Review: AudioQuest Niagara 7000 low-Z Power - Noise Dissipation System


Werner Ero | 04 juli 2017 | Fotografie Redactie Hifi.nl | AudioQuest

Hoewel op zich niet zo heel frequent, heb ik de afgelopen tien jaar toch wel de nodige kwaliteitslichtnetfilters in de luisterruimte op bezoek gehad. Van de zeer complete en uitgebreide Angstrom Research Reference 4 Stadi HC, Nordost QX4, Synergistic Research Powercell 10 tot een Kemp Elektronics Power Source, Shunyata Triton en JK Acoustics Power Conditioner.

Allemaal verschillende oplossingen en benaderingen voor eigenlijk steeds hetzelfde probleem. Ons lichtnet vervuilt namelijk ieder jaar meer en vermindert daardoor ook in toenemende mate de kwaliteiten van onze zorgvuldig samengestelde audiosystemen. Een extra hindernis vormt het feit dat naast reiniging, ieder filter doorgaans helaas andere zaken dan weer niet of nauwelijks aanpakt of zelfs verslechtert! Het Amerikaanse merk AudioQuest heeft zich lange tijd afzijdig in deze ‘race’ gehouden en met een reden. Het kost namelijk enorm veel specifieke kennis, geld, moed en durf om vanuit het niets, ineens met waarschijnlijk één van de meest effectief werkende lichtnetreinigers ter wereld op de markt te komen!

Net als kabels, akoestiekproducten en allerhande accessoires, zijn ook oplossingen die het lichtnet reinigen doorgaans niet de meest boeiende producten om te testen. Vooral doordat de werking van bovengenoemde productcategorieën zich in verschillende situaties nogal grillig en soms zelfs onvoorspelbaar kunnen gedragen en je er verder niets aan kunt instellen. Ook met lichtnetreinigers en hun onderlinge benadering en invalshoeken, kun je veel verschillende kanten op. Buiten dat heeft de ene situatie veel meer last van vervuilende omstandigheden dan de andere.

AudioQuest Niagara 7000: drie situaties

Om toch voldoende betrouwbare duidelijkheid in deze test te kunnen scheppen heb ik de Niagara 7000 heel bewust in uiteindelijk drie compleet verschillende situaties duchtig aan de tand gevoeld. De eerste was mijn eigen geoptimaliseerde luisterruimte die is gelegen in het landelijke buitengebied van een dorp en qua stroomvoorzieningen is uitgerust met drie afzonderlijke audio stroomgroepen en speciaal geslagen aarde. Voor de tweede situatie heb ik de hulp ingeroepen van een kennis die zijn audiohobby in een speciaal daarvoor gecreëerde ruimte te midden van zijn bedrijfsactiviteiten op een bedrijventerrein in Zuid Nederland heeft gesitueerd en waar we onder werkuren naar de 7000 hebben geluisterd.

De derde en laatste gelegenheid werd mij geboden in Amsterdam. Niet alleen de grootste stad van Nederland, maar ook een gebied met een extreem hoge WiFi dichtheid, hoge stroomvervuiling door honderdduizenden verschillende gebruikers en grote stroomtrekkers als metro en trams. Een heel spannend, interessant en zeker aan het einde verhelderend vergelijk staat u dus te wachten.

AudioQuest Niagara 7000: Garth Powell

Maar voordat ik met al deze praktijkbevindingen van start wil gaan is het natuurlijk nog wel zaak om eerst deze bijzondere AudioQuest Niagara 7000 aan u voor te stellen. Om het belang van deze test nog eens extra kracht bij te zetten heeft deze fabrikant voor ieder van de voor hen belangrijke landen in Europa, slechts één magazine/recensent uitgekozen die deze nobele taak mocht gaan vervullen. Voor Nederland viel de keuze op Music Emotion en ondergetekende en alsof dat nog niet genoeg was bleek mijn testexemplaar op een koude voorjaarsdag in 2017 door niemand minder dan de Amerikaanse Niagara 7000 ontwerper Garth Powell in hoogsteigen persoon en een drie man sterke delegatie van het in Roosendaal gevestigde Europese AudioQuest distributiecentrum te worden afgeleverd.

