Review: CH Precision C1, D1, A1 + Wilson Benesch A.C.T. One Evolution


Werner Ero | 28 december 2016 | Fotografie Fabrikant | CH Precision

In het eerste deel van mijn verhaal over deze bijzondere en grensverleggende producten (hier te lezen), heb ik door het afnemen van een tweetal interviews de achter-gronden, ideeën en denkbeelden van deze twee op zich totaal verschillende ondernemingen besproken. CH Precision met zijn historische en heroïsche Goldmund en vooruitstrevende Anagram Technologies ervaring en Wilson Benesch als voorstander en zeker ook pionier van het eerste uur als het aankomt op het gebruik van koolstofvezel in hun producten. In dit tweede deel zal de beschikbare ruimte worden ingenomen door een test van enkele van de meest recente ontwerpen. Producten waarbij ik net als u natuurlijk ontzettend benieuwd was of ze naast technologisch ook gehoormatig vernieuwend zouden zijn. 

CH Precision

In overleg met Garmt van der Zel van importeur Audio Ingang, besluiten we voor deze test te kiezen voor een illuster viertal. Een combinatie waarbij de C1 D/A omzetter met streaming faciliteiten als zenuwcentrum zal dienen en twee ‘kleine’ A1 stereo eindversterkers in mono geschakeld voor de daadwerkelijke versterking zorg zullen dragen. Laatste kandidaat is de uiterst prestigieuze en vooral ook gewichtige D1 sacd/cd-speler. Dat lijkt misschien een vreemde en in dit geval dure keuze in een tijd waar streaming audio toepassingen grotendeels de scepter zijn gaan zwaaien. Maar voor de liefhebber van de nog immer ongeslagen ongecompliceerde bedieningseenvoud en vooral de typerende bezielende geluidskwaliteit van de verschillende audio discmedia, zijn dit soort topproducten nog steeds enorm smullen.

C1 ‘D/A controller’

Bij de kennismaking met CH Precision blijkt al snel dat deze producten tot de meest solide, gewichtige en qua opzet meest afwijkende audioproducten behoren die ik ooit heb getest. Hoewel de vormgeving zelf er weinig van weg heeft, doen de materiaalkeuze en bepaalde aspecten van de implementatie mij dan weer wel aan het eveneens Zwitserse top high-end merk Soulution denken. Ook bij CH Precision oogt de behuizing van dik en prachtig bewerkt aluminium (bijna) als één geheel, is de prijsstelling per apparaat vergelijkbaar en ligt de ontwerpnadruk op een bijna schier eindeloze (voedings-)stabiliteit en zo groot mogelijke bandbreedte bij een zo kort mogelijke stijgtijd.

Vervolgens scheiden de wegen van beide ondernemingen en blijkt de verdere gedachtegang achter beide merken toch structureel anders te zijn. Anders qua verdere ontwerpmethodiek, anders qua mogelijkheden en anders qua muzikale benadering. Ondanks een eerdere kennismaking op verschillende beurzen, slik ik toch even als ik samen met Garmt de 24 kg zware C1 uit de doos til. Niets geen dun plaatwerk, speling op bedieningsorganen, zichtbare schroeven of andere imperfecties, maar een sober vormgegeven apparaat dat uit één blok massief aluminium vervaardigd lijkt. De afmetingen zijn met 44 cm breed, 12 cm hoog en 44 cm diep redelijk modaal voor een serieus audiocomponent te noemen. Het fraai gewelfde front met slechts één grote 2-delige draai/drukregelaar en een groot AMOLED display oogt door het verder ontbreken van bedieningsorganen bijzonder evenwichtig en opgeruimd. Mooi en subtiel detail is dat het tweede pootje van de ‘H’ van CH Precision een rode LED blijkt te bevatten die de bedrijfsstatus aangeeft. Door middel van draaien, drukken en/of een combinatie daarvan, kan het leeuwendeel van de (display-) mogelijkheden van dit bijzonder uitgebreide apparaat worden ingesteld.

