Review: Audiovector QR1


René Smit | 08 maart 2017 | Fotografie Fabrikant | Audiovector

Met de komst van de nieuwe Audiovector QR serie komt de huidige K-serie te vervallen. In tegenstelling tot de hoger op de ladder geplaatste SR3 en SR6 serie is er in dit geval geen sprake van een evolutie maar een revolutie. De nieuwe QR lijkt in niets op de K-serie. Zo is het aantal verschillende types teruggebracht tot een QR1 monitor en een QR3 vloerstaande luidspreker. Later dit jaar volgt nog een centerspeaker en subwoofer zodat het opbouwen van een evenwichtige surroundset tot de mogelijkheden behoort. Ook het assortiment kleuren beperkt zich tot mat wit, high gloss zwart en dark walnoot fineer. Audiovector zet met deze nieuwe types in op maximale geluidskwaliteit tegen een zo concurrerend mogelijke prijs. Met een set prijs van 999 euro voor de QR1 en 1900 euro voor de QR3 mag dit gezien de specificaties zeker als zodanig beschouwd worden. Onderwerp van deze test is de QR1 monitor luidspreker. Laten we deze eens nader bekijken.

Na het uitpakken van de netjes ingepakte speakers staat er een, gezien het prijsniveau, zeer fraai uitgevoerde luidspreker voor me. De kast heeft een traditionele rechthoekige vormgeving in tegenstelling tot de taps toelopende kasten van de duurdere series. Audiovector is er alles aan gelegen om de kast zo rigide en stil als mogelijk te maken. Hiervoor is de achterzijde grotendeels voorzien van een verzonken aluminium paneel. Hierin zijn de zware single wire uitgevoerde aansluitterminals gemonteerd. Deze accepteren banaanstekkers, spades en blanke draad. Niet alleen het visuele aspect is anders dan de K-serie, technisch zijn er eveneens veel vernieuwingen doorgevoerd. Deze komen aan het licht zodra het frontdoek afgenomen wordt.

Het meest opvallend is de tweeter. Dit is namelijk een Air Motion exemplaar in plaats van een veel gangbaardere dome tweeter. Simpel gesteld is een Air Motion tweeter een flinterdunne tot een soort harmonica gevouwen folie. Belangrijk voordeel is de snelheid waarmee dit membraan kan reageren op signalen, ook loopt het frequentiebereik verder door en klinkt een tweeter als deze schoner waardoor de detaillering erg goed is. Echter de techniek die nodig is om een kwalitatief hoogwaardige Air Motion tweeter te produceren is duur en complex. Tot voor kort werd een tweeter als deze dan ook voornamelijk toegepast in speakers uit de hogere prijsklasse zoals de topmodellen uit de Audiovector SR3 serie. Na lang zoeken stuitte de fabrikant echter op een leverancier die Air Motion tweeters kon produceren op de door Audiovector vereiste specificaties tegen een passende prijs.

Het frame waarmee de tweeter in de kast gemonteerd wordt is uit één stuk aluminium gefreesd en is van dezelfde kwaliteit die ook in de luchtvaart gebruikt wordt. Het is gestraald, vervolgens geschuurd en als laatste geanodiseerd in Tungsten Titanic grijs. Het fijnmazige stukje gaas wat de eigenlijke tweeter beschermt is uitgevoerd in rosé goudkleur. Naast bescherming dient het eveneens als een, aangeduid door de fabrikant, S-Stop filter. Dit fungeert hetzelfde als een POP-filter die in opnamestudio’s voor een microfoon worden gebruikt. Het tempert overdreven Sisklanken die zich vaak manifesteren als overdreven aangezette Ssen en T’s.

Naast de tweeter is ook de lage tonenunit vernieuwd ten opzichte van de ‘oude’ K-serie. De QR1 maakt gebruik van een woofer opgebouwd uit drie lagen. De sandwich bestaat onder andere uit aluminium die zorgt voor de stijfheid in combinatie met zachtere materialen die voor de nodige demping zorgen. Met, volgens de fabrikant, als resultaat een ongekleurde weergave en heel lage vervorming. De QR1 is een basreflexpoort systeem en is uitgerust met een poort aan de voorzijde. Deze is langwerpig in plaats van het meer gangbare ronde type. Voordeel van de poort aan de voorkant is, in theorie, dat speakers gemakkelijk te plaatsen zijn in de luisterruimte en dichter bij de achterwand kunnen staan.

