Review: Magico S1 mk 2


Werner Ero | 20 augustus 2017 | Fotografie Fabrikant | Magico
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 05 april 2017

Als ik het heb over extreem rigide en uiterst complex opgebouwde aluminium behuizingen, naar eigen ontwerp vervaardigde state-of-the-art- hightech luidsprekerunits en een wereldwijd onder kenners respectvol uitgesproken merknaam, kan het eigenlijk om nog maar één onderneming gaan - Magico! Achter deze inmiddels illustere naam schuilt een kleinschalig ontwerpteam onder leiding van muziekliefhebber Alon Wolf. Na het oorspronkelijk toegepaste houten (berken multiplex) kastmateriaal en de erna volgende complexe aluminium behuizingen, zorgt het merk in 2013 met de introductie van de S1 opnieuw voor de nodige opschudding. Hoewel nog steeds niet bepaald goedkoop brengt de vereenvoudigde constructie echte Magico kwaliteit ineens binnen het bereik van een veel grotere groep muziekliefhebbers. Inmiddels is het tijd voor de tweede generatie en ben ik ontzettend benieuwd of het Alon en zijn team is gelukt de grenzen van het maximaal haalbare opnieuw te verleggen.

Door mijn beroep als audiorecensent ben ik in de loop der jaren veel in contact gekomen met een breed scala aan verschillende Magico modellen. Van de baanbrekende Mini monitor, de V2, V3 en M5 uit de beginperiode, naar de revolutionaire Q-serie, tot uiteindelijk de vernieuwende M-Project en de majestueuze en grensverleggende Q7 mk II. Wat mij daarbij altijd sterk is opgevallen, is de enorme consistentie waarmee alle ontwerpen al vanaf dag één zijn uitgevoerd. Pas met de in 2012 geïntroduceerde S5 als eerste model van de inmiddels wel bekende S-serie, wordt zowel qua constructie als weergavesignatuur een wezenlijk andere weg ingeslagen. Want naast een aanzienlijk minder gecompliceerde constructie, blijkt deze serie ook voor het eerst Magico een tonaal rijkere, zachte en meer vloeiende afstemming te geven. Dit in tegenstelling tot de op dat moment nog erg neutrale, tonaal minder verzadigde en soms zelfs ietwat zakelijk aandoende eerste generatie Q-serie.

Na de S5 volgt in 2013 de veel kleinere S1 vloerstaander als nieuwe instapper binnen het inmiddels gestaag uitdijende gamma. Zeker qua prijsstelling blijkt deze nieuweling al meteen een regelrechte breuk met het roemruchte verleden. Niet in het minst doordat de Q1 monitor nog kort daarvoor met zijn prijs van €38.500,- het meest ‘voordelige’ aanbod binnen het assortiment was en deze S1 ‘slechts’ €16.800,- moet opbrengen! Nog steeds veel geld natuurlijk, maar wel een substantieel lager bedrag waardoor een echte Magico ineens voor veel meer muziekliefhebbers binnen bereik komt.

Recept voor succes

Na de robuuste en hoekige Q-serie met zijn extreem doorgevoerde onderhuidse kastconstructie, oogt de slanke S1 bijna fragiel en lichtvoetig. Maar schijn bedriegt, want eenieder die deze dikwandige (meer dan 1 cm dikke kastwand) ‘aluminium pijp’ (109 cm hoog, 25 cm breed en 22 cm diep) zelf eens wil optillen, komt van een koude kermis thuis. Vooral omdat je gewoon niet verwacht dat een weergever met zulke bescheiden afmetingen een extreem solide 50 kilo weegt. Magico is daarbij trouwens ook het ideale schoolvoorbeeld om eens ‘lekker’ met de knokkels tegen de kast te kloppen. Ik weet niet hoe het met uw gezichtsuitdrukking zal staan, maar de eerste keer dat ik dat deed kon ik mijn oren gewoon niet geloven. Want er was geen doffe plok, heldere tik of gekleurde tak, maar eigenlijk alleen maar het volslagen ultrakorte geluid wat je eigenlijk alleen hoort als je tegen een massief stuk rots tikt. Ronduit indrukwekkend dus en een directe bevestiging waarom Magico behuizingen tot de meest rigide ter wereld behoren.