Het enorme aantal mogelijkheden komt naast de modulair te configureren achterzijde vooral naar voren wanneer ik de menustructuren op het apparaat of de speciaal ontwikkelde ‘App’ (alleen Android) doorloop. Omdat ik hier in huis alleen maar Apple producten heb draaien, is Garmt zo vriendelijk om mij voor deze test tijdelijk van een Samsung (Android) tablet te voorzien. Daarmee gaat er pas echt een wereld open voor mij als eigenaar van conventionele high-end producten! Want naast configuratie van de op het display getoonde informatie en het benoemen van de aanwezige bronnen, kunnen er ook nog heel veel andere zaken worden ingesteld. Maar om dit verhaal niet onnodig te ‘vervuilen’, verwijs ik u graag naar het eerste deel van dit artikel, waar uitgebreid op alle mogelijkheden wordt ingegaan.

Zoals gezegd kan de C1 ook met de draai/drukknop met ring aan de voorzijde worden bediend en wordt gelukkig ook nog een zeer kleine, maar wel heel solide en gewichtige afstandsbediening voor de meest basale functies meegeleverd. Mooi detail is dat dit kleinood aan de onderzijde met vilt is bekleed en inwendig van een magneet is voorzien. Daarmee kan hij keurig netjes tegen een zijkant van de C1 worden ‘geplakt’ en raak je hem ook niet snel kwijt. Eenvoudig maar doordacht vind ik tenslotte de slimme mechanische ontkoppeling die in ieder CH Precision product aanwezig is. Door slim weggewerkte, uitdraaibare spikes, biedt het merk haar klanten de mogelijkheid om meerdere apparaten klankmatig uitgekiend op elkaar te stapelen. Niet alleen wordt hierdoor een optimale mechanische koppeling bereikt, maar het ziet er ook nog eens prachtig uit. Slim en praktisch!

A1 stereo eindversterker

In de volgende twee dozen zitten de beide A1 stereo eindversterkers en dat blijken ware wolven in schaapskleren te zijn. Niet dat ze er zo anders uitzien dan de DAC, maar het gewicht van 24 kg is nu dramatisch opgelopen naar (een rugtechnisch gevaarlijke) 43 kg! Net als de C1 is ook de A1 stereo eindversterker weer een toonbeeld van opgeruimdheid. Niet in het minst doordat naast het grote AMOLED display enkel maar een vijftal zeer kleine ronde druktoetsen zichtbaar zijn. Hoewel je feitelijk bij een gekoppeld CH Precision systeem nooit functies op de apparaten zelf hoeft te bedienen, is het toch fijn om te weten dat dat wel mogelijk is. De A1 kan op tal van wijzen worden ingezet: van ‘normale’ stereo eindversterker, tot bi-amp (zowel passief als actief), gebrugd of mono (met dubbele voeding) geconfigureerd. Om maximale controle en grip op de Wilson Benesch A.C.T. One Evolution te hebben, zijn voor deze test de A1’s gebrugd ingezet. Het grote voordeel hiervan is dat het ogenschijnlijk ‘schamele’ vermogen van 2 x 100 Watt bij 8 Ohm stijgt naar 1 x 350 Watt. Maar laat u vooral niet op het verkeerde been zetten door deze statische gegevens, want in de praktijktest heb ik ervaren dat de A1 in welke configuratie ook tot de meest stabiele en krachtige eindversterkers behoort die ooit in mijn luisterruimte heeft mogen logeren!

