HiVisit: Audio TV Centrum Eindhoven


Werner Ero | 27 december 2016 | Fotografie Werner Ero

Het mag geen verrassing zijn dat het assortiment van de meeste breed georiënteerde AV winkels elkaar vandaag de dag maar weinig ontloopt. Vaak gaat het daarbij om ondernemers die naast een flink vloeroppervlak en het bekende pakket aan grote merken, ook de beschikking hebben over meerdere demo- of belevingsruimten. De laatste jaren is het leveringspakket fors uitgebreid en heeft de bestaande audio en video expertise, gezelschap gekregen van multiroom, homecinema, streaming audio, netwerkconfiguraties en domotica toepassingen.

Hoewel ook de in hartje Eindhoven gelegen Audio TV Centrum speciaalzaak zich op het eerste gezicht nauwelijks van de hierboven genoemde ijzersterke concurrentie lijkt te kunnen onderscheiden, blijkt al snel hoezeer je daar in kunt vergissen. Want onder leiding van Wilbert Schepens en Roel van Nunspeet, heeft deze winkel een aantal bijzonder waardevolle ijzers in het vuur heeft liggen. Aankoopcriteria die zelfs het substantiële verschil tussen ontevreden of zeer tevreden klanten kunnen uitmaken.

Door mijn immer aan een winkel- of bedrijfsbezoek voorafgaande oriëntatie, kom ik er al snel achter dat Audio TV Centrum één van de selecte winkels is die veelvuldig aandacht en bezoek van Hifi.nl heeft gekregen. Al vanaf 2005 blijken verschillende collega’s mij voor gegaan naar deze door de jaren heen gestaag groter (inmiddels al 1.000 m2!) geworden winkel. Een gegeven wat vooraf meteen al duidt op een hoge mate aan bedrijfsactiviteiten en platgezegd alleen maar kan renderen als het goed gaat met de zaken. Doordat ik vanwege andere werkzaamheden ooit al één keer eerder bij Audio TV Centrum over de winkeldrempel ben geweest, weet ik al min of meer wat ik kan verwachten. Maar voor u is een korte omschrijving toch nog zeker op zijn plaats.

Brabantse gastvrijheid

Doordat iedere winkel bewust of onbewust zijn eigen stempel op de bedrijfsvoering drukt, vind ik het iedere keer weer opnieuw een feest wat voor onderscheid werkelijke vakmensen toch kunnen maken. Zo wordt al bij aankomst met de auto een belangrijk eerste punt binnengehaald. Want een direct naast het pand gelegen gratis en ruim opgezet parkeerterrein, behoort nu eenmaal niet tot de vanzelfsprekende zaken in het stadscentrum van een grote Nederlandse stad. Eenmaal aan de voorzijde gekomen ontwaar ik duidelijk een winkel die door de jaren heen steeds groter is gegroeid en zijn huidige vorm ontleent door het samentrekken van twee aan elkaar grenzende bestaande panden. Hoewel de belijning van het schilderwerk slim is aangebracht, kan het toch niet helemaal verhullen dat het exterieur wat minder uitnodigend aandoet dan je eigenlijk zou verwachten. Ook bij binnenkomst krijg ik door met name het grote aantal TV’s en wat minder eigenheid, nog niet meteen het ‘aha’ gevoel.

Maar wanneer ik verder doorloop en op zeker moment met eigenaar Wilbert Schepens kennismaak, valt alles ineens op zijn plaats. Want meteen wordt ik overspoeld door een daadwerkelijk gemeende persoonlijke warmte en besef ik wat een heerlijke laagdrempelige en ongedwongen sfeer deze winkel bezit! Meteen is duidelijk dat dit geen wolven in schaapskleren zijn. Hier dus niet de overbekende ‘foute winkelier’ die je enkel als handelsobject ziet en met platgetreden verkoopverhalen zo snel mogelijk het door hem aangeprezen product verkocht wil krijgen. Nee, want wat ik vanaf het eerste moment bij Audio TV Centrum ervaar, is een aanstekelijke hartelijkheid, echte vakkennis en vooral een passie om mensen daadwerkelijk in hun eigen belang te willen adviseren, die ik helaas nog maar zelden tegenkom! En dan blijkt ineens de wat meer algemene entree volledig van ondergeschikt belang te zijn.