Trickle-down technologie

De oplettende lezer zal vast al hebben opgemerkt dat we inmiddels nog maar drie jaar verder in de tijd zijn - alweer een nieuwe opvolger? Hier snijd ik voor mijzelf een heikel punt aan, want ik wil niet onder stoelen of banken steken dat de ‘moderne’ marktwerking met producten die iedere paar jaar of zelfs nog sneller ‘gigantisch’ zouden zijn verbeterd, mij eigenlijk enorm irriteren. Want als een willekeurig product in zo’n korte tijd daadwerkelijk zo sterk verbeterd kan worden, is er in mijn ogen iets grondig fout. Of het product is bij introductie nog steeds niet voldoende gereed, waardoor de aanwezige onvolkomenheden er in een volgende serie/update alsnog uit moeten worden gehaald. Of het product is vooraf al bewust in bepaalde mate ‘kwalitatief geknepen’, zodat er bij een update weer opnieuw geld aan de nietsvermoedende consument kan worden verdiend.

Bij Magico blijkt het vooral door snel voortschrijdende technologie te worden veroorzaakt. Met name omdat bij dit merk nergens op bezuinigd hoeft te worden en het een pioniersrol vervult, kan en wil het direct profiteren van de nieuwste innovaties en verbeteringen. Wie het programma verder al langere tijd volgt, ziet daarbij ook dat het merk een typisch ‘trickle-down’ filosofie hanteert. Innovaties worden daarbij als eerste in de meest kostbare modellen toegepast, waarna ze vervolgens gestaag in de minder extreme modellen worden doorgevoerd. Nu, één jaar later, wordt vooral het belang en de uiteindelijke invloed van de in 2015 uitgebrachte gelimiteerde Magico M-Project steeds duidelijker. Want hoewel door het kleine uitgebrachte aantal en de zeer hoge prijs helaas maar heel weinig mensen van dit bijzondere model hebben kunnen genieten, is de uiteindelijke technische invloed op de rest van het gamma zonder meer erg groot gebleken.

Wat te denken van de diamant gecoate Berillium tweeter of de dubbelwandige conus voor het laag en middengebied waarin ook het 20% lichtere en 300%(!) meer stijve Nanographene koolstofvezel is toegepast. Verder moet u ook denken aan nieuwe nog betere filtercomponenten, speciaal geconstrueerde afzonderlijke onderhuidse behuizingen voor het middengebied en (koolstofvezel) kastdelen die aerodynamisch zijn aangepast om een nog beter afstraalgedrag te verkrijgen. Het mooie bij Magico is dat je in verschillende gevallen ook niet meteen een geheel nieuwe speaker hoeft aan te schaffen, maar dat je deze naderhand tegen meerprijs kunt laten upgraden. Niet bepaald een goedkope optie, maar dat kan ook helemaal niet bij het continue gebruik van state of the art technologie en niet te vergeten het zeer hoge gewicht wat hoge transportkosten met zich meebrengt. Daarbij heeft u dan meteen weer een weergever die volledig aan de laatste stand der techniek voldoet en de komende jaren qua prestatieniveau en techniek voorop blijft lopen.

Magico S1 mk II

De originele Magico S1 kan ook vandaag de dag nog steeds worden gezien als een zeer geslaagde poging om een behoorlijke full range weergave in een slanke en goed plaatsbare gesloten 2-weg luidspreker onder te brengen. Deze weergever speelt daarbij opvallend coherent, geeft muziek met diepe en voor een Magico opvallend verzadigde klankkleuren weer en bezit dat voor andere fabrikanten zo moeilijk bereikbare ‘Magico realisme’. Hieronder versta ik een weergave die veel raakvlakken bezit hoe akoestische instrumenten in werkelijkheid in een echte ruimte klinken. Compleet met aspecten als expressie, dynamische contrasten en accuratesse. Daarbij komt de klank niet alleen moeiteloos los van de luidsprekerbehuizing, maar lijkt daar tijdens het spelen ook geen moment door te worden voortgebracht. Met een kwalitatief goede en stabiele versterker die gelukkig best buizen mag bezitten, wordt een grootser en meer krachtige weergave neergezet dan je bij deze modale afmetingen zou vermoeden.