Hoewel ik wel vaker nationale en internationale ontwerpers over de vloer krijg, vind ik het iedere keer weer opnieuw bijzonder waardevol wanneer fabrikanten zo veel moeite doen om hun producten werkelijk optimaal onder de aandacht te brengen. Niet alleen leuk voor mij, maar vooral ook prettig voor u als consument! In geval van deze Niagara 7000, wat het huidige topmodel van de op moment van schrijven uit drie modellen bestaande serie is, blijkt dit al snel geen overbodige luxe te zijn. Vooral omdat al snel blijkt dat om de in een bijzonder grote doos verpakte 7000 nog enigszins soepel binnenshuis te krijgen, de spierkracht van twee volwassen mannen nodig blijkt te zijn!

Let wel, we hebben het hier dus enkel om een lichtnetreiniger en geen monstrueus grote eindversterker! Maar voordat ik inmiddels zeer nieuwsgierig geworden een blik in de grote doos kan werpen, is het eerst tijd voor koffie. Daarbij biedt het drinken van dit verkwikkende vocht ook meteen een ideale gelegenheid om eens kennis te maken met Garth en zijn ideeën. De breedgeschouderde blonde Garth blijkt een bijzonder aardige en sympathieke 50er te zijn. Een ingenieur die naast zijn passie voor muziek als professioneel jazz musicus (drums en percussie), vooral op enorm gepassioneerde wijze over stroomvoorziening in audiotoepassingen kan vertellen.

“Werner, ik zal je om te beginnen maar meteen in alle (h)eerlijke onbescheidenheid het gras voor de voeten wegmaaien door te vertellen dat ik vóór dit project nog niet voor AudioQuest werkzaam was. In de 16 jaren hiervoor heb ik namelijk gewerkt voor een ander in netstroomproducten gespecialiseerd bedrijf genaamd Furman Sound. Daar was ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van soortgelijke producten, terwijl ik tegelijkertijd ook een netstroom divisie voor de thuis- en custom markt op poten zette. Wanneer ik niet bezig ben met het bedenken en uitwerken van nieuwe lichtnetreinigingsproducten, ben ik een professioneel jazz muzikant en daar haal ik ontzettend veel energie en plezier uit.”

AudioQuest Niagara 7000 - Pagina 2

“Ondanks al mijn ervaringen met lichtnetreinigingsproducten, heb ik vóór deze nieuwe AudioQuest Niagara serie eigenlijk al heel lang geen specifieke producten meer voor de audiofiele markt ontworpen. Ik begon mijn muzikale reis in deze industrie op vijftienjarige leeftijd en verlangde er de laatste jaren steeds meer naar terug. In al die jaren heb ik een uitstekende relatie met AudioQuest opgebouwd, wat zeker ook met het feit te maken heeft dat AudioQuest’s Vice President Joe Harley, al eerder drie van mijn platen heeft geproduceerd.”

“Maar hoe dan ook was het gewoon de juiste tijd op het juiste moment om een structurele verandering in mijn leven door te voeren. Bij AudioQuest is mijn hoofdtaak om nieuwe stroomproducten te ontwerpen, waarbij door de zeer goede technische interactie tussen AudioQuest eigenaar Bill Low en mijzelf, al snel hele nieuwe invalshoeken bleken te ontstaan. Het werken met Bill is vooral zo inspirerend doordat hij niet alleen een heel toegewijd wetenschapper is, maar ook doordat zijn invalshoeken op elektrisch en mechanisch ontwerpgebied zo anders zijn dan die van mij. Maar op mijn beurt werkt mijn achtergrond natuurlijk dan weer verfrissend om juist zijn gedachten en denkbeelden extra te stimuleren. Een ware kruisbestuiving waar alle toekomstige producten van mee kunnen profiteren.”

AudioQuest Niagara 7000: zo bouw je er één

Goed Garth, dus de belangrijke klik tussen jou en Bill werkte op jullie beiden stimulerend om het beste in jezelf naar boven te kunnen halen. Maar hoe ontstond uiteindelijk het idee voor de ontwerpen van de Niagara 1000, 5000 en natuurlijk de hier te bespreken 7000? ‘Nou, dat gebeurde eigenlijk heel anders dan je zou verwachten. Normaal gesproken geven bij een willekeurige onderneming de verkoop en marketing-afdeling aan wanneer ze een bepaald nieuw product op de markt willen krijgen.