Oog voor het grote geheel

Een volgende aspect waar ik heel vrolijk van word, is het enthousiasme en het vakmanschap wat het verkoopteam uitstraalt. De sfeer is overduidelijk erg goed en klanten worden met dezelfde overgave en passie geadviseerd, zoals je ook bij trotse ouders die de foto’s van hun kinderen met anderen willen delen wel tegenkomt.

“Nou Werner, als ik jouw lichaamstaal goed interpreteer, zie je volgens nu al in grote lijnen waar wij met Audio TV Centrum voor staan.” Aan het woord is Wilbert Schepens, die tijdens mijn acclimatiseringsperiode onder het genot van een uitstekende kop koffie, bijna onopgemerkt aan tafel is bijgeschoven. “Dit niveau aan voorlichting, klantbenadering en vakkennis, zijn voor Roel (van Nunspeet, mede-eigenaar) en mij eigenlijk van nog veel groter belang dan het grote, brede en diepe wijd verspreid in onze winkel opgestelde assortiment. Het onderscheid wat wij met onze winkel proberen te maken, is dat je hier echt deskundig en vooral eerlijk wordt voorgelicht in de zoektocht naar waar je eigenlijk echt naar op zoek bent.”

Inmiddels schuift ook verkoopmedewerker Menno Diepstraten bij de tafel aan. “Het is een vaststaand feit dat de hedendaagse klant duidelijk verschilt van die van zeg tien jaar geleden. Het overweldigende aanbod legt nu veel sterker de nadruk op (veel) meer mogelijkheden en meer gemak. Dus logischerwijs komt de klant dan ook in eerste instantie naar ons toe met vragen over dit soort producten. Vervolgens komen we in een enorm belangrijke fase, wat je het best als educatieve verkoop zou kunnen omschrijven. Door middel van vraag en antwoord proberen wij er namelijk vervolgens achter te komen wat de werkelijk behoefte is.”

Pagina 2

“Een heel mooi voorbeeld zijn mensen die voor draadloze luidsprekers komen. Wat ze daarbij doorgaans meteen over het hoofd zien of eigenlijk gewoon niet weten, is dat een draadloze luidspreker natuurlijk ook minimaal van een netsnoer is voorzien. De verbinding of gegevensoverdracht van bijvoorbeeld een router of tablet mag dan wel draadloos zijn, helemaal zonder draden gaat het nu eenmaal nog niet. Zeker wanneer mensen dan toch voor de hoogste kwaliteit willen gaan, tonen wij ze dat als je het slim aanpakt met bijvoorbeeld een mooi bijpassend meubel, de zichtbare kabels tot een minimum kunnen worden beperkt. Waar het in de praktijk dus heel vaak op neerkomt, is dat je als winkel in staat moet zijn maatwerk te leveren. De klant vraagt om oplossingen voor zijn behoeften en die dienen wij als winkel, in vergaande samenspraak, zo naadloos mogelijk in te vullen.’”

Mutrox Soundframe

“Omdat de uitleg van het gesproken woord niet altijd genoeg is of tot de verbeelding spreekt, zijn we hard aan het werk om in onze winkel steeds meer praktijkvoorbeelden te laten zien. In het nieuwste gedeelte wat zeer recent is gerealiseerd, willen wij onze klanten in een echte woonsituatie tonen wat er vandaag de dag al mogelijk is qua onzichtbaar geluid. Want één of meerdere van die ‘draadloze’ Bluetooth speakers zijn natuurlijk wel leuk en je kunt er inmiddels zelfs al verrassend goed geluid mee bereiken. Maar zoek je echt hoge kwaliteit, dan dien je of nog steeds afzonderlijke hifi componenten met visueel duidelijk zichtbare luidsprekers aan te schaffen, of je kiest uit de alsmaar beter presterende inbouwweergevers - al dan niet in een Soundframe van de firma Mutrox.”

