(Gesponsord artikel)

Hi-Visit AudioXperience - Feestelijk heropend


Rob Nijman | 28 mei 2017 | Fotografie Werner Ero
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 14 mei 2017

Een winkelbezoek aan de vooravond van het tienjarig bestaan – dat leek ons wel een geslaagde manier om het aanstaande openingsfeest na maanden van verbouwingsvlijt aan te kondigen. Dus naar Nuenen voor een preview van een stevig uitgebreid AudioXperience!

UPDATE - AudioXperience is inmiddels feestelijk heropend, op zaterdag 27 mei. We stuurden Werner Ero er die dag op af voor een mooie fotoserie, onderstaand verhaal verscheen al eerder in mei. Op bovenstaande foto (vlnr) Erik Paulus, Martijn Lavrijsen en Hans Oosterwaal.

Het is bepaald niet de eerste keer dat HiFi.nl bij AudioXperience over de vloer komt. De speciaalzaak is al jaren vaste klant in onze reeks Hi-Visits, en ook voor dealershows, workshops en productpresentaties en –demonstraties is de navigatie regelmatig op Nuenen ingesteld. Ditmaal is de voornaamste insteek de uitbreiding van het winkelpand op nummer 66, dat met de inlijving van nummer 68 maar liefst twee keer zo groot is geworden. Trotse mede-eigenaar Martijn Lavrijsen: "De belangrijkste reden: we wilden graag een grotere luisterruimte in de sfeer van een woonkamer aan het aanbod toevoegen. Daar kunnen high-end systemen met luidsprekers zoals de Bowers & Wilkins 800 D3 en Magico S5 MKII nu permanent opgesteld staan."

Thuisbeleving

AudioXperience is zichzelf daarmee weer opnieuw aan het uitvinden. De vers bij de winkelvloer betrokken ruimte is ingericht als een serieuze hifi-beleving, in aanvulling op de luisterruimte en het uitgestalde assortiment voorin de zaak, maar ook als echte woonervaring. Het extra oppervlak wordt namelijk gewonnen uit een voormalige woning die zich achter de winkel bevond. Sinds de jaarwisseling is er in dit decor gewerkt aan een thuisbeleving die naadloos aansluit op de filosofie van de speciaalzaak, en die vlak voor de onthulling eind mei helemaal gereed zal zijn. Op zaterdag 27 mei was er daarom een feestelijke heropening, die bovendien samenviel met een mooi jubileum: tien jaar AudioXperience!

Evolutie

Saillant detail: het pand waar AudioXperience nu zo’n decennium in gehuisvest is, kwam destijds vrij omdat het bedrijf van de vorige eigenaar uit zijn voegen was gebarsten. Je kunt stellen dat voor Hans Oosterwaal en Martijn Lavrijsen hetzelfde geldt. Als je een tijdlijn zou maken van de ontwikkelingen in hun winkel, zie je namelijk een vergelijkbare evolutie. Zo moesten diverse ruimtes van het gebouw gaandeweg plaatsmaken voor een uitbreiding van de winkelvloer, bijvoorbeeld met een fraaie luisterruimte in 2009, en werd een jaar later Erik Paulus als vaste medewerker aan het team toegevoegd. De afgelopen jaren tekenden op hun beurt structureel voor een gezonde groei, en in 2016 maakte het dealerschap van de 800 D3-modellen van Bowers & Wilkins de huidige uitbreiding bijna noodzakelijk.

Voorwaarts

Natuurlijk kun je er dan voor kiezen om een stukje van de winkel vrij te maken voor nieuwe modellen, en het daar bij te laten. Maar zo werkt AudioXperience niet. Je vindt er dan ook geen saaie stellages, plichtmatige planken en gerangschikte rekken. Hifi krijgt hier echt de ruimte, als de museumstukken die het soms ook zijn. Gelukkig wel museumstukken waarbij aanraken aangemoedigd wordt; bijvoorbeeld door in die fijne bank te ploffen en je auditief te vergapen aan exclusieve sets van Ayre (de gloednieuwe QX5 stond er richting 27 mei in te spelen), dCS, Moon en Magico. Want hoewel AudioXperience zich met name onderscheidt in gedegen specialisme en een persoonlijke benadering voor de klant waarbij tijd en aandacht altijd centraal staan, is het hif-assortiment van de zaak bepaald niet generiek. Zo is de Nuenense dealer ‘s lands enige met zowel de 800 D3-serie van B&W als de grote S-vloerstaanders van Magico. Twee lijnen die bovendien ideale kandidaten zijn voor de spotlight in de nieuwe ruimte. Alsof er een idee achter de uitbreiding zit…