Als ingenieur/ontwerper ga ik daar dan mee aan de slag maar wel met continu in mijn achterhoofd dat zo’n ontwerp of compleet nieuwe serie in zo kort mogelijke tijd gerealiseerd moet zijn. Bij AudioQuest was alles totaal anders. Niet alleen werd ik hier in staat gesteld om daadwerkelijk de tijd aan mijn ontwerpen te besteden die ik nodig achtte en bleek er bovendien ook een heel gezond budget tot mijn beschikking te staan. Heel bijzonder vond ik dat zelfs de verkoopprijs vooraf niet zou worden bepaald. Vooral omdat het uitgangspunt het creëren van de best mogelijke lichtnetreiniger was en het daarbij niet van belang was of de prijs nu 5.000 euro,  7.000 euro of 10.000 euro zou gaan bedragen. Een andere achterliggende gedachte was dat Bill natuurlijk besefte dat AudioQuest de ‘stroom scène’ pas laat betrad en dat er daardoor geen enkel risico mocht worden genomen om niet met een werkelijk grensverleggend goed product de markt te betreden.

Doordat ik alle achterliggende jaren vooral budgettair moest werken, waren er vele mooie maar vaak complexe en dus dure ideeën op de plank blijven liggen. Daarbij was er door het toenmalige gebrek aan tijd (en budget) ook onvoldoende gelegenheid geweest om over ieder ontwerpdetail en problematiek voldoende na te kunnen denken. Uiteindelijk ontbraken er toch nog wel enkele cruciale puzzelstukjes om het eindresultaat echt grensverleggend goed te kunnen krijgen. Samen met Bill hebben we toen menig avond besteed aan het discussiëren over kabelontwerpen en de bijbehorende theoretische achtergronden. Uiteindelijk leverde dit voor mij die laatste belangrijke ontbrekende puzzelstukjes op die uiteindelijk tot het ontwerpen van de Niagara serie waarvan de 7000 het vlaggenschip is, heeft geleid.’

AudioQuest Niagara 7000: chique

Achter de chique in hoogglans ‘black chrome’ uitgevoerde façade van dit AudioQuest topmodel, gaat de meest complexe en ook meest gewichtige lichtnetreiniger schuil die ik tot op heden ooit heb gezien. Het apparaat weegt dan ook maar liefst 37 kilo en is ondanks zijn behoorlijk forse afmetingen (44,5 cm breed, 13 cm hoog en 43,6 cm diep) van onder tot boven gevuld met technologische materie! Hier dus geen ¾ lege kast die voor een hoge prijs enkel is gevuld met wat mystieke mineralen, ‘speciaal’ magnetisme en andere voodoo uitingen. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat die andere merken geen gehoormatige verschillen kunnen bewerkstelligen, maar dat AudioQuest hier in ieder geval heeft gekozen voor een zuiver wetenschappelijke benadering in nauw samenspel met heel veel luisteren.

Wat in de uitleg en documentatie meteen al duidelijk wordt gemaakt is dat het de bedoeling is dat echt alle apparaten in een audioketen op de 7000 moeten worden aangesloten. Dus van bijvoorbeeld de pick-up motor, phonotrap, DAC, streamer en voorversterker tot zware mono eindversterkers. Echt alles moet op de 12(!) entrees worden aangesloten waarvan er vier max 20 ampère exemplaren zijn bedoeld voor serieus stroomtrekkende apparaten zoals bijvoorbeeld eindversterkers, terwijl de overige acht met hun max 5 ampère aansluitingen voor de overige apparaten zijn bedoeld. Als ik de lijst met ‘ontwerphoogtepunten’ even erbij neem, blijkt dat er onderhuids op dielectric gebaseerde stroomisolatie transformatoren zijn toegepast. De Niagara 7000 is dus geen conventioneel lichtnetfilter maar vermindert vervorming/vervuiling zonder de stroomtoevoer voor welk component dan ook, inclusief zware eindversterkers te verminderen!

De transient stroomlevering correctie zorgt voor een heftige 90 ampère stroom reserve waardoor zelfs zeer krachtige eindversterkers tijdens de meest zware pieken nog steeds ongehinderd zonder enige dynamiekcompressie kunnen presteren. Feitelijk zorgt de 7000 hiermee dat je apparaten bijna ongehinderd van het lichtnet en veel meer op maximaal prestatieniveau kunnen presteren. Net als in de AudioQuest kabels is ook de Niagara 7000 van zes modules met het bekende aarde ruisonderdrukkingssysteem voorzien. Hierdoor worden zonder de veiligheid aan te tasten aardlussen voorkomen en grondruis verminderd. Nogmaals heel bijzonder is dat deze lichtnetreiniger met 21(!) octaafs ultra-lineair werkende ruis dissipatie technologie is uitgerust.

