Review: Sonore Audio Universal Loudspeaker Harmonizer


Jan de Jeu | 31 mei 2017 | Fotografie Redactie Hifi.nl | Sonore

Jarenlang was de naam Sonore onlosmakelijk verbonden met de twee oprichters; Arnold Blom en Cock van der Weiden. Nu Arnold Blom zich teruggetrokken heeft uit de audiowereld, heeft Cock besloten om met zijn eigen producten door te gaan onder de vlag van Sonore Audio. 

Ook het ‘nieuwe’ Sonore Audio heeft een uitgebreid kabelpakket. De kabels zijn onderverdeeld in vier lijnen, die oplopen in prijs. De instaplijn, de Harmonizer Line, bestaat uitsluitend uit luidsprekerkabels van uiteenlopende lengtes. Daarna volgen achtereenvolgens de Sapphire Line, de Ruby Line en de Tourmaline Line. Deze drie lijnen omvatten naast luidsprekerkabels ook interlinks en netkabels. Ook de passieve voorversterker, de eindversterker en een stekkerblok met de naam The Powerpack zijn gebleven.

Dat Cock een echte vinylliefhebber is blijkt uit een phono voorversterker, een bijzondere draaitafelmotor en een zeer precies kalibratie systeem, allen deel uitmakend van het leveringsprogramma. Zelfs een eigen draaitafel, de Universal Turntable Belt Drive, waarvan het prototype te zien was op de X-Fi 2016, zal vermoedelijk begin 2017 leverbaar zijn. Tot slot ontbreekt er dan nog één van Cocks ontwerpen aan dit imposante lijstje en dat is de in deze test centraal staande Universal Loudspeaker Harmonizer.

Sonore Audio Universal Loudspeaker Harmonizer: uniek concept

Deze Universal Loudspeaker Harmonizer, oftewel ULH, wordt verkocht als een set, bestaande uit twee identieke exemplaren. Aan de voorkant zien ze er op het eerste gezicht uit als twee standaard supertweeters, elk in een eigen kastje van hoogwaardig zwart kunststof. Met aan de achterzijden rode en zwarte, verzonken geplaatste, rhodium bananenplug ingangen. Maar ‘standaard’ is de ULH allerminst, want Cock heeft de set naar eigen inzicht eigenhandig verbouwd. Waarbij de bandtweeter eerst geheel gedemonteerd is en aansluitend onderdelen gemodificeerd of vervangen zijn.

Zo heeft het tere, flinterdunne membraan een coating gekregen waarmee het naslinger gedrag dat het standaard membraan vertoonde nu tot het verleden behoort. Ook zijn de magneten vervangen door krachtiger exemplaren en is de transformator vervangen door een hoogwaardiger, ingegoten exemplaar. Begrijpelijkerwijs wil Cock verder inhoudelijk daarover niet te veel uitweiden. Tenslotte zijn er altijd kapers op de kust die zich een dergelijk innovatief idee, want dat is het, graag toe zouden willen eigenen. Over de techniek kan ik in dit geval dus verder niets zeggen. Wel kan ik weergeven wat Cock mij verteld heeft over de werking. 

Review: Sonore Audio Universal Loudspeaker Harmonizer: het effect

Volgens Cock doet de ULH iets met de stijgtijd, met de aanzet van de toon. De Harmonizer is een stijgtijd versneller en voegt over het gehele frequentiegebied iets toe. Op mijn vraag hoe ik me dat voor moet stellen antwoordt hij door twee voorbeelden te geven. Allereerst over de wijze waarop de klank van een triangel samengesteld is. Iedereen denkt bij een triangel aan een hoge klank.

Toch zit er ook laag in, veroorzaakt door de herhalingsfrequentie van het aanslaan van de triangel. Hetzelfde fenomeen treedt op bij het plukken aan een bas. Wanneer ik later thuis enkele tracks van de bassisten Christian McBride, Stanley Clark en Marcus Miller draai, waarbij ik een vergelijking maak tussen weergave met en zonder Harmonizer, is duidelijk te horen wat hij bedoelt. Door de toevoeging van de Harmonizer krijgt de toon meer definitie terwijl hij desalniettemin niet feller klinkt, omdat de toon door de toevoeging tevens rijker, voller en daarmee natuurlijker, realistischer klinkt.

