HiVisit: Rhapsody – Nature of Sound Show


Werner Ero | 13 april 2017 | Fotografie Werner Ero

Terwijl ik recent van de Hifi.nl redactie het verzoek kreeg of ik zin had om een nieuwe HiVisit van de Hilversumse high-end winkel Rhapsody af te nemen, leek het mij leuk en vooral spannender om het concept voor één keer eens helemaal om te gooien. Dit keer dus geen opsomming waar deze unieke winkel voor staat, maar een verhaal in twee delen waarbij het in dit eerste deel om een belevingsbezoek aan de Nature en Sound Show van 17 en 18 maart jongstleden en een diepte-interview met Soulution-topman Cyrill Hammer draait.

De spanning stijgt want volgend jaar bestaat Nederlands beroemdste hifi-winkel maar liefst dertig jaar! Toch blijft het leukste, interessantste en zeker ook meest unieke aspect van Rhapsody dat deze winkel meer shows organiseert dan welke andere branchegenoot dan ook.

Natuurlijk is hier de achterliggende gedachte om er meer producten door te kunnen verkopen, maar toch is dat lang niet het hele verhaal. Want vanaf de start in 1988 is Rhapsody namelijk nooit de gewone geijkte winkel geweest, maar veel meer een ontmoetingsplaats waar muziek- en audioliefhebbers zich thuis zouden voelen. Waar veel andere winkels dit ideologisch streven al snel door commerciële druk aan de wilgen hebben moeten hangen, is het deze Hilversumse winkel in al die jaren wel gelukt zich hiervoor blijvend sterk te maken.

Enerzijds heeft dit natuurlijk veel te maken met het immer uitlezen vaak opvallend ‘andere’ assortiment, het schitterende onderkomen (een heuse villa!) en een erg loyale clientèle. Maar uiteindelijk is het toch vooral het menselijk en extreem gastvrije aspect, samen met het bijzonder hoge kennisniveau wat in al die jaren de basis van het succes is gebleken. Bij Rhapsody koop je dan ook niet alleen een enkel apparaat of een voor je samenstelde set, maar maak je ook al snel deel uit van een alles omvattende totaalbeleving.

Rhapsody: meer dan (mooie) woorden     

Zoiets ontstaat natuurlijk niet zomaar en is een bijna logisch gevolg dat ontstaat door de bijzondere werkwijze van deze winkel. Een synergistisch samenspel waarbij techniek, muziek- en productkennis en het menselijk aspect hand in hand gaan. Natuurlijk moet er ook hier een boterham worden verdiend, maar het is vanaf het eerste moment al volstrekt duidelijk dat dit hier zeker niet de enige drijfveer is.

Harry van Dalen en zijn team zijn ook echte mensenmensen die graag hun kennis, enthousiasme en mooie producten met zo veel mogelijk geïnteresseerden willen delen. Al deze aspecten bij elkaar en niet te vergeten de feilloze neus voor de meest interessante nieuwe producten, zijn de hoofdreden dat deze bijzondere winkel al zo lang zo succesvol is en in staat is dit succes met iedere oprecht geïnteresseerde te delen. Dat kan door leuke shows, concerten, maar ook door de aanvullende activiteiten van dochteronderneming Spirit Connection te combineren.

Rhapsody: Nature of Sound     

Het thema van deze op 17 en 18 maart gehouden show is Nature of Sound. In eerste instantie lijkt het enkel om een leuk verzonnen naam te gaan, maar wanneer ik dieper in het programma duik, ontdek ik al snel dat er een productenpallet wordt gepresenteerd om je vingers bij af te likken! Wat te denken van de grensverleggende Magico M3-luidsprekers. Zeker niet de grootste en duurste in het programma van deze Amerikaanse fabrikant, maar kwalitatief waarschijnlijk wel één van de allerbeste en meest natuurlijk klinkende.