Dus een extreem breedbandige  storingsonderdrukking wat tot beduidend meer consistentie in zijn werking zou moeten leiden. Dit in tegenstelling tot de meeste concurrenten die alleen maar een hoge onderdrukking in bepaalde gebieden bereiken en andere ook belangrijke gebieden juist ongemoeid laten. Last but not least zijn de net-entrees van AudioQuest van een extreme kwaliteit. Zoveel grip maak ik maar zelden mee waardoor naast het voordeel van een lagere weerstand, ook iedere stekker met beleid weer uit het apparaat moet worden getrokken!

AudioQuest Niagara 7000 - Pagina 3

Na deze noodzakelijke bovengemiddeld uitgebreide technologische uitleg wordt het de hoogste tijd om eens te bekijken en vooral te luisteren waar al deze extreme moeite nu uiteindelijk gehoormatig toe heeft geleid. Met twee man sterk wordt de lichtnetreiniger met de grootste voorzichtigheid in mijn Finite Elemente Pagode Master Reference HD12 rack getild en sluiten Garth en ik de apparaten op de door hem bepaalde ideale plaatsen aan de achterzijde aan. Een extreem dikke, stugge en gloednieuwe door Garth ontworpen Hurricane 20 ampère kabel maakt daarbij de connectie tussen één van mijn drie stroomgroepen en de Niagara 7000, terwijl de Nirvana PC+ van mijn North Star Design 192 mk 2 cd loopwerk en de Kemp Reference PC van de North Star Design Extremo DAC op het 5 ampère deel van de lichtnetreiniger worden aangesloten.

De Zanden 6000 referentie geïntegreerde buizenversterker wordt tenslotte met een Essential Audio Tools Current Conductor op één van de vier aanwezige 20 ampère entrees aangesloten. Zoals door mij vooraf al was voorzien, deed mijn gebruik van al die andere merken netkabels de wenkbrauwen bij de AudioQuest delegatie hier en daar wat fronsen. Iets wat ik natuurlijk wel begrijp, want uiteraard hadden de heren het liefste gezien dat ik overal AudioQuest (net)kabels (die ik hier standaard overigens wel altijd heb liggen) voor had gebruikt.

Maar bovengenoemde ander merken vormen nu eenmaal de beste match voor mijn componenten en ieder ander merk en type wat ik hier zou gebruiken tot AudioQuest aan toe, zou afbreuk aan de maximale prestaties van het totaalgeheel doen. Luidsprekers in deze eerste setting vormen de extreem goede en zeer beproefde Master Contemporary C luidsprekers. Misschien wel één van de meest onderschatte weergevers op de Nederlandse markt en met een juiste aansturing tot extreme hoogtes in staat. In de latere setting en zonder AQ delegatie, arriveren ook nog een Hegel Rost met Mohican cd-speler, Audio Research REF 6 voor- en REF 150 stereo eindversterker en een zeer fraai paar Sonus Faber Homage Tradition Serafino luidsprekers.

AudioQuest Niagara 7000: luisteren zonder filter

En daar zitten we dan tenslotte in afwachting op wat komen gaat op één relatief lange rij in de luisterruimte. Van links naar rechts zijn dat AudioQuest marketing director Robert Hay, Sales manager Jules Withagen, uiteraard op de comfortabele luisterfauteuil geplaatst Niagara 7000 ontwerper Garth Powell, pal daar weer naast managing director Richard Brans en tenslotte ondergetekende als laatste in de rij. Tja en dan breekt toch wel wat gezonde spanning aan. Niet dat ik zelf niet voor 100% overtuigd ben dat het aanwezige audiosysteem tot prachtige dingen in staat is, maar meer of ook Garth en de heren voldoende de werking en kwaliteiten van de Niagara 7000 terug zullen kunnen horen!