Pagina 2: Luisteren

D1 (sa)cd transport/speler

Hoewel ik zelf toch heel wat gewend en verwend ben, maakt het D1 (sa)cd transport/speler al vanaf het eerste moment diepe indruk. Niet zozeer door de vormgeving die eigenlijk volledig identiek aan de C1 is, als meer door het verpletterende gewicht van 32 kg. Een massa die volgens mij alleen nog door de fameuze Japanse fabrikant Esoteric met zijn Grandioso modellen wordt overtroffen. Over Esoteric gesproken: ook CH Precision maakt in zijn D1 gebruik van een schitterend geconstrueerd Esoteric VMK-5 VRDS-Neo loopwerk. Een mechanisme dat volledig in lijn ligt met de prachtige haptiek die ook bijvoorbeeld de top platenspelers van deze wereld zo begeerlijk en aantrekkelijk maken. In dit geval is het dan ook bijna jammer dat je er als gebruiker buiten de zijdezacht in en uitschuivende massief aluminium disclade verder niets van kunt zien, maar gelukkig wel in de zeer stabiele muzikale weergave kunt terug horen!

Uiteraard is een state of the art optisch loopwerk nog maar één (maar wel heel belangrijke) schakel binnen een discspeler en zijn ook de andere aspecten zoals de mechanische ontkoppeling, constructie en digitale en analoge techniek van enorm belang. Zoals al eerder vermeld heeft CH Precision zijn zaken qua constructie en mechanische opbouw bijzonder goed voor elkaar, waarbij gelukkig ook de andere belangrijke ontwerpaspecten met dank aan de Anagram en Goldmund achtergronden, gelijke tred houden. Net zoals bij de andere modellen is ook de D1 weer helemaal modulair opgebouwd, waarbij een ruime keuze bestaat uit verschillende opties tot zelfs high-end surround aan toe! Zoals verwacht is ook hier extreme aandacht aan een correcte timing van het kloksignaal besteed en wordt een zogenaamde VCXO (Voltage Controlled Crystal Oscillator) generator ingezet. Maar zoals het een absoluut top loopwerk betaamd, bestaat ook hier de mogelijkheid het apparaat uit te rusten met een optionele synchronisatieprint. Hierdoor kunnen ook externe klokgeneratoren worden aangesloten en krijgt het D1 loopwerk in geval van CH Precision, zijn kloksignaal van de C1. Een nuttige bijzonderheid is de huiseigen CH-Link. Gebruikmakend van deze verbinding, wordt de digitale DSD data van sacd discs gesynchroniseerd en speciaal versleuteld van het D1 loopwerk naar de C1 overgedragen. Hierdoor blijft de originele DSD datastroom ongecomprimeerd in tact voor de meest optimale prestaties. Last but not least zijn alle analoge schakelingen in deze volledig gebalanceerd opgebouwde speler uitsluitend met discrete onderdelen opgebouwd en wordt binnen deze klasse A schakeling ook geen tegenkoppeling toegepast. 

A.C.T. One Evolution

De naam A.C.T. is een afkorting voor ‘Advanced Composite Technology’ en refereert aan de koolstofvezel technologie waarmee Wilson Benesch in 1989 als onderneming is opgericht en de toepassing van dit materiaal waar het merk zijn bekendheid en faam aan heeft te danken. Ook staat het acroniem A.C.T. als naam voor de allereerste luidspreker die Wilson Benesch in 1991 heeft vervaardigd - de A.C.T. One. Dat ontwerper Craig Milnes en zijn team wederom voor deze historische en voor het bedrijf zo ‘heilige’ naam met de toevoeging Evolution hebben gekozen, wil heel veel zeggen over zijn plaats binnen het Wilson Benesch productenpakket. De voor dit model zo typerend taps toelopende bovenzijde is in iedere incarnatie tot op heden een basiskenmerk geweest en ook de One Evolution versie is er wederom van voorzien.