Veel van de overige producten in deze setting zijn afkomstig van het Zwitserse Soulution. Een state of the art high-end-merk dat na jaren van afwezigheid recent terug bij Rhapsody te vinden is. Hoofdreden voor deze hernieuwde aanwezigheid is de enorme kwaliteitssprong die het merk de afgelopen jaren heeft gemaakt en de enorme modelveelzijdigheid waardoor het een welkome aanvulling op het bestaande assortiment vormt.

Als stereo-eindversterker dient een 511 met 2 x 140 watt (zeer) stabiel vermogen die wordt aangestuurd door de prestigieuze 725-voorversterker uit de nog mooiere (en nog duurdere) 7-serie. De DAC in deze setup is de illustere 760, terwijl de 755-phonovoorversterker het allereerste Soulution-model is wat helemaal door oprichter Cyrill Hammer zelf is ontworpen. Als bronnen dienen de beproefde Aurender W20-musicserver voor digitale software, terwijl een TechDAS Air Force III-platenspeler voorzien van Graham Elite arm en Koetsu Onyx Platinum het vinyldeel voor zijn rekening neemt.

Bekabeling wordt gevormd door een complete reeks MIT top of the line-modellen en vervolgens kom ik in een grijs en haast griezelig gebied. Want wat te denken van de mysterieuze op natuurlijke wijze bereikte aardingsoplossingen van het Zweedse Entreq in de vorm van de hier gepresenteerde Tellus II? Maar het kan nog veel vager en eigenaardiger wanneer ik terecht kom bij de als regelrechte UFO’s (compleet met brandende LED’s aan alle kanten!) kenmerkende creaties van het Duitse merk Schnerzinger. Het blijkt in dit geval om de Giga Protector te gaan die als groep van vier in staat zou zijn om de interferende storingsvelden in de ruimte te elimineren.

Voor het hoe en waarom verwijs ik u graag naar de website van zowel Rhapsody als Schnerzinger, maar Harry en Michael zweren er in ieder geval bij en dichten het een meer dan heilzame werking op de weergave toe.  

Sneak preview

Voordat ik echter met de luisterbeschouwing van start wil gaan, blijkt er in de kleinere luisterruimte ook nog een sneak preview van de gloednieuwe Magico S3 mk 2 te worden gegeven. Hoewel dit model op moment van deze twee showdagen nog pas twee dagen oud is, kan er gebruikmakend van een Soulution 511-stereo-eindversterker, 520-voorversterker, Audio Research Reference Phono 3, Dr. Feickert Analogue Woodpecker (met Jelco-arm en Kiseki Blue MC-element) en een TAD-D1000-cd-speler, toch een mooie indruk van de zeer hoge en vooral uitgesproken homogene kwaliteiten van deze weergevers worden verkregen.

Omdat ik nu toch al in deze kleinere ruimte aanwezig ben vervolg ik dan ook maar meteen met de luisterimpressies. Zoals gewoonlijk zwaait ook dit keer ras muziekliefhebber Rob Wattimena de muzikale scepter in dit vertrek en dat doet hij op zijn eigen onnavolgbare wijze. Oftewel met veel plezier en een heel breed en muzikaal interessant muziekaanbod. Van de gepassioneerd swingende Diana Krall, de rockende Bruce Springsteen, veelzijdig klassiek en jazz tot de typerende melancholiek donkere kolengruisstem van de helaas onlangs overleden Leonard Cohen en de panoramische muzikale sfeerbeelden van harpist Andreas Vollenweider. Ondanks de toch respectabele afmetingen van deze Magico’s in deze niet al te grote ruimte word door hun inherente beheersing en zeker ook de bovengemiddelde grip van de Soulution eindversterker, een prachtig homogeen, beheerst en gecontroleerd geluidsbeeld neergezet.

