Review: Dynaudio Contour 20-luidsprekers


Werner Ero | 23 augustus 2017 | Fotografie Fabrikant | Dynaudio

SAMENVATTING

Hieronder bespreken we alvast de plus- en minpunten van de Dynaudio Contour 20.

PLUSPUNTEN

  • Veel afwerkingsvarianten
  • Zeer degelijke constructie
  • Vernieuwend materiaalgebruik
  • Groot klankmatig evenwicht, ook bij hoge volumes
  • Zeer goede, diep doorlopende laagweergave
  • Zacht karakter met behoud van details
  • Ontspannen weergave

MINPUNTEN

  • Vrij groot model
  • Bijpassende standaard visueel niet echt bijpassend
  • Ietwat ingetogen en minder expressief middengebied

Onder het motto ‘Danes Don’t Lie’ profileert het inderdaad Deense luidsprekermerk Dynaudio zich al sinds 1977 als een fabrikant die zo eerlijk mogelijke producten maakt.Ontwerpen die zowel qua denkwijze, constructie als vooral de geluidskwaliteit bijzonder evenwichtig en gelijkmatig zouden moeten zijn en dat is zeker in de overvolle, soms bijna dolgedraaide markt anno 2017 een ware verademing. Toch maakt het merk met de gloednieuwe Contour serie ook meteen een rigoureuze ommezwaai. Want voor het eerst is er afscheid van de immer zo typerende volledig rechthoekige behuizingen genomen, waarbij tegelijkertijd de kwaliteitslat op een griezelig hoog niveau is gelegd. De hier te bespreken Contour 20 is de benjamin van de serie, maar biedt al prestaties die zelfs een kwalitatief hoogwaardige vloerstaander niet zouden misstaan! 

Dynaudio Contour 20 - Anders maar toch herkenbaar

Mijn keuze voor de Contour 20 monitor of ‘boekenplank’ luidspreker en niet de 30 of nog grotere 60, is een heel bewuste. Niet alleen omdat dit model prijstechnisch door zijn beperktere afmetingen het meest gunstig geprijsd is, maar vooral omdat Dynaudio in al die jaren sinds 1977 geweldig goede en vaak zelfs legendarische monitor weergevers op de markt heeft gebracht. Wanneer ik begin 2017 voor de allereerste keer met het volledig gewijzigde lijnenspel van de nieuwe Contour serie kennismaak, val ik eerst toch wel een beetje stil.

Want verdwenen zijn ineens die enorm herkenbare ‘contouren’ van de oudere series. Een vormgeving die voor Dynaudio net zo vergelijkbaar en typerend was als de vroegere ster prijkend op de radiator van de Mercedes Benz personenauto’s. Maar al heel snel zie ik de toegevoegde waarde van deze wijzigingen en net zoals de Mercedes Benz ster tegenwoordig met zijn bijna horizontale positie een veel gestroomlijndere locatie heeft gekregen, hebben ook de Dynaudio ontwerpers een knappe symbiose gevonden tussen de vroegere merkherkenbaarheid gevat in een veel moderner en actueler ontwerp.

Dit is de Dynaudio Contour 20

Het zal u waarschijnlijk na mijn aankondiging van het volledig nieuwe ontwerp vreemd in de oren klinken, maar het eerste wat mij eigenlijk vooral bij dit model opvalt zijn de bovengemiddeld grote afmetingen! Het is dat het model over een werkelijk prachtig gestroomlijnde vormgeving met fraai trapezium weglopende kast beschikt, want anders kwam het woord ‘fors’ nadrukkelijker ter sprake. Om dit gegeven voor u te verduidelijken neem ik gemakshalve het eveneens nieuwe maar meer op de oude leest geschoeide jubileummodel Special Forty (Dynaudio viert dit jaar zijn 40 jarig jubileum) er even bij. De Forty meet 36 cm hoog, 19,8 cm breed, is 30,7 cm diep en weegt 8,1 kg per kast. De Contour 20 is 44 cm hoog, 21,5 cm breed en 36 cm diep.