Toch houden daar naast gelijkwaardige breedte en diepteverhoudingen, de overeenkomsten verder wel mee op. Niet alleen is de Evolution uitvoering met zijn maten van 119 cm hoog, 23 cm breed en 40 cm diep vooral hoger dan zijn voorgangers, ook de luidsprekerbezetting van dit 2,5-weg basreflex systeem met drie verschillend afgestemde compartimenten is volledig anders. Op de onderste woofer na, vormen de overige drie eenheden het in deel een van deze test beschreven Troikasysteem. Een concept waarbij het in basis om een optimale coherentie van het middengebied draait en waarbij mede door de zeer grote fasereinheid een nog natuurgetrouwere benadering van de originele opname ontstaat. Troika is zoals u waarschijnlijk al wist Russisch en betekent letterlijk ‘groep van drie’. De bovenste 17 cm unit die het middengebied weergeeft, wordt overigens niet gefilterd en speelt daardoor volledig ongeremd, terwijl bij de twee andere Tactic II eenheden enkel van een eerste orde filter gebruik wordt gemaakt. De tweeter loopt door tot 30 kHz en wordt beneden de 5000 (!) Hz beperkt met een tweede orde filter. Gezamenlijk zou hier volgens Wilson Benesch de volstrekt natuurlijke presentatie en het prachtig open geluidsbeeld dat zo kenmerkend is voor de Geometry serie door moeten ontstaan.

Hoewel het gewicht met 50 kg bovengemiddeld hoog is, zijn de verdere specificaties vrij normaal: het frequentiebereik loopt van 34 Hz tot 30 kHz bij ± 2 dB en de gevoeligheid is 89 dB. De impedantie is 6 Ohm nominaal, met 4 Ohm als minimum. Hoewel het in de praktijk lang niet alles zegt, wil dit in theorie in ieder geval al zeggen dat er waarschijnlijk geen enorme krachtpatser nodig zal zijn om deze luidsprekers goed aan te sturen. Qua concept, vormgeving en materiaalgebruik draait de One Evolution met gemak mee met de Internationale wereldtop.

Luisteren CH Precision

Hoewel ik voor deze test met het merk CH Precision nog volledig onbekend was, is dat met Wilson Benesch een heel ander geval. Want niet alleen speel ik inmiddels al weer tien jaar tot volle tevredenheid met de Arc monitor uit de meer prijsgunstiger Odyssey serie in onze tweede set in de huiskamer, ook heb ik het afgelopen decennium de nodige modellen van deze sympathieke en technologisch vooruitstrevende fabrikant met plezier getest. Als ik de klank van al deze voorgaande WB luidsprekers zou moeten omschrijven, dan is dat beheerst van karakter, zonder overdreven randjes en franje en qua ruimtelijkheid prachtig los van de kast. De tonale balans is doorgaans heel egaal en voorzien van een licht warme ondertoon in combinatie met een gecontroleerd laag en een open hoog. Wilson Benesch luidsprekers koop je doorgaans dan ook niet om al hupsend en springend op de beat van de muziek door het leven te gaan, maar veel meer voor het diepgaand, bezinnend genieten.

Eén van de voornaamste redenen waardoor bovenstaande weergave bij eigenlijk alle WB modellen zo wordt gepresenteerd, is de hoge mate aan het ontbreken van kastkleuring en versmering. Met dank aan de stijve en resonantiearme koolstofvezel kast. Doordat de A.C.T. One Evolution echter pas enkele weken later dan de CH Precision spullen voor de test bij mij werd aangeleverd, was dit een ideale gelegenheid om allereerst de werking en gehoormatige eigenschappen van de uit Zwitserland afkomstige producten te verkennen.

In een eerste ronde ga ik van start met het streamen via de C1, waarbij de muzikale data middels een losse NAS wordt aangeleverd. In mijn geval heb ik dit apparaat tijdens de testperiode voornamelijk in zijn complete functionaliteit gebruikt, dus met volumeregeling. Toch kan naar wens ook de optie DAC/streamer worden benut, waarbij de volumeregelaar in de ‘fixed’ stand komt te staan. Hoewel de verwerking van muzikale expressie van dit Zwitserse span bijna tot in het extreme rijkt, vind ik het door mij inmiddels zeer gewaardeerde album Electrified van mede Yello oprichter Boris Blank (Polydor 4708870), ontzettend goed bij deze elektronica passen. Vooral omdat deze zeer goed geproduceerde elektronische muziek zo’n beetje het volledig creatieve spectrum bevat waar Boris over beschikt. Afgespeeld op een set die muziek zo goed laat starten en stoppen als dit systeem, hoor je muzikale informatie - die op veel systemen verdwijnt - bijna getransformeerd voor het voetlicht treden. Kleine geluiden in het stereobeeld, in focus en dan weer uit focus en vooral de bijna geordende chaos van klankkleuren en transiënten die altijd volledig in de pas blijven lopen.