Muzikaal zinnige controle

Hoewel de relatieve spektakelwaarde door het gebrek aan inspelen van de weergevers en de hoge mate aan controle van de eindversterker misschien wat lager is dan ik normaal gewend ben geraakt in deze ruimte, is de positieve keerzijde het volledig ontbreken van de in kleinere ruimtes nu eenmaal gemakkelijker optredende akoestische excessen zoals bijvoorbeeld een overtrokken laagweergave. Want ondanks de ook nu al wel degelijk waarneembare grote breedbandigheid, is het systeem prachtig in staat om de techniek verregaande te laten verdwijnen en de muziek zelf weer zijn passende hoofdrol (terug) te geven.

Een volgende aspect wat mij sterk opvalt is het nationaal en internationaal bekende muzikale huwelijk tussen de merken Magico en Soulution. Natuurlijk combineren deze Amerikaanse weergevers met nog veel meer andere mooie elektronicamerken meer dan goed. Maar met de Soulution componenten ontstaat er een bepaald soort synergie die volgens mij vooral zo werkt doordat beide merken een groot aantal overlappende eigenschappen en ontwerpdenkbeelden bezitten. In eerste instantie gaat het daarbij om een rotsvaste stabiliteit bij een vervormings- en resonantiearme weergave die vervolgens ook nog eens volstrekt homogeen zonder excessen wordt gepresenteerd.

Maar minstens zo belangrijk is een tonale balans die niet wijzigt bij wisselende volumeniveau’s en waarmee je zonder duidelijke voorkeuren met het grootste gemak letterlijk alle muzieksoorten en stijlen moeiteloos kunt afspelen. Dat lijkt een vanzelfsprekend gegeven, maar blijkt in de dagelijkse praktijk vaak heel lastig te bereiken. De brede muzieksmaak van Rob onderstreepte deze veelzijdigheid bijna continu waarbij zowel platenspeler als cd-speler ieder hun eigen sterke punten voor het voetlicht weten te brengen. Bezinnend genieten met hoofdletter G.

Diepte-interview met Cyrill Hammer

Een belangrijk gegeven wat Rhapsody van veel andere hifi-winkels in Nederland onderscheidt, is het frequente bezoek van nationale en internationale topontwerpers op hun shows. Van Mark Levinson, Neil Patel, Keith O. Johnson en Kazutoshi Yamada tot mensen als Alon Wolf, Bruno Putzeys en Cyrill Hammer. Mede door de hernieuwde komst van de fameuze Soulution-elektronica bij Rhapsody krijg ik de mogelijkheid om de aanwezige Cyrill een interview af te nemen. Een gelegenheid die ik natuurlijk niet aan mij voorbij kan en wil laten gaan. Ook omdat ik dit Zwitserse merk al jaren als bijzonder intrigerend ervaar en ik de man achter dit gedachtengoed graag eens zelf zou willen spreken.

Rhapsody: Cyrill Hammer heeft een onderscheidende persoonlijkheid

Net als zijn ontwerpen, blijkt ook Soulution-eigenaar Cyrill Hammer in positieve zin een onderscheidende persoonlijkheid te zijn. Vooral door het feit dat het gros van de audio-ontwerpers die ik tot op heden heb ontmoet vaak wel een sterke persoonlijkheid zijn maar regelmatig ook over een wel heel groot ego beschikken en hier bij Cyrill totaal niets van te merken is. Integendeel zelfs wanneer al snel blijkt dat deze begin vijftiger met zijn sluike haar, bril en serieuze blik met twinkeling in zijn ogen, tot één van de aardigste en meest toegankelijke mensen uit de branche behoort.

Eén van de brandende vragen die ik eigenlijk al jaren voor hem klaar heb liggen, is hoe het toch mogelijk is dat een relatief jong merk wat pas is gestart in 2006, in staat is gebleken om in zo’n korte periode in sneltreinvaart de high-end-markt te veroveren? Cyrill lacht breeduit bij deze vraag. "Hoewel we dit vanaf het begin af aan natuurlijk hadden gehoopt, is het inderdaad veel sneller gegaan dan we ooit hadden kunnen voorspellen. Je moet het eigenlijk zo zien: Soulution maakt onderdeel uit van het Zwitserse Spemot AG. Dit moederbedrijf vervaardigt al sinds 1956 elektronische componenten en elektromotoren die wereldwijd worden gebruikt in audio, automotive en professionele catering."