Een substantieel verschil en dan heb ik het gemakshalve nog niet eens over het op een haar na verdubbelde gewicht van 15,5 kg. Toch kunnen we dit natuurlijk ook heel anders bekijken en is het uiteraard een heel bewuste keuze van de ontwerpers. Want een grotere kast heeft nu eenmaal meer liters inhoud en zo’n groter volume heb je nu eenmaal nodig als je zowel kwalitatief als kwantitatief meer, gemakkelijker en vooral dieper laag weer wilt geven. Vooral als je daarbij ook nog het rendement niet al te veel af wilt zien nemen. Naast de nieuwe in mijn ogen bijzonder geslaagde vormgeving, valt mij ook meteen in positieve zin op dat alle modellen van de serie in een mooi groot aantal van maar liefst zes verschillende afwerkingsvarianten kan worden geleverd. Een ware verademing in een periode waarin we als consument vaak alleen nog maar uit zwarte en witte zijde- of hoogglans lakken kunnen kiezen! Nadat de eerste euforie over de vormgeving en vooral de indrukwekkend kwaliteitsperceptie wat is geluwd, vallen bij nader onderzoek de talloze doordachte ontwerpdetails op. 

Pagina 2

Want terwijl op alle contourmodellen het speels uitstekende gebogen ‘plaatje’ aluminium waarop de luidsprekerunits zijn vastgeschroefd, in eerste instantie nog als een enkel sierlijk detail opvalt; blijkt het bij nader onderzoek helemaal niet om een dun plaatje, maar juist om een zeer solide massief 1,4 cm dik en goed gedempt aluminium paneel te gaan! Niet alleen kunnen de units hier veel beter en vooral steviger op worden vastgeschroefd, maar zo’n paneel is zeer natuurlijk ook veel stijver en kleuringsarmer dan het doorgaans standaard toegepaste MDF of HDF.

Gelukkig blijft het hier nog lang niet bij, want ook de nieuwe behuizing heeft eigenlijk niets meer met zijn voorgangers te maken. Want terwijl in eerste instantie de afgeronde kastvorm, fraaie afwerking en materiaalkeuze (vooral in grijs eiken en donker rozenhout gepolitoerde hoogglans) de nodige indruk maken, zit de werkelijke finesse en ‘ontwikkelmagie’ zoals wel vaker aan de binnenzijde. Met een 3,8 cm dikke achterzijde, 2,6 dik front en afhankelijk van het model 1,6 of 1,9 cm zijpanelen, is samen met de gewichtige aluminium baffle en natuurlijk de luidsprekerunits in ieder geval meteen duidelijk waar dat hoge gewicht nu vandaan komt.

Dynaudio Contour 20 - Work of art

De productie van deze nieuwe behuizing neemt maar liefst 3(!) weken tijd in beslag en is alleen al een kunststuk op zich. Vooral doordat in plaats van massief plaatmateriaal bij deze Contour modellen verschillende dunne lagen vast op elkaar worden gelijmd, om daarna onder hoge druk tot één geheel op elkaar te worden geperst. Vooral het profiel met zijn typerende gekerfde reliëf wat tegen de binnenzijde van de kast is aangebracht, trekt meteen mijn aandacht. Het blijkt naast extra stijfheid vooral te zijn bedoeld om opbreekverschijnselen en ongewenste geluidsgolven zoveel mogelijk te elimineren.

Na dit proces rond een 5-assige CNC freesmachine tenslotte de basisafwerking af, waarna als volgende stap acht uur handmatig schuren en polijsten op het programma staat. Uiteindelijk zijn op ieder Contour model tot wel 11 laklagen aangebracht, zijn per kast 16 vellen schuurpapier verbruikt en is  bijvoorbeeld op een Contour 30 maar liefst vier liter lak aangebracht!

Dynaudio Contour 20 - Volledig nieuw ontwikkelde units

Wie Dynaudio zegt, denkt naast de doorgaans typerende rechthoekige kastvormen volgens mij als eerste vooral aan de enorm goede volledig zelf ontwikkelde luidsprekerunits. Hoewel ik nooit zal zeggen dat een fabrikant met ‘standaard’ ingekochte OEM units geen topweergevers zal kunnen ontwikkelen, heeft het doorgaans wel grote voordelen wanneer je alle parameters binnen een ontwerp volledig zelf kunt bepalen Niet alleen zal de totaalintegratie vaak sneller optimaal uitvallen. Maar ook kan het filter minder complex uitvallen, waarbij bovendien alle waardes precies op het beoogde afstraalgedrag en kastafmetingen kunnen worden afgestemd.