Ook de invloed van de in stappen van 20% instelbare verhouding tussen lokale en globale terugkoppeling, is bij dit type muziek enorm goed te volgen. Qua weergave blijken de CH Precision componenten al vanaf het eerste moment over de typische solid state deugden te bezitten. Niet een prettig warme emulatie die op buizen zou moeten lijken, of ‘fake’ gedrag waardoor het luisteraars een rad voor ogen wil draaien. Nee, hier hoor ik meteen een hoge mate aan omlijning, enorm veel gemak, zeer veel drive en een hoge mate aan controle over de luidsprekers, waarbij de weergave gelukkig nooit een doods of mechanisch karakter krijgt en blijft het geheel realistisch en ontspannen overkomen.

Pagina 3: Conclusie

Extreme stroomleverantie

Maar hoe krachtig, egaal en stabiel de kwaliteiten van deze CH Precision componenten werkelijk zijn, blijkt al snel wanneer ik tijdens de testperiode de indrukwekkend goede YG Carmel II luidsprekers op bezoek krijg. Want waar mijn Masters of de A.C.T. One Evolution ‘slechts’ 140 Watt in pieken bij bepaalde zeer dynamische muziek (Het nummer Amuseum van James Newton Howard & Friends - Sheffield Lab CD 23) dissipeerden, bleken de YG’s hier maar liefst een extreme 1.200 Watt op te slokken! Ai, dat is heftig en een bijzonder knappe prestatie dat de in brug geschakelde A1 eindversterkers met hun gespecificeerde 350 Watt aan 8 Ohm vermogen tot zulke extreme onvervormde(!) pieken in staat blijken te zijn. Net nu u zich waarschijnlijk afvraagt of ik misschien gek ben geworden om zo extreem luid te draaien, kan ik u zeggen dat het hier om enkele extreme pieken ging en de muziek zelf nog niet eens als bovenmatig luid werd ervaren! Maar gelukkig is de weergave van deze versterkers zo veel meer dan alleen maar spierballenwerk! Door de linie raken ze van geen enkel genre, dynamieksprong, luide of zachte passage hoe extreem ook van de wijs of onder de indruk en zou ik de totale signatuur omschrijven als ‘snel’ transistorrealisme zonder opsmuk en zonder valse accenten.

Het grappige is dat veel mensen denken dat ‘snelle’ versterkers heel analytisch, dun of zelfs schril klinken. Niet muzikaal dus. Maar in de praktijk is het tegenovergestelde vaak waar. Wie de laatste generatie van Spectral Audio, Soulution of Constellation Audio hoort, zal samen met deze CH Precision modellen beseffen dat eigenlijk juist van het omgekeerde sprake is. Het geluid wordt er namelijk vloeiender, zachter, informatiever en vooral accurater van! Waar de verwarring vandaan kan komen, is het feit dat al deze merken - ondanks ieders eigen klanksignatuur - op een bepaalde manier heel neutraal klinken. Dus geen extra vet, vervaging, ‘opblazen’ of overdrijven van (boven)harmonischen. Absoluut gezien klinkt zeker de laatste generatie Spectral Audio versterkers tonaal wat meer verzadigd met een mooie een aanstekelijke combinatie van ambiance en muzikaal realisme.