Het model was (en is nog altijd) in een tweetal afwerkings- en legio kleurvarianten verkrijgbaar en het gesloten principe zorgde voor een mooi gedefinieerde laagweergave die woonruimtes aanzienlijk minder dan gemiddeld aansprak. Maar omdat nu eenmaal niets in het leven perfect is, waren er ook een aantal minder sterke punten die vooral door introductie van de nieuwste Magico generatie steeds meer benadrukt werden. Zo was de maximale belastbaarheid bij met name muziek met grote dynamieksprongen en diep laag, toch wel enigszins beperkt en lagen transparantie en oplossend vermogen niet helemaal meer op het hoogt haalbare (Magico) niveau. Een ander aspect betrof bepaalde cosmetische facetten. Vooral het nogal dunne en wat grillig gevormde onderstel was visueel niet bepaald het mooiste onderdeel van het ontwerp. Dat er op een gegeven moment een opvolger zou komen was bij het verschijnen van updates voor de andere modellen in het gamma dan ook al meteen duidelijk. De vraag was alleen wanneer? Begin 2016 was het dan zover en kreeg ik van importeur Symphony Audio te horen dat halverwege dit jaar de nieuwe S1 mk II op de markt zou komen.

Hetzelfde, maar dan anders

Al bij de eerste foto’s zie ik veel gelijkenissen met de oorspronkelijke S1, maar blijken er  ook meteen een aantal cruciale zaken te zijn aangepast. Het eerste wat mij opvalt is het volledig geïntegreerde onderstel met de vier spikes. Hier gelukkig niet meer die dunne ‘spinachtige’ poten, maar een mooi massief afgerond geheel. Daarbij niet alleen veel meer één geheel met de weergever zelf, maar ook de schoonheid van het ontwerp aanzienlijk meer completerend. Een tweede aspect is het concaaf gevormde en vloeiend weglopende massieve boven paneel. Niet alleen visueel een forse vooruitgang maar ook beter voor het afstraalgedrag en het inwendig minimaliseren van verticale staande golven.

 

Toch worden de meeste verbeteringen en veranderingen door hun onderhuidse karakter helaas aan het zicht onttrokken. Een lastig aspect waardoor menig consument in eerste instantie met een scheef oog naar de nogal forse prijsstijging kijkt. Het interessante daarbij is dat het ontwerp dermate rigoureus is aangepakt, dat ik inmiddels al bij verschillende dealers de roep heb gehoord dat Magico het model achteraf gezien beter bijvoorbeeld S2 had kunnen noemen in plaats van S1 mk II. Niet zo vreemd wanneer na onderzoek blijkt dat het model feitelijk compleet opnieuw is ontworpen. Alleen de buitenmaten van 109 cm hoog, 25 cm breed en 22 cm diep en de basisvorm van de aan de voorzijde afgeplatte geëxtrudeerde aluminium behuizing blijken nog hetzelfde te zijn, terwijl voor de rest echt alles is gewijzigd. Zo is het monocoque ontwerp door nieuw ontworpen ‘ribben’ nog verder verstevigd, wat samen met het al eerder genoemde boven paneel en voetplaat, het gewicht nog verder heeft doen toegenomen naar 54,4 kg per weergever!

Net als bij de andere nieuwe Magico modellen, wordt ook bij de S1 mk II voor het hoog de state-of-the-art 2,54 cm dometweeter met Berillium membraan en diamantcoating en een volledig nieuw ontworpen 17,78 cm laag/midden unit met een dubbelwandige koolstof nanotube en Nanographene conus toegepast. Gezamenlijk zorgen deze nieuwe bijzondere vezels voor een conus die dus 20% lichter en 300% stijver is dan het vorige in de S1 toegepaste membraan. Samen met het nieuw ontworpen Neodynium aangedreven lange slag motorsysteem en een rolrand die grotere conusuitslagen mogelijk maakt, is hierdoor de belastbaarheid substantieel verhoogd.

Qua overige technische eigenschappen is het rendement nog steeds een modale 86 dB bij 4 Ohm. Met andere woorden: je hebt nog steeds een (zeer) hoogwaardige, stabiele en behoorlijk vermogende versterker nodig om deze high-end luidsprekers echt mooi aan te sturen. Het opgegeven frequentiebereik loopt van een mooie bruikbare 32 Hz tot een zeer goede 50 kHz, waarbij de twee (door de ronde kast vorm helaas enigszins onhandig boven elkaar geplaatste) single wiring luidsprekeraansluitingen, tenslotte door hun mooie robuuste dimensionering zorgdragen voor een zeer goede grip bij het aansluiten van zowel spades, blanke draad als banaanstekkers.