Inbouw luidsprekers ken ik wel, maar wat moet ik mij dan bij zo’n Soundframe voorstellen? “Een Soundframe is een specifiek vooraf gespecificeerd in verschillende compartimenten onderverdeelde behuizing. Een frame dat je als één geheel aan de muur hangt en die vooraf aangepast kan worden aan een grote reeks aan merken en typen inbouwluidsprekers. Daarbij wordt als kers op de taart ook een mooie centrale plaats geboden aan een flatscreen. Het grote voordeel is dat naast het achterwege laten van hak- en breekwerk, verder alle snoeren en natuurlijk alle luidsprekers volledig aan het oog zijn onttrokken! Zelfs een subwoofer en de behorende elektronica kunnen onzichtbaar in een in dezelfde stijl uitgevoerd bijbehorend meubel naadloos worden geïntegreerd. Vanzelfsprekend zijn deze bijzonder innovatieve meubels ook nog in legio kleuren en afwerkingsvarianten leverbaar.”

“Het moge duidelijk zijn dat wij hier heel veel van gaan verwachten. Want hiermee bestaat nu eindelijk eens een echt legitieme en heel goed werkbare oplossing. Een sfeervolle presentatie die naast een prachtig visueel totaalgeheel de consument ook echt de keuze geeft om met behoud van een werkelijk goede weergave, het AV systeem wel of niet zichtbaar te presenteren. In dit zelfde winkeldeel gaan we trouwens naast de grote comfortabele zitbank met zicht op het Soundframe, ook een mooie grote tafel met stoelen plaatsen. Hierdoor kunnen we nog meer de in bepaalde gevallen gewenste afzondering creëren. Rust die nodig is om bijvoorbeeld projecten of andere zaken met de klant te kunnen doorspreken.”

Ontzorgen XXL

‘Zoals je nu met eigen ogen hebt kunnen zien, is onze winkel continu in beweging. Inzichten worden daarbij aangepast en zo ook gefaseerd het winkelinterieur doorgevoerd. Alles in dienst om onze klanten zoveel mogelijk te ontzorgen. Vaak gaan we hier zelfs zover in, dat je het gekscherend bijna ‘ontzorgen XXL’ kunt noemen. Een mooi voorbeeld hiervan is netwerkaanleg of de implementatie van domotica toepassingen.

Natuurlijk willen we allemaal het liefst een volledig naadloze en vooral snelle integratie. Gebruikmakend van bijvoorbeeld RTI afstandsbedieningen en applicaties, is dit ook allemaal daadwerkelijk mogelijk. (met één app op tablet of smartphone en aansluitende afstandsbedieningen, kan letterlijk alles in één oogopslag worden bediend!). En gaat er dan eens een keer toch wat onverhoopt mis, dan hebben wij de expertise en medewerkers in huis om het probleem met zo min mogelijk overlast weer snel vlot te trekken.”

Conclusie

Mijn bezoek aan Audio TV Centrum is mij zeer goed bevallen. In eerste instantie vooral door de wijze waarop u als klant serieus wordt genomen. Maar daarna zeker ook door het opvallend brede en in iets mindere mate diepe assortiment. Samen met dit uitgewogen assortiment, is deze winkel enorm sterk in zijn vooruitstrevende klantvoorlichting. Koppel deze eigenschappen daarbij aan het hoge productkennisgehalte, de bekende Brabantse gezelligheid, het gratis naast de winkel parkeren en de grensverleggende nazorg en je hebt een winkel die in staat is om tot volle tevredenheid van alle partijen werkelijk langdurige klantcontacten aan te gaan.