Ook de nieuwste Soulution producten zijn rijker en krachtiger afgestemd dan hun voorgangers, met als hun hoogtepunt een extreme laagdefinitie en een weergave die ongeacht welk volumeniveau dan ook, nooit ongewenst verandert. Constellation Audio tapt het tenslotte weer uit een heel ander vaatje en combineert een opmerkelijke zachtheid met een extreme mate aan verfijning en zeer luchtige ambiance weergave. Bij CH Precision komen vooral aspecten als nuchterheid, eindeloos gemak, bijna ongelimiteerde dynamische contrasten zonder ook maar enige overdrijving en een natuurlijke directe vorm van communiceren naar voren. Hoewel ieder van bovengenoemde merken zijn eigen positieve speerpunten heeft, biedt CH Precision met de hier besproken producten wel een erg mooi totaalpakket aan. Samen met de super degelijke constructie en de bijna onbeperkte inregelmogelijkheden, staat hier een merk voor mij wat bij de voorhoedelopers in het absolute topsegment behoort. Niet slecht voor zo’n relatief jong merk!

C1 versus D1

Voor mijzelf bijzonder interessant is de ‘strijd’ tussen de twee media. Oftewel discweergave versus streaming audio. Zoals min of meer verwacht in deze prijsklasse hoor ik meteen de enorme rust en stabiliteit die ik ook bij de huiseigen top Esoteric spelers waarneem. Je hoort gewoon dat er enorm veel zorg aan de uitlezing is besteed en dat de dataverwerking het daardoor veel gemakkelijker krijgt. In de muzikale praktijk hoor je met de D1 vooral een hele mooie egale tonale balans zonder storende dissonanten en met mooie volle en krachtige klankkleuren. Het stereobeeld staat daarbij rotsvast en uitermate stabiel voor- achter en buiten de luidsprekers. Wanneer ik vervolgens precies dezelfde muziek stream, wordt de presentatie meteen op subtiele wijze anders. Je zou het meer fijnmazig en schoon kunnen noemen, maar het is absoluut gezien ook wat minder groots, iets minder kleurrijk en voor mijn beleving ook een tikje meer afstandelijk. Kwalitatief is het niet echt minder, maar uiteindelijk gaat mijn voorkeur ook hier weer naar fysieke discweergave

Luisteren Wilson Benesch

In dit tweede en tevens laatste luistergedeelte kunt u kennismaken met de prachtig vormgegeven Wilson Benesch A.C.T. One Evolution. Prachtig in de zin dat wanneer we deze schoonheden eenmaal met vereende krachten mijn luisterruimte hebben indragen, ik een gevoel van onbeschaamde hebzucht niet kan onderdrukken. Wauw, wat zien deze luidsprekers er werkelijk prachtig uit zeg! Precies (voor mij) het juiste materiaalgebruik in combinatie met afmetingen en een vormgeving die mijns inziens perfect passen bij een paar luidsprekers van 28.500 euro per paar. Niet goedkoop, maar daar krijg je net als bij CH Precision wel weer veel voor terug. De A.C.T. One Evolution is hier naast CH Precision met een hele reeks aan topversterkers beluisterd (Accuphase, T+A HV serie, Constellation Audio en Zanden). En hoewel daar uiteraard soms zelfs grote verschillen tussen zaten, bleven de globale indrukken van deze Wilson Benesch toch opmerkelijk gelijk.

Het eerste wat mij bij dit model ten opzichte van zijn voorgangers en andere WB modellen opvalt, is de veel grotere kracht en ‘drive’ in met name het laag en middenlaag en een veel ‘zachter’ gepresenteerd hoog. Waar de oudere generaties soms nog wel eens als ietwat statisch en minder betrokken konden worden getypeerd, is daar bij de One Evolution geen sprake meer van. Je kunt ook anders zeggen dat het model veel meer muziek georiënteerd is. In plaats van er op een bepaalde afstand naar te luisteren, zit je er nu veel meer in en is de betrokkenheid groter. Een punt van gewenning vind ik zelf het wat bedeesd overkomende hoogbereik. Niet dat het terughoudend of zelfs als ‘dof’ kan worden getypeerd, maar de hoogweergave is zacht van karakter en volledig gespeend van hardheid of valse accenten. Wanneer daarbij het duidelijk voller gepresenteerde middenlaag bij wordt opgeteld, ontstaat er een weergave die het Amerikaanse collega blad The Absolute Sound zo treffend een ‘bottom up’ weergave noemt. Oftewel een weergave die eerder volbloedig en rijk is georiënteerd dan schril, dun of kaal.