Ik besef trouwens dat ik nu per abuis één stap heb overgeslagen. We starten namelijk de luistersessie door eerst te luisteren naar mijn originele op drie afzonderlijke stroomgroepen aangesloten setting. Zoals ik eerder al in het verhaal vertelde is onze woning in het buitengebied van een dorp gelegen en heb ik er letterlijk alles aan gedaan om ook zonder lichtnetreiniger al een maximaal resultaat te behalen. Wanneer we van start gaan met My Girl en Summertime van het extreem goed klinkende album ‘A Distortion of Love’ van Patricia Barber op het MFSL label (MFSL UDSACD 2100), zie ik dat het aanwezige gezelschap zich al vanaf de eerste muzieknoten merkbaar ontspant, waarbij de mondhoeken unaniem tevredenstellend naar boven buigen.

Niet veel later bewegen alle benen op de pulserende ritmes keurig in de maat en kijkt Garth mij met een zowel verheugd als tevreden blik aan. Aan het eind van deze twee nummers hoor ik woorden als ‘impressive’, ‘nice’, ‘wow’ en ‘unbelievable’. Volgende album van deze korte kennismaking is het schitterend dynamische en wijd opengetrokken album ‘Airborne’ van meesterbassist Dean Peer (ILS95909). Al bij het eerste nummer 1 Speed zie ik in de betekenisvolle blikken het voor mij overbekende ongeloof dat een buizenversterker in combinatie met 2-weg luidsprekers in staat blijken te zijn zo’n rotsvaste, compressievrije en ultra dynamische weergave voor elkaar kan krijgen.

Nu is dit album ook wederom subliem opgenomen, maar dan moet het er allemaal nog wel uitkomen natuurlijk! Naast alle aanwezigen is Garth duidelijk helemaal in zijn element en zit met energiek bewegend bovenlijf quasi mee te drummen. ‘Wow, this is really special. Extremly dynamic recording, extremely realistic reproduction and very close to the live performance.’ Om weer subtiel en organisch af te sluiten draai ik als laatste album een nummer van Paul Berner’s ‘Open Country’. Een heel speciaal opgenomen sessie die onderdeel uitmaakte tijdens de Studio showcase series van Rhapsody en Sound Liason (Frans de Rond) uit november 2012.

In deze voor het publiek toegankelijke sessie was ik ook zelf op dat moment aanwezig en speelden Paul Berner op contrabas, Michael Moore op klarinet/saxofoon en Pieter Tiehuis en Ed Verhoef beiden op gitaar de sterren van de hemel! Ik weet wat dit album normaliter voor magie bezit en deze betovering kwam ook dit keer maximaal over bij mijn gasten. Kippenvel, emotie en respect voor wat deze musici en het opnameteam hier voor elkaar hebben gekregen, maar ook de bezielende weergave van de audioset vochten bijna om voorrang. Daarbij was het tevens een geschikt moment voor de wisseling naar de Niagara 7000.

AudioQuest Niagara 7000 - Pagina 4

Omdat al mijn apparaten altijd correct op hun netstroompolariteit zijn aangesloten, besluit Garth ze om in beginsel ook op die manier op de Niagara 7000 aan te sluiten. Dus van drie afzonderlijke audiogroepen staat nu alles op één groep en de lichtnetreiniger aangesloten. Opnieuw start ik het album van Paul Berner en wordt er door allen maar met name Garth wederom aandachtig geluisterd. Ook al zit ik op dat moment nog helemaal aan de uiterst rechtse buitenkant van de rij zitplaatsen, toch hoor ik al de nodige parameters veranderen.

Toch lijkt het op dat moment nog vooral anders en in ieder geval op mijn ongunstige plaats in de rij nog niet echt beter! Garth lijkt mijn bevindingen te delen want in overleg met mij wil hij nu graag van alle drie de apparaten de stekkers 180 graden omgedraaid hebben. Zo gezegd zo gedaan en wanneer dezelfde muziek wederom weerklinkt klaart zijn gezicht duidelijk op. ‘Dit is het en zo klinkt het optimaal spreekt hij tevreden uit. Ga jij nu maar weer eens in jouw luisterstoel zitten en vertel mij wat je hoort en ervaart.’ Uiteraard ken ik mijn eigen set van haver tot gort en net als Garth, hoor ik nu ook duidelijk meer positieve verschillen. Het eerste wat ik ervaar zijn de wat rondere en meer harmonisch verzadigde timbres van de muziekinstrumenten en stemmen.