In de Contour 20 wordt als tweeter de legendarische 28mm Esotar2 soft dome in zijn nieuwste incarnatie toegepast. Niet alleen is deze Esotar2 Dynaudio’s beste tweeter ooit, maar het is ook een schoolvoorbeeld over hoe je met een zijdezacht hoog weergave, toch een overvloed aan de fijnste details, klankkleurnuances en dynamische contrasten kunt weergeven. In tegenstelling tot de alsmaar verder geperfectioneerde tweeter, is de 18 cm mid/woofer wel een volstrekt nieuw ontwerp. Hoewel het voor Dynaudio zo typerende conusmateriaal MSP (Magnesium Silicaat Polymeer) ook hier weer van de partij is, blijkt de rest van het ontwerp volledig anders te zijn. Eén van de doelstellingen van de nieuwe Contour serie was namelijk om het reeds ‘superieure’ midden en hoog van de vorige generatie te behouden, maar dat de belastbaarheid en laagweergave nog verder verbeterd zouden moeten worden. Uiteindelijk is dit gelukt door een woofer te ontwerpen die naast een 20% grotere spreekspoel met 24% grotere windinghoogte, ook een 70%(!) grotere conusuitslag kan bereiken.

Daarbij is de 7,6 mm elliptisch gevormde conusrand in staat tot grotere uitslagen en is last but not least, de dikte van de MSP conus zelfs afhankelijk van het gedeelte variërend van 0,5 mm naar 0,4 mm. Iets wat tot voor kort technisch nog niet mogelijk was. Zelfs de toegepaste lijm blijkt onderdeel van het totale luisterproces te zijn geweest, zodat hier werkelijk niets aan het toeval is overgelaten. Hoe ver de ontwerpers zijn gegaan in het behalen van zelfs het laatste restje kwaliteit, blijkt wanneer tenslotte ook het zeer nauwkeurig bepaalde 6 dB/ octaaf wisselfilter met topkwaliteit Mundorf condensatoren is uitgerust en het enkele paar aan de achterzijde van de kast gemonteerde luidsprekeraansluitingen uit de WBT NextGen serie afkomstig is. 

Pagina 3

Van Dynaudio Benelux verkoopmedewerker Marc Brekelmans krijg ik de gelegenheid om op het ruime en lichte Bredase hoofdkwartier, één van de zes afwerkingsvarianten te kiezen. Geen gemakkelijke keuze en wanneer ik ze allemaal zo op een rij zie staan. Want hoewel aan de ene kant van de rij het hypermoderne en bijzonder stijlvol gepolitoerd hoogglans grijze eik  paar in positieve zin mijn aandacht trekt, lonken aan de andere kant twee in fraai warm satijn walnoot uitgevoerde exemplaren.

Beiden zijn op zich net zo mooi maar stralen wel ieder een heel ander soort ‘waarde uit. Uiteindelijk keer ik vanwege de warme en omarmende uitstraling met de walnoot uitvoering huiswaarts, maar dat is verder ook voor iedereen persoonlijk. Hoewel ik thuis door mijn werk uit meerdere standaards kan kiezen, besluit ik dat de test voor u als consument de grootste waarde heeft wanneer ik van de eigen bijbehorende Dynaudio Stand 6 gebruikmaak. Eenmaal in de luisterruimte aangekomen is het een fluitje van een cent om de beide monitorweergevers met hun twee bouten ieder, stevig (maar niet te) aan de standaards vast te schroeven.

Hierbij vallen mij eigenlijk twee zaken meteen op. Als eerste is dat het totaalgeheel een buitengewoon verzorgde en op typisch Scandinavische wijze gedistingeerde kwaliteitsindruk zonder valse opsmuk uitstraalt. Maar ook valt op dat Stand 6 vooral in de breedte eigenlijk net wat te smal tegenover de bovengemiddeld forse Contour 20 aandoet. Jammer dat het ontwerpteam niet ook de moeite heeft genomen om een geheel eigen en vooral beter bijpassende stand voor dit model te ontwerpen. Voor het voorbereidend luisteren plaats ik het paar Contour 20 als eerste in onze 32 m2 grote woonkamer. Daar kunnen ze rustig acclimatiseren waarbij ze nog verder worden los gespeeld en aangestuurd door een modale Naim Nait 5i met Naim CD5 en nog enkele andere AV bronnen.