Sonore Audio Universal Loudspeaker Harmonizer: plaatsing

Elk kastje wordt op of bij de luidspreker geplaatst waarmee het door middel van een luidsprekerkabel verbonden is. In mijn geval zet ik ze middenvoor boven op mijn Harbeth SHL 5 Plus luidsprekers waarbij ik geconfronteerd wordt met de visuele mismatch tussen de strakke, zwarte ULH en de Harbeths in Eucalyptus houten afwerking. Voor mij persoonlijk geen enkel probleem omdat mijn referentie set in een aparte luisterruimte staat en voor mij alleen de klank telt. Maar ik kan mij voorstellen dat dit wel een punt van aandacht zou kunnen vormen wanneer de set in een woonkamer staat.

Bij het ontwerpen is Cock ervan uit gegaan dat de Harmonizers boven op de luidsprekers geplaatst worden. Klankmatig geeft hij zelf dan ook de voorkeur aan die plek. Tegelijkertijd zijn er enkele consumenten die de ULH wat minder in het zicht geplaatst hebben, bijvoorbeeld achter de audioset op de vensterbank, en die daar volgens eigen zeggen goede resultaten mee hebben geboekt. Het aansluiten gebeurt tijdens de test met een, aan beide zijden met hoogwaardige Graham Naulty GN-2 banaan connectoren afgemonteerde, set luidsprekerkabels van 125 centimeter lengte uit de Harmonizer Line. Een lengte die Sonore speciaal voor dit doel fabriceert.

Het muzieksignaal wordt op de beide Harbeths overgebracht door de met Cardas spades afgemonteerde Pink Faun SC 1-2 luidsprekerkabel. De luidsprekers worden gevoed door de Pass Labs X260.5 mono eindversterkers. Zij krijgen hun stroom via AudioQuest NRG 1000 powercords toegeleverd vanuit hun eigen separate stroomgroep. Tijdens de test gebruik ik niet alleen de digitale NAD combinatie, bestaande uit de M50, M51 en M52, onderling verbonden middels AudioQuest Diamond USB en HDMI-kabels en gebruikmakend van Sonore Audio powercords. Ook de TW Acustic Raven Two draaitafel met TW Acustic Raven AC motorsturing, SME 309 arm en Lyra Delos MC element wordt ingezet.

Gebalanceerd verbonden met de ASR Basis Exclusive phono voorversterker door middel van een Cardas Golden Reference kabel. Zowel de analoge als de digitale bron zijn middels Van den Hul D102 MKIII gebalanceerd verbonden met de passieve Music First Audio Classic V2 voorversterker. Diezelfde kabel wordt ook gebruikt om de voorversterker met de mono’s te verbinden. 

Review: Sonore Audio Universal Loudspeaker Harmonizer: conclusie

Meestal wordt de test kandidaat bij mij thuis afgeleverd. Dat waardeer ik ten zeerste, vooral wanneer het om een set luidsprekers gaat, omdat ik de fabrikant/importeur graag de gelegenheid biedt om de set op de volgens hem beste plek, en met de volgens hem juiste mate van indraaien, in de luisterruimte op te stellen. Ditmaal heb ik ervoor gekozen om de ULH zelf op te halen in Rotterdam omdat Cock altijd bezig is met het tweaken van zijn eigen set en het steeds opnieuw heel leuk is om die ontwikkelingsstappen van nabij te kunnen volgen.

Zo is hij, zoals gezegd, nadat hij eerder al zijn eigen draaitafel motor ontwikkeld had, momenteel bezig met een eigen draaitafel ontwerp. Helaas is die draaitafel nog niet functioneel op het moment dat ik hem bezoek, maar hij laat mij wel weer even genieten van het effect van de Harmonizers op zijn eigen set bestaande uit door hem gemodificeerde Audio Research cd-speler en KEF LS50 luidsprekers, gecombineerd met versterking, DAC, The Powerpack en bekabeling van Sonore. Als altijd draait hij een dwarsdoorsnede van muziekstijlen en bij ieder werk is de meerwaarde van de toegevoegde Harmonizers duidelijk aanwijsbaar.

