex staat een aantal modellen van het merk opgesteld, maar de aandacht wordt vooral getrokken door een fraaie combinatie van Product van het Jaar-kandidaat Cambridge Audio op een set slanke spelers van Scansonic. En dat de MB-lijn van laatstgenoemde heel fijn muziek maakt, dat wisten we natuurlijk al.

AVA: kers op de taart

Eigenlijk al niet te missen bij binnenkomst, maar voor ons de laatste op de route langs de velden: de home cinema skills van Audio Video Automation (AVA). Op de grote trap die in één lijn vanuit de hoofdingang naar de spelerstunnel leidt, is een volwaardige bioscoop ingericht waar grof AV-geweld van onder meer Kaleidescape en D-Box voor een fijne afsluiter zorgt. Muziekfragmenten van live concerten (met een kippenvel-hoofdrol voor Roger Waters) en de nodige filmscènes van onder meer Chappie en Angels & Demons moeten bewijzen dat je zelfs van een kil trapgat een stevig home theatre kan maken. Of laten we zeggen hebben bewezen – al wat ontbrak was de geur van popcorn.

Wat er tot slot dan nog gemeld kan worden na deze tweede editie? “Goed bezig, Freek.” De Audio Show iEar’ heeft zich vanuit de ‘pilot’ in het landgoed waar de show in 2015 resideerde al weten te vestigen als niet te missen evenement voor de kalender van hifi-liefhebbers, en op die fundering is in Tilburg stevig doorgebouwd. We willen niet voor onze beurt spreken, maar het lijkt erg voor de hand te liggen dat we hier volgend jaar op dezelfde locatie terug kunnen komen. Toch, Freek?