Pagina 2: klank en conclusie

Luisteren

Er kunnen nog zoveel achtergronden, ontwerpfilosofieën, of exotische materialen in een ontwerp worden toegepast. Het enige waar het uiteindelijk om draait zijn de gehoormatige prestaties. Om het model gedegen aan de tand te voelen stelt high-end winkel Rhapsody uit Hilversum een volledig ingespeeld paar in de opvallend fraaie geanodiseerde ‘Rose’ kleur beschikbaar. Feitelijk zou niets een gemakkelijk verlopende beoordeling in de weg moeten staan. Door eerdere ervaringen met de originele S1, is de ideale opstelling in mijn luisterruimte wederom snel gevonden en maakt mijn referentie Zanden 6000 buizenversterker zich op voor een mooi adequate aansturing.

Als eerste kennismaking met dit nieuwe model verdwijnt de cd van zangeres Karin Bloemen en pianist Cor Bakker ‘Het zou toch moeten bestaan’ (Turtle Records TRSA0014) in het North Star Design 192 mk II cd loopwerk. “Waaat? Nederlandstalige muziek op zo’n systeem?” Jazeker, waarom niet? Zeker als de muziek zo prachtig stemmig, diepgaand en integer wordt vertolkt als door dit befaamde tweetal. En als de opname en registratie is gedaan door grote (Nederlandse) namen als Marnix Bustra, Harry van Dalen, Michael van Polen, Fir Suidema en Bert van der Wolf. Het eindresultaat liegt er dan ook niet om en nummers als bijvoorbeeld Wat voorbij is en Het Dorp gaan diep onder de huid. Wat meteen opvalt is de bijna totaal andere interpretatie van de S1 mk II ten opzichte van zijn voorganger. De nieuwe versie is veel verfijnder, meer filigraan, meer transparant en zet deze artiesten nog mooier op het holografisch gepresenteerde podium wat ze verdienen. In basis klinkt het nieuwe model misschien wat minder vol en rijk met een lichtere en sneller touche, maar is daardoor wel meer in lijn met de andere nieuwe Magico modellen.

Van een geheel andere orde is het album Elixir van percussioniste Marilyn Mazur (ECM 1962). Deze cd gebruik ik wel vaker als ik echt diep in de eigenschappen van een bepaald product wil duiken en dat is niet zonder reden. Want naast een afwijkende en meer neutrale tonale balans dan veel andere ECM opnamen, is Elixir ook ultra dynamisch en qua energie zeer geconcentreerd. Bij alle nummers wordt de ritmische basis gevormd door Marilyn en zorgt saxofonist Jan Garbarek voor de verdere kleur en aankleding. Hierbij gebruikmakend van zijn bekende tenor en sopraan saxofoons en een heel scala aan verschillende fluiten. Voor al diegenen die vooral gewend zijn aan easy listening jazz en gemakkelijk in het gehoor liggende popmuziek, komt een productie als Elixir denk ik nogal abstract en vooral confronterend over. De nieuwe S1 mk II laat dit verschil nog meer dan zijn voorganger horen en vooral beleven. Want waar veel andere zelfs topweergevers dit met veel bovenharmonischen en transienten gelardeerde klanklandschap toch in bepaalde mate afvlakken en soms zelfs ‘grijs’ maken, neemt deze nieuwe Magico mij mee naar een prachtig contrasterend klankavontuur. Een panorama wat loopt van het mystieke Clear tot het drijvende Dunun Song, het super subtiele Bell-Painting en muzikaal eindigt bij het extreem dynamische Talking Wind. Voor mij maakt dit typerende onderscheid ook deel van het brede scala aan eigenschappen waarmee een werkelijk topproduct zich van de grote massa kan onderscheiden.