Het valt me vooral op wanneer hij een track draait van Melanie de Biasio, omdat ik het werk van deze Belgisch-Italiaanse zangeres erg goed ken en regelmatig beluister op mijn eigen set. Met name het effect van de ULH op de grootte van het beeld en de definitie van de stem trekt mijn aandacht. Met de fluwelige, sensueel warme stem van Melanie nog in mijn achterhoofd plaats ik na thuiskomst de ULH op de Harbeths en sluit ik ze aan met de Harmonizer Line luidsprekerkabels. Het wordt een korte eerste luistersessie maar ik wil die stem uit mijn achterhoofd vergelijken met de stem die in mijn eigen luisterruimte zal klinken.

Oké, er zit eigenlijk te veel tijd tussen, maar toch. Ik draai The Flow achtereenvolgens met, zonder en tenslotte opnieuw met, toevoeging van de ULH, en ervaar opnieuw wat ik bij Cock ook ervaarde. De meerwaarde die de ULH biedt is voor mij dermate belangrijk dat ik in de dagen daarna tijdens de opeenvolgende luistersessies steeds maar kort luister zonder ULH en al snel en vooral langdurig terugschakel naar de weergave met toegevoegde Harmonizers. Wat mij daarbij nog het meest opvalt is de toename van microdetaillering die maakt dat de ambiance van de opnameruimte meer naar voren komt.

Juist die microdetaillering maakt dat de muziek gaat leven waarmee luisteren verandert in beleven. Op het moment dat twee goede vrienden met gouden oortjes, René van Es en René Smit, op mijn uitnodiging een avond komen luisteren naar het positieve effect dat de ULH op de kwaliteit van de weergave heeft, ben ik eigenlijk al zover dat ik de Harmonizers niet meer wil missen in mijn referentie set. Al na het beluisteren van één track delen de twee mijn enthousiasme voor de ULH. Het beeld wordt groter en ook de stem, in dit geval van Alan Taylor, wint aan kracht, rijkdom en daarmee aan realisme.

Klankmatig hoogtepunt van de avond wordt voor mij gevormd door de weergave van een hoge resolutie download van het album ‘From the age of Swing’ van pianist Dick Hyman. Een opname van Reference Recordings, gemaakt door Prof. Keith Johnson. Zijn opnames geven altijd heel fraai de ambiance van de opnameplek weer. Maar in combinatie met de ULH klinkt die ademende concertzaal nog realistischer. Wanneer ik de daaropvolgende dag diezelfde opname nog eens draai, maar ditmaal vanaf lp, dan ervaar ik de echtheid zelfs als ronduit ‘spooky’.

Sonore Audio Universal Loudspeaker Harmonizer: onmisbaar

De ULH vormt het zoveelste unieke concept dat ontsproten is aan het brein van Cock van der Weiden. In de loop der tijd heb ik het project gedurende de diverse experimentele stadia van nabij zien en horen groeien tot het uitgerijpte model zoals het nu in mijn luisterruimte speelt. Aan alles is de passie, de kennis, de ervaring, het vakmanschap en de zorgvuldigheid af te lezen waarmee Cock deze Harmonizers vorm gegeven heeft.

Zowel het gebruikte hoogwaardige materiaal als de zorgvuldige afwerking zijn de materiële afspiegeling van de werking van de ULH. Een werking die maakt dat eindelijk het volledige opnamemateriaal kan worden gehoord, met inbegrip van de ambiance van de opnameruimte. Met als effect dat ik als luisteraar het gevoel heb bij die opname aanwezig te zijn. Nu ik eenmaal gehoord heb wat de ULH in mijn installatie doet, zal in dezelfde mate genieten van mijn systeem zonder ULH nooit meer mogelijk zijn. 

Sonore Audio Universal Loudspeaker Harmonizer: prijs

Sonore Audio Universal Loudspeaker Harmonizer, set van twee stuks: 1.999 euro
Sonore Audio Loudspeaker Cable Harmonizer, 1,25 meter (set): 999 euro