Sonus Faber Gravis B1
Veni, vidi, vici!
Gedurende mijn bezoek aan de Duitse deelstaat Baden Württemberg word ik door mijn 18 jarige Duitse neef uitgenodigd om een ritje te maken in zijn Volkswagen Passat Stationwagen. Bij het instappen wijst hij me op het achterste gedeelte van de auto. Daar ontwaar ik eindversterkers, een 30 cm woofer en twee luidsprekerunits met daarin een hoge en een middentonen weergever. Terwijl ik mijn hersenen pijnig met de vraag van welke muzieksoort hij ook al weer houdt start hij de motor en vergaat de wereld. Ik zie af van een poging om mijn stem boven het geweld uit te laten komen en trek in plaats daarvan vragend mijn wenkbrauwen op. Hij knikt begrijpend en brult een naam die ik niet kan verstaan. Dan volgt er iets als “Drum and bass”. Ik knik bevestigend, zoek tevergeefs in mijn zakken naar de oordopjes die ik reserveer voor sommige live concerten en kan met moeite de neiging onderdrukken om mijn handen tegen mijn oorschelpen aan te duwen. Al mijn vooroordelen tegen subwoofers steken acuut de kop op en ik vraag me in vertwijfeling af waarom ik in godsnaam zo gek ben geweest om Rob Wilms van Dé Hifiwinkel te vragen mij in het kader van een recensie tijdelijk een subwoofer ter beschikking te stellen. Tenslotte staan er in zijn winkel nog genoeg andere componenten die voor een recensie in aanmerking komen.
Wanneer Rob enkele weken later de subwoofer af komt leveren hebben mijn oren zich gelukkig hersteld en is de ervaring met het Amerikaanse Pyle car audio ver weg gezakt in een donker hoekje van mijn geheugen waar ik, zelfs wanneer ik dat zou willen, geen beroep meer op kan doen. Een heel enkele keer heeft ouder worden zo zijn voordelen. Terwijl hij de transportdoos van de Sonus Faber Gravis tilt en de beschermende stoffen zak verwijdert bedenk ik me dat het er nu dan toch van zal moeten komen. Na jarenlang met diverse typen vloerstaanders gespeeld te hebben ben ik op een gegeven moment overgestapt op de Sonus Faber Concerto monitor luidsprekers en ik ben nog steeds verliefd op het geluid van deze “bella donna’s” waarin detaillering, focussering / plaatsing, een fijnzinnig hoog en een prachtig middengebied centraal staan. Wat betreft de bas heb ik bewust gekozen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.
Sonus Faber Gravis B1
Sonus Faber
Behoeft deze naam nog een nadere introductie? Iedere audiofiel kent onderhand dit wereldberoemde door Franco Serblin gecreëerde Italiaanse merk dat diverse luidsprekers, een versterker en nu dus ook een subwoofer maakt. In 1980 was “Snail Project” het eerste type luidspreker. Inmiddels zijn er twee luidsprekerlijnen. De in 1995 geïntroduceerde Linea Concerto beleeft nu zijn tweede versie en heeft, om een reden die zich eenvoudig laat raden, de toevoeging “Home” gekregen. De duurdere Classic lijn omvat o.a. de in 1993 uitgebrachte Guarneri Homage die vernoemd is naar de grote luitbouwer Giuseppe “Del Gesu” Guarneri. Ook de tot die lijn behorende Amati Homage uit 1998 is een eerbetoon aan een familie van luitbouwers. De jongste telg is de op de CES van 2002 geïntroduceerde en door mij naar aanleiding van een reeds eerder becommentarieerde overtuigende demo Cremona. Wederom met de vorm van de luit als uitgangspunt. Saillant detail; zelfs in de belijning van het nieuwe “atelier” van het bedrijf is de vorm van dit instrument te herkennen. Na al eerder een versterker in het pakket te hebben gehad werd in 1997 de nog steeds leverbare Musica geïntegreerde versterker geïntroduceerd.
Gravis B1
Sommige fabrikanten kennen hun producten type nummers toe. Anderen kiezen voor type namen. Soms komt in een type nummer een specificatie van het desbetreffende component terug maar vaak is die link, voor zover hij al aanwezig is, voor de gemiddelde consument niet te leggen. Bij het gebruik van type namen is het verband tussen de naam en de daaraan ten grondslag liggende gedachte over het algemeen wat eenvoudiger te herkennen. Dat dit bij de producten van Sonus Faber zeker het geval is, is reeds aangegeven en daarop vormt de subwoofer, met de keus voor de uit het Latijn afkomstige naam Gravis (zwaar, ernstig), geen uitzondering. Waar B1 voor staat weet ik niet zeker maar het zou me niet verbazen wanneer de B staat voor bas en de 1 verwijst naar het feit dat dit de eerste subwoofer is in de geschiedenis van Sonus Faber.