Dynaudio Contour 20 - Luisteren

Hoewel het al meteen vanaf het eerste moment duidelijk is dat deze al weer wat oudere Naim componenten net wat te rond klinken en wat te ‘goedkoop’ zijn om deze Contour 20 optimaal aan te sturen, gaat het systeem toch al meteen met verve van start. Want of we nu het TV of filmgeluid laten versterken of muziekconserven op het programma staan, deze nieuwe Dynaudio’s blijken met behoud van rust en overzicht, enorm uit te kunnen halen. ‘Goh, het lijkt wel of we ineens een subwoofer erbij hebben gezet’ is een eerste reactie van mijn vrouw.

Terwijl ook onze twee zoons glunderend op de bank zichtbaar zitten te genieten van het aanmerkelijk vollere en krachtiger geluid. De afstand tot de achterwand is in onze huiskamer 45 cm en tot de zijwanden 60 cm en dat heeft ondanks de baspoort aan de achterzijde en het genereuze maar wel heel mooi gedefinieerde laag, geen enkel probleem of acces. Bij zachter spelen blijkt in deze situatie het middengebied ietsje onderbelicht te zijn, waar de spraakverstaanbaarheid bij dialogen soms wat onder kan leiden.

Maar bij wat luider spelen is ook daar niets meer van te bespeuren. Alles in evenwicht en perfect in balans. Waar Dynaudio al sinds jaar en dag om bekend staat, is een vooral in de breedte opvallend ver buiten de weergevers uitstrekkend stereobeeld. En hoewel juist deze nieuwe Contour 20 nu ook verder in de diepte gaat, is ook dat breedte aspect nog steeds heel fraai en opvallend. Vooral mensen met wat minder ruimte zullen bij een goede aansturing dus nog steeds kunnen genieten van een heel mooi groots stereobeeld. Een weergave die zich niets aantrekt of u nu een muziek- of filmliefhebber bent en waarbij zelfs een subwoofer niet (meer) nodig is!

Dynaudio Contour 20 - Nog meer luisteren   

Maar door gezonde nieuwsgierigheid en vooral vanwege de bovengemiddeld hoge kwaliteiten van het ontwerp, besluit ik te onderzoeken wat er gebeurd als ik de aansturende kwaliteiten nog verder verhoog. Om hier achter te komen verhuizen de weergevers na een lange evaluatieperiode in de huiskamer, tenslotte weer terug naar de volledig geoptimaliseerde luisterruimte. Hier staat op dat moment een waar arsenaal aan componenten die net hun test achter de rug hebben, of juist nog voor komende nieuwe testen zullen worden gebruikt opgesteld. Ik noem maar even in willekeurige volgorde Exogal Comet en Ion, North Star Design Integrated Amp, Mirror Image Aemulus voor- met Sapphire (buizen) eindversterker, Hegel Rost en Mohican CD speler en tenslotte ook mijn ultra high end referentie Zanden 6000 (buizen) geïntegreerde versterker en de prestigieuze Mark Levinson 526 voor en 534 eindversterker.

Overkill? Misschien, maar het biedt wel een prachtig venster op waar deze Contour 20’s uiteindelijk toe in staat zijn. Het allereerste wat bij deze (veel) hogere prijsklasse waarneembaar is, blijkt het nog veel beter gelaagde en meer precies gedefinieerde stereobeeld te zijn. Hoewel het nog niet de nauwkeurigheid van ‘echte’ en nog prijzigere high-end weergevers haalt, is het zeker wel knap hoezeer Dynaudio de kwaliteiten binnen deze prijsklasse weer verder heeft weten te verbeteren. Dus aspecten als expressie, homogeniteit, definitie, transparantie en vooral de dynamische impact, worden allemaal met een indrukwekkend gemak weergegeven. Een presentatie die je veel eerder bij een mooie vloerstander zou verwachten dan bij een uit de kluiten gewassen monitor! 

Conclusie

Een album wat al deze kwaliteiten prachtig voor het voetlicht brengt is de Blue-ray disc ‘Quiet Winter Night’ van Hoff Ensemble, uitgebracht op het fameuze Noorse 2L label. Opgenomen in de Sofienberg kerk in Oslo ontvouwt zich voor de luisteraar in zowel 5.1 als stereo, een prachtige verstilde en enorm sfeervolle muzikale reis met jazz en klassiek invloeden. Onderweg komen we een keur aan nationale en internationale ras muzikanten tegen en niet voor niets heeft deze productie een grammy award voor Best surround sound album gekregen.