"Daarnaast ben ik samen met collega en directielid Roland Manz, ook al sinds jaar en dag een groot muziekliefhebber, helemaal weg van mooie high-end-audioproducten. Na vele kwalitatief zeer hoogwaardige merken en componenten zelf in ons bezit te hebben gehad en ideeën te hebben verzameld waaraan onze ideale producten aan zouden moeten voldoen, dachten we eind jaren negentig met wild bonzend hart aan de mogelijkheid om dit gegeven zelf in de praktijk te gaan brengen. We hadden immers onze zeer duidelijk omlijnde ideeën wat we wilden en zochten, bezaten daarbij ook voldoende technische kennis en niet onbelangrijk, het benodigde kapitaal en uithoudingsvermogen om zo’n grote stap überhaupt te kunnen wagen."

Toch ontbrak er op dat moment nog één belangrijke schakel en wel concrete zeer gespecialiseerde technische audiokennis. Door het vervolgens inhuren van verschillende werkelijke specialisten en deze kennis te combineren met onze eigen kennis en denkbeelden, ontstond uiteindelijk de eerste generatie Soulution-producten."

Rhapsody: Buis of solid state

"Hoewel Soulution tot op heden enkel solid state-ontwerpen vervaardigt", vertelt Hammer, "hebben we ook altijd de buizentechniek zeer kunnen waarderen. Vooral de klank van een topklasse buizenontwerp heeft een heel scala aan eigenschappen die met solid state lange tijd niet bereikbaar waren. Maar buizentechniek kent ook een aantal forse nadelen. Voor ons was het belangrijkste gegeven dat het met buizen gewoonweg onmogelijk is om op consistent stabiele wijze voldoende stroom te leveren om ook veeleisende high-end weergevers aan te sturen."

"We besloten om dus louter voor de transistortechniek te gaan en in ons concept ook de voordelen van de buizenklank zoveel mogelijk te verwerken. Daarmee maakten we het onszelf natuurlijk vanaf het eerste moment enorm moeilijk en vroeg dit doel om afwijkende, onorthodoxe en technische ideeën. Het gaat te ver om in het kader van dit interview ieder ontwerpdetail uit de doeken te doen, maar ik mag toch wel zeggen dat we met iedere nieuwe generatie Soulution-producten dichter bij het door ons beoogde doel zijn gekomen. Zeker met onze laatste series hebben we forse stappen weten te maken en is nu ook de harmonische rijkdom en onvoorwaardelijke stabiele kracht aan het toch al rijke eigenschappenpallet toegevoegd."

"Wat onze benadering zo afwijkend ten opzichte van veel anderen maakt, is dat wij net als bijvoorbeeld het Amerikaanse audiomerk Spectral voor een extreme breedbandigheid hebben gekozen. Op zich een vrij logische gedachte, want hoe hoger de bandbreedte, hoe sneller de schakeling kan reageren, hoe kleiner de fasefouten en hoe beter de stijgtijd is. Wat wij echter specifiek anders doen dan alle anderen is het toepassen van een hele hoge mate aan tegenkoppeling."

Hammer wacht nu bewust even en bekijkt met een onverholen grijns vanuit zijn ooghoeken wat voor uitwerking zijn woorden op mij hebben. "Waarschijnlijk denk jij nu net als vele anderen dat een hoge tegenkoppeling juist het geluid verslechtert. Maar als je het werkelijk goed toepast kun je er veel meer vormen van storingen en vervorming juist door buitensluiten zonder meteen het kind met het badwater weg te gooien. Het grote probleem is tot op heden geweest dat niemand tegenkoppeling goed heeft geïmplementeerd. De schakeling en het circuit waren gewoon veel te traag en daardoor volgt de correctie altijd te laat op het bronsignaal en is het middel erger dan de kwaal. Bij Soulution gebruiken we 200 mHz bandbreedte voor de tegenkoppeling waardoor de verwerking werkelijk op precies hetzelfde moment plaatsvind en je wel de oorspronkelijk bedoelde voordelen van tegenkoppeling ervaart en de weergave enorm veel beter en vooral natuurlijker overkomt."