Op de zwarte achterkant bevinden zich linksboven de koelvinnen van de 200 Watt Mosfet versterker. Daaronder de powerswitch met daarin een rode led die oplicht wanneer de subwoofer stroom krijgt. Onderaan links het aansluitpunt voor het netsnoer. Rechts naast de koelvinnen bevinden zich twee regelaars, een schakelaar en twee aansluitpunten. Bovenaan het Low Pass filter met 6 instelbare kantelpunten; 38, 42, 47, 52, 58 en 65 Hz. Daaronder de volumeregeling gevolgd door de faseschakelaar met een normaal en een reverse stand. Als laatste de line in (RCA) en de rechts daarvan geplaatste Hi level in. (XLR)
Andere technische gegevens:
Frequentiebereik 24 – 65 Hz.
High-pass filter 20 Hz
Low-pass filter 24 dB per octaaf
Sonus Faber Gravis B1
Aansluiten en opstellen
Gedurende de ontwerpfase is de Gravis door Sonus Faber met name ingezet in Stereo systemen. Ook in mijn woonkamer wordt hij toegevoegd aan een op weergave van stereo muziek afgestemde audio set. Van de drie manieren waarop de Gravis aangesloten kan worden valt er dan ook al één onmiddellijk af. Namelijk die waarin de subwoofer via de line in aangesloten kan worden op de subwoofer uitgang van de decoder in een home cinema opstelling. Chez de Jeu is een dergelijke decoder of opstelling niet te vinden. Voor de aansluiting op een stereo audio systeem heeft Sonus Faber voorzien in twee mogelijkheden. Op de avond dat Rob de subwoofer af komt leveren wordt hij middels de XLR ingang aangesloten op de tweede luidsprekeruitgang van de eindversterker die in mijn systeem het laag verzorgt; de Densen Beat B300. Aan de versterkerzijde gebeurt dit door aansluiting op de beide plus polen en de negatieve pool van het rechterkanaal. De rest van de installatie wordt gevormd door mijn reguliere opstelling zoals deze vermeldt staat onder het kopje gebruikte apparatuur aan het eind van dit artikel.
Direct na het aansluiten blijkt dat de Densen eindtrap een dermate hoog uitgangssignaal heeft dat de volumeregeling van de Gravis maar nauwelijks opengedraaid kan worden. Daarmee wordt het fine tunen van de installatie belemmerd en komt de derde wijze waarop de Gravis aangesloten kan worden in beeld; low level RCA vanaf de pre out op mijn Densen naar de RCA line in op de Gravis. Mijn B100 heeft echter maar één pre out en die is in gebruik voor het aansturen van de B300. Rob weet raad. Hij heeft in de winkel vergulde verloop stukjes die het mogelijk maken om het signaal bij de pre out van de B100 te splitsen zodat zowel de B300 als de Gravis tegelijkertijd aangestuurd kunnen worden. Hij belooft ze zo snel mogelijk op te zullen sturen en laat, voordat hij weer afreist in de richting van Beek, voor de signaaloverdracht een fraaie Transparent Music Link Super interlink van twee meter lengte achter.
Gedurende de twee daarop volgende dagen speelt de sub op de achtergrond zodat de Mosfet versterker goed in kan spelen. Kritisch luisteren doe ik niet. Zodra de beloofde zending binnen is kruip ik weer achter mijn USM Haller kast en verander ik de wijze van aansluiten. De Transparent wordt over de Master Wire Tweak blokken geleid en dan begint het proces van het instellen van de sub op de installatie en de kamer. Zoals aanbevolen wordt in de gebruiksaanwijzing start ik met de instelling van het kantelpunt op 52 Hz.