Toch slaat het nooit door als kleuring en ligt het in basis dicht bij het type weergave dat je ook in concertzalen op bepaalde plaatsen kunt waarnemen. Hier de typerende audiofiele parameters aan hangen heeft dit keer door de bijna 1:1 schaalgrootte en de gloedvolle live-beleving gewoon te weinig zin. Alles is aanwezig en alles is in balans. Precies zoals het eigenlijk hoort maar zelden met hifi wordt ervaren. Als laatste illustreert de door mij zeer gewaardeerde hedendaagse Amerikaanse componist David Maslanka met Garden of Dreams (Reference Recordings RR-108), hoe ik de A.C.T. One Evolution qua muziek zou willen omschrijven. Garden of Dreams staat vol met mysterieuze en vol zoete beloften aanrollende muziek. De muziek komt uit het niets, kan enorm gelaagd en triomfantelijk zijn, om daarna weer in stilte te eindigen. De klankkleuren van dit album, het enorme stereobeeld en de spannende sfeer, zitten zeker ook in de combinatie CH Precision en de A.C.T. One Evolution. Samen zijn ze ronduit schitterend en dit is hoe high end muziekweergave hoort te klinken. Alle techniek vergetend en één met de muziek.

Conclusie

Een erg kostbare set die bij de duurste behoort die ik in mijn ruimte tot op heden heb mogen ontvangen. Maar het is ook een werkelijk topsysteem dat nergens een steek laat vallen en vooral heel veel raakvlakken met echte muziek heeft. Het mooie daarbij is dat ook de theoretische achtergronden dit keer prachtig overeenkomen met de keiharde praktijk. Dus zowel de drie CH Precision componenten als de Wilson Benesch A.C.T. One Evolution delen een duidelijke visie. Bij het ontwerp een zeer gedegen en uitgerijpte basis, die door veel kennis en kunde uiteindelijk tot een volstrekt natuurlijk en vanzelfsprekend geheel is samengesmeed. In de beginfase was ik nog veel bezig alle mogelijkheden te ontdekken (zo is de verhouding tussen lokale en globale terugkoppeling van de eindversterkers in te stellen en voor mij gaf 0% tegenkoppeling uiteindelijk het meest natuurlijke resultaat), maar gaandeweg de test merkte ik dat ik mij steeds meer kon ontspannen om mij tenslotte volledig over te geven aan het geweldig mooie scala aan muzikale zeggingskracht en grandeur.

Nogmaals is het totaalbedrag behoorlijk hoog en kunt u ook voor minder geld muzikaal bevredigende producten vinden. Maar zoekt u zowel technologische, technische als muzikale perfectie in één compleet totaalpakket, dan scoort dit systeem enorm hoog.

Ondanks het kwaliteitsstreven is het mooiste van alles misschien wel dat zowel Wilson Benesch als CH Precision hun heerlijk nuchtere inslag zijn blijven houden. Dus prachtig gebouwde spullen met een echte diepgaande visie, maar zonder de ‘valse’ (commerciële) bling bling die zo veel andere merken helaas steeds vaker typeert.

Prijzen

CH Precision D1 SACD/CD drive v.a. € 30.674,-
CH Precision C1 Voorversterker/DAC/streamer v.a. € 24.866,-
CH Precision A1 stereo eindversterker v.a. € 28.072,-
Wilson Benesch A.C.T. One Evolution per paar € 28.500,-