De juiste partnering

Wanneer ik in ronde twee de prachtige Zanden vervang om te onderzoeken wat nog krachtiger opererende versterkers aan de S1 mk II voor klanken kunnen ontlokken, wordt meteen een aantal dingen heel duidelijk. Met behulp van een Pass Labs XP20 voor- met X250.8 stereo eindversterker, een Accuphase C2120 voor- met A47 eindversterker en als klap op de vuurpijl CH Precision C1 voor- met A1 mono eindversterkers, verschuiven zoals verwacht de parameters van deze luidsprekers. Daarbij is ieder merk met al zijn inherente eigenschappen indrukwekkend goed waarneembaar en wordt al snel duidelijk dat de S1 mk II mede door de duidelijk meer open en transparanter inslag en de wat lichtvoetigere tonale balans, zich het beste thuis voelt bij versterkers en bronnen die een wat ronder en verzadigd karakter hebben. Dit gecombineerd met een gezonde dosis aan schoon en stabiel vermogen, laat het systeem dan al snel vol overtuiging spelen.

De S1 mk II gaat daarbij net als zijn voorganger zowel goed met (stabiele) buizenversterkers als hoogwaardige transistorversterkers, als maar aan bovenstaande criteria wordt voldaan. Als u van luid afspelen van breedbandige dynamische muziek houdt, zijn solid state versterkers in dit geval de meer aangewezen partners. Houdt u echter meer van de typische buiseigenschappen zoals realisme, emotieoverdracht, 3D ruimtebeleving en natuurlijke expressie en omlijning, dan zijn de krachtiger buisontwerpen beter passend.

Als ik één  laatste verbeterpunt bewust uit wil lichten, dan is dat de substantiële vooruitgang bij de totaalintegratie van laag, midden en hoog. Waar de originele S1 in bepaalde gevallen in het lagere middengebied soms nog een ietwat ‘mellow’ signatuur kan laten horen, is daar bij de nieuweling niets meer van te bespeuren. Zeker bij de werkelijk prachtig intense cello werken van Domenica Gabrielli genaamd La Nascita del Violoncello (Agogique AGO 001), zijn deze forse verbeteringen heel goed waarneembaar. Deze overigens zeer natuurlijk geregistreerde cd uit 2011 laat heel veel van de ziel wat cellospel zo mooi kan maken horen. Toch kan het ook een draak van een opname zijn als de keten en luidsprekers niet in staat blijken voldoende accuraat te zijn. Gelukkig niets daarvan bij de S1 mk II, die het instrument bij keuze van de juiste versterker/bron combinatie in al zijn oorspronkelijke glorie kan laten schitteren. Vooral alle inspanningen om een werkelijk resonantiearm luidsprekersysteem te bouwen, betaalt zich hier ten volle uit door een mooie, natuurlijke en vooral zeer ongekleurde weergave neer te zetten.

Conclusie

Een aanzienlijk duurder luidsprekersysteem met precies dezelfde afmetingen en ogenschijnlijk ook nog dezelfde specificaties als zijn voorganger is nu niet bepaald iets waarbij u als consument doorgaans van enthousiasme op de banken gaat staan. Hoewel ik na het zelf hebben kunnen ervaren een heel eind mee kan gaan met het hoe en waarom van deze prijsverhoging, drukt het deze verder indrukwekkend goede luidspreker toch helaas een beetje uit koers van zijn favorieten rol als high end publiekslieveling. Vooral als je al druk voor zijn voorganger aan het sparen was, kan een meerprijs van €7.000,- als een brug te ver worden ervaren.

Toch wil (en kan) ik buiten dit aspect verder niet anders dan bijzonder enthousiast zijn over deze relatief kleine luidspreker met zijn grote prestaties. Want of u nu van klassiek, jazz, rock of house houdt, deze informatieve representanten verwerken het allemaal met de grootst mogelijk zorg, transparantie en accuratesse. Zorg echter wel voor een zeer goede bron en een bovengemiddeld goede en vooral stabiele en krachtige versterker. Want hoewel zeker niet genadeloos, zijn deze nieuwelingen nog aanmerkelijk informatiever over de aangesloten keten dan hun voorganger.

Last but not least draagt ook deze nieuwe Magico S1 mk II wederom het trotse vaandel van grensverleggende vernieuwer ten volle uit. Daarmee zorgt deze eigenzinnige Amerikaanse onderneming niet alleen opnieuw voor iets echt bijzonders, maar draagt het ook opnieuw zijn zo belangrijke steen bij op de met hindernissen bezaaide weg van echte werkelijkheidsweergave.

Prijs

Magico S1 mk II: € 23.990,- per paar