Ik heb al eens iemand horen verzuchten dat hij graag een afstandsbediening zou zien op een subwoofer. Nu pas kan ik echt begrijpen wat hij bedoelt. Nooit eerder heb ik me gerealiseerd hoe vermoeiend het is om een sub goed af te regelen. Niet alleen het volume moet goed ingesteld worden. Ook het kantelpunt behoeft aandacht en bij iedere verandering moet de fase instelling gecontroleerd worden. Mijn lief, die naast mij op de bank zit te lezen, volgt met steeds verder opgetrokken wenkbrauwen mijn heen en weer geloop. Even overweeg ik nog om haar te vragen of zij, als ze dan toch zit te lezen, dat misschien zou willen doen in een stoel naast de sub zodat ze regelmatig een knop om kan zetten dan wel verdraaien. De geamuseerde (spottende?) blik in haar groene kijkers weerhoudt mij echter. Ik loop wel heen en weer. En heen….en weer. En heen….etc. Want het duurt vrij lang voor ik tevreden ben. Het volume staat aanvankelijk vrij ver open en wordt geleidelijk iets teruggedraaid. Dan volgt de kantelpunt instelling. Op een gegeven moment hoor ik de sub niet meer. Tot ik hem uitzet en het effect mis. Nu weet ik; hij staat goed. De plek naast mij is dan al lang leeg.
Sonus Faber Gravis B1
Luisteren
Dat met name live opnames profiteren van de ondersteuning van de Gravis B1 wordt fraai gedemonstreerd wanneer ik één van mijn favoriete lp’s opzet. Een plaat die vrijwel altijd in de nabijheid van mijn draaitafel te vinden is. Voor mij is het concert in Central Park een plaat die boordevol emotie en nostalgie zit. Nu lijkt het of ik met de Sonus Faber Gravis B1 een extra stukje van dat park op die bewuste avond van 19 september 1981 in huis gehaald heb. Alleen daarom al is de aanschaf van deze subwoofer het serieuze overwegen waard. Homeward Bound, April come she will………
Ik heb nog veel meer lp’s gedraaid maar het beschrijven daarvan zou weinig toevoegen aan wat ik hier weergegeven heb. Met name de jazz lp’s uit de oude doos zijn weer herontdekt. Misschien ook mede door het gebruik van een tijdelijk door Edwin van der Kley van Siltech ter beschikking gestelde ST-48 die even mijn StraightWire Encore tussen de Clearaudio Basic phono voorversterker en de Densen B100 verving.
Sonus Faber Gravis B1
Conclusie
In de loop der jaren heb ik meerdere uiteenlopende typen weergevers gehoord. Na veel wikken en wegen heb ik gekozen voor een monitor type. Dat ik daar heel gelukkig en tevreden mee ben blijkt wel uit het feit dat ik mijn huidige speakers al jaren heb. Hoewel ik ook gedurende die laatste jaren een aantal fraaie exemplaren in mijn installatie heb mogen begroeten hebben die mij nooit in de verleiding gebracht om mijn monitors in te ruilen. Met het testen van deze Gravis gebeurt er echter iets anders. Ik behoud de geluidssignatuur met het typische, door mij zo gewaardeerde, karakter van de Sonus Faber Concerto speaker. Maar daar wordt nog iets aan toegevoegd. Een ver doorlopend, strak, goed gedefinieerd laag maar bovenal; lucht en volume die de sterke kanten van mijn eigen speakers alleen nog maar verder benadrukken. Of dit ook in Uw huiskamer het geval zal zijn? Doordat deze subwoofer op zeer nauwkeurige wijze aan de installatie en de kamerakoestiek aangepast kan worden is die kans zo groot dat wanneer onverhoopt mocht blijken dat het niet lukt ik geneigd ben U te adviseren om dan maar te kiezen voor een andere woonkamer. Hoe deze Gravis presteert in een home cinema opstelling? Ik zal het waarschijnlijk zelf nooit ervaren maar naast de reeds genoemde kwaliteiten is er voldoende kracht in het laag. Bovendien heeft hij een EISA award ontvangen juist voor dit specifieke gebruik. De vraag hoe hij zich verhoudt tot andere subwoofers – in zijn prijsklasse zijn er zeker enkele gerenommeerde concurrenten - kan ik niet beantwoorden omdat ik ze alleen ken als onderdeel van andere systemen dan het mijne. Maar dat deze Gravis een prachtige aanwinst kan vormen voor een met zorg samengesteld stereo systeem weet deze audiofiel, die tot voor kort alle subwoofers met wantrouwen bejegende, inmiddels voor de volle honderd procent zeker. Nu de pecunia nog.
Gebruikte apparatuur: Gebruikte CD’s Gebruikte LP’s |