Speelklaar maken

Het is zonde om een speaker als deze Audiovector QR1 op een dressoir of in een wandmeubel te plaatsen. Om de luidspreker echt tot zijn recht te laten komen kan het beste van een stand gebruik gemaakt worden. Op die manier komt de mooie Air Motion tweeter op oorhoogte en kun je met wat schuiven en draaien de optimale positie bepalen. Zelf maak ik gebruik van een zilvergrijze Sound Organisation stand die afgevuld is met zand. Deze past visueel verrassend goed bij de speaker die ook voorzien is van een aantal zilvergrijze elementen. Houdt bij aanschaf zeker rekening met wat extra budget voor een goede stand. Om de speakers te beoordelen worden ze met een set Simply Audio Cadenza luidsprekerkabels aangesloten op mijn Devialet D200 versterker. Bronnen zijn een Bluesound Vault Gen2 en een Funk Vector draaitafel met Shelter 301 MC element. De Vault is voorzien van twee AudioQuest Jitterbugs en een AudioQuest NRG netsnoer. Een Audiovox digitale coaxiale kabel zorgt voor de verbinding met de versterker. Deze is voorzien van een Crystal Cable Reference netsnoer en Bybee Quantum Signal Enhancer. Om een zo schoon mogelijke weergave te bewerkstelligen is voorzien in een separate stroomgroep in de meterkast en een AHP schakelautomaat. De digitale en analoge apparatuur hebben beide een eigen Inakustik verdeeldoos. Alle apparaten zijn geplaatst in een Quadraspire audiorack.

Pagina 2

Luisteren maar

Aangezien de nieuwe QR speakers ten tijde van de test nog slechts mondjesmaat leverbaar zijn komt het paar wat ik ter beschikking krijg rechtstreeks uit de fabriek mijn kant op. Nadeel is dat het enige tijd vergt om ze goed in te spelen. Ik laat de speakers dan ook ruim een week dagelijks minimaal acht uur spelen alvorens de eerste serieuze luistersessie te plannen. Gedurende de eerste week veranderde het geluid langzaam maar duidelijk waarneembaar. De scherpte in het hoog verdween en de laagweergave kwam los.

Om het de speakers direct maar moeilijk te maken en de nieuwe tweeter te beoordelen kies is het album ‘Tales Of Us’ van Goldfrapp. Deze, in mijn geval, hires opname is heel onthullend en een mindere speaker valt gelijk door de mand. Zoniet deze QR1, de stem van Alison klinkt breekbaar kent geen scherpte en de S en T klanken zijn niet aangezet. Dit heb ik op kostbaarder speakers weleens anders gehoord. Opvallend is dat het volume ongegeneerd opgeschroefd kan worden, de speakers geven geen krimp. Zelfs op hoog volume wordt het hoog niet scherp en vliegt niet uit de bocht. Dit is een eigenschap die ik eigenlijk alleen van grotere en duurdere speakers ken.

Nik Bärtsch album ‘Continuum’ kent een behoorlijke portie diep doorlopend laag. De QR1 doet geen poging het aller diepste weer te geven met allerlei kunstgrepen. In plaats hiervan kiest Audiovector er voor om het laag kwaliteit te geven. Het is nu eenmaal technisch niet mogelijk om uit een kast van dit formaat en met een woofer van 13 centimeter putdiep laag te genereren. De fabrikant spreekt van 45 Hz als ondergrens. De bandtweeter laat veel detail horen in het hoog, echter niet op een alles onthullende manier. Recent mocht ik op de X-fi show een topsysteem beluisteren, daar was de weergave gericht op ultieme resolutie. Voor mij was het laten horen van de allerkleinste details echter meer afleiding van de muzikale boodschap dan een toegevoegde waarde. Audiovector heeft, voor mij persoonlijk, een goede balans weten te vinden tussen resolutie en muzikaliteit. De muzikaliteit is terug te horen in de klank en dynamiek van de piano. Het klinkt realistisch met mooie klankkleur en voldoende gewicht gezien het formaat van de luidspreker.