Rhapsody: bijzondere voeding          

"Een ander uiterst belangrijk onderdeel waarmee we in de laatste generatie fors aan kwaliteit hebben kunnen winnen is de voeding. Terwijl we voorheen net als bijna alle andere high-end collega’s zeer forse overbemeten conventionele transformatoren in onze eindversterkers monteerden, zijn we daar bij onze laatste generatie rigoureus vanaf gestapt. Zelfs bij de beste conventionele trafo ontwerpen heb je namelijk onder belasting al snel tot tien procent modulatieverlies."

"De voeding hoe groot ook, is dan niet in staat om werkelijk honderd procent stabiel en consistent te blijven. Om dit voor eens en altijd te tackelen hebben we speciaal voor de eindversterkers van de 5- en 7-serie extreme en compromisloze schakelende voedingen ontworpen. Niet alleen geven deze ontwerpen veel minder verlies en is er minder tegenkoppeling nodig, ze blijven ook onvoorwaardelijk stabiel bij zelfs de meest moeilijke belastingen of energieafgifte. Het gehoormatig eindresultaat is een nog stabielere, meer vloeiend en rijker klinkende - ja, als een topklasse buizenversterker - weergave." 

De toekomst

Op deze show wordt ook met de nieuwe Soulution 755-phonovoorversterker gespeeld. Van Harry van Dalen begreep ik dat het hier om een heel bijzonder ontwerp gaat. Kunt u daar wat meer over vertellen? "Natuurlijk en met veel plezier! Voor mijzelf is het in ieder geval heel bijzonder dat de 755 het allereerste ontwerp is wat ik helemaal zelf heb ontwikkeld. Het is dus het allereerste Soulution-ontwerp waarbij niet van aanvullende externe expertise gebruik is gemaakt, maar wat ik helemaal naar eigen inzichten vorm heb kunnen geven. Iets waar ik uiteraard erg trots op ben, want het eindresultaat is een werkelijk prachtig stuk audiogereedschap."

"Een middel om nog dichter bij de muzikale inhoud en waarheid te komen en waarop de naam Soulution meer dan ooit de sleutel en oplossing is voor ultiem muziekgenieten. In technische zin is het door eindeloos optimaliseren en out of the box denken gelukt een signaal/ruis-verhouding van maar liefst -140 dB te bereiken en dat is echt op de grens wat je meet technisch normaliter nog kunt meten." Waarom past Soulution bij dit model nog een normale lineare voeding en geen schakelend exemplaar toe? "Dat komt doordat de benodigde eigenschappen voor dit soort ultra lage signaaltoepassingen heel anders liggen dan voor een krachtige, stroom trekkende eindversterker. Lineare voedingen zijn op dit moment nog beter om heel gevoelige laagsignaalbronnen van stroom te voorzien. De stoorvloer is aanzienlijk lager en dat maakt bij dit soort extreem gevoelige toepassingen precies het verschil."

Rhapsody: de toekomst van Soulution

Tot besluit, hoe ziet u de toekomst van Soulution en wat kunt u vertellem over toekomstige modellen? "Wat de toekomst betreft gaan we beslist verder op de ingeslagen weg en zal er dit jaar een nieuwe 3-serie verschijnen. Met deze prijsgunstiger complete lijn waarbij een geïntegreerde versterker (17.000 euro) het eerste model zal zijn, maken we het voor een grotere groep mogelijk om ook van de befaamde Soulution-kwaliteit te genieten."