Het is nog niet zo dat je van een Magico meteen naar een Sonus Faber signatuur overgaat, maar het illustreert wel de gehoormatige richting die het geluid nu op gaat. De weergave toont dus met de 7000 meer verzadigd en op een natuurlijke manier meer organisch. Het volgende aspect wat mij opvalt is de wat grotere afbeelding van de instrumenten waarbij alles nog wat breder wordt neergezet en er nog meer tussen de instrumenten door kan worden gekeken. In het diepte- en hoogtebeeld verandert in deze sessie nog niets. Maar qua presentatie zelf wordt de aanwezigheid van artiesten in de luisterruimte nadrukkelijker geportretteerd. Op deze wijze herhalen we nog een aantal van de eerder gedraaide titels en haal ik ook nog wat andere albums tevoorschijn.

Vooral met de legendarisch goede ‘Sheffield Lab drum & track record’ (CD 14/20) krijg ik Garth pas echt op de banken of in dit geval luisterstoel! Logisch ook omdat hij drummer/percussionist als tweede beroep heeft. ‘Tsjonge Werner, wat leuk dat je dit draait want ik ken dit album wel zo goed. Naast de heerlijke virtuositeit van met name Jim Keltner, behoren deze opnames niet alleen tot de beste van producers Bill Schnee en Doug Sax, maar zijn het ook in zijn algemeenheid extreem realistische opnames’. Terwijl de bekende ritmische patronen op nu bijna live volume over de aanwezigen worden uitgestort, gaat Garth wederom helemaal op in de muziek én weergave. ‘Hmm’ zegt hij, ‘wat een prachtig gecontroleerde weergave is dit zeg.

De drumkit staat bijna levensecht in de luisterruimte en ik zie gewoon hoe Jim zich opmaakt voor iedere slag! Nu kun je heel goed horen dat mijn lichtnetreiniger geen energie kost, maar juist toe laat nemen. Daarbij neem ik nog wat meer vulling waar dan zonder de 7000 en wordt de emotionele lading nog verder vergroot. Wat mij betreft doet mijn lichtnetreiniger hier precies zoals hij behoort te spelen, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ook  jouw originele situatie griezelig goed speelt. Al tijdens de ontwikkeling van de Niagara serie heb ik vaak tegen Bill gezegd dat mijn grootste concurrent niet de andere merken netfilters zijn, maar een heel goed passief stekkerblok!’

AudioQuest Niagara 7000: nog meer luisteren

Tja, daar snijdt Garth meteen het punt aan wat ik na langer luisteren ook zelf ben gaan ervaren. Het filter doet zeker hele mooie dingen en ook na langer luisteren is er inderdaad geen dynamiekcompressie, is er veel verfijning, wat vollere timbres en is het geluid geen moment duf, suf of zelfs afgerond. Niet dus zoals veel andere lichtnetreinigers dat wel in bepaalde mate laten horen. Maar in de weken nadat de heren al lang weer zijn vertrokken vind ik uiteindelijk zowel de Niagara 7000 als mijn ‘standaard’ situatie met zijn drie gescheiden audiogroepen, beiden zo hun eigen voor- en nagenoeg geen nadelen hebben. Het enige punt wat ik bij de 7000 heb geconstateerd, betreft de mechanisch brom van de grote ringkerntrafo.

Het is bij mijn exemplaar voldoende zacht om je er in een normale woonomgeving niet aan te storen. Maar bent u net als ik in het bezit van een zeer stille woon- en luisteromgeving, dan is zelf uitproberen toch hier het devies. Dat laatste is trouwens iets wat u bij welke lichtnetreiniger altijd zou moeten doen, maar dat terzijde. Dan de tweede situatie waarvoor ik mij naar een bedrijventerrein in het zuiden van Nederland begeef. Aparte stroomgroepen zijn hier niet aanwezig en in de naburige panden wordt gelast, geschuurd, gestanst en gezaagd dat het een lieve lust is. Kortom een voor mijn test ideaal scenario van industriële bewerkingen die in extreme mate het lichtnet verstoren en vervuilen.