Luisterwoning

In de basis lijkt er aan de woning waar die nieuwe ruimte zich bevindt weinig veranderd. Let op: ‘lijkt’. Waarover later meer. Voor AudioXperience is het namelijk heel belangrijk om in een bepaalde huiselijke sfeer te kunnen werken, en de klant het gevoel te geven in een woonomgeving te zitten. De zaak was daar dan ook al op ingericht, maar de nieuwe omgeving staat voor een nog betere beleving. Iets wat Martijn gaandeweg ons gesprek enthousiast demonstreert door in de luxe keuken te duiken voor een uitstekend verzorgde lunch. De uitbreiding is daarmee niet alleen fysiek, maar borduurt ook voort op waar AudioXperience voor staat.

Filosofie

De juiste thuissituatie past in de denkwijze. Het gaat niet alleen om de set, de ruimte of de installatie – maar om een totaalbeleving. Bij dat plaatje past niet alleen dat de gastheren je op allerlei wenken bedienen, maar ook dat ze een beeld krijgen van de luisterruimte bij de klant zelf. Voor een idee van de akoestiek en andere klankmatige aspecten, maar bijvoorbeeld ook wensen en voorkeuren ten opzichte van het design. Bijna alle sets die bij AudioXperience verkocht worden, worden dan ook aan huis geïnstalleerd. “Om zeker te weten dat alles klinkt zoals het hoort.”

Akoestiek & interieur

Voor de verbouwing en inrichting van de ‘luisterwoning’, die het vloeroppervlak van AudioXperience zo ongeveer heeft verdubbeld, is opnieuw de hulp van Mutrox ingeschakeld. AudioXperience werkt al langer samen met de experts in akoestiek, die de bestaande luisterruimte aanpakte en regelmatig ook voor klanten ingeschakeld worden. De meting en rapportage gaven Martijn een blauwdruk voor de inrichting waar deze maand de finishing touch aan gegeven wordt.

In dat proces komt het perfectionisme van AudioXperience duidelijk naar voren. Want opnieuw geldt: je had het extra oppervlak er ‘even’ bij kunnen betrekken, en het daar simpelweg bij kunnen laten. Maar de mate van detail in het proces van de afgelopen maanden verraadt een andere insteek. Zo worden de buitenmuren in hetzelfde grijs uitgevoerd als het ‘hoofdgebouw’ met huisnummer 66, worden de radiatoren van de verwarming in op maat gemaakte kastjes verscholen, zijn diverse akoestiekoplossingen feilloos in het interieur verwerkt en is er in bekleding, kleur en interieur een bepaalde cohesie terug te vinden met alles wat we al van AudioXperience kennen. En de keuken werd al genoemd, maar wat te denken van de fraaie tuin rondom de nieuwe luisterruimte? Alles is aanwezig om in een prettige, ongedwongen en vooral herkenbare setting op je gemak kennis te maken met wat misschien wel je nieuwe hifi-systeem wordt. Missie meer dan geslaagd!

Jubileum: 10 jaar AudioXperience

Het vernieuwde AudioXperience is daarmee het resultaat van meer dan zomaar een statische verbouwing. Het is een uitbreiding die zowel fysiek als filosofisch aansluit op de evolutie die de zaak al tien jaar doormaakt. Een natuurlijke groei, waar slim op ingespeeld wordt met een plan voor de kómende tien jaar. Ga er dus vooral eens kijken, want de deuren zijn op zaterdag 27 mei weer geopend!

AudioXperience
Spegelt 66 én 68
5674 CD Nuenen
t +31(0)40 290 63 44
www.audioxperience.com
info@audioxperience.com
www.facebook.com/audioxperience

Openingstijden:
Woensdag t/m vrijdag van 10:00 uur tot 17:30 uur.
Zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 uur.
En op afspraak.