"Natuurlijk is het nog steeds een aanzienlijk bedrag. Maar we denken dat voor eenieder die er echt voor wil gaan, het hierdoor wel binnen bereik zal kunnen komen. Voor ons zal deze 3-serie echt de ondergrens worden om nog steeds de beoogde - zeer hoge - kwaliteit te kunnen halen. Onze fabricage en gebruikte onderdelen zijn nu eenmaal state of the art en met de fabricagelocatie nog altijd in Zwitserland en de beoogde perfectie als ijkpunt, is nog prijsgunstiger gewoon niet meer mogelijk. Uiteraard zal een 3-serie-model niet op hetzelfde niveau gaan presteren als een 5- of 7-serie; maar het zal zeker meer overeenkomsten bezitten dan menigeen zal verwachten."

Rhapsody: Luisteren Soulution met Magico M3

Zoals het hoort bewaar ik het lekkerste voor het laatst en ben ik erg benieuwd hoe de ‘nature of sound’ (Soulution-slogan) van de nieuwste generatie combineert met een state of the art Magico van de laatste generatie. Wat ik in elk geval meteen als prettig ervaar, is dat hier nog echt een heerlijk old school high-end-systeem staat opgesteld. Dus lekker pontificaal aanwezige weergevers (hoewel aanmerkelijk meer compact dan wat slechts tien jaar geleden in de high-end nog standaard was), forse audioracks vol met de mooiste componenten, kabels waarmee je een zeeschip zou kunnen laten aanmeren en natuurlijk de in smetteloos blank aluminium uitgevoerde majestueuze Soulution-componenten.

Zoals vele bezoekers tijdens deze show, behoor ik ook zelf tot de (zeer) door de wol geverfde luisteraars en ben dus behoorlijk wat gewend -- en verwend. Toch weet dit systeem vanaf de eerste muzieknoten een belangrijke volgende stap te maken. Het is de sprong naar werkelijk tastbaar realisme. Met andere woorden betekent dat hier nog aanzienlijk minder de aanwezigheid van een absoluut top hifi-systeem en nog meer de weergave zoals die op de aangeboden software geregistreerd staat. Vooral interessant is daarbij de belevingsvolgorde van de opgestelde bronnen.

De prachtige beproefde Aurender W20 Music Server gekoppeld aan de Soulution 760 DAC bijt daarbij het spits af. Dit keer wil ik niet zozeer ingaan op de gedraaide software als wel wat het systeem daarmee doet. In dit geval is dat het bijna onafhankelijk van de opstelling mee verschalen van het aangeboden muzikale gebeuren. Dus een concertzaal of live optreden bieden een bijna ongelimiteerd groot podium, de klankkleuren zijn volstrekt geloofwaardig en bij het oplossend vermogen ben je zelf niet meer bewust of het nu hoog of wat lager is. De muzikanten staan er gewoon. Wanneer we na veel mooie software overschakelen naar de TechDAS platenspeler neemt de beleving nog verder toe en komen we nog dichter bij de beleving die uitvoerende muzikanten ook live weten op te roepen. Tastbaar, direct en zonder enig audiofiel artefact. Dus er is geen extra laagje nep lucht, er is geen beat die door je middenrif slaat, er is geen warme kleuring of koele afstandelijkheid.

Nee, een zanger of instrumentalist vertolkt zijn tekst of melodie met bijna dezelfde intentie en uitdrukkingsvaardigheden alsof hij rechtstreeks alleen voor jouw staat te zingen en spelen. Indrukwekkend goed door het ontbreken van alle hypes en franjes die audioreproductie bijna altijd zo frequent vergezellen. Maar wanneer de veertig jaar oude taperecorder met recent door het Rhapsody-team en Frans de Rond gemaakte opnames opstart, vallen we allemaal pas echt stil. Terwijl je in de luisterruimte op dat moment een speld zou kunnen horen vallen, is dit zonder twijfel een nog hoger niveau van beleving.