Als set opstelling staan er een paar wat oudere maar nog steeds mooie Avalon Radian HC luidsprekers klaar die worden aangestuurd door een hoogoplossende Spectral DMC-30 voorversterker en Spectral DMA-260 stereo eindversterkers. Kabels zijn de wat oudere types van MIT en als bron geeft een dCS Puccini acte te présence. Ook al bestaat dit systeem deels uit wat oudere componenten, de vroegere drie eenheid van Avalon, Spectral en MIT klinkt nog steeds als een klok. Door de veel hogere ruisvloer dan bij mij thuis is de lichte trafo brom nu in het geheel niet meer waarneembaar en kan het luisteren van de reeds opgewarmde set al snel van start gaan.

Ondanks de in zijn totaliteit lagere resolutie van deze set ten opzichte van mijn thuissituatie, zijn de positieve verschillen wel nu veel duidelijker waarneembaar dan bij mij thuis. Oftewel het filter werkt (uiteraard) echt! Feitelijk is de gehoormatige indruk van het filter niet zo gek veel anders, als wel dat de teruggang zonder filter hier veel groter en beter waarneembaar is. Zonder AudioQuest Niagara 7000 verliest de weergave hier wel erg veel kleur, wordt alles kaler en meer uitgebeten en treedt er een onprettige stress en onrust in de weergave op die met de 7000 totaal is verdwenen!

AudioQuest Niagara 7000 - Conclusie

Voor het laatste deel van dit verhaal wordt het filter weer met vereende krachten voorzichtig in de auto getild en begeef ik mij nu naar hartje Amsterdam. Daar wacht mij weer een totaal ander weergavesysteem wat dit keer bestaat uit zeer actuele Focal Sopra 3 weergevers in combinatie met een Mcintosch MA-8000 geïntegreerde versterker en MCD550 sacd-speler. Bekabeling is dit keer van AudioQuest en de woonkamer is lekker groot, gezellig gemeubileerd en qua akoestiek precies goed. Dit vind ik ook een heel interessant vergelijk, want in hoeverre zou het filter nu afwijken van situatie 2? Lang hoef ik niet op dit antwoord te wachten, want in onze hoofdstad blijkt het verschil zelfs nadrukkelijker dan op het industrieterrein uit te vallen.

Wat hier vooral meteen opvalt is dat er zonder filter voor mij althans constant een hele hoop vervuiling hoorbaar het signaal moduleert. Om het te omschrijven lijkt het nog het meest op het irritante hoogfrequente gezoem wat dimmers van lampen zo sterk kunnen veroorzaken, maar dan wel breedbandiger en minder intens. Zodra het filter wordt ingeschakeld blijkt deze vervelende meelopende vervorming meteen tot praktisch onhoorbaar te worden gereduceerd! Ook is er in deze setting opvallend veel dynamiekwinst te bespeuren, komt de weergave meer natuurlijk over, zit er beduidend meer rust in de weergave en worden low level details hoorbaar minder gemaskeerd. Een prachtige proeve van bekwaamheid!

AudioQuest Niagara 7000: conclusie

Met deze laatste constatering komt tenslotte ook deze bijzonder enerverende test ten einde. Een technologische en muzikale reis die mij heel veel actuele informatie over de AudioQuest Niagara 7000 lichtnetreiniger heeft verschaft. Zoals verwacht heeft het apparaat het meeste zin als de randvoorwaarden het minst gunstig zijn. In de praktijk betekent dat vooral de meeste winst in dichtbebouwde gebieden al dan niet nog eens extra voorzien van nabijgelegen industrie. Buiten die winst zijn de basiseigenschappen van de 7000 gelukkig in iedere opstelling goed waar te nemen. Naast beter geëtaleerde klankkleuren, meer vloeiendheid en een organische ‘feel’, is dat verder een breder stereobeeld en in bepaalde set samenstellingen een gemakkelijkere presentatie van dynamische contrasten met meer overzicht.

Als de vervuilingsinvloeden hoger worden, blijkt het filter ook bepaalde low level informatie weer te kunnen herstellen. Informatie die zonder filter in dat soort omstandigheden definitief verloren gaan. Toch kan ik er niet omheen dat het gevraagde bedrag voor een accessoire natuurlijk bijzonder hoog is. Want voor deze bijna Ä 9.000,- kun je complete high-end apparaten aanschaffen! Toch pleit voor de Niagara 7000 dat in minder gunstige stroomomstandigheden en de alsmaar toenemende vervuiling, je dit soort verbeteringen of beter gezegd restauratie van je oorspronkelijke stroom niet op enig andere manier kunt bereiken.