Dick Hyman’s From The Age Of Swing, een geweldige hires HRX opname, klinkt fantastisch. Alsof er een paar maatjes grotere speakers staan te spelen. Het opgebouwde stereobeeld is breed en diep, maar is vooral het verbluffende gemak waarmee deze speakers muziek weergeven. Het is ritmisch en dynamisch, de QR1 kwijt zich feilloos van zijn taak. De bekkens klinken realistisch en klinken goed uit. Alle blazers staan groot in de ruimte en hebben allemaal hun eigen plaatsje in het geluidsbeeld. Tussen de uitstekende Hyman opname en jaren tachtig live opname van Bruce Springsteen zit een wereld van verschil. Puur op basis van de opname kwaliteit is de eerste veruit superieur aan de tweede. Echter luisterend naar Racing In The Street, één van mijn favoriete Springsteen tracks, welke ik al meerdere malen live gehoord heb kan ik een grijns niet onderdrukken. Wat speelt deze QR1 ontzettend plezierig muziek. Het gemak waarmee op luid volume gespeeld kan worden blijft verbluffend en versterkt de livebeleving.

Wanneer Clarence Clemmons scheurend inzet met zijn saxofoon weten de speakers me toch weer te verrassen. De saxofoon klinkt echt rauw zoals het hoort maar wordt niet onaangenaam scherp. Drummer Max Weinberg is altijd trouw gebleven aan zijn relatief eenvoudige drumkit maar weet daarmee een ritme en drive aan de muziek mee te geven die zorgt dat de rest van de band energie krijgt en er helemaal in mee gaat. Geen enkel probleem voor deze kleine Audiovector. Onze nationale trots, sprinter Shurandy Martina, zou zeggen: “Ik ben blij”. Dit is precies het gevoel wat deze speaker op weet te roepen. Naast energieke swingende muziek kan de QR1 gelukkig ook prima uit de voeten met het subtielere werk. Laurie Anderson’s album ‘Bright Red’ is een verzameling vreemde songs. Het laatste nummer van het album Same Time Tomorrow kent een ietwat surrealistische sfeer. De kleine Audiovector luidspreker heeft geen moeite de sfeer te reproduceren. De stem van Laurie staat rotsvast midden in het geluidsbeeld en volkomen los in de ruimte. Het piepen van de videorecorder, onderdeel van het nummer, klinkt heel elektronisch precies zoals een echte VCR of bijvoorbeeld wekker kan klinken. Dat de detaillering van de AMT tweeter dik in orde is blijkt keer op keer. Kleine geluidjes, soms ietwat verborgen in de mix, worden gemakkelijk ten gehore gebracht.

Conclusie

Met deze nieuwe QR-serie bewandeld Audiovector een andere weg en gaan ze direct voor maximale kwaliteit binnen de gestelde verkoopprijs. Later upgraden naar een beter type binnen dezelfde serie blijft voortaan voorbehouden aan de S en SR-series. Mads Klifoth, zoon van Audiovector oprichter Ole, geeft met zijn eerste eigen speakerlijn een fraai visitekaartje af. Het typische snelle en open geluid van Audiovector is grotendeels aanwezig in deze nieuwe QR1 luidspreker. Mads heeft hier levendigheid en een flinke funfactor aan toegevoegd waardoor de speaker een groot (jong) publiek zal aanspreken. Een speaker waarmee je met plezier naar muziek luistert.

Afhankelijk van de gebruikte elektronica kun je de weergave naar een verassend hoog plan tillen. De door mij gebruikte Devialet versterker voelde niet als overkill in combinatie met deze betaalbare speaker. Ik had eerder het idee dat ze de QR1 echt lieten schitteren. Met de komst van deze nieuwe QR-serie is het samenstellen van een fraaie ‘budget’set weer een stuk gemakkelijker geworden. Audiovector legt de lat in het segment betaalbare luidsprekers een flink stuk hoger. Hier gaat de concurrentie een hele kluif aan krijgen! Een ‘must listen’ voor iedere muziekliefhebber die op zoek is naar een betaalbare top speaker.