Bij enkele bezoekers ontlokt dit al snel de uitspraak dat het nu nog meer als een gesloten muzikaal coherent geheel speelt. Anders uitgelegd verdwijnt bij het afspelen van deze indrukwekkend natuurlijke opnamen de complete keten uit beeld. Wat overblijft is wat voor mij persoonlijk altijd het einddoel van onze hobby zal zijn en blijven. Gebruikmakend van reproductieapparatuur zo dicht mogelijk bij de beleving en kick komen die je normaliter alleen bij live muziek zo kunt ervaren. Uiteraard haalt zelfs deze prachtige set-up deze heilige graal nog steeds niet volledig. Volgens mij kan dat ook helemaal niet. Maar het is wel bijzonder indrukwekkend dat met al deze drie bronnen een bijbehorend natuurlijk realisme kan worden bereikt.

Tenslotte wil ik ook nog wat over Soulution als merk in deze opstelling kwijt. Zonder ook maar één moment als kleurloos of grijs te worden gekenmerkt, draagt deze Zwitsere elektronica absoluut in hoge mate bij aan de bijna onspectaculaire presentatie. Audiofiele parameters als breedte, diepte, hoogte, dynamiek, tonale balans en oplossend vermogen, vormen hier dermate één synergetisch geheel met aspecten als muzikale beleving, diepgang en emotie, dat het gehoormatig eindresultaat zich achteloos vanzelfsprekend als reproductieketen weg laat cijferen. Meer dramatiek, nadrukkelijker gepresenteerde kracht en oplossend vermogen of varianties op andere parameters zijn zeker bij een select aantal andere mooie merken te vinden. Daardoor is ook Soulution net als andere audiomerken niet perfect. Maar zoekt u een onspectaculaire, realistische weergave die onvoorwaardelijk stabiel blijft bij iedere volumestand of complexiteit, dan zult u dit maar zelden bij een ander merk in die mate kunnen terugvinden.

Rhapsody: tot slot

Ondanks de bijzonder hoge prijzen was (gelukkig!) van enig overtrokken spektakel tijdens deze Nature of Sound-show geen enkele sprake. Integendeel zelfs, want zo veel muzikale nuchterheid en integriteit is juist bij high-end-producten waar de sky the limit is, doorgaans een zeldzaamheid. Het is ook erg verleidelijk voor ontwerpers om juist bij dit soort hoge budgeten klanten bijna letterlijk te overrompelen met allerhande exotische kwaliteiten.

Laag wat bijna de lucht uit je longen perst, een middengebied wat wel zo nadrukkelijk wordt omlijnt dat je een soort van uitgeknipte muzikanten krijgt en een hoogweergave die zo helder, transparant en open is, dat een diamant er van zou gaan blozen. Niets van dat alles bij deze twee Magico/Soulution-combinaties. Mede door zijn nieuwstaat klonk het paar slechts twee dagen oude Magico S3 mk 2-weergevers nog wat opgesloten en miste er nog wat kleur en grandeur in de weergave. Maar het onspectaculaire realisme was ook hier al volop aanwezig, waarbij het eindresultaat met nog wat meer uren spelen, alleen nog maar beter zal worden.

Uiteraard zorgde de veel duurdere Magico M3 met veel Soulution 7-serie componenten voor de overtreffende trap. Niet zozeer door meer spektakel te bieden, als wel door een nog veel hoger oplossend vermogen in combinatie met een volstrekt moeiteloze en vooral natuurlijke presentatie. Ieder van de drie bronnen toonde daarbij zijn eigen sterke kanten, zonder daarbij de mindere aspecten ooit te benadrukken. Hier past alleen maar respect voor zowel de kennis en kunde van de ontwerpers van al deze prachtige producten als de benodigde professionaliteit en ervaring van het Rhapsody team om al deze onderdelen naadloos tot één synergistisch geheel te laten samenwerken. Daadwerkelijk Nature of Sound.