Hier klopt gewoon alles en zijn naast die prachtige enorm ‘ademende’ klank, vooral ook de composities regelmatig van adembenemende schoonheid. Wanneer ik start met het nummer Blågutten waarop ster trompetist Mathias Eick (ECM) de solopartij speelt, is het al meteen volop kippenvel. De zeer ruimtelijk opgenomen drums (in meerkanaals achter de luisteraar geplaatst!) van Rune Arnesen bepalen het diepe, lome ritme. Bandleider Jan Gunnar vult de pianoakkoorden in, terwijl Børge Petersen-Øverleir en Arild Andersen respectievelijk (electrische) gitaar en contrabas voor hun rekening nemen.

Op de Contour 20’s wordt dit alles aanzienlijk meer op een geloofwaardige (grote) schaal weergegeven dan bij de meeste andere concurrerende merken en modellen. Doordat nu ook de kwaliteit van de gebruikte elektronica veel hoger is dan in de eerste ronde, liggen de grenzen van deze groots presterende monitor nog duidelijk verder weg en zitten ze zelfs regelmatig ‘gevaarlijk’ dicht in het territorium van weergevers in nog hogere prijsklassen te vissen! Hoe groot de stap die deze nieuwe Contour weergevers daadwerkelijk hebben gezet werkelijk is, komt vooral aan het licht als ik vervolgens allerlei muzieksoort en albums door elkaar heen begin te draaien.

Van de Nederlandse zangeres Wende Snijders met haar bezielende live album Chante!, tot pianist en bandleider Dick Hyman met Swing is here op Reference Recordings, Malia en Boris Blank met Convergence en Candido The Master op het Chesky label. Echte muzikale voorkeuren kennen deze weergevers gewoonweg niet en alles wordt op zachte maar wel informatieve wijze heel muzikaal, krachtig en rijk voor het voetlicht gebracht. Is dan alles super en hoera? Nee, dat ook weer niet want deze Contour 20’s behoren niet tot de meest opengetrokken, strakst omlijnde, meest transparante en best 3D gelaagde weergevers die er zijn.

Ook binnen hun eigen prijsklasse zijn er uitdagers te vinden die in bovengenoemde criteria nog wat verder gaan of dit nadrukkelijker presenteren. Maar mogelijk zoekt u dat helemaal niet en wilt u enkel vol overgave van uw lievelingsmuziek genieten. Zoekt u daarbij een presentatie zonder audiofiele opsmuk die u in bepaalde gevallen zelfs van de muzikale boodschap af kan leiden en zeker niet onbelangrijk, zoekt u een zeer hoogwaardige weergever waarbij naast normale en zeer goed opgenomen producties, tegelijkertijd ook minder goed opgenomen software nog steeds muzikaal bevredigend tot zijn recht komt!

Dynaudio Contour 20 - Conclusie

Met de introductie van de nieuwe Contour serie heeft Dynaudio echt zijn nek uitgestoken. Want naast de behoorlijk aangescherpte en gewijzigde vormgeving, is ook de weergave anders en objectief gezien beter dan ooit geworden. De Contour 20 vervuld binnen dit uit vier modellen bestaand gezelschap nog een heel bijzondere rol. Namelijk die van Zwitsers zakmes! Zelden heb ik namelijk een monitorweergever in huis gehad die zo veelzijdig inzetbaar is als deze nieuweling. Ja, hij is best groot en vraagt bovendien om een goede, krachtige en open klinkende versterker. Maar voldoe je daaraan dan heb je werkelijk een muzikale kameleon in huis gehaald. Niet alleen is het model namelijk in staat om werkelijk iedere muziek- of spraakcontent bovengemiddeld goed weer te geven, maar de Contour 20 schuwt ook een luid afgespeelde filmscene met veel impact of een huiselijk feestje in het geheel niet. Daarbij is de tonale afstemming neutraal met misschien een lichte neiging naar donker, vol en rijk (hoewel dat met goed gekozen elektronica goed kan worden gestuurd) en behoort de afwerking, materiaalkeuze en keuze qua afwerkingsvariant zelfs tot het beste binnen zijn prijsklasse. Een homerun dus voor het Deense Dynaudio en een nieuwe serie die de legendarische Contour naam